Урок до теми Розчини

Про матеріал
Урок узагальнення і систематизації знань в 9 класі з теми «Розчини». Мета Навчальна: узагальнити, закріпити і скоригувати знання учнів з теми «Розчини», закріпити вміння складати рівняння реакцій в іонному вигляді, систематизувати теоретичні знання, необхідні для розв’язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини. Розвиваюча: розвивати вміння учнів розв'язувати розрахункові задачі, розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки. Виховна: виховувати культуру спілкування, почуття колективізму, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях.
Перегляд файлу

Урок узагальнення і систематизації знань в 9 класі

з теми «Розчини»

Мета Навчальна: узагальнити, закріпити і скоригувати знання учнів з теми «Розчини», закріпити вміння складати рівняння реакцій в іонному вигляді, систематизувати теоретичні знання, необхідні для розв’язування розрахункових задач на обчислення масової частки розчиненої речовини.

Розвиваюча: розвивати вміння учнів розв'язувати розрахункові задачі, розвивати пам’ять, увагу, спостережливість; уміння логічно мислити та робити відповідні висновки. 

Виховна: виховувати культуру спілкування, почуття колективізму, вміння застосовувати знання в нестандартних ситуаціях.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

Форма проведення:  урок – гра.

Методи: словесний, наочний, практичний.

Форми роботи: індивідуальна робота, колективна робота, робота в групах.

Міжпредметні зв`язки: біологія, історія, фізика

Обладнання:

Періодична система хімічних елементів Д.І. Менделєєва; таблиця

розчинності кислот, основ, солей у воді, роздатковий матеріал

Базові поняття і терміни:  розчин, розчинник, розчинена речовина, електроліти, неелектроліти, електролітична дисоціація, йони, катіони, аніони

 

Хід уроку:

І. Організаційний етап. Налаштування учнів на робочий настрій. Учні об’єднуються у коло і тримаються за руки, відчуваючи себе гармонійно, згадують небесну систему, обирають те, ким себе почувають сонце, місяць, зорі. Відповідно до того, що обрали учні, учитель їх поділяє на команди.

1-сонце, 2-місяць, 3-зорі-3хв.

 

ІІ. Оголошення теми і мети уроку. Ознайомлення учнів з планом проведення уроку.

Учитель просить учнів поділитись на команди, придумати назву своєї команди, обрати собі капітана, експерта. Капітани представляють свої команди «Електроліти», «Катіони», «Аніони» (листи А4 з маркерами ) назви команд.

Обрано капітанів команд. Учні заздалегідь ознайомлені з переліком конкурсів.

 

ІІ Основна частина уроку

Мотивація пізнавальної діяльності вступне слово вчителя.

На сьогоднішньому уроці ми маємо узагальнити, систематизувати та поглибити знання про розчини, закріпити вміння складати, молекулярні, повні та скорочені йонні рівняння, розв’язувати задачі, а також перевірити, як ви умієте застосовувати знання в нестандартних ситуаціях, пов’язувати ці знання із життям

Епіграфом до теми сьогоднішнього уроку будуть слова відомого давньогрецького філософа Геракліта «Все тече, все змінюється»

Отже, бажаю вам успіху! 5 хв

Актуалізація опорних знань

Я вам пропоную ключове слово сьогоднішнього уроку розчин, а ви підбираєте до нього асоціації.

За кожну правильну асоціацію команда отримує бал

На екран виводяться можливі правильні відповіді (слайд 1) 3 хв.

 

 

2.1  Хімічне тестування

Команди дають відповіді на запитання щодо класифікації розчинів

  1. що відноситься до типів дисперсних систем

варіанти відповідей

А) грубодисперсні

Б) тонкодисперсні

В) істинні

Г) розведені

2) Оберіть колоїдні розчини

варіанти відповідей

А) золь

Б) пемза

В) зола

Г) розчин білка

3) виберіть емульсії

А) молоко

Б) крейда з водою

В) олія у воді

Г) ліки

4) виберіть піни

А) аерозоль

Б) мильна піна

В) смог

Г) збиті вершки 2 хв.

2.2. Інтерактивне бліц – опитування (5 – 6 хв.)

1 правильна відповідь – 1 бал.

Максимальну кількість балів отримує команда яка має більшу кількість правильних відповідей.

Питання:  

  1. Процес розпаду електроліту на іони в розчині або розплаві. (Електролітична дисоціація).
  2. Як називаються розчини, розплави і розчини яких проводять електричний струм (Кислоти, луги, солі)

3. Електроліт, у процесі дисоціації якого в розчині утворюється один вид катіонів — H+. (Кислота)

  4. Розчин, у якому кількість речовини за певної температури більше не розчиняється. (Насичений)

5. Реакції взаємодії іонів у розчинах електролітів. (Реакції іонного обміну)

6. Речовини, до складу яких входять молекули води, з’єднані з йонами металів. (Кристалогідрати)

7. Електроліт, у результаті дисоціації якого в розчині утворюється один вид іонів — гідроксигрупи. (Основа)

8. Відношення числа молекул, що продисоціювали, до загального числа молекул розчиненої речовини. (Ступінь дисоціації)

9. Розчинність твердої речовини у воді підвищується. (З підвищенням температури)

10. Електроліти, у процесі дисоціації яких утворюються катіони металів і аніони кислотних залишків. (Солі) 7 хв.

 

 

 

2.3 Конкурс капітанів. (Максимальна кількість - 3 бали). жеребкування

Капітани заздалегідь підготували один одному по 1 питанню з теми «Розчини»

Чому звичайна вода проводить електричний струм, а очищена-ні

Чому вода являється універсальним розчинником

Чому ступінь дисоціації для різних речовин різний 4 хв.

2.4 конкурс «Риболовля» (Максимальна кількість - 3 бали)

 

Учитель. В бліц-опитуванні ми з вами згадали що таке електроліти  і неелектроліти.

За 2 хвилини команди повинні виловити формули електролітів, учасники команд взаємоперевіряють один одного!)

 

№ 1. NaOH,     СО2,    НNO3,    ВаСІ2,     Fе2О3,     Н2,    С12Н22О11,   Аl2(SO4)3

 

№ 2. Н3РО4,    Ва(ОН)2,   SО2,     NаСІ,     АІ2 О3,     Fе,       С2Н5ОН,   K2SiO3

 

№ 3. Н2SО4,   КОН,   SО2,     Мg (NО3)2,    МgО,    Аl,    C6Н14,  Cr2(SO4)3 5 хв.

 

 2.5 утвори пару

Один із представників кожної команди по бажанню виходить до дошки і закінчує рівняння хімічної реакції, якщо інші представники знаходять помилку то виходять і виправляють за це отримуючи бал

  1. AgNO3 + HCl → AgCl↓ + HNO3

 

  1. Na2СОз + Н24= Na2SO4+ Н2О+ СО2

 

      

  1. NаОН + НС1 = NaCl + Н2О   7 хв.

Умовами перебігу реакції до кінця являються: виділення газу, випадіння осаду, утворення малодисоційованої речовини (води)

2.6.конкурс ерудит

 

1. Коли  не зсідається кров?

(Кров, позбавлена катіонів кальцію, не зсідається на повітрі. Якби в ній не було йонів Кальцію, то від найменшої подряпини організм загинув би від повної втрати крові).

2. чому у мертвому морі людина не тоне?

Висока солоність Мертвого моря обумовлює одну його особливість: вода цього моря значно важче звичайної морської води. Потонути в такій важкій рідини не можна: людське тіло легше її

5 хв.

 

2.7 мудрі рецепти

1. Ягоди залийте 200 г сиропом з масовою часткою цукру 0,3 (30%). Скільки цукру і води треба взяти для приготування цього сиропу?

(60 г  цукру, 140 г води).

 

2. Приготуйте 70 г содового розчину з масовою часткою соди 0,2 (20%). Скільки соди і води для цього треба взяти?

(14 г  соди 56 г  води).

 

3. Скільки йоду  і спирту треба взяти аптекарю для приготування 200 г. розчину з масовою часткою йоду 0,05 (5%)?

(10 г  йоду і 140 г  спирту) 10 хв.

Висновок:

Масова частка показує кількісний склад розчинів, тобто яку частку від загальної маси розчину складає маса розчиненої речовини.

ІІІ. Підбиття підсумків уроку.

Вчитель  підводить підсумки уроку, визначає  команду – переможця. Переводиться в систему оцінок

Номінації кращий знавець з теми розчини

Знавець з теми розчини

Кандидат у знавці з теми розчини 5 хв.

ІV. Рефлексія

Уявний мікрофон або смайлики 5хв.

Домашнє завдання:

1.Повторити класифікацію хімічних реакцій.

2. Скласти кросворд з ключовим словом «Електроліт».

3. Задача для учнів з високим рівнем навчальних досягнень. 1 хв.

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
11 грудня 2019
Переглядів
550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку