Урок для учнів 7 класу "Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної спадщини. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки"

Про матеріал

Урок наш я хочу розпочати словами поета, який сказав: «Вважай, ти втратив той день, у який не посміхнувся…». А тепер покажіть мені ваші обличчя, щоб я побачила, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Зараз візьміться за руки і посміхніться один одному. Ось з таким гарним настроєм рухаємось далі.

Девізом нашого уроку буде китайська мудрість: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся». Перевіримо, чому ви навчилися й що знаєте з попередніх уроків.

Перегляд файлу

Тема: Сучасні екологічні проблеми. Найвідоміші об’єкти Південної Америки, віднесені до Світової природної  спадщини.

Населення. Держави. Зв’язки України з державами Південної Америки.

Мета уроку:

Знаннєвий компонент. Дати знання про зміну природних комплексів людиною, сучасні екологічні проблеми, поглибити та систематизувати знання про освоєння материка, формування сучасного населення Південної Америки, знання про особливості населення материка, його кількість, склад та розміщення, ознайомити з політичною картою Південної Америки, дати інформацію про зв’язки України з країнами Південної Америки.

Діяльнісний компонент. Розвивати логічне  мислення, просторове уявлення, сприяти розвиткові картографічної грамотності, пізнавального інтересу, самостійності,вдосконалювати  практичні навички роботи з тематичними  картами атласу, порівнювати, робити висновки, навички самостійної навчально-пізнавальної діяльності, 

Ціннісний компонент. Виховувати культуру праці, спілкування, ціннісне ставлення до природи, повагу до представників інших континентів.

Основні поняття:екологія, екологічна проблема, природоохоронний об'єкт, населення, раса, політична карта.

Географічна номенклатура: країни: Бразілія, Аргентина, Перу, Колумбія, Венесуела, Чілі; столиці країн: Бразіліа, Буенос-Айрес, Ліма, Санта-фе-де-Боґота, Каракас, Сантьяґо.

Тип уроку:  засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник географії, атлас, фізична карта материків і океанів,  зошити для практичних робіт, додатковий матеріал.

Очікувані результати: учні зможуть називати екологічні проблеми материка, характеризувати риси населення та географічне положення країн Південної Америки за картами атласу, пояснювати причини строкатого етнічного складу населення, нерівномірного розселення, зв’язки України з країнами Південної Америки.

Хід уроку.

  1.          ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ (привітання, перевірка присутніх).

Урок наш я хочу розпочати  словами поета, який сказав: «Вважай, ти втратив той день, у який не посміхнувся…». А тепер покажіть мені ваші обличчя, щоб я побачила, з яким настроєм ви сьогодні прийшли на урок. Зараз візьміться за руки і посміхніться один одному. Ось з таким гарним настроєм рухаємось далі.

Девізом нашого уроку буде китайська мудрість: «Не бійся, що не знаєш – бійся, що не навчишся». Перевіримо, чому ви навчилися й що знаєте з попередніх уроків.

  1.          ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.

Прийом «Павучок».

(На дошці у роздріб прикріплені теми. Потрібно вибрати ті, які учні вже вивчили і скласти з них павучка. Залишаться лише ті теми, які стосуються сьогоднішнього уроку).

 

 

 

 

 

 

 

 

Географічна номенклатура

материка

Географічне положення

материка

Дослідження

та освоєння материка

Тектонічні структури. Рельєф. Корисні копалини

Загальні

ознаки клімату

материка

Води суходолу.

Природні зони

материка

Зміна природи материка людиною. Екологічні проблеми

Природні об’єкти занесені до списку ЮНЕСКО

Населення

материка. Держави

материка

Зв’язки України з державами материка

Картографічний практикум.

  1.       АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ  І ВМІНЬ УЧНІВ.

Гра «Ім’я на карті».

Учитель демонструє портрети дослідників Південної Америки,чиї імена відображені в назвах географічних об’єктів. Потім називає ім’я дослідника, пропонує знайти на карті географічний об’єкт з аналогічною назвою (якщо він є) або розповісти про внесок цього дослідника у вивчення материка.

1. А. Веспуччі    2. Ф. Маґеллан

3. Ч. Дарвін             4. Ф. Дрейк

5. А. Гумбольдт    6. М. Вавилов

Бесіда за запитаннями.

Як впливають рельєф і клімат на формування вод суходолу?

Що є причинами повноводності річок Південної Америки?

У яких кліматичних поясах розташована Південна Америка?

Що таке природна зона?

У яких районах материка виявляється вертикальна поясність?

Пригадайте, представники яких країн брали участь у колонізації Південної Америки.

Які держави існували на території материка в давні часи?

Пригадайте, якими причинами обумовлене швидке зростання чисельності населення Африки.

Які частини материка Південна Америка, на ваш погляд, мають найбільш сприятливі умови для життя людей?

Які види господарської діяльності людини, на ваш погляд, можуть розвиватися в країнах Південної Америки на основі її природних багатств?

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ  УЧНІВ.

Прийом «Дивуй!».

 «...це було воістину чарівне царство! Таку пишноту може змалювати лише найпалкіша фантазія. Густе гілляччя спліталося в нас над головою, утворюючи природне зелене склепіння, а крізь цей живий тунель струменіла прозоро-зелена річка. Прекрасна сама по собі, вона видавалася ще чудовішою від тих вигадливих виблисків, які скидали на неї пом’якшені зеленню яскраві промені сонця. Чиста, мов кришталь, нерухома, як дзеркало, зеленіюча біля берегів, як айсберг, водна гладінь виблискувала крізь різьблену арку листка, затягаючись брижами під ударами наших весел. Це був шлях, гідний країни чудес, до якої він вів...»

А. Конан Дойл. «Загублений світ».

Ці дивні рядки відомий письменник-фантаст написав, користуючись записом зі щоденника англійського вченого Фоссета про свою подорож до південноамериканських джунглів. Однак «країною чудес» заслужено можна назвати не тільки ліси Амазонії, але й сам материк Південна Америка.

Повідомлення теми  і мети уроку.

  1.        ВИВЧЕННЯ  НОВОГО  МАТЕРІАЛУ.

1.Зміна природи материка під впливом господарської діяльності людини. Екологічні проблеми материка.

Самостійна робота учнів.

Опрацюйте текст підручника та з’ясуйте: 1) які види господарської діяльності завдають найбільшої шкоди природі материка; 2) запропонуйте заходи щодо покращення екологічної ситуації на материку.

2. Найбільші заповідники та національні парки Південної Америки, об’єкти природної спадщини ЮНЕСКО.

Інформація учнів, додатковий матеріал до уроку.

3. Історія заселення материка.

Корінні жителі Південної Америки— індіанці — це нащадки азіатських племен, які, на думку вчених, перейшли «Берінґовий міст» та поступово просувалися на південь. Вони з’явилися в Південній Америці близько 15–17 тис. років тому, займалися полюванням, збиральництвом і рибальством.

Приблизно з 1500 р. почалася імміграція іспанців і португальців. Розширюючи свої володіння, колонізатори прагнули обернути індіанців на рабів, відтіснили їх усередину материка на незручні для життя землі. Слідом за іспанцями в боротьбу за захоплення територій на материку вступили французи, англійці й голландці. Щоб компенсувати дефіцит робочих рук, європейці почали ввозити рабів з Африки. У період із XVI до початку XIX ст. було продано в рабство і привезено до Америки понад          10 млн африканців. Після скасування рабства в першій половині XIX ст. для роботи на плантаціях почали приїжджати китайці та індійці. У XIX–XX ст. до Південної Америки приїхало багато вихідців з інших країн — японці, араби, німці,а також росіяни та українці.

Висновок 1. У давні часи Південну Америку заселили нащадки азіатських племен — індіанці. З кінця XV ст. розпочалася колонізація материка європейцями.

4. Раси і народи.

Робота з картою «Раси та народи».

За картами атласу визначте, представники яких рас проживають у Південній Америці. Спробуйте пояснити різноманітний етнічний склад населення материка. Порівняйте його з етнічним складом населення Африки.

На південноамериканському континенті проживають представники європеоїдної (25 %), монголоїдної (15 %), негроїдної (10 %) рас,а також змішані раси (50 %, креоли, мулати, метиси, самбо), які виникли на їхній основі. Інтенсивне міжрасове змішання почалося в колоніальний період,у результаті чого етнічний склад населення материка набув надзвичайної строкатості. Тривалий процес злиття мов, звичаїв, традицій спричинив утворення нових народів Південної Америки. Змішане населення переважає в багатьох країнах материка. Більшість населення говорить іспанською мовою, у Бразилії — португальською,  деяким групам індіанців удалося зберегти свої рідні мови.

Висновок 2. Населення Південної Америки, як і Африки, відрізняється надзвичайно різноманітним етнічним складом.

У Південній Америці проживають понад 500 млн осіб. За останні півстоліття кількість населення збільшилася майже втричі і продовжує швидко зростати. У родинах південноамериканців традиційно багато дітей, тому Південну Америку часто називають континентом «молоді». Приблизно 43 % його населення — молодь віком до 15 років.

5.Формування політичної карти.

Робота з політичною картою Південної Америки.

 У І тис. нашої ери в Південній Америці виникли перші держави. Задовго до появи знаменитої імперії інків на схилах Анд існували могутні індіанські держави — Чавін, Мочіка та Паракас.Чавінці займалися землеробством, були чудовими будівельниками, уміли робити витончений посуд із глини, прикраси та статуетки із золота й срібла. Мешканці Мочіки відкрили секрет виплавки міді з руди,опанували виготовлення бронзи, вирощували на схилах гір маїс,маніок, картоплю, розводили лам. Паракаські лікарі знали хірургію і вміли робити складні операції. На момент приходу європейців на материку існувала могутня імперія інків. Вони будували величні храми, міста, дороги високо в горах, виготовляли найтонші вовняні тканини, посуд, ювелірні прикраси. Конкістадори припинили розвиток дивної імперії. Наприкінці XV — на початку XVI ст. територія Південної Америки була поділена між декількома країнами Європи.

Плавання X. Колумба, військові експедиції Ф. Пісарро та інших конкістадорів стали причиною затвердження іспанського панування на всьому материку, за винятком Бразилії, яка почала належати Португалії, і Ґвіани, захопленої Англією, Голландією і Францією. У результаті національно-визвольної боротьби, яка на початку XIX ст. охопила весь континент, на материку утворилися нові держави. На сучасній політичній карті Південної Америки 15 країн, із них 12 — незалежні. Усі країни континенту належать до групи країн, що розвиваються. Майже всі країни Південної Америки, крім Болівії і Парагваю, мають вихід до океанів. Найбільшими за площею є Бразилія та Аргентина.

Висновок 3. За давніх часів на території материка існували могутні землеробські держави. Країни Південної Америки, як і Африки,пройшли тривалий шлях колоніального розвитку і національно - визвольної боротьби.

Гра «Вірю не вірю».

Чи вірите ви в те, що в Південній Америці проживають представники переважно європеоїдної раси? (Ні)

Чи вірите ви в те, що у країнах Південної Америки значну частину населення становлять люди похилого віку? (Ні)

Чи вірите ви в те, що всі країни континенту належать до країн,що розвиваються? (Так)

Чи вірите ви в те, що чисельність південноамериканських країн швидко збільшується? (Так)

Чи вірите ви в те, що більшість країн материка пройшли етап колоніального розвитку? (Так)

Чи вірите ви в те, що в українських магазинах можна купити товари, які виробляють у південноамериканських країнах? Які саме? (Так)

6. Зв’язки України з кранами Південної Америки.

Українцям добре відомий смак ароматної бразильської кави, а на ринках і в магазинах часто можна побачити банани з Еквадору, екзотичні фрукти із Чилі. Українські фахівці — інженери, лікарі, військові радники працюють у країнах Південної Америки, передаючи свій досвід молодим фахівцям. В Аргентині та Бразилії проживає численна українська діаспора — близько 500 тис. осіб.

Останніми роками в країни Південної Америки навідується багато українців. Когось вабить незрівнянна дика природа материка, хтось приїжджає на велику подію року в Бразилії — карнавал самби в Ріо-де-Жанейро, а комусь цікаві архітектурні пам’ятки доколумбових цивілізацій.

Які зв’язки має Україна з державами Південної Америки?

Україна та держави Південної Америки підтримують тісні зв’язки. Так, документ про поглиблення відносин дружби і співробітництва з Україною підписала Бразилія. Головними для співробітництва видами діяльності між державами є аерокосмічна, металургія, енергетика. Дві держави співпрацюють з видобутку нафти і газу, у галузі науки, культури і туризму. Україна постачає в Бразилію переважно зерно.

Відносини також розвиваються між Україною та Аргентиною. До перспективних сфер співробітництва належать  машинобудування, енергетика, літакобудування, обмін авіаційними та космічними технологіями, співробітництво в освіті, медицині, культурі. З Аргентини до України надходять продукти харчування, шкіра, яловичина, тютюн, олійне насіння, лікарські рослини, фарби тощо. А з нашої держави до Аргентини везуть чорні метали, авіаційні двигуни, добрива, трактори.

  1.    ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНВ.

Прийом «Закодоване слово».

1. Назвіть крану Південної Америки, яка відповідає на питання «Що роблю»? (Перу)

2. Щоб вийшла столиця Перу, замініть у назві гірського верблюда другу літеру (Лама - Ліма).

3. Згадайте назву пекучого продукту 98363895 – і вийде назва країни Південної Америки (Чилі).

4. У назві нульової паралелі замініть п’яту літеру - і отримаєте назву країни в Південній Америці (Екватор - Еквадор).

5. Друга літера алфавіту + голосний звук + північна країна Африки (Б + о + Лівія = Болівія).

6. Яка країна названа на честь цього дорогоцінного металу? (Аргентина на честь срібла (аргентум)).

Прийом «П`ять речень».

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

1). читати  параграфи,  робота з картою, вивчити основні поняття.

2). скласти кросворд «Країни Південної Америки».

Випереджальне: об’єднатися в групи, підготувати презентацію країни Південної Америки (Бразилія, Аргентина, Чилі) у вигляді опису туристичного маршруту.

VIII. ПІДСУМОК УРОКУ.

Рефлексія, обговорення результатів роботи.

 

docx
Додано
10 червня 2019
Переглядів
2163
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку