Тема уроку: Різальний інструмент для свердління
Мета уроку:
Об'єкт навчальної праці: механізми свердлильного верстату тощо.
Обладнання: свердлильний верстат, електролобзик, шорупокрут
Дидактичні матеріали: плакати із зображенням верстату, кінематичні схеми.
Тип уроку: Комбінований.
Орієнтовний план проведення уроку
I. Організаційна частина (2 хв.)
II. Актуалізація опорних знань (5 хв.)
III. Мотивація навчально-трудової діяльності (3 хв.)
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку (1 хв.)
V. Вивчення нового матеріалу ( 9 хв.)
VI. Практична робота (60 хв.)
VII. Підсумок уроку ( 5 хв.)
Хід уроку
I. Організаційна частина
Перевірка присутніх; Призначення чергових.
II. Актуалізація опорних знань учнів
(методом бесіди з'ясовують питання):
1.Що винайшла людина, щоб полегшити працю? (Верстати)
2. Які ви знаєте верстати?(свердлильний, токарний, шліфувальні)
3. Наша майстерня обладнана свердлильним верстатом, якої він марки? (2М112)
4. Що це означає? (найбільший діаметр свердління 12мм.)
5. Відтворимо кінематичну схему верстата? стіл 1, на якому кріпляться деталі для свердління, колона 10 із зубчастою рейкою 12. на колоні кріпляться решта частин верстату. У чавунному корпусі 4, який закріплений на колоні розміщені механізм подачі шпинделя 3 та сам шпиндель 5. На верхній частині корпусу знаходиться клинопасова передача, яка закрита захисним кожухом 6. В рух дану передачу приводить електродвигун 7. Для запускання електродвигуна на верстаті є пусковий пристрій 8 з двома кнопками. На нижньому кінці шпинделя встановлений трьохкулачковий патрон 2. В ньому за допомогою ключа затискується свердло.
(пасова передача – скільки ступенів передачі (5) , яка зараз стоїть і які оберти шпинделя 4-2500об/хв.)
6. Які вузли і механізми входять в будову свердлильного верстата? (Шпиндельний вузол, механізм переміщення шпинделя, механізм переміщення шпиндельної бабки, механізм встановлення глибини свердління за допомогою шкали)
7. Пригадаємо основні правила безпечного свердління.
8. Яка основна операція свердління? (закрите різання деревини обертовими інструментами (СВЕРДЛАМИ)
ІІІ. Мотивація навчально-трудової діяльності
За допомогою свердла одержують наскрізні та не наскрізні (глухі) отвори, зенкують, висвердлюють сучки та інші дефектні ділянки. Як і весь теслярський інструмент, перші свердла було винайдено у Стародавньому Єгипті, це був бурав з ручкою для обертання.
IV. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Різальний інструмент для свердління.
Виховаємо інтерес до техніки, бережливе ставлення до обладнання та інструментів, культуру праці.
V. Вивчення нового матеріалу.
План вивчення.
1) будова свердла;
2) класифікацію свердла і конструктивні особливості свердла
Ι. Свердлом називають дворізцевий інструмент з обертовим рухом різання та осьовим переміщенням подачі .
Процес свердління отвору складається з двох поєднаних рухів:
Свердло складається з ріжучої частики, робочої частики та хвостовика (мал.). Різальна частина утворена двома різальними крайками. Вони відрізняються формою від зубців ножівки, але виконують ту саму функцію — зрізують частину матеріалу, заглиблюючись у нього й утворюючи циліндричний отвір. Робоча частина являє собою гвинт Архімеда, утворений спіральною поверхнею та канавкою, за допомогою яких виводиться стружка із зони різання.
Різні види свердел характеризуються, зокрема, формою їх хвостової частини. Хвостовик свердла, призначений для його закріплення у пристроях, за допомогою яких здійснюєтеся свердління (коловорот та механічний ручний дрилів), здебільшого має циліндричну форму.
ΙΙ. Класифікацію свердла
За призначенням ( відрізняються конструкцією робочої частини)
A — по металу; B — по дереву; C — по бетону; D — перове свердло по дереву; E — універсальне свердло по металу або бетону; F — по листовому металу; G — універсальне свердло по металу, дереву чи пластику.
За формою хвостовиком свердел (ручні і машинні): 1, 2 — циліндричний і конічний; 3 — SDS-plus; 4 — шестигранник; 5 — чотиригранник; 6 — тригранник; 7 — для шуруповертів
За напрямком канавки: праві та ліві.
Практична робота Шпаківня своїми руками.
Уже не так багато часу залишилося до проходу довгоочікуваної весни. І скоро до нас прилетять із теплих країв птахи, які будуть незамінними помічниками в нашім саду. Адже саме вони борються з настирливими шкідниками. І щоб залучити у свій сад птахів нам потрібно підготуватися, а саме зробити шпаківня своїми руками.
Слід пам'ятати
При виготовленні столярних виробів застосовують різноманітні з'єднання, які підвищують їх естетичність та міцність. Найбільшого поширення набули шипові з'єднання. Шипове з'єднання складається з двох елементів — шипа і провушини або шипа і гнізда
Шип "ластівчин хвіст" має деякі переваги в порівнянні з прямими шипами у міцності на витримування навантаження у різних напрямках. Однак такий шип має підвищену працеємкість у виготовленні.
– Виготовлення елементів шипового з'єднання розпочинають із розмічання заготовки Для цього необхідно підготувати лінійку, кутник і олівець.
– Від точності розмічання залежить якість з'єднання.
– Розміри шипа та гнізда (провушини) мають бути однаковими. Коли шип входить у гніздо або провушину, його поверхні повинні щільно, без зазорів прилягати до їх бічних площин.
Отже розпочнемо розмічати деталі шпаківні.
На основі і вершині шукаємо середину. Приставляємо лінійку і відкладаємо 230мм. робимо коло Ø50мм.(R=25мм.)
З одного і другого боку відкладаємо по 250мм і з’єднаємо з середньою точкою при вершині.
Випилювання шипів та запилювання провушин виконують дрібнозубою пилкою. При випилюванні шипа пропил має пройти із зовнішнього боку розмітки, а при запилюванні провушини із внутрішнього.
– Заплечики шипа відпилюють з нахилом пилки всередину на 1...2°. Нахил забезпечує щільне прилягання заплечика до деталі. При нещільному приляганні заплечиків, їх припасовують.
– Середину провушини будемо вирізати ножівкою і лобзиком.
Вступний інструктаж
Із внутрішньої сторони кріпимо опорну стійку, на яку птахи будуть ставати щоб вилетіти зі свого будиночка.
Збираємо в єдину конструкцію всі заготовки шпаківні.
Для кріплення шпаківні, потрібно в бічні стінки в крутити по одному шурупу до яких кріпиться дріт. От і все залишилося повісити шпаківню на дерево. Це був майстер клас шпаківня своїми руками, з якого ви дізналися як зробити шпаківню для наших пернатих друзів.
Цікаво знати
показати (методом демонстрації) прийоми роботи на верстаті.
VII. Підсумок уроку
7.1. Учитель просить кожного учня повідомити:
1 Що ми робили?
2 Чи досягнута мета цього уроку?
3 Що нового ви дізналися на уроці?
4. Чи може він отримані знання використати у своєму житті?
7.2.Підбиття підсумків:
- виставлення оцінок за роботу на уроці;
- домашнє завдання: накреслити деталь об'ємної форми, що виготовляється з тонколистового металу.