Урок для учнів ПТНЗ "Правила та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт."

Про матеріал
Навчальна – удосконалення умінь і навичок учнів під час виконання правил та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт. Розвивальна – на основі знань і умінь формувати самостійність та наполегливість у роботі. Виховна – сприяти вихованню відповідальності учнів до навчання; взаємоповаги; взаємодопомоги.
Перегляд файлу

Державний навчальний заклад

«Одеський професійний ліцей сфери послуг Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського»

 

 

Професія – «Кравець»

Код – 7433

Кваліфікація – Базовий рівень

 

 

 

Методична розробка

уроку виробничого навчання

 

Тема програми: «Вступне заняття»

 

Тема уроку: Правила та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт.

 

Розробив майстер виробничого навчання

Бахнєва Тетяна Володимирівна

Розглянуто на засіданні методичної комісії

Протокол №­­­­___ від "____" ____ 2021 р.

Голова методичної комісії

________ О.А. Бадира

Рекомендовано для використання у

 навчальному процесі

 

 

            

м. Одеса – 2021 р.

ЗМІСТ

 

 

1

Анотація

 

…………….. 3

2

Дидактичні матеріали

 

…………….. 4

3

План уроку з виробничого навчання

 

…………… 5 – 14

-

Інструкція з техніки безпеки

 

…………… 6 – 7

-

Теоретичні та практичні відомості

 

 

…………… 8 – 13

4

Алгоритм охорони праці  при виконанні ручних робіт

 

 

………….. 15 – 17

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

АНОТАЦІЯ

 

 

Дана методична розробка може використовуватися під час проведення уроків виробничого навчання за професією «Кравець, Закрійник»

Методична розробка розкриває тему «Правила та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт»  та містить наступні пункти:

  • План уроку виробничого навчання.
  • Питання для самоконтролю.
  • Алгоритм охорони праці  при виконанні ручних робіт

 

Методична розробка має тісний зв'язок з предметами теоретичного навчання: охорони праці матеріалознавство, конструювання одягу, технологія виготовлення одягу, обладнання.

Рекомендовано для використання у навчальному процесі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДИДАКТИЧНІ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

 

 

1. Підручники:

1.С.Я. Борецька, М.М. Борецький, А.И.Пухальска «Моделі одягу»

2.В.О. Радкевич «Моделювання одягу»

3.К.Р. Лазур «Швейне матеріалознавство»

4.Н.В. Батраченко, В.П.Головінов, Н.М.Каменєва «Технологія виготовлення жіночого одягу»

5.Н.В.Батраченко, І.В.Заряжко «Кравець. Технологія виготовлення одягу»

6.С.Я.Борецька, Н.М. Малюга «Технологія виготовлення легкого жіночого та дитячого одягу»

7. А.Т. Труханова «Основи технології швейного производства»

8.В.О. Кучер, А.О. Степура «Обладнання швейного виробництва»

9.Є.С.Царьова «Технологія виготовлення столової, постільної білизни, штор, ламбрекенів та аксесуарів»

2. ГОСТи:   1.Типовые фигуры женщин

                     2.Система стандартов безопасности труда

3. Стенди «Куток з охорони праці», «Інформаційний куток», «Моделі одягу»

4. Інструкції з охорони праці:

  • Виконання ручних робіт
  • Виконання машинних робіт
  • Виконання волого-теплових робіт

5. Інструкційно – технологічна карта (по темам, по операціям)

6. Лекала

7. Обладнання:

  • Універсальні прямострочні швейні машини
  • Чотирьох ниткова обметувальна швейна машина
  • Праска і прасувальний стіл

8. Інструменти: наперстки, набір ручних голок, сантиметрова стрічка, лінійка, кілочок для розправлення кутів, різець.

9. Пристосування: булавки, крейда, нитки, олівець.

10. Зразки: деталі крою, тканина, нитки.

11. Технічні засоби навчання: ПК, проектор, екран.

12. Інформаційне забезпечення: мережа Інтернет.

 

 

П Л А Н   У Р О К У № 1

з виробничого навчання

    

ТЕМА програми: Вступне заняття

 

ТЕМА уроку: Правила та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт.

