Конспект уроку з української літератури для здобувачів освіти 11 класу спеціальної школи
Тема: Доба Руїни в руїнах душ героїв драми Л. Українки «Бояриня»
Мета: з’ясувати причини та умови появи драматичної поеми «Бояриня»; простежити, як крiзь призму особистого життя Степана й Оксани авторка розкриває трагедiю рiдного краю; визначити жанровi та композицiйнi особливостi поеми; розвивати та стимулювати творчу діяльність здобувачів освіти з візуальними порушеннями; розвивати самостiйне творче мислення; розвивати критичне мислення під час роботи з джерелами інформації; удосконалювати навички інтерпретації й аналiзу художнього твору; активізувати читацький досвід учнів; сприяти формуванню й утвердженню гуманістичного світогляду учнів із візуальними порушеннями, національних і загальнолюдських цінностей; формувати читацьку культуру; виховувати почуття любовi до рiдного краю, культури, мови, потяг до справедливостi, правди; виховувати національно свідомих громадян України на кращих зразках літературної спадщини; корегувати у незрячих здобувачів освіти вміння складати асоціативне ґроно
Тип уроку: урок позакласного читання (формування знань, умінь і навичок)
Форма уроку: урок-дослідження драматичного твору
Унаочнення: портрет письменниці (рельєфне зображення для незрячих здобувачів освіти), схеми, технологічні картки, «Діаграма Вена», аудіозапис «Чуєш, брате мій», ілюстрації до драматичної поеми «Бояриня», мультимедійне обладнання.
Методи та прийоми: метод «Створюємо настрій», репродуктивна бесіда, евристична бесіда, прийом-стратегія «Діаграма Вена», робота з епіграфом, метод вправ, метод прогнозування, вправа «Лінгвісти», складання асоціативного ґрона, інтерактивна вправа «Займи позицію» (прийом досягнення успіху), комунікативно-ситуативні вправи, диференційоване домашнє завдання
Форми роботи: поелементне викладення матеріалу, робота у парах, фронтально-колективна робота, діалогічна форма роботи, робота у групах
Перебіг уроку
Епіграф
„... От, здається, руки чисті,
проте, все мариться, що їх покрила
як на старих шаблях буває...
... Отак і ми з тобою... обоє ржаві...
не кров, а так...немов якась іржа...”
Леся Українка
І. Організаційний момент
(Перевірка готовності здобувачів освіти з візуальними порушеннями до уроку)
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Сьогодні на уроці хочу я знайти
У вас те, що іншим непомітно:
Відвагу - в скромних,
Доброту - у черствих,
У лінивих - працелюбність,
Жагу до знань - в усіх.
І непомітно струни так торкнути,
Щоб звуки всі злились в один оркестр думок,
Назва якому - успішний урок!
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку, очікуваних результатів
- Скоро весна… У край далекий козачий повертаються, линуть журавлині ключі… А в теремі гірко плаче бояриня-українка. Бо Вкраїна - руїна, бо руїна у власній душі.
Слово «руїна» до болю знайоме Україні. Ціла доба - період Руїни, одна з найтяжчих сторінок у нашій історії. Але епохи не існують самі по собі, їх творять люди.
Про це - прекрасна поема Лесі Українки «Бояриня».
2. Метод прогнозування
2.1. Слово вчителя:
- Шановні учні, темою сьогоднішнього уроку є «Доба Руїни в руїнах душ героїв драми Л. Українки «Бояриня». У ході опрацювання ми маємо дійти висновку, чи є виправданням пасивному спогляданню руйнування твоєї держави, а отже, - і нації. Тому я покладаю надію, що ви зрозумієте незаперечну людську істину: відмова від боротьби, спроба пристосуватися до поневолення - це шлях до неволі, руїни (учні отримують картки, на яких записані цілі уроку).
- Пропоную визначити, що очікуєте ви від сьогоднішнього уроку. У вас на парті технологічні картки з цілями уроку, перегляньте їх і визначне ті, які є особисто значущими для вас (здобувачі освіти обирають цілі; незрячим учням допомагає педагог).
ІV. Актуалізація і корекція опорних знань, умінь і навичок
- Які твори про історичне минуле України ми з вами вивчали? («Хіба ревуть воли, як ясла повні?», «Сава Чалий» І. Карпенка-Карого, «Чорна рада» П. Куліша).
- Що таке драма як жанр літературного твору? (Драма - п’єса, побудована на серйозному і гострому конфлікті, показує драматичні стосунки особистості з суспільством і тяжкі переживання).
- Яка особливість драматичного твору «Бояриня»? (Драматична поема - твір, що написаний у формі діалогу).
V. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу
Вчитель: Ви прочитали драматичну поему «Бояриня», яка написана на матеріалі історичного минулого України.
- Хто на вашу думку є головними героями поеми? Чому?
(Оксана, Степан. Через розкриття їх світоглядних позицій показано головний конфлікт твору, авторка розкриває внутрішні трагедії цих героїв і заразом трагедію України).
Пояснити, з яким епізодом пов’язана цитата та яким сюжетним або композиційним елементом виступає (короткий переказ у поєднанні з аналізом):
https://www.youtube.com/watch?v=dRhPHt2qpn4&ab_channel=OleksandraProtsenko)
Вчитель: Продовжуємо працювати над аналізом драматичної поеми «Бояриня». Наступне завдання ви будете виконувати у групах, і для успішного його виконання нам необхідно визначити, які проблеми на вашу думку порушує авторка у драмі? (відповіді учнів).
Дякую, ви дуже добре впоралися з визначенням проблематики драми, тож упевнена, що наступне завдання ви також успішно виконаєте.
Завдання: Записати проблематику, пояснити, яку проблему ілюструє цитата:
1) «Та, звичайно, однаково, чиї лизати п’яти, чи лядські, чи московські!».
2) «Чужим панам служити в ріднім краю він не хотів, волів вже на чужині служити рідній вірі, помагати хоч здалеку пригнобленим братам…».
3) «І невже мушкет і шабля мають більше сили та честі, ніж перо та щире слово?».
4) «Я забув, що ти живеш на волі, що для тебе привабного нема нічого там, де я живу, і навіть буть не може…».
5) «Адже ми тута зайди, - з вовками жий, по-вовчи й вий».
6) «Я й не казав тобі, що тута воля».
7) «І просвітку нікому не дають московські посіпаки. Все нам в очі тією присягою тичуть».
8) «Нас не пошлють… Чому?.. Бо нам не вірять».
9) «Та ладен я, брате, уже хоч би й на голові ходити, аби чогось добутися для тебе та для Вкраїни. Дай мені супліку…».
10) «Степане! Ти хіба не бачиш? Я гину, в’яну, жити так не можу!.. Се правда, не ростуть квітки в темниці…».
11) «Що ж, може, там ясніше світить місяць, ніж тута сонце».
12) «Отак і ми з тобою… зрослись. Мов шабля з піхвою… навіки… обоє ржаві…».
2.5. Фізкультхвилинка
1. Вправа для зняття стомлення з плечового поясу та рук
Вихідне положення – сидячи, руки вгору, 1 - зжати кисті в кулак, 2 - розтиснути кисті. Повторити 5 разів.
Вихідне положення - стати рівно, руки вниз.
1-2 - руки в сторони - вдихнути,
3-4 - обійняти себе за плечі - видихнути.
(повторити 3-4 рази)
2.6. Характеристика двох головних героїв поеми - Степана й Оксани
1. Вчитель: Прочитавши драматичну поему «Бояриня», ми ознайомились із головним героями твору. Це Степан і Оксана, двоє українців, що кохають одне одного, вони мають щось спільне, і щось відмінне.
2. Робота над стратегією «Діаграма Вена»: простежити й узагальнити спільне і відмінне в образах Оксани і Степана (риси характеру, поривання, психологізм тощо).
