Урок спрямований на вивчення правопису слів із апострофом і м'яким знаком, формування знань учнів про правила вживання м'якого знака та апострофа, удосконалення орфографічної й пунктуаційної грамотності.
Урок в 5 класі.
Тема. Вживання м'якого знака та апострофа
Мета:
навчальна: сформувати знання учнів про правила вживання м’якого знака та апострофа; вивчити правопис слів із апострофом і м’яким знаком; удосконалювати орфографічну й пунктуаційну грамотність;
розвиваюча: розвивати творчі здібності учнів; уміння отримувати необхідну інформацію шляхом дослідження, самостійного пошуку;
виховна: виховувати повагу до старших, пошану до традицій наших предків.
Цілі.
Після проведення уроку учні
знають: правила вживання апострофа;
правила вживання м’якого знака.
уміють: правильно вимовляти слова з апострофом, м’яким знаком;
Соціокультурна тема. Життя Великого Кобзаря.
Тип уроку: урок здобуття нових знань і вироблення на їх основі умінь і навичок.
Форма уроку: урок-екскурсія.
Методи і прийоми:
Обладнання: підручник, завдання з ключем, карта України, картки-опори, індивідуальні картки з прислів’ями, ребуси.
Випереджальне завдання:
Колективне: повторити правила вживання апострофа.
Оформлення дошки:
По центру: запис теми уроку; епіграф.
Зліва: карта України.
Справа: маршрут зупинок.
План уроку:
І.Мотиваційний етап
1.Забезпечення емоційної готовності учнів до уроку.
«Оповідь про Красу, натхнення, Радість і Таємницю».
2. Актуалізація суб’єктивного досвіду й опорних знань з використанням інтерактивного методу «Мозковий штурм».
ІІ. Етап цілевизначення та планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Робота в парах.
2.Завдання з ключем.
3.Гра «Третій зайвий»
4. Фізкультхвилинка.
5. Поетична п’ятихвилинка.
6. Релаксаційна хвилинка (розгадування ребусів).
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
V. Домашнє завдання.
Хід уроку
І. Мотиваційний етап.
1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
- Діти, вдивляючись у ваші допитливі очі, впевнена: на уроці ми встигнемо зробити багато! Але найголовніше – ми зможемо зрозуміти одну з таємниць. Послухайте оповідь про Красу, Натхнення, Радість і Таємницю.
Іде собі Хлопчик до лісу. Аж зустрічає Діда, що з лісу іде. Старий утомився, але усміхається радісно.
Так, Хлопчику, - в лісі є Краса, Натхнення, Радість і Таємниця. Я побачив їх, і мені захотілося жити ще багато-багато літ.
Хлопчик побіг до лісу.
Подивився навколо. Все красиве: і дуб могутній, і ялина ошатна, і верба плакуча, і береза білокора. Але найкрасивішою видалася Хлопчикові маленька квітка фіалки. Вона підвела з трави свою синю голівку з фіолетовим оком і заворожено дивилася на Хлопчика.
Ще пильніше подивився Хлопчик навколо себе. Яскраво сяяло сонечко, високо в синьому небі літали пташки, до самого обрію пливли зелені хвилі лісу.
Але де Таємниця? Довго, дуже довго придивлявся й прислухався Хлопчик, але Таємниці так і не помітив.
(За В.Сухомлинським)
2. Опора на суб’єктний досвід учнів та актуалізація опорних знань.
- Чи знаєте ви казку про чарівне горнятко? У нашому горнятку – запитання. « Мозковий штурм» (учні читають і дають відповіді)
ІІ. Етап цілевизначення та планування.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
Епіграфом до нашого уроку стануть рядки відомого українського поета М. Т. Рильського. І не випадково. Саме в березні в ці дні все людство вшановує пам'ять цієї видатної людини. Діти, скажіть, будь ласка, кого ми називаємо Кобзарем? Так, це Тарас Григорович Шевченко. Отже, всі завдання з української мови, які ми з вами виконуватимемо, будуть пов’язані з життям Великого Кобзаря.
Кобзарем його ми звемо,
Так від роду і до роду,
Кожен вірш свій і поему
Він присвячував народу.
(М. Т. Рильський)
Вчитель. Зверніть увагу на карту України. Ось яка велика і неосяжна наша Батьківщина. Діти, а ви любите мандрувати? Сьогодні ми уявно проведемо екскурсію по тих місцях, які пов’язані з іменем Т.Г. Шевченка, і позначимо їх на карті.
Дорога буде далека, на нашому шляху можуть трапитися різні несподіванки, тому нам потрібно буде добре підготуватися.
Завдання 1.
«Робота в парах»
Записати слова, потім, обмінявшись зошитами, перевірити написання цих слів.
Кобзар, сходить, місяць, в’янути, вільний, заходить, чорніють, буряни, цвях, ріднесенький, пам'ять.
Зупинка №1 «Дитинство Шевченка»
Епіграф
Село! І серце одпочине.
Село на нашій Україні –
Неначе писанка село,
Зеленим гаєм поросло.
(Т.Шевченко)
Завдання №2
Прочитати, дібрати заголовок. Визначити тип мовлення тексту.
З дитинства запали нам глибоко в душу назви двох сіл на нашій славній Україні:………..й……….. . Ще відтоді, коли ми вперше почули про Тараса Шевченка, хотілося поглянути на ті рідні села, де народився і жив Кобзар, уклонитися священній землі, долам і горам, дорогам і стежкам, які сходив Тарас малими босими ногами. (За І.Ціпою)
Завдання №3
Робота з лінгвістичним ключем
Щоб дізнатися назви сіл, де народився і провів дитячі роки Т.Г.Шевченко, виконайте роботу з ключем.
Варіант І
Записати спочатку слова з м’яким знаком, а потім ті, що пишуться без нього.
Жмен..ці, ін...ший, чорнесен..кий, зц..ілення, Ірпін.., жін…ці, щиріст.. .
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву і прочитайте назву села, де жив Шевченко. (Моринці)
Варіант ІІ
Записати спочатку слова з апострофом, а потім ті, що пишуться без нього.
Зв..язок, тьм..яні, реп..яхи, Солов..йов, арф..яр, пор..ядок, бур..яни, п..єдестал, духм..яна.
Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву і прочитайте назву села, де жив Шевченко. (Кирилівка)
(Після того, як всі завдання буде виконано, прикріплюється на карті України, де знаходиться Черкаська область, малюнок із зображенням невеличкої «шевченківської» сільської хатинки).
Зупинка №2 «Мрії та сподівання Шевченка»
Епіграф
Над самим Дніпром на горах,
Огороджений з боків
Ровом, мурами, валами,
Київ виріс і розцвів.
(О.Олесь)
Вчитель. Т.Г.Шевченко приїжджав до Києва, хотів там жити і працювати в університеті. (Прикріпити на карті, де знаходиться м.Київ, фото молодого Шевченка).
Завдання №4
1.Прочитайте поезію В.Довгалюка « Синові про Шевченка»
Молися, сину, за Вкраїну.
Його замучили колись.
В напіврозваленій хатині,
В сім’ї невольній він родивсь.
І взяла доленька за руку
Малого хлопця й одвела
Його до школи – не в науку –
Носити воду школярам.
Так, козаком хотілось стати,
Панів рубати на друзки,
А довелося – у палати
До Енгельгардта в козачки.
Перед крутим чужинцем-паном
Схилялось гордеє чоло.
Великодушні росіяни
З неволі вирвали його.
Він рідну ниву щедро сіяв,
В надії ждав багатих жнив.
Братів незрячих, гречкосіїв,
Він словом правди просвітив.
2.Зробіть звуковий запис виділених слів. Складіть із цими словами речення.
Зупинка №3 «Заповіт Шевченка»
Епіграф
Над широким Дніпром
У промінні блакить
І висока, і тиха могила.
В тій могилі співець
Незабутній лежить,
Що народу віддав свої сили.
(В.М.Сосюра)
Завдання №5
«Ти – редактор»
На місці пропусків були помилки, що їх допустили учні. Які це помилки? Відредагуйте текст.
Зійди в травні на Тарасову гору. І тебе зачаруют… співом солов…ї. Ці птахи тут особливі. В народі кажут…, що це єдине місце в Україні, де живе 12 видів солов…їв. Вони сюди ніби злетілися в гості до Тараса Шевченка. Як тіл…ки спаде надвечір…я, солов…ї тут змагают…ся своїм хистом. З кожного гаю лине своя полум…яна пісня. І над Тарасовою горою звучить багатоголосий пташиний хор.
Слухають зачаровано цю солов…їну хвалу Кобзареві і Дніпро, що в…ється в підгір…ї, і широке українс…ке поле, і вся Україна!
Вчитель показує на карті річку Дніпро і Канів. Прикріплюється остання фотографія із зображенням сучасного вигляду могили Шевченка.
Завдання №6
Гра «Третій зайвий»
Вчитель. Щоб піднятися східцями на Тарасову гору, потрібно усунути «перешкоди»: підкреслити «зайве» слово, пояснити свій вибір. (Слова записані на дошці)
Ключ. У кожному «зайвому» слові підкреслити другу від початку букву – вийде назва Тарасової гори (Чернеча).
Фізкультхвилинка.
Учням запропоновані малюнки. Якщо в назві вживається апостроф – учні піднімають руки вгору.
Поетична п'ятихвилинка.
Скласти розкидані прислівя про Шевченка.
Шевченко народ захищав, а про себе забував.
В наш чудовий час вічно житиме Тарас.
Ми Шевченка славить будем і ніколи не забудем.
Слово Тараса – наша зброя і окраса.
Тараса думки будуть жити віки.
Тарасів « Буквар» – для дітей великий дар.
Тарасів «Заповіт» облетів увесь світ.
Тарасове слово живе і здорове.
Тарасові слова – то правда жива.
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
Хто Шевченка прочитав, той багатий серцем став.
Шевченко дужий був не силою, а словом мудрим.
Шевченко за народ бідував, бо з народу сам походжав.
Релаксаційна хвилина.
Розгадати ребуси.
ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап.
Назвіть основні правила вживання апострофа та м’якого знака.
на уроці я навчив(ла)ся...;
мені найбільше сподобалось…
Картка самооцінки
1. Прізвище, ім'я. _________________________________________________
2. Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:
- Ви брали активну участь в роботі на уроці__________________________
- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас_______________________
- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи______________
- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим______________________
- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед________________________
- Ви давали повні відповіді на поставлені питання ______________________________
Всього балів: ____________________
1.Вивчити параграф; Вправа 323.
2.Скласти ребуси за вивченою темою.