 

МЕТА УРОКУ:

Навчальна удосконалення умінь і навичок учнів під час виконання правил та норми охорони праці в навчальних майстернях та на робочих місцях. Охорона праці при виконанні ручних робіт.

 

Розвивальнана основі знань і умінь формувати самостійність та наполегливість у роботі.

Виховнасприяти вихованню відповідальності учнів до навчання; взаємоповаги; взаємодопомоги.

Тип уроку – удосконалення умінь та формування навичок.

Вид  уроку – виробниче навчання.

Матеріально-технічне забезпечення;

  •    обладнання та інструменти для виконання ручних, машинних, прасувальних робіт ;
  •    інструкційно – технологічні карти, плакати ;
  •    зразки обробки серветок, скатертин.

Міжпредметні зв’язки – обладнання, технологія виготовлення жіночого одягу, матеріалознавство.

Методи навчання: пояснювальна – ілюстративна, наочний, проблемний, індивідуальна робота.

Форми організації навчальної діяльності учнів: групова, індивідуальна.

Література – Н.В. Батраченко, В.П. Головінов, Н.М. Каменева,Т.В. Мозгунова, Н.Н.Байкова, Е.В.Тулупова, Е.В. Стрельцова.

Є.С.Царьова «Технологія виготовлення столової, постільної білизни, штор, ламбрекенів та аксесуарів»

 

 

 

 

 

ХІД УРОКУ

 

І. Організаційна частина (5 хв.):

- перевірка наявності учнів,

- готовність робочих місць,

- дотримання правил техніки безпеки.

ІІ. Вступний інструктаж

Актуалізація знань (40хв):

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

 

Загальні правила безпеки праці під час виконання ручних робіт.

 

Ручні роботи – види операцій, що виконують повністю вручну або за допомогою немеханізованих знарядь праці та ручних інструментів.

Робоче місце – ділянка виробничої площі, призначена для певної роботи й оснащена відповідно до її характеру. Розміри робочого місця залежать від виду виробу та здійснюваної операції. Ручні роботи можна виконувати стоячи або сидячи.

До самостійної роботи в навчально-виробничій майстерні допускають учнів, які пройшли інструктаж з охорони праці, безпеки життєдіяльності на робочому місці.

Ці знання періодично перевіряють і закріплюють.

У разі травми або поганого самопочуття необхідно негайно повідомити майстра.

На робочому місці слід дотримуватися правил особистої гігієни й санітарних норм.

 

Вимоги безпеки праці перед початком роботи

1. Використовуйте спеціальний одяг і взуття, які частково або повністю захистять вас від небезпечних виробничих факторів. Приберіть волосся під головний убір.

2. Перевірте наявність та справність інструменту й пристосувань, покладіть їх праворуч від себе. На робочому столі не має бути зайвих предметів.

3. Перевірте освітлення робочого місця.

 

Вимоги безпеки праці під час роботи

1. Зберігайте різальні й гострі інструменти у спеціальній коробці, не кладіть їх у кишені спецодягу. Ножиці завжди кладіть зімкнутими вістрями від себе.

2. Не використовуйте несправні інструмент, прилади, стільці.

3. Не виконуйте ручних робіт у проходах, поблизу рухомих частин обладнання, а також електропрасок.

4. Не розкидайте на столі котушки ниток, шпильки, голки тощо; пильнуйте за тим, щоб вони не падали на підлогу.

5. Не використовуйте тупі, іржаві, погнуті голки.

6. Прикріплюйте викрійки й тканини гострими кінцями шпильок у напрямі від себе.

7. Виконуйте ручні роботи у наперстку – він захистить палець, що направляє голку.

8. Зберігайте голки й шпильки у спеціальній коробці або подушечці (гольнику). Не беріть голок, шпильок у рот, не вколюйте їх у спецодяг чи деталі виробу.

9. Не обривайте нитки руками, не перекушуйте зубами – обрізайте їх ножицями.

 

Вимоги безпеки праці після закінчення роботи

1. Наведіть лад на робочому місці, приберіть пил та сміття.

2. Переконайтеся, що у виробах і на столі не залишилося голок та шпильок.

3. Покладіть інструмент, пристосування та матеріали у спеціально відведене для цього місце.

4. Повідомте майстра про закінчення роботи.

 

Організація робочого місця для ручних робіт

1. Стіл із гладкою робочою поверхнею, обладнаний висувними шухлядами для зберігання інструментів, пристосувань, інструкційно-технологічних карт.

2. Світильник місцевого освітлення.

3. Пересувна підставка з нитками та інструментами.

4. Збирач сміття.

5. Підставка для ніг (якщо в конструкції стола немає перекладини).

6. Стілець гвинтовий з регулюванням висоти сидіння та положення спинки.

ІІІ. Розподіл завдання учням:

Виконайте ручні роботи з виготовлення одягу, дотримуючись вимог правил техніки безпеки перед початком і під час роботи.

Організація робочого місця:

  1. Необхідно приступати до виконання робіт 

у спеціальному одязі:

  • Фартух із нагрудником
  • Косинка
  • Зручне взуття

 

 

 

2. Перевірити своє робоче місце, переконатися, що воно повністю відповідає безпечним умовам праці:

  • Достатньо освітлене;
  • Гладка поверхня стола, без задирок на поверхні, щоб не пошкодити тканину чи виріб;

Не захаращене

 

 

 

 

 

 

3. Перевірити справність робочого інструменту:

  • Голки;
  • Наперстка;
  • Ножиць
  • Сантиметрова стрічка

 

 

 

 

 

 

4. Не розкидайте та не захаращуйте робоче місце зайвими і непотрібними предметами на столі:

  • Котушки ниток
  • Шпильки
  • Голки
  • Ножиці
  • Сантиметрову стрічку
  • Тощо;

 

5. Зламані:

  • Голки
  • Вільні бобини
  • Відходи тканини

Не кидати на підлогу!!!

А складіть у призначеному для цього місці.

 

6. Виконуйте ручні роботи у наперстку – він захистить палець, що направляє голку.

7.Передавати голку вперед вушком

 

8. Передавати ножиці вперед кільцями

 

9. Не тримати ножиці розкритими

 

10. Стежити при виконанні робіт, щоб пальці лівої руки не потрапили під лезо ножиць

 

 

 

 

11. Забороняється:

  • Вколювати голки та шпильки у спецодяг чи деталі виробу
  • Брати голки та шпильку у рот

Потрібно зберігати голки та шпильки у спеціальній коробці або гольнику

 

 

12. Забороняється:

      Виконувати ручні роботи поблизу обертових частин машин

13. Забороняється:

      Передавати предмети через працюючі машини

 

 

 

 

D:\Рабочий стол\практика\2аа.png14. Забороняється:

Захаращувати проходи до робочого місця

 

 

 

 

15. По закінченню роботи інструменти і пристосування необхідно скласти у відведене для цього місце.

 

 

16. Вимкнути місцеве освітлення

 

 

17. Старанно прибрати своє робоче місце

 

 

 

 

 

 

18. Якщо Ви одержали травму,  зверніться негайно за медичною допомогою. Слід довести до відома про те, що трапилося, майстра.

ІV. Закріплення нового матеріалу

  •    Перевірка знань учнів усним опитуванням або тестуванням.

 

ПИТАННЯ ДЛЯ САМОКОНТРОЛЮ:

 

  1. Питання:Усі ручні роботи при виготовленні одягу можна виконувати на одному робочому столі?

Відповідь: Так

2.Питання:  Робоче місце для виконання ручних робіт необхідно прибрати ( перед початком роботи; у процесі роботи; після роботи)?

Відповідь: Після роботи.

 

3. Питання:Наявність задирок на поверхні столу не впливає на якість виконання ручних робіт ?

 

Відповідь:   Впливає, можна пошкодити тканину або виріб.

4. Питання:Де потрібно зберігати голки та шпильки?

 

Відповідь:  зберігають у спеціальній коробочці або гольнику.

 

5. Питання:Чи дозволено працювати без наперстка під час виконання ручних робіт у процесі виготовлення одягу?

 

Відповідь:  Ні

V. Поточний інструктаж.

  1. Цільові обходи майстром робочих місць.
  2. Перевірка правильності організації учнями робочих місць та правильності виконання трудових прийомів.
  3. Послідовність та правильність виконання технологічного процесу.
  4. Перевірка умінь використання інструкційну - технологічних карт.
  5. Перевірка умінь використання інструментів, пристосувань та обладнання.
  6. Приймання та оцінка якості робіт в ході виконання завдання.
  7. Виявлення прогалин у їх знаннях, своєчасне ліквідування їх.
  8. Застосування набутих знань на практиці.

 

VІ. Заключний інструктаж.

Підведення підсумків уроку:

          а) Аналіз правильності виконання завдання;

          б) Дотримання інструкційно-технологічних карт;

          в) Розбір типових помилок;

          г) Виконання норм виробітку, раціональне використання робочого часу;

          д) Якість робіт кожного учня, та заходи усунення помилок;

          е) Виставлення оцінок кожному учню;

          ж) Підсумки уроку.

 

VIІ. Домашнє завдання

  •     Закріпити набуті знання.

Повторити правила техніки безпеки та тему уроку.

 

 

Майстер виробничого навчання                Бахнєва Т.В.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Алгоритм охорони праці  при виконанні ручних робіт

Зображення операції, технічні умови виконання

Вимоги безпеки перед початком роботи

D:\Рабочий стол\практика\1.jpg

 

Необхідно приступати до виконання робіт  у спеціальному одязі:

  • Фартух із нагрудником
  • Косинка
  • Зручне взуття

D:\Рабочий стол\практика\2.jpg

Перевірити своє робоче місце, переконатися, що воно повністю відповідає безпечним умовам праці:

  • Достатньо освітлене;
  • Гладка поверхня стола, без задирок на поверхні, щоб не пошкодити тканину чи виріб;
  • Не захаращене

D:\Рабочий стол\практика\3.jpg

Перевірити справність робочого інструменту:

  • Голки;
  • Наперстка;
  • Ножиць
  • Сантиметрова стрічка

 

Пам’ятайте: несправний інструмент і незнання безпечних засобів праці призводять до нещасних випадків!

D:\Рабочий стол\практика\3а.png

Не розкидайте та не захаращувайте робоче місце зайвими і непотрібними предметами на столі:

  • Котушки ниток
  • Шпильки
  • Голки
  • Ножиці
  • Сантиметрову стрічку
  • Тощо;

Пильнуйте за тим, щоб вони не падали на підлогу та зберігайте в спеціальному місті.

D:\Рабочий стол\практика\4.pngD:\Рабочий стол\практика\4а.jpg

 

Зламані:

  • Голки
  • Вільні бобини
  • Відходи тканини

 

Не кидати на підлогу!!!

А складіть у призначеному для цього місці.

D:\Рабочий стол\практика\5.jpg

 

Виконуйте ручні роботи у наперстку – він захистить палець, що направляє голку.

D:\Рабочий стол\практика\6.jpg

 

Передавати голку вперед вушком

D:\Рабочий стол\изображение_viber_2020-05-26_13-35-16.jpg

 

Забороняється:

  • Вколювати голки та шпильки у спецодяг чи деталі виробу
  • Брати голки та шпильку у рот

Зберігати голки та шпильки у спеціальній коробці або гольнику

D:\Рабочий стол\практика\8.jpg

 

Передавати ножиці вперед кільцями

D:\Рабочий стол\практика\8а.png

 

Не тримати ножиці розкритими

D:\Рабочий стол\практика\9.jpg

 

Стежити при виконанні робіт, щоб пальці лівої руки не потрапили під лезо ножиць

D:\Рабочий стол\практика\11.png

 

Забороняється:

Виконувати ручні роботи поблизу обертових частин машин

 

D:\Рабочий стол\практика\13.png

 

Забороняється:

Передавати предмети через працюючі машини

D:\Рабочий стол\практика\2аа.png

 

Забороняється:

Захаращувати проходи до робочого місця

D:\Рабочий стол\практика\3.jpg

 

По закінченню роботи інструменти і пристосування необхідно скласти у відведене для цього місце.

D:\Рабочий стол\практика\14.jpg

 

Вимкнути місцеве освітлення

D:\Рабочий стол\практика\12.jpg

 

Старанно прибрати своє робоче місце

D:\Рабочий стол\практика\15.jpg

 

Якщо Ви одержали травму,  зверніться негайно за медичною допомогою.

Слід довести до відома про те, що трапилося, майстра.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталенко Любов Валентинівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 лютого 2021
Переглядів
1416
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку