Інтелектуально-мовна вікторина
« До витоків рідного слова»
21 лютого – День рідної мови
Вступ.
ВчительТ.О.:
Багата і барвиста мова українського народу. Мова – то краса нашого життя, - наше майбутнє. Рідне слово – це невмируще джерело, з якого ми пізнаємо навколишній світ, свою родину, свій народ.
Раді ми вас всіх вітати,
Бо у нас сьогодні свято –
Будемо нашу рідну мову шанувати.
Вчитель:Н.В.Ми зібралися сьогодні, щоб провести інтелектуально-мовну вікторину «До витоків рідного слова», присвячену Міжнародному дню рідної мови, який відзначають у всьому світі 21 лютого. Тому зі святом усіх вас – шанувальники рідного слова!
(Презентація)
Дівчина:“Мови – цеважливо!” – цейвислівобрано ЮНЕСКО
ГасломМіжнародного дня рідноїмови.
Хлопець:.Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову.
Ліна Костенко
Дівчина: Міжнародний день рідної мови — день, який відзначають щороку 21 лютого, починаючи з 2000 року. Про «підтримку мовного та культурного різноманіття та багатомовності» було оголошено на ХХХ сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО, що проходила 26 жовтня — 17 листопада 1999 року в Парижі.
Хлопець :. Історія свята, на жаль, має дуже трагічний початок. 21 лютого 1952 року у Бангладеші влада жорстоко придушила демонстрацію протесту проти урядової заборони на використання в країні бенгальської мови. Відтоді цей день у Бангладеші став днем полеглих за рідну мову.
Дівчина: Минуло багато років. Аж у жовтні 1999 року на Тридцятій сесії Генеральної конференції ЮНЕСКО було запроваджено Міжнародний День рідної мови як привід для роздумів та зосередження уваги на мовному питанні. Починаючи з 21 лютого 2000 року, цей день відзначають і в Україні.
Хлопець:.Мова - духовний скарб нації. Це не просто засіб людського спілкування, це те, що живе в наших серцях. Змалечку виховуючи в собі справжню людину, кожен із нас повинен в першу чергу створити в своїй душі світлицю, у якій зберігається найцінніший скарб - МОВА.
Дівчина: Оскільки з 6 000 розмовних мов світу близько половині загрожує зникнення, ЮНЕСКО прагне підтримувати мову, як ознаку культурної приналежності особи. Окрім того організація вважає що вивчення іноземних мов та багатомовність є ключами до взаєморозуміння та взаємоповаги.
Хлопець: Щорічне відзначення цього дня використовується для скерування уваги на меншини з менш аніж 10.000 особами, що активно розмовляють мовою. Часто ці мови не передаються наступному поколінню і потрапляють у забуття. Багато мов котрими розмовляють менше 100 осіб не задокументовані.
Дівчина:.Соціальні функції мови надзвичайно широкі. Дехто вважає мову лише засобом порозуміння між людьми. Насправді ж цим не вичерпується її значення. У мові закодовує нація всю свою історію, багатовіковий досвід, здобутки культури, духовну самобутність.
Хлопець :.Мова для кожного народу стає ніби другою природою, що оточує його, живе з ним всюди і завжди. Без неї, як і без сонця, повітря, рослин, людина не може існувати. Як великим нещастям обертається нищення природи, так і боляче б’є по народові зречення рідної мови чи навіть неповага до неї, що є рівноцінним неповазі до батька й матері.
Дівчина:Згадаймо слова В. Сосюри:
“Без мови рідної, юначе, й народу нашого нема”.
Хлопець: Рівень розвитку рідної мови є джерелом духовного розвитку народу.
Дівчина:Дивуєшся дорогоцінності мови нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла.
Хлопець:Українська мова – одна з найкрасивіших мов у світі. Так вважаємо не лише ми, українці, а й інші жителі світу. Так, наприклад, на мовному конкурсі в Італії її визнали другою за мелодійністю мовою світу після італійської, звісно. А в 1934 році в Парижі українська мова ввійшла до трійки найкрасивіших мов світу.
Дівчина:
Хлопець:
Дівчина: Знати, берегти і примножувати рідну мову – це обов’язок кожної людини.
Хлопець:Народ, який не усвідомлює значення рідної мови, її ролі в розвитку особистості, не плекає її, не може розраховувати на гідне місце в суцвітті народів.
Дівчина: Як паростьвиноградноїлози,
Плекайтемову
Пильно й ненастанно
Політьбур’ян.
Чистішавідсльози
Вона хай буде!
Дівчина:Хто любить, знає рідну мову, тому вона всміхнеться.
Солодке слово «перемога» нелегко всім дається.
Хто мову шанує свою, хай той переможе в бою.
Вчитель Т.О.:Отож, ми зібралися в ційзалі, щобще раз переконатися в тому, щоукраїнськішколярілюблять і шануютьріднумову. Представляємо вам найкращихучнівшкіл, ерудованих, енергійних, веселих. Давайте знайомитись.
Вчитель Н.В.:Отже,ми розпочинаємо !Команди готові? Почнемо перший конкурс.
Презентація кожної команди ( не більше 5хв.)
( Оцінювання від 0-5 балів)
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
єгиптяни? (Римляни)
Пісня
(Виступ Маймур Марії з піснею «Україна» )
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
Музичний.
Українськапісня! Хто не бувзачарований нею. Хто не згадуєїї, як своєчисте, прозоредитинство, свою гордуюність, своєбажання бути красивими і ніжними.Зазапитаннямвідгадатиназвупісні, абокількарядочків з цієїпісні. Даєвідповідь той учасник, який першим піднімає руку, якщовідповідьнеправільна, то бал зараховуєтьсякомандісупернику.
1. Чогохотівмилий, чорнобривий ? ( вареничків )
2. Де стояли два дубки ? (на горі)
3. Хтовився за Галею ? (Іванко)
4. Кудизапрошуваладівчинахлопця в понеділок ? (по барвінок)
5. Щоробить ставок, де колишутьсявіти ? (спить)
6. Хто стояв під вишнею, під черешнею ? (старий з молодою)
7. Щоробилижінки на товчку, на базарі ? (чоловіків продавали)
8. Що потрібно робити хлопцям, розпрігши коні ? (лягатиспочивати )
9. Чорні очка схожі на що ? (на терен )
10. Куди не треба ходитиГрицю ? (на вечорниці)
11. В кого булипорванічоботи, коли треба булопрацювати ? (У Грицька) 12. Щоробив Роман у полі ? (воли пас)
13. Кудимаєсвітитимісяченько (на перелаз)
14. Хтозаважавкозаковіходити до дівчини ? (сестра)
15. Кудиїхаликозакиіз Дону ? ( додому )
(Зараз виберемо, хто з учасників був найактивнішим. Вцьому нам допоможуть члени журі)
(За кожну правильну відповідь 2 бали)
(Презентація)
(Дніпро)
(За кожну правильну відповідь 3 бали)
Кліп
(Під час перерви переглянемо виступ 8 класу )
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
(За кожну правильну відповідь 2 бали)
1)Завдання
ВІДПОВІДІ У СЛОВАХ
Відповіді на цізапитанняможназнайти у словах.
1.Яку квіткубачив хлопчик, коли лежав у гамаку? (мак)
2.Що їв касир під час обідньої перерви?(сир)
3.Як називається водойма, де купається влітку Марічка? (річка)
4.Який спортивний заклад спорудили на пустирі?(тир)
5.Що вилили з цистерни на залізничнуколію?(олію)
6.Що побачивмотоциклістпопереду?(ліс)
7.Що побачивКарлсон, який спав на даху?(сон)
8. Яку страву любить тракторист?(рис)
9.Хто налякав королеву у лісі?(лев)
10.Що зламав цап об поріг?(ріг)
2)Завдання
ЩО ВІДПОВІВ СУСІДА
Сусіда сказав сусідові:
– Мені потрібна одна дошка. Чи незмігбитименіїїдати?
– Я дав битобідошку, але в мене їїнемає...
Насправдісусідамавдошку, але йомубуло...
Відповідьсховалася в річ, яку прохавсусіда.( Шкода)
ЗАГАДКОВИЙ ХЛОПЧИК
Хлопчикзавітав до крамниці, де купив: апельсинів, косинку, пляшку води «Росинка», косинець і синьку. Все цевінвідніс у будинок №13 і передав однійжінці. Ким доводиться цей хлопчик жінці? Відповідьтобіпідкажуть закупки, якізробив хлопчик.(Син)
3)Завдання
СКЛАДИ АНАҐРАМИ
(роздруківка на слоті)
Анаґрами – це слова (іменники), щоскладаються з одних і тих самих букв, розташованих у будь-якійпослідовності. Інколи з тих самих букв можнаскласти два, три і більшеслів.
Приклад: клоун – кулон.
Зподанихслівскладинові слова.
АРФА
ЖАЛО
МАРШ
СЕРП
АТЛАС
ЗАМОК
МАРКА
БИРКА
КАРЕТА
БРАК
ЛІТО
РУДА
ШАРФ
КАНАЛ
МАСЛО
ЛИСТОК
КОЧЕРГА
КОЛОСОК
МАЯК
БОКАЛ
КУМАЧ
НОРКА
ЛОПАТА
ПЕТЛИЦЯ.
(яцилпет, аталпо, анорк, камуч, аблок, акмя, колоксо,
рагечок, килотс, аломс, лакан, шраф, раду, оліт,
барк, атекар, акбир, акмар, козам, талас, серп,
марш, ажол, араф)
4)Завдання
ДЕ СХОВАВСЯ ПТАХ?
Якось я зазирнув до словника у пошуках слова. І раптом чую картавий звук.
– Хтоцетакий? – здивований, питаю незнайомця.
– Я – дужезнаменитий птах! – гордо відповів той.
– Де ж тисховався?
– У деякихсловах. Якщомаєшбажання, знайди мене!
Ось чому я й вирішивпокликати тебе, мійдруже, на допомогу. Пошукаймо разом цього птаха!
ЛІКАРНЯ
ШКАРПЕТКА
СКАРГА
МАКАРОНИ
ТОКАР
ПЕКАРНЯ
СКАРБ
ПОЛІКАРП
ПІКАРДА
ШИКАРНИЙ
ПЕРУКАРНЯ
ЗАКАРПАТТЯ
ДРУКАРНЯ
5)Завдання
(роздруківка на слоті)
З ДВОХ СЛІВ – ОДНЕ
Об’єднай пари слів з двох колонок так, щоб з них утворилосяодне слово.
Наприклад: ПАРА і СОЛЬ = ПАРАСОЛЬ
(1)
ПАРА
ЖАР
КІНО
ПАС
БУК
ЧОЛО
ЖИТО
ВСЮДИ
БАК
РАЙ
СТО
ДОН
БАНК
(2)
ВІК
ХІД
ПТИЦЯ
СИР
МИР
ЛАН
ДУГА
НІЖКА
БАС
СОЛЬ
ФІЛЬМ
НОТА
ПОРТ
(мьліфонік, ківолоч, рискуб, яцитпраж, римотиж, рижасап,
діхидюсв, налкаб, агудйар, акжінотс, сабноД, атонкнаб)
Завдання 6
ЗАГАДКОВІ СЛОВА
(роздруківка на слоті)
Є слова не прості, а загадкові. Вони приховують у собіодне, два а то йбільшеслів. Спробуйзнайтиїх у поданих словах, переставляючибукви будь-як. Наприклад: КАРТОН: кора, нота, трон, тон, рак, крона, кран, танк, акр, актор, рант, ранок, Коран, нора, нотка, токар, корт, рота, контра…
КАРТОН:
БАШТАН:
КОРАБЕЛЬ:
ЕКСКАВАТОР:
ШЛАК:
ПРИСТАНЬ:
ОТРУТА:
КВЗУБ:
КАСИР:
ТЕЛЕВІЗОР:
КОЗАК:
СНІЖИНКА:
ПОДУШКА:
ГОСПОДИНЯ:
КОСА:
ЯКІР:
ПЛІД:
ШЛАК:
МАЛИНА:
ПРОЛІСОК:
КАБЛУК:
ГУРКІТ:
ГРАК:
7)Завдання.
(роздруківка на слоті)
З ОДНОГО "ПАТРОНА»
Із слова ПАТРОН утвориякнайбільшеновихслів, переставляючибукви в будь-якому порядку.
(тор, норт, тап, арон, апор, парт, троп, нот,
атон, атор, нап, ароп, тнар, нотар, тропа(літературнийтермін)
Завдання 8
ЗНАЙДИ КВІТКУ
У цих словах криєтьсягарна-прегарнаквітка. Знайдиїї.
МузиканТокаРадіОлЯсеНароДорогАвтобус
(адняорт)
Завдання 9
ХИТРОМУДРЕ ЗАПИТАННЯ
У якомумісяці люди сплятьнайменше?
(У лютому)
10. Завдання
КОЛИ ГРАЮТЬСЯ БУКВИ
Буквимаютьзвичкудесьзникати для того, щобтизмігїхвідшукати і поставити на місце. Спробуй навести лад у цихвіршах.
Через поле, через л . с
Поспішав у гості л . с.
Якось мама кличе донечку в садок:
Витруси, будь ласка, з-підвапнамішок.
Дівчинкамішечоквибивала-б . л а.
Став вінчистий-чистий, а вона вся – б . л а.
Хтосьштовхнувбикапід б . к.
Розлютивсядуже б . к.
Я сказав: бика не б . й,
Бовінкинеться у б . й.
Ліг Юрко на лівий . і к,
П’є Юрко солодкий . і к.
(кіс, кіб, йіб, йиб, киб, кіб, аліб, алиб, сил, сіл)
11.Завдання
ТВОЇ ПОМІЧНИКИ
Переставляючибукви у будь-якомунапрямку, складиназвишкільнихпредметів, якимитикористуєшсяпід час навчання.
1. Е П О Р Ь Л Ф Т (портфель)
2. Л Е Ь І Ц В О(олівець)
3. Н А Л Й І К І (лінійка)
4. К И А К Н Ж(книжка)
5. Л С К И Т А(ластик)
6. У К Р А Ч(ручка)
7. Ш З Т И О(зошит)
Пісня
(Під час перерви )
(За кожну правильну відповідь 3 бали)
(Учасник має показати за допомогою жестів зміст даних фразеологізмів. Команда відгадує фразеологізми і пояснює значення)
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
1. Скільки букв в українськомуалфавіті? (33)
2. Скількиголосних в українськіймові? (6)
3. Який знак в українськіймові не є розділовим? (Дефіс, апостроф)
4. Назвітьостаннійвідмінокукраїнськоїмови. (Клична форма)
5. Поставтезайменник «себе» в Н.в. (НемаєН.в.)
6. Яка частинамови не належитьні до самостійних, ні до службовихчастин?
(Вигук)
7. Скількизвуківуслові «кущ»?(4)
8. Яка буква в українськіймові не маєвідповідного звуку? (Ь)
9. Рідіменника «сирота».(Спільний)
10. Слово, щовживаєтьсялише в певніймісцевості. (Діалектизм)
11. Вигаданеім'я, підяким автор друкуєсвійтвір. (Псевдонім)
13. Віршованийтвір, якийпризначений для співу.(Пісня)
19. Головні члени речення. (Підмет і присудок)
14. Другорядний член речення, щовідповідає на питаннянепрямих
відмінків. (Додаток)
15. Яка частинамовивказує на предмет, але не називаєйого? (Займенник)
16. Чужемовлення, переданедослівно. (Пряма мова)
17. Дослівно наведений уривок з якогось тексту. (Цитата)
18. Поставте у кличнийвідмінок слово «юнак» (Юначе!)
