Тема. Повторення, узагальнення й систематизація вивченого з теми
«Будова слова. Орфографія»
Мета:
-
навчальна: удосконалювати практичні вміння й навички оперувати здобутими знаннями з теми «Будова слова», розбирати слова за будовою, правильно писати й обґрунтовувати слова з вивченими орфограмами;
-
розвивальна: розвивати творче і логічне мислення, пізнавальну активність учнів, уяву, уміння узагальнювати й систематизувати вивчений матеріал, підвищувати мовну й мовленнєву культуру п'ятикласників;
-
виховна: виховувати пізнавальний інтерес учнів до рідної мови.
Обладнання: мультимедійна презентація, картки, схеми розбору слова за будовою, підручник.
Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок (урок-подорож).
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку (Слайд 1)
-
На сьогоднішньому уроці ми повторимо, закріпимо й узагальнимо знання з розділу «Будова слова. Орфографія», навчимося правильно розбирати слова за будовою. А повторення наше сьогодні буде незвичайним. Я вас запрошую у подорож до Міста, де будують слова. Нас запросили туди, як знавців мови, зокрема будови слова.
(Слайд 2) Виникло це місто дуже давно, тоді, коли виникли перші слова. Стоїть це місто на річці Основа і є дуже великим. Тут дуже легко заблукати, якщо не знати будови слова. Щоб потрапити до цього казкового Міста, потрібно мати перепустку. Цією перепусткою є ваше виконане домашнє завдання.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Отож омріяна перепустка у нас в руках! Але перш ніж вирушати у незнайоме місце, треба довідатися про його мешканців.
ІV. Бліц-опитування.
-
Як ви гадаєте, хто заселяє це містечко? (Значущі частини слова)
-
Назвіть їх.
-
Яка значуща частина слова є змінною? (Закінчення)
-
Що таке закінчення? Яку функцію воно виконує?
-
Що таке основа? (Частина слова без закінчення)
-
З яких значущих частин слова може складатися основа?
-
Молодці! Тож шлях до казкового Міста, де будують слова, відкритий. Я задоволена вашою підготовкою до уроку. Вирушаймо!
V. Виконання вправ.
- Центральна площа міста носить назву Коренева. Ця площа вражає своєю красою і має водночас неабияке значення в житті всього міста.
- Як ви гадаєте, хто тут живе?
- Чому ця площа є найголовнішою?
- Яка ж частина слова називається коренем?
- Під час нашого прибуття в Місті сталася неприємна пригода. В центрі Міста забажали жити не тільки мешканці, які мають на це законне право, а й усі інші. Тому дуже часто можна побачити на площі бездомних жителів саме цього району Міста, через те, що їхні оселі безпідставно зайняті іншими мешканцями. Наше завдання – розібратися в цій справі. (Слайд 3)
-
«Розподільний диктант» (до першої колонки записуємо слова, які складаються тільки з кореня і закінчення, до другої – слова, які мають ще й інші значущі частини слова).
Гори, квітка, негода, весна, стілець, відлітати, зима, дорога,осінній. віддаль.
-
Перевіримо завдання, пояснюючи орфограми в словах. (Слайд 4)
-
Мешканці центральної частини міста вдячні вам за допомогу і пропонують оглянути Кільце префіксів. Які частини слів тут мають жити? (Слайд 5)
-
Яку значущу частину слова називають префіксом?
-
Префікси дуже люблять розваги. Ось і зараз вони пропонують нам гру «Знайди слово». (Слайд 6). До даних слів треба дібрати слова з протилежним значенням, змінивши лише префікс:
Залетіти –
Сніжний –
Сердечний –
Виїхати –
Відповзти –
-
Як називаються утворені вами слова з протилежним значенням?
-
Які ще групи слів за значенням ви знаєте?
Фізкультхвилинка із завданням (Коли вчитель називає іменник із префіксом – руки підведіть догори, коли прикметник – розведіть у сторони, дієслово – витягніть уперед) (Слайд 7)
Розклад, розписка, розстелити, безкорисливий, безлад, розказати, безпритульний, рознести.
_ - Запишіть після фізкультхвилинки по одному іменнику, прикметнику та дієслову, які ви щойно почули та запам’ятали. Зробіть розбір за будовою.
-
Розваги розвагами, але ще досить великий район Міста нам потрібно розглянути. Погляньте на будиночки цих мешканців і скажіть. Хто тут живе?
-
Що таке суфікс?
-
Зазирнемо спочатку на Проспект дружби. (Слайд 8) Тут живуть суфікси, які утворюють слова із значенням осіб, що проживають в різних куточках планети. Давайте з ними познайомимося. Я називатиму країну чи місто, а ви того, хто в них живе і водночас називати суфікси, за допомогою яких утворили назви осіб (усна вправа): (Слайд 9)
Грузія –
Болгарія –
Канада –
Волинь –
Польща –
Харків –
-
За допомогою чого ви утворювали слова?
-
Перелічіть ще раз суфікси, за допомогою яких ви утворювали слова, що позначають назви осіб.
-
А зараз через місток ми потрапляємо у Пестливе містечко. (Слайд 10) Як ви гадаєте, які суфікси тут живуть?
-
Якого значення надають словам ці суфікси?
Картка. Утворити слова пестливого значення за допомогою суфіксів: (Слайд 11)
-
-еньк- малий, добрий, гарний;
-
-ичк- вода, сестра, трава;
-
-ечк- слово, сонце, вікно.
-
Далі наш шлях пролягає до Кварталу ображених. (Слайд 12-13) Тут живуть суфікси, які несуть значення згрубілості. Такими словами людину можна навіть образити (носище, бабище, дідуган і т.п.), тому, я сподіваюся, що ви виховані люди і не будете вживати такі слова в своєму мовленні. Утворюються ці слова за допомогою суфіксів – ищ-, -ан-.
Гра «Допиши прислів'я» (Слайд 14)
3 указаних слів (описувати, бандура, батько, державний, весна, хлібороб, надійна, калина, ароматний) випишіть лише слова з суфіксами. Якщо правильно буде виконане завдання, то з початкових літер виписаних слів вийде слово, яке є закінченням пропонованого вислову про Вітчизну:
«Вітчизни є різні на світі, а в мене найкраща — ...» (одна).
(описувати, державний, надійна, ароматний )
-
І остання гостина у казковому Місті – Майстрове містечко, (Слайд 15-16) де ви повинні виконати «Творче завдання» (Слайд 17-20)
-
Корінь той же, що і в слові мова
-
Префікс той же, що і в слові розрізав
-
Закінчення таке ж, що і в слові роса (Розмова)
-
Корінь та суфікс ті ж, що і в слові перекладач
-
Префікс той же, що і в слові вивергає
-
Закінчення таке ж, що і в слові стеблі (Викладачі)
-
Корінь той же, що і в слові вигін
-
Префікс той же, що і в слові нагодують
-
Префікс той же, що і в слові в’їзд
-
Префікс той же, що і в слові зв’яжуть
-
Префікс той же, що і в слові додому (Навздогін)
-
Корінь той же, що і в слові вода
-
Суфікс від слова грибний
-
Префікс той же, що і в слові підніс
-
Закінчення те ж, що і в слові білий (Підводний)
VІ. Підсумок уроку.
-
Ось і закінчилась наша подорож до казкового Міста, де будують слова. Перелічіть мешканців цього міста.
-
Що нового ви сьогодні дізналися? Чи цікавою була для вас подорож?
Діти, ви всі молодці, добре відповідали, творчо попрацювали.
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи:
повторити § 53-57, вправа 547 (тестові завдання) або творче завдання (ст. 215).