Урок для учнів 7 класу на тему " Техногенні катастрофи "

Про матеріал
Урок для учнів 7 класу на тему "Техногенні катастрофи ". Містить різноманітні типи завдань, з метою ознайомлення учнів з поняттям техногенні катастрофи, формуванням уявлення по наслідки техногенних катастроф,виявлення причини їх виникнення, установлення взаємозв’язку між довкіллям (безпечним і небезпечним) і здоров’ям та життям людини.
Перегляд файлу

                    « Техногенні катастрофи – загроза людству.                Дії під час виникнення технологічних катастроф ».

      Мета : ознайомити учнів з поняттям техногенні катастрофи, обговорити їх різновиди ;                                                                                                                     формувати уявлення по наслідки техногенних катастроф,виявити причини їх                                  виникнення, з’ясувати особливості техногенного середовища, його переваги й недоліки, установити взаємозв’язок між довкіллям (безпечним і небезпечним) і здоров’ям та життям людини;

розробити алгоритм дій під час виникнення техногенних катастроф .

 

Обладнання : медійний комплекс, наочність,ватмани, картки .

Хід заходу.

  1. Обговорити епіграф : « Людина – цар природи ».                                                  Цей "мудрий" вислів гарно знайомий кожному. Якщо ми і царі - то не дуже грамотні, ненавчені і зовсім не знаємо свого царства. У такому випадку безпечніше відмовитися від "престолу" і стати простими громадянами цієї величезної і дуже складної країни – планети Земля.
  2. Створити асоціативне коло :

     сльози                             Катастрофа                             вогонь

розпач              паніка                         виживання

  1. Види катастроф :

Місце

 

1

Природні ( гідрометеорологічні )

2

Геологічні

3

Техногенні

4

Пожежі

  1. Обговорити термін « Техногенна катастрофа»:

Техногенна катастрофа катастрофа з тяжкими наслідками для навколишнього середовища і людини, викликана частковим або повним виходом з ладу або руйнуванням технічних засобів. Катастрофа — це великомасштабна аварія, яка призводить до важких наслідків для людини, тваринного й рослинного світу, змінюючи умови середовища існування.

Види аварій:

- аварії з витоком сильнодіючих отруйних речовин (аміаку, хлору, сірчаної та азотної кислот, чадного газу, сірчаного газу та інших речовин);
- аварії з викидом радіоактивних речовин в навколишнє середовище;
- пожежі та вибухи;
- аварії на транспорті та ін.

  1. Дізнатися про  світові техногенні катастрофи . Учні читають на перегорнутому аркуші речення підказки, називають катастрофу,перегортаючи малюнок.

Чорнобильська АЕС

26 квітня 1986 року внаслідок руйнації 4-гоенергоблога стався вибух ядерного реактора.

Танкер «Престиж» Іспанія

13 листопада 2002 року під час сильного шторму біля берегів Іспанії нафтової танкер ,який перевозив 77 000 тон пального.

Нафтова платформа «Пайпер Альфа»

6 липня 1988 року внаслідок помилки технічного персоналу, що займається перевіркою і заміною запобіжних клапанів, стався вибух і. Протягом 2 годин платформа була обійнята полум'ям. Через війну катастрофи загинули 167 робочих,

Хімічне підприємство. Індія м. Бхопал

1984 р. Викид стався раптово, в нічний час. В результаті аварії в атмосферу потрапило декілька десятків тонн газоподібного компонента.  Ця сполука - дуже сильна отрута, яка викликає ураження очей, органів дихання, мозку та інших життєво важливих органів людини. Загинуло більше 2,5 тисяч осіб, 500 тисяч осіб отруїлося, з них у 10 тисяч отруєння зумовили багаторічні захворювання. Збитки від цієї техногенної катастрофи оцінюються в 3 мільярди доларів.

Ураган «Камілла»

1974. Американським штати Міссісіпі й Арізона . Щоб уникнути можливих руйнувань, було прийняте рішення "розстріляти" його зарядами з йодистим сріблом. Було відомо, що ця речовина здатна діяти на обурену атмосферу, як заспокійливі таблетки на людину. Однак результат виявився прямо протилежним. Після обстрілу ураган, що сказився, наче звір, лише посилився і повернув в інший, ще більш небезпечну для жителів цього району, бік. У результаті "приборкування" "Камілли" 234 чоловіка загинули, а тисячі залишилися без даху над головою.

  1. Поєднання  дат, цифр ,подій з обговореними катастрофами.

Чорнобиль

26 квітня 1986 ; вибух ядерного реактору ; вважається найбільшою за всю історію ядерної енергетики.

Танкер «Престиж» Іспанія

13 листопада  2003 ; 77000 тон пального потрапило у море; Унаслідок шторму «……» зламався навпіл.

Нафтова платформа «Пайпер Альфа»

6 липня 1988; внаслідок помилки технічного персоналу ; через війну катастрофи загинули 167 робочих, а наслідки для морського світу  жахливі.

Хімічне підприємство. Індія м. Бхопал

1984 р.; Загинуло більше 2,5 тисяч осіб; дуже сильна отрута, яка викликає ураження очей, органів дихання, мозку і т.д.

Ураган «Камілла»

1974 р; Міссісіпі й Арізона; вчені допустили помилку під час боротьби з цією стихією.

 

 

 

  1. Обговорення таблиці найбільших техногенних катастроф ХХI сторіччя.

C:\Users\Intel Core i7\Desktop\Тех кат\найбіліші катастрофи.jpg

  1. Чому ми не зустріли там інформації про Чорнобиль? Обговорення дати Чорнобильської трагедії. Перегляд відеоролику.                                                                                                                                                          

9. Хто винен у техногенних катастрофах? Робота у 3 групах.

1група - повинна довести, що винні вчені та науковий прогрес  (через втрату контролю за технологіями, наприклад, світ може зникнути внаслідок атомної війни, низки ядерних катастроф, появи неконтрольованих машин та правових механізмів, втрати контролю за штучно зробленими отруйними хімічними чи біологічними субстанціями тощо)  і запропонувати шляхи виходу.

2 група що винна  природа (непогода, аномальна температура, землетруси, повені, пожежі тощо) і запропонувати шляхи виходу.

3 група – що винні люди  (помилки проектування, порушення правил обслуговування та експлуатації транспортних засобів та об'єктів техногенних виробництв) і запропонувати шляхи виходу.

  1. Розробити алгоритм дій  під час виникнення техногенних катастроф. «Думати швидко. Діяти чітко»    Учням будуть запропоновані дії , як правильні, так і помилкові . Вибрати їх та обговорити  вірні шляхи виходу з небезпечних ситуацій.

Гратися

Зберігати спокій і намагатись захистити себе

Користуватися мобільним телефоном

Залишити місце аварії якнайшвидше 

Глибоко дихати повітрям

Закрити тіло . Захистити дихальні шляхи та органи зору

 Стояти біля вікна

Забезпечити герметизацію приміщення, якщо залишаєтесь

Кричати,репетувати

Підготувати речі для евакуації

Панікувати

Допомагати постраждалим

Залишити людей без допомоги

Уникати небезпечних зон

 

  1.  Вікторина : «Наші дії під час катастрофи».   
  2. Підсумки : рефлексійні слайди французького філософа «Знайди час для …»

Сьогодні технологічні катастрофи – це одне з глобальних проблем людства. Із кожним днем вони стають глобальнішими і потужними поруч із розвитком науку й техніки. Наслідки цих катастроф, здебільшого, необоротні. У "гонитві за комфортом і багатством люди й не звертають уваги результати цієї гонки й існують самі ж страждають від цього. Уникнути цих катастроф вдасться, але можна зменшення їхньої кількості, рахунок більш розумного і раціонального підходу людини до своєї діяльності.

 

 

 

 

docx
До підручника
Основи здоров`я 7 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
23 жовтня
Переглядів
57
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку