Урок: Українська мова, 2 клас (дистанційно)
Тема: Добір прикметників протилежні за значенням. Редагування тексту.
Мета: закріпити знання про прикметник, його зв’язок із іменником, вчити добирати прикметники, протилежні за значенням; розвивати словник, творчу уяву, увагу; виховувати позитивні риси характеру.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація дітей.
(Пропоную дітям за допомогою реакцій на панелі Zoom-конференції показати свій настрій на початку уроку, спостерігати, чи зміниться він протягом уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель: Щебетунчик і Читалочка вирішили перевірити, хто із нас підбере більше прикметників до слів: сонце, день, зима, мова.
1.Робота з дошкою Padlet (запис прикметників до слів):
1 дошка: Сонце –яскраве, тепле, кругле, жовте, велике;
2 дошка: Вітер- теплий, лагідний, злий, холодний, помірний, зимовий
3 дошка: День- сонячний, хмарний, щасливий, дощовий, сумний;
4 дошка: Зима-холодна, крижана, біла, морозна, люта.
2. Родзинка просить дібрати близькі за значенням прикметники до слів:
Чудовий, теплий, красивий, цікавий.
Чудовий - гарний, ідеальний, чарівний;
Хоробрий - безстрашний, мужній, сміливий;
Красивий - чудовий, гарний, прекрасний;
Цікавий - інтересний, захоплюючий.
3. Каліграфічна хвилинка
Написання з’єднань: Св, ві, іж, жи, ий слово - свіжий.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприймання матеріалу.
1.Слово вчителя
У гості до наших друзів завітав Навпакійко. Він усе заперечував і називав не так, як насправді. Друзі його пригостили. Він їв усе із задоволенням, але казав, що:
салат сухий,
хліб черствий,
картопля холодна,
тістечка тверді,
Чи правильно говорив Навпакійко?
Звичайно, ні. Однак друзі не образилися, знаючи його. Давайте ж допоможемо правильно підібрати прикметники.
Отже, (відповіді дітей)
салат соковитий,
хліб свіжий,
картопля гаряча,
тістечка м’які,
чай солодкий.
- На які запитання відповідають дібрані слова? (який?, яка?, яке?, які?)
- Як називаємо слова, які відповідають на запитання який?, яка?, яке?, які?
(прикметники)
- З якими словами вони поєднані? (з іменниками)
- Ми підібрали слова близькі чи протилежні за значенням? (відповіді дітей)
Сухий - соковитий, холодна – гаряча, тверді – м’які, свіжий – черствий, солодкий – солоний – протилежні за значенням.
V. Усвідомлення матеріалу.
1.Завдання від Навпакійка:
Дібрати протилежні за значенням слова: (вправа « Мікрофон»)
Великий - маленький, мізерний, невеличкий;
Холодний - теплий, гарячий;
Веселий - сумний, задуманий;
Чистий - брудний, замурзаний;
Добрий - злий, жорстокий;
Гарний – поганий, некрасивий.
VІ Фізкультхвилинка (виконання рухів під музику)
Хлопчики й дівчатка!
Колони підрівняйте.
Й розминку - веселинку
Зі мною починайте.
Раз — підняти руки вгору,
Два - нагнутися додолу.
Три, чотири — прямо стати.
Будем знову починати.
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть і голівки потрясіть.
Нахил вліво — раз, два. три
Нахил вправо — раз, два три.
Нахилились, розігнулись.
Навкруг себе повернулись.
Раз присядьте.
Два присядьте.
І за парти тихо сядьте.
VІІ. Закріплення знань.
1.Робота з підручником (К. Пономарьова « Українська мова та читання » (2 клас)
Вправа 3 с.82
Добір до сполучень слів із прикметником «свіжий» протилежних за значенням;
свіжий батон - черствий батон,
свіжа газета – стара газета,
свіжа капуста - квашена капуста,
свіже молоко – кисле молоко.
Висновок: слова, протилежні за значенням, до слова «свіжий» різні, тому що прикметник пов’язаний з різними іменниками.
2. Робота в групах
І група
Замінити в описі котика прикметники на протилежні за значенням, щоб дізнатись, яким котик був насправді.
Цей котик брудний, поганий, сумний, нещасний.
ІІ група
Замінити виділені прикметники на протилежні за значенням і записати текст
У мене є великий собака. Сам він весь чорний, а вуха і лапи білі. У нього широка мордочка і довгий хвіст.
3. Перевірка виконаних робіт. Зачитування текстів.
VІІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
- Чи змінився настрій протягом уроку? (Пропоную дітям за допомогою реакцій на панелі Zoom-конференції показати свій настрій на кінець уроку, спостерігати, чи зміниться він протягом уроку)
- Чи навчилися добирати прикметники, протилежні за значенням?
- Кому важко виконувати такі завдання?
- З ким ще потрібно попрацювати?