- На які висновки наводить стратегія «Діаграма Вена»?
- Чи вистачає героям «спільного» для продовження кохання, сімейного життя, для боротьби?
3. Робота з епіграфом (учитель зачитує епіграф до уроку)
- Як ви розумієте епіграф?
- Чи відповідає епіграф темі нашого уроку?
- З чим порівнює себе і Степана героїня? Чому?
Вчитель: Слушними є ваші думки. Оксана порівнює себе і Степана із заіржавілою шаблею, що зрослася з такою ж заіржавілою піхвою. Цей образ дуже символічний: шабля без дії дуже швидко ржавіє і не може принести ніякої користі власнику, так і Оксана зі Степаном своєю бездіяльністю руйнують свої душі - «ржавіють».
VІ. Узагальнення та систематизація знань
1. Інтерактивна вправа «Займи позицію»
Дати відповідь на запитання, аргументуючи свою думку.
2. Робота з ілюстраціями до твору (учням роздаються ілюстрації до твору: портрет Оксани у форматі А-4; рельєфне зображення для незрячих здобувачів освіти; на мультимедійній дошці проєктуються зображення)
Вчитель:
- Чи такою ви уявляли нашу героїню Оксану?
- До якої композиційної частини драми наша перша ілюстрація, а друга?
- Що на вашу думку змінилося (або ні) в Оксані?
№ 1 № 2
Рельєфне зображення для незрячих здобувачів освіти
- Що мають спільного у своїй будові запропоновані вами слова-асоціації?
- Яке морфолого-стилістичне навантаження несе суфікс -ість. (Вказує на якості, властивості як результат дії).
5. Комунікативно-ситуативні вправи (робота в парах)
Комунікативно-ситуативна вправа № 1
Ваш друг (подруга) або знайомий у майбутньому збирається емігрувати, пояснюючи це кращим життям за кордоном. Ви дотримуєтеся іншої думки. Переконайте його, спираючись на літературні приклади. Придумайте діалог і розіграйте його.
Комунікативно-ситуативна вправа № 2
Ваша подруга (друг) не розуміє, що означає слово «ностальгія». Спробуйте пояснити їй (йому), узявши за приклад драматичну поему «Бояриня» Лесі Українки. Складіть діалог і розіграйте його.
VІІ. Рефлексія. Підбиття підсумків уроку
1. Питання до учнів
- Що сьогодні стало для вас відкриттям?
- Що пізнавального для вас було на уроці?
- Який вид роботи був найцікавішим?
- Що видалося важким, нецікавим?
- Чи були реалізовані на уроці визначені вами цілепокладання?
- Чому навчає нас драма «Бояриня»?
2. Заключне слово вчителя:
Отже, драма «Бояриня» - вершина національної і суспільної свідомості Лесі Українки, що свідчить про її бажання бачити Україну незалежною державою. Ставлячи ряд проблемних питань, що стосуються нашої історії, авторка висловлює думку про те, що доля рідної землі залежить від кожного її громадянина. Я думаю, що ми можемо тепер дати відповідь на проблемне питання, поставлене на початку уроку (відповіді учнів).
Так, адже драматична поема Л. Українки навчає нас активно діяти, а не пасивно споглядати, навчає боротися і перемагати. Я маю надію, що ви зрозуміли, якщо людина спокійно і пасивно споглядає за подіями, що відбуваються у її державі, не робить ані найменшої спроби щось змінити, а навпаки пристосовується до рабського становища, до того способу життя, який їй нав’язали, йде на компроміси із ворогом, то це не лише величезна її трагедія, але й трагедія усього народу.
VІІІ. Оцінювання (індивідуально, з коментарем педагога)
ІХ. Домашнє завдання
І. Обов’язкові завдання:
ІІ. Завдання за бажанням здобувачів освіти:
1. Дати письмову відповідь на питання:
Список використаних джерел:
https://kdpu-library.ucoz.ru/index/dosvitni_ogni_lesi_ukrajinki/0-342