19. Назвіть знак, щопозначаєтверду, роздільнувимову на межіприголосногоіголосного. (Апостроф)
20. Щовивчаєрозділ про мову «Морфологія»? (Частинимови)
21. Розділ науки, якийвивчає звуки. (Фонетика)
22. Поставтедієслово «вигукувати» у наказовийспосіб. (Вигукуй)
23. Поставтеіменник «мати» у З.в. (Матір)
24. Назвіть слова з префіксомпрі-. (Прізвисько, прірва, прізвище)
25. Всівидиневіршованоїмовихудожніхтворів. (Проза)
26. Скількизвуківуслові «ходжу»? (4)
27. Частина слова без закінчення. (Основа слова)
Ведуча:Мова – це не просто спосібспілкування, а щосьбільшзначуще. Мова – це вглибинніпласти духовного життя народу, йогоісторичнапам'ять, найцінніші
надбаннявіків,
Ведучий:Мова – цеще й музика, мелодика, фарбибуття, сучаснахудожня,
інтелектуальна і мисленнєвадіяльність народу.
11. Конкурс «Творчий»
(За кожну правильну відповідь 1 бал)
Учасникам команд треба скласти з вигуком«ОЙ» речення і зіграти певну емоцію.:
1.Дорікання
2.Страх
3.Переляк
4.Горе
5.Здивування
6.Щастя
7.Знущання
12. Конкурс «Поєдинок капітанів»
Із запропонованих слів складіть прислів`я про мову.
( За кожну правильну відповідь 5 балів)
(Журі оцінює гумореску команд від 0-10 балів)
Обіграти одну з гуморесок Павла Глазового
Над безмежним океаном
Лайнер проліта,
А в салонідід старенький
Сало упліта.
Пахне салом українським
На увесь літак.
Підбігаєстюардеса
І говорить так:
– Командір наш сало любіт,
Он у нас хохол.
Просіт он кусочок сала
Принести на стол.
Настовбурчились у діда
Вуса, начедріт.
– Він не буде їсти сала, –
Відмовляєдід.
Вертаєтьсястюардеса
Через п’ятьхвилин.
– А у нас любітєль сала
Єстьєщоодін.
– А це ж хто? – старийпитає.
– Наш второй пілот.
Он хохол і любіт сало –
Щирийпатріот.
Дідсерветкою утерся:
– Дівкочи мадам,
Він не буде їсти сала,
Повторяю вам.
Стюардеса пильно в очі
Дивиться йому.
– Як це так – не буде їсти… –
Поясністьчому.
Діднасупився сердито:
– Поясню, мадам.
Той і цей не будутьїсти
Тому, що не дам.
Українцям дав би сала,
Дав би й хліба шмат,
А хохли нехай ковтають
Їмрідніший мат.
Дівчина: Підбиття підсумків мовної вікторини. Оголошення переможців .
Ми щиро дякуємо за віддані сили, витрачений час і чесні старання. Ні на секунду не було сумнімів, що мета одна – це перемога. Дякуємо за успішну роботу. Такий відмінний результат надовго порадує всіх нас.
Нагородження.
Хлопець: Яке прекрасне рідне слово! Воно – не світ, а всі світи. (В. Сосюра)
Дівчина: Висловлюємо подяку Вам від усього серця! Щиро сподіваємося, що у Вас в житті буде багато успіхів, а всі труднощі зможете з гідністю подолати!
Хлопець: Бажаємо вірної дороги життя, багато сил і впевненості, щоб не збитися з неї, і багато благ на цьому шляху! Дякуємо Вам за участь. За Ваші старання!
1