Урок "Доба героїчних походів. Хотинська війна"

Про матеріал
Структурований конспект уроку з додатковим матеріалом для перевірки та закріплення знань
Перегляд файлу

Урок 

Тема  Доба героїчних походів. Хотинська війна

 

Обладнання: підручник, карта, контурна карта, атлас ______________________________________________________

 

Хід уроку

І. Актуалізація та перевірка опорних знань

Див. додатковий матеріал

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

План

  1. Турецько-татарські набіги на територію України.
  2. Доба героїчних походів.
  3. Самійло Кішка
  4. Петро Конашевич-Сагайдочний
  5. Хотинська війна

ІІІ. Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

Основні дати:

1447 р. - перший напад військ кримського хана на ук­раїнські землі

1599 р. - Повстання запорожців на турецьких галерах, очолюване Самійлом Кішкою.

1600 р. – гетьманом обрано Самійла Кішку

1606 р. — козаки завдали удару по турецьких фортецях Акерман, Кілія, Варна;

1608 р. — здобули Перекоп, а згодом і Ізмаїл, Кілію та Акерман;

1616 р. — козаки здобули Кафу

1616 – 1622 рр  - гетьманування Петра Конашевича- Сагайдачного

вересень 1620 р. – битва під Цецорою

2 вересня - 8 жовтня 1621 р.- Хотинська битва

 

Основні поняття:

ясир, яничари, каторга, гарем, героїчні походи, Варна, Кафа, Кілія. Перекоп, Кримське ханство, Хотинська війна.

 

 

Турецько-татарські напади на Україну

• Знищення й спустошення українських земель.

• Пограбування й спалення українських міст та сіл.

• Захоплювали в полон українських чоловіків, жінок, хлопчиків та дівчат, які потрапляли в рабство; полонених називали ясир.

Чоловіки ставали веслярами на турецьких галерах-каторгах, жінки та дівчата потрапляли до гаремів, хлопчиків віддавали до султанської гвардії, де з них виховували вірних захисників султанського престолу — яничар.

• Всіх, хто чинив опір, убивали

 

Найбільш вдалими були походи на початку XVII ст. Цей період в історії козацтва так і назвали «доба героїчних походів»:

• 1606 р. — козаки завдали удару по турецьких фортецях Акерман, Кілія, Варна;

• 1608 р. — здобули Перекоп, а згодом і Ізмаїл, Кілію та Акерман;

• 1616 р. — козаки здобули Кафу — найбільший невільничий ринок у Криму і визволили бранців.

 

- яку роль відігравали козацькі походи проти турків та татар?

 

Самійло Кішка

• Учасник морських походів проти турків та татар.

• Під час одного з них потрапив у полон, де перебував 25 років.

• У 1599 р. організував повстання українських невільників на турецькій галері, які, перебивши команду, повернулися в Україну.

• У 1600 р. був козаки обрали його гетьманом.

• Домігся від польського короля скасування баніції (закону про визнання козаків поза законом), внаслідок чого козацтво було визнане як окремий суспільний стан.

• Помер у 1620 р.

 

Петро Конашевич-Сагайдачний 1616 – 1622 рр.

• Походив зі шляхетського роду з-під Самбора в Галичині, навчався в Острозькій академії, згодом подався в козаки, де його обрали гетьманом.

Своє прізвисько Сагайдачний отримав від слова «сагайдак» (колчан для стріл), бо вмів добре стріляти з лука.

• Захоплювався військовою справою; очолював походи запорожців на турецьку фортецю Варну (1605), на Кафу (1606), в Росію (1617), в Туреччину (1621), під час яких здобув славу полководця.

• Всі проблеми з польським урядом намагався вирішувати мирним шляхом.

• Брав участь у Хотинській війні на боці Польщі.

• Дбав про культурне піднесення України.

 

Хотинська війна

Дата

Подія

Наслідки

Вересень

1620 р.

Битва під Цецорою

Польські війська були вщент розгромлені турецькою армією

Квітень

1621 р.

 

Похід Османа II із 150-тисячною армією проти Речі Посполитої. До нього приєднується 60-тисячна кримська орда

Польський уряд звертається до українських козаків із закликом узяти участь у війні проти Туреччини,обіцяючи їм розширити права і привілеї

15–17 червня

1621 р.

Козацька рада в урочищі Суха Діброва на Черкащині

Прийнято рішення про негайний виступ козацького війська у похід проти Туреччини

Червень

1621 р.

Делегація у Варшаву начолі з П. Сагайдачним

Узгодження умов козацької допомоги

 

Серпень

1621 р.

Обрання гетьманом Петра Сагайдачного

Прийнято рішення про з’єднання козацького війська з польським

24 серпня

1621 р.

З’єднання козацького

і польського військ

Початок спільних дій проти турків та татар

 

2 вересня —

8 жовтня 1621 р.

Хотинська битва

Перемога українсько-польських військ. Вирішальну роль у перемозі відіграло українське козацтво

9 жовтня

Хотинський мир

Закінчення війни

 

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

Див. додатковий матеріал

V . Домашнє завдання

Опрацювати відповідний матеріал за підручником (13) _________________________________

 

Додатковий матеріал

 

Матеріал для перевірки та корекції знань

І. Назвіть причини козацьких повстань.

 

ІІ. Назвіть воюючі строни у козацьких війнах та керівників протиборчих таборів:

а) козацького повстання 1591-1593 рр.      

б) козацького повстання 1594-1596 рр.            

 

 

ІІІ. Скласти логіку

 

Криштоф Косинський

Северин Наливайко

Походить зі шляхетської родини Підляшшя

Народився в місті Гусятин на Поділлі.

полковник реєстрового козацтва, з 1591 р. титулував себе гетьманом.

Ходив у походи проти турків та татар, на Молдавію.

на Січі з’явився у 1590 р. де дістав ім’я «заслуженого козака»

Перебував на службі у магната Острозького

Очолив повстання повстання 1591 – 1593 рр.

У 1594 р. створює озброєний загін, його підтримують запорожці з гетьманом Григорієм Лободою.

січень 1593 р. в битві під селом П’ятка зазнав поразки.

Очолив повстання повстання 1594 – 1596 рр.

Загинув весною 1593 р. під Черкасами.

Страчений 11 квітня 1597 року у Варшаві.

 

Матеріал для закріплення знань

І. Робота з картою.

Позначити на контурній карті турецько-татарські походи на українські землі, найбільші міста, козацьку Січ, походи козаків та захоплені ними турецькі фортеці.

 

ІІ. Українська народна пісня  «За річкою вогні горять».

 

За річкою вогні горять,

Там татари полон ділять.

Село наше запалили

І багатство розграбили,

Стару неньку зарубали,

А миленьку в полон взяли.

А в долині бубни гудуть,

Бо на заріз людей ведуть:

Коло шиї аркан в’ється,

І по ногах ланцюг б’ється.

А я, бідний, з діточками

Піду лісом, стежечками.

Нехай йому із водою...

Ось-ось чайка наді мною.

 

Завдання:   На основі наведеного матеріалу визначте, які наслідки мала для українців турецько-татарська агресія?


 

ІІІ. Самійло Кішка (уривок з української народної думи)

Тоді турки-яничари у галеру входжали,

Безпечно спати полягали,

А котрії хмільні бували, на сон знемагали,

Коло пристані козловської спати полягали...

Тоді Кішка Самійло полуночної години дождав,

Сам між козаків устав.

Кайдани із рук, із ніг у Чорнеє море пороняв;

У галеру входжав, козаків побуджав.

Саблі булатнії на вибір вибирає,

До козаків промовляє:

«Ви, панове-молодці, кайдани не стучіте,

Ясини не вчиніте,

Нікотрого турчина в галері не збудіте...»

То козаки добре зачували,

Самі з себе кайдани скидали,

У Чорнеє море кидали,

Ні одного турчина не збудили...

(Українські народні пісні та думи. — К., 1992. — С. 17–18)

Завдання:

1. Як ви вважаєте, яка подія з життя Самійла Кішки описується в даному уривку?

2. Які риси характеру цього славного козака ви можете назвати?

 

ІІІ. Мозковий штурм -  визначити значення діяльності гетьмана Петра Конашевича-Сагайдачного. Пропозиції учнів зафіксувати на дошці і зробити загальний висновок.

Значення діяльності П. Сагайдачного

1. Був досвідченим полководцем. Уславився під час морських походів протии турків та татар. Відіграв вирішальну роль у Хотинській війні.

2. Був чудовим політиком. Намагався розширити реєстрове військо та права козацтва. Проводив самостійну зовнішню політику.

3. Проводив велику просвітницьку роботу. Боровся за відновлення православної ієрархії. Жертвував великі суми грошей на освітні потреби, вступив разом з військом до Київського церковного братства

 

docx
Додано
17 листопада
Переглядів
96
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку