Урок для учнів 10 класу з громадянської освіти "Демократичне суспільство та його цінності"

Про матеріал
Матеріал для уроків з громадянської освіти для учнів 10 класу закладів загальної середньої освіти. Можливий до використання уроків з етичного та правового виховання 5-11 класів.
Перегляд файлу

Урок узагальнення в 10 класі

з громадянської освіти

«Демократичне суспільство та його цінності»

Вчитель історії: Шаповал Ольга Володимирівна

Мета: 

  • сприяти формуванню в учнів практичного застосування знань та вмінь з теми «Демократичне суспільство та його цінності»;
  • розвинути вміння працювати в команді, дотримуватись прав та обов’язків дитини та громадянина згідно з документами про права і свободи людини (Конституції України, Конвенції ООН «Про права дитини», Загальної декларації прав людини тощо),  розвивати уміння вести дискусію, мати своє незалежне судження, аргументувати його;
  • виховувати загальнолюдські цінності громадянина на основі основних документів та законів про права людини, виховання відчуття причетності до історії своєї країни сприяти формуванню правового світогляду та правової культури підлітків, виховувати в учнів правову свідомість, інтерес до правових знань.

Тип уроку: урок-тренінг.

Матеріали: стільці по колу, прапор України, виставка нормативних документів, витяги з документів про права людини, мультимедійна презентація «Демократичне суспільство та його цінності», коробка скріпок, маркери, ватмани, аркуші з надписами цінностей, саморобні прапірці з цитатами про цінності, малюнок «Цінності громадянського суспільства», відеоролик «Цінності учнів школи 20».

 

 

 

ПЛАН УРОКУ:

1 етап «ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ»

  1. Тема, мета, подарунки прапірці з цінностями
  2. Вправа «Казка про Скріпочку»
  3. Малюнок «Цінності» (метафора)
  4. Відеоролик «Цінності учнів школи 20».

2 етап «ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ»

  1. Вправа на командоутворення «Герб»
  2. Сенкан «Демократія»
  3. Вправа «Так. Ні. Не знаю. 50 % 50»
  4. Принцип «Вибору рішень» (Бери і віддавай)

3 етап «ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ТА РЕФЛЕКСІЯ»

  1. Руханка «Борщ» (полікультурна різноманітність)
  2. Притча про Час
  3.  Додаткова вправа «Стілець»
  4.  Вправа рефлексія теми «Демократичне суспільство та його цінності»
  5.  Самооцінка якості навчальних досягнень учнів.
  6.  Домашнє завдання

 

 

ХІД УРОКУ:

1 етап «ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ»

  1. Тема, мета уроку, подарунки учасникам «Прапірці з цінностей»

Вітаю учасників відкритого уроку, сподіваюсь урок сприятиме формуванню активної громадянської позиції.

“Прагніть не до успіху, а до цінностей, які він дає”, – Альберт Ейнштейн

“Є тільки один спосіб уникнути критики: нічого не робіть, нічого не говоріть і будьте ніким. “, – Аристотель.

“Через 20 років ви будете більше розчаровані тими речами, які ви не робили, ніж тими, які ви зробили.”, – Марк Твен.

 До Вашої уваги оформлення кабінету: Витяги з документів про права людини (на дошці), виставкою нормативних документів звичаєвого права та сучасної України (на столі).

 Під час уроку та по його завершенню діють правила взаємної поваги та навчальної активності.

 

  1. Вправа «Казка про Скріпку»

 Мета: мотивація до вивчення теми.

 Матеріали: коробка скріпок

 Інструкція: під час розповіді, з канцелярської скріпки роблять певні фігурки

 Тренер: 1.  Жила-була дівчинка-скріпочка. Вона була дуже життєрадісна, весела, товариська дівчинка. (Просто скріпка)

 2.  Одного разу однокласники дали їй образливе прізвисько. І у неї винекло запитання «Чому?». (Знак питання)

 3.  Іншого разу вона знайшла свій портфель в шкільному туалеті і дуже засмутилася. (нижня посмішка)

 4.  Після закінчення уроків скрипочка вийшла погуляти на подвір’я, де інші дівчата почали чіплятися до неї, ображати та дали її стусана (Знак оклику). І скріпочка подумала, що їй робити? Хто її захистить? (Знак питання)

 5.  Але, все рівно, вона часто згадує той момент, коли її ніхто не ображав і хоче, щоб все була як раніше (зробити смайлик)

 Спробуйте зробити скріпочку такою, як вона була раніше

 Тренер розповідає учасникам казку про Скріпку. Наприкінці казки тренер проводить асоціацію стану Скріпки з впливом проявів насильства до дитини. Обговорення: Можемо  ми  повернути  Скріпку  в  попередній  стан?  Чому  ні?  Як  вплинули  прояви насильства на стан Скріпки? Отже «Всі люди вільні і рівні в своїх правах» і підпорядковуються наративним документам (Конституції України, Конвенції ООН «Про права дитини», Загальної декларації прав людини тощо). 

  1.               Вправа: Малюнок «Цінності» (Робота з асоціаціями та метафорами до поняття) та перегляд мультимедійної презентації «Цінності людини та громадянина».
     Мета: усвідомлення змісту понять цінності.
    Учасники розсаджуються в коло та отримують аркуші з написами цінностей.

 Матеріали: Аркуші з цінностями: ЛЮБОВ, ДРУЖБА; ОПТИМІЗМ; МИРОЛЮБНІСТЬ, ТОЛЕРАНТНІСТЬ, ЧУЙНІСЬ , ДОВІРА, ДУШЕВНА ЩЕДРІСТЬ, ГІДНІСТЬ, САМОКОНТРОЛЬ, СПІЛКУВАННЯ, ВПЛИВОВІСТЬ, АВТОНОМНІСТЬ

 Інструкція: «У фокусі нашої уваги цінності людини в контексті документів з захисту прав людини, дитини та громадянина. Коли ми вимовляємо ці слова, у нас виникає ряд асоціацій, почуттів. Ми чули про цінності з молодшого віку, знаємо, як вони проявляється у поведінці людей. Зараз ми досліджуємо відображення конфлікту на внутрішньому стані людини. Нехай кожен малює, з чим асоціюються ці слова. Які образи підказує ваша уява?».

(малюнки викладаємо на підлозі у вигляді смайлика)
 

  1. Відеоролик «Цінності учнів школи 20».

 

 

2 етап «ПРАКТИЧНЕ ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ»

  1. Вправа на командоутворення «Герб»

Мета: вправа сприяє згуртуванню учнів класу, а в подальшому і колективу учнів школи.

Матеріали: ватмани, маркери з ниткою шпагатом.

Інструкція: у двох командах, тримаючись за кінець шпагата, намалювати герб.

 

  1. Сенкан «Демократія»

Сенкан – це вірш, що складається з пяти рядків. Слово «сенкан» походить від французького слова «пять» і означає вірш у пять рядків.

 Мета: осмислення теми «демократія»

 Матеріали: зошити

 Інструкція:

  1. Перший рядок – тема (іменник).
  2. Другий – опис теми (два прикметники).
  3. Третій – називає дію, пов’язану з темою, складається з трьох дієслів.
  4. Четвертий рядок – фраза, переважно з 4-х слів, висловлює ставлення до теми, почуття.
  5. Останній рядок – одне слово – синонім до слова(теми), ніби висновок вірша.

Приклад:  «Демократія»

  Рівноправна і вільна.

  Управляє, вибирає і обнадіює.

  Недосяжна мрія сучасного світу.

  Народовладдя ...

 

  1. Вправа «Так, Ні, Не знаю, 50 % 50»

 Мета: розвивати уміння вести дискусію, мати своє незалежне судження, аргументувати його.

Матеріали: таблички на чотирьох стінах «Так», «Ні», «Не знаю», « 50 % 50»

Інструкція: займи позицію «Сучасні документи з захисту прав людини кращі ніж перші закони звичаєвого права «Руська правда» та «Закони царя Хаммурапі». Позицію аргументуйте, за потреби змініть свою позицію.

 

  1. Принцип «Вибору рішень» (Бери і віддавай)

Матеріали: дошка

Мета: ознайомлення з принципами вибору рішень:

  1. Золотої середини
  2. Оптимізму
  3. Бери і давай (Чому «Галілейське море» - живе, а «Мертве» - без живих організмів? Бо «Г.» бере і віддає, а «М.» лише бере воду)
  4. Синергії  (сила звуку разом більша ніж окремо, футбол – іграки в купі сила, пташиний ключ)
  5. Керманича (ти відповідаєш не лише за себе)

 

 

 

 

 

3 етап «ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ ТА РЕФЛЕКСІЯ»

  1. Руханка «Борщ» (полікультурна різноманітність): морква, картопля, буряк, цибуля, … БОРЩ.

 

  1. Вправа рефлексія теми «Демократичне суспільство та його цінності»

Вправа рефлексія теми «Демократичне суспільство та його цінності»

Мета: знайомство учасників тренінгу, створення невимушеної доброзичливої атмосфери

 

   Учасники тренінгу сідають у коло. Ведучий пропонує учню, що сидить справа, назвати своє ім’я і яке-небудь право (наприклад, «Я – Денис, в мене є право на життя»).

   У відповідь на кожну фразу всі учасники вигукують «Це класно!» і водночас піднімають вгору великий палець. Після закінчення вправи відбувається обговорення.

 

 

 

 

 

  1. Притча про Час

А я хочу завершити наш майстер-клас з притчі під назвою  «Час».

Ознайомлення з притчею.

 «Час»

Уявіть, що кожного дня ви в банку отримуєте 86 400 доларів. І витратити ці гроші можна тільки цього дня, переносити покупки ні в якому разі не можна. Що ви будете робити? Звичайно, витрачати гроші!

У кожного з вас є такий банк і він називається ЧАС. Щоранку ви отримуєте 86 400 секунд. Пізно вночі ви підраховуєте підсумки, не дивлячись ні на що!

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує рік, запитайте про це студента,

який не склав вступні іспити до інституту.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує місяць, запитайте про це жінку, котра чекає дитину.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує тиждень, запитайте про це редактора щотижневої газети.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує година, запитайте про це закоханих, які чекають на побачення.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує хвилина, запитайте про це людину, яка запізнилась на потяг.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує секунда, запитайте про це людину, яка дивом врятувалася від аварії.

Якщо ви хочете дізнатися скільки коштує мілісекунда, запитайте про це спортсмена, який отримав срібну медаль на Олімпійських іграх замість золотої.

Кожного дня ви отримуєте 86 400 секунд, і кожного вечора вони зникають. Даремно чи ні – все залежить тільки від вас.

І мені хочеться, щоб 9 000 секунд, які ми проведемо разом, минули недаремно й торкнулися ваших сердець. Успіхів вам!

Висновок: Є українська приказка «Посієш звичку — пожнеш характер, посієш характер — пожнеш долю». А ще кажуть, що звичка — друга натура. Дійсно, адже по суті наше життя складається з різноманітних звичок.

 

Вчитель:

Звичка формується 10 діб.

Формуйте звичку дотримуватись цінностей громадянського суспільства, читати нормативні документи, бути сучасний громадянином, жити по законам демократії.

 

«Віддай людині крихітку себе. За це душа наповнюється світлом», -  Ліна Костенко

  1.  Додаткова вправа «Стілець»

Мета: осмислення теми «демократія»

Є один стілець, їхати далеко, кожен з двох  має сісти на стілець в різний спосісб. (по часу в квитку, хтось на руки, домовитись тощо)

  1. Вправа рефлексія теми «Демократичне суспільство та його цінності»

Учні по колу називають права людини та громадянина за шаблоном: «Я маю право на …». І всі разом, щоразу: «І це здорово!»  (великий палець до гори)

  1.  Самооцінка якості навчальних досягнень учнів.
  2.  Домашнє завдання:

Ознайомитись з відповідним матеріалом підручника. Підготувати соціальні проекти з «Загальнолюдські цінності».

docx
Додано
29 квітня 2020
Переглядів
1660
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку