Урок№40
Тема. Добридень тобі, Україно моя! Що таке Батьківщина. А.Костецький «Батьківщина», М.Чернявський «Рідний край».
Мета: навчати учнів виразно читати віршовані твори; розвивати уміння аналізувати тексти; виділяти головну думку; вдосконалювати техніку читання; виховувати любов до Батьківщини; викликати у дітей почуття гордості за неї.
Обладнання: мікрофон, презентація, карточки, малюнки сонечка та хмаринок.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності. (слайд1)
Стали діти, повернулись,
Гостям щиро посміхнулись.
На урок старання не забудьте взяти.
Сіли рівненько, починаємо працювати!
А працювати будемо під девізом, який прочитайте хором: (слайд 2)
Виразно читаємо, слова чітко вимовляємо,
Мову та творчість свою розвиваємо.
Вчитель. До нас на урок завітало сонечко з якимось важливим повідомленням, але набігли хмаринки та закрили нашу гостю. А щоб визволити сонце, треба виконати завдання від хмаринок.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Учора ви отримали творче завдання, яке виконували в групах
Ігрупа розіграла виставу за віршем А. Костецького «Хвостата мова»
Маленьке щеня махає хвостом та лащиться до хлопчика
Хлопчик –Ти хочеш зі мною дружити? Тоді пішли зі мною додому.
І група готувала виставу за оповіданням В. Сухомлинського «Покинуте кошеня»
Автор-Хтось виніс із хати маленьке кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить маленьке та нявчить, бо хоче додому.
Жінка – Бідне кошенятко! Де ж твій дім!
Дідусь- Заблукало , маленьке. Як жаль!
Наталочка бере кошенятко на руки та несе додому. (кошенятко нявчить)
Даша – Діти, пам’ятайте коли бажаєте заводити тваринок про них треба постійно дбати.
ІІІ група прочитає вірш Надії Кир’яна «Ми в цьому світі не самі»
-До чого закликає нас поетеса?
-Чи поділяєте її заклик?
Зробіть висновок. Пригадайте прислів’я, яке було девізом попереднього уроку.
«З природою живи у дружбі, то й буде вона тобі у службі»
Вчитель. Дякую, гарно підготувалися. І перша хмаринка відлетіла від сонечка.
А далі мовленнєва розминка.
ІІІ. Моленнєва розминка. Розчитайка
1)Дихальна гімнастика
-Задуй свічку.
-Понюхай квіточку.
-Зробіть довгий глибокий вдих, на видиху вимовляйте звук –о-о-о-о
-Зробіть глибокий вдих, на видиху вимовляйте склади пім- пам- пом- пум- пем-пім.
2)Артикуляційні вправи.-Працюємо над артикуляцією
- На дудочку губи схожі, ми на ній пограти можем
Ду-ду-ду-ду-ду-ду-ду
-широко посміхніться
-пскажіть голосні звуки без голосу (а, о, у, и, е, і)
3) Гра «Блисковка». Швидко рядочки читайте, зайве слово називайте (слайд3)
Зайве слово. (презентація)
4)Скоромовка
Ми плакали –не плакали, нам плакати нема коли (слайд 4)
-На санчатах згори (голосно, тихо)
5) Чистомовка. Читаємо хором, доповнюючи рими: (слайд 5)
НА-НА-НА- рідна …. ( сторона)
АЙ- АЙ – АЙ – це наш рідний … (край)
ЖУ-ЖУ-ЖУ – природу …. (бережу)
ЛЮ-ЛЮ-ЛЮ – Батьківщину я …. (люблю)
Вчитель. Добра робота. Ще хмаринка зникла.
ІV Повідомлення теми уроку
-Що таке Батьківщина?
-Давайте разом складемо асоціативний кущ
Батьківщина –рідний дім, мама, родина, країна, Україна
-Які синоніми, близькі за значенням слова знаєте (Вітчизна, рідний край)
Який розділ з літературного читання ми вивчаємо? (Нема без кореня рослини, а нас, людей без Батьківщини)
-Сонечко написало вам на листках, як називається тема, над якою будемо працювати сьогодні, але хмаринки підставили зайві букви, та не одну, а по декілька однакових. Попрацюйте в парами. Закресліть однакові букви, та прочитайте тему урока ).
УДУ ОЗБЗ РСИС ДАЕАНЬ
ПТОП БЛІЛ, УХКХ РАЦЇЦ НВОВ РМРО ТЯТ !
( Добридень тобі, Україно моя!) (слайд 6)
-Ви виконали третє завдання правильно, ще одна хмаринка відлетіла від сонечка
Сьогодні ми познайомимось з віршами українських письменників про Батьківщину та будемо вчитися виразно їх читати
Україна — наша рідна земля. Ми називаємо Україну нашою Батьківщиною, тому що там народжувалися, жили й умирали батьки, діди й прадіди наших батьків. Це велика, багата й прекрасна країна.Вона має високі Карпати (слайд 7 ) та мальовничі степи(слайд 8 )., багато річок та озер (слайд 9) Її найбільша річка Дніпро (слайд 10) тече через усю Україну і впадає в Чорне море. В українських річках і озерах багато риби. А в землі є кам'яне вугілля, залізо, нафта, сіль. Але славна Батьківщина не тільки річками, горами, степами й лісами. Славна вона своїми працьовитими, сильними, гарними і хоробрими людьми, — українцями..
Багато письменників у своїх творах оспівували нашу Вітчизну.
V Вивчення нового матеріалу
-Сьогодні на уроці познайомимось з віршем Анатолія Костецького «Батьківщина»( Слайд11 )
-Вірші цього поета ми вже читали, що ви про нього запам’ятали ?
1. Народився Анатолій Костецький 6 грудня 1948 року у Києві в учительській сім’ї . Його мама, вчителька української мови і літератури, з трьох років брала його на уроки й садила за останню парту .
2. У чотири роки він навчився читати, в п’ять – освоїв письмо, і вже писав перші вірші. У п’ятому класі одержав диплом за поезії, присвячені Тарасу Шевченку. Любив спорт, читати книги, писати вірші.
3. Коли його запитували, ким він хоче бути, твердо відповідав: «Письменником!» З 12 років почав друкувати вірші. Він став відомим поетом. Жив і працював у Києві.
ІІІ Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
- Які почуття виникли у вас, коли слухали вірш? ( захоплення, гордість, любов до рідного краю)
- А який настрій? (піднесений, бадьорий, позитивний)
- Що уявляє поет, коли чує слово Батьківщина? (осінній ліс, маму і тата,друзів і школу)
- Щоб прочитати вірш, повчимося читати слова:
( найщиріші, домівка, бджола, весняні , дотримане(сдержанное) чесне)
3) Читання вірша учнями самостійно.
- Відкрийте підручники на с.66, знайдіть вірш «Батьківщина» і прочитайте вірш самостійно пошепки. Хто прочитає швидше, навчіться читати багатоскладові слова швидко.
4). Вибіркове читання. Аналіз змісту вірша.
- Яким є перше речення за метою висловлювання? ( питальне)
- Давайте правильно його проінтонуємо.
- А решта речень?(розповідні)
-Пригадайте, коли треба робити малі та великі паузи, виділяйте голосом слово Батьківщина
- З якою інтонацією треба читати вірш? ( із захопленням)
-У якому темпі?( у повільному)
5) Читання вірша вголос ( по строфах), вибіркове читання. Гра «Краплинка»
-кому на парту впаде краплинка, той і читає
- Діти, до кого звертається автор із запитанням? ( до нас, читачів)
- Яку відповідь дає? ( Що Батьківщина – це …) Давайте додамо до нашого асоціативного куща слова автора
6) .Гра «Розвідники»
- Скільки разів зустрічається у вірші слово Батьківщина? ( 6)
- А мама?(1)
7) Знайдіть слова, які римуються зі словами: СВЯТО ( тато)
ДРУЗІ ( лузі)
- Подумайте як можна інакше назвати вірш? (Знаєш ти, що таке Батьківщина?)
- Уявіть , що ви телеведучі. Підготуйтеся прочитати виразно вірш. А хто може вже прочитати вірш напам’ять, підказка буде на екрані. (презентація) (Слайди 14,15)
Фізхвилинка « Україно, ми – твоя надія» (слайд 16)
Вишиту сорочку,
Вийду з хати, закружляю,
Запалю в таночку!
Засміється, заспіває
Сонце над ланами,
Прийме землю калинову
З дивними піснями.
Приспів:
В кожнім серці синьоока мрія,
Що для Тебе розквітає знов,
Україно, ми - Твоя надія!
Україно, ми - Твоя любов
8). Опрацювання вірша М.Чернявського «Рідний край». (слайд 17)
Батьківщина – наша Вітчизна, рідний край – це слова синоніми, тобто рідні. Тому поет Микола Чернявський так і назвав свій вірш «Рідний край».
Послухайте його у виконанні вашого однокласника. (Читання вірша підготовленим учнем)
- Чому присвятив поет вірш? (Україні)
9) Словникова робота- Перед читанням вірша зверніть увагу на пояснення слова (слайд18)
Святиня - найбільша цінність.
Пустиня –великий посушливий край з бідною рослинністю.
Чужина –чужа далека країна.
Красить –пасує, личить.
- Що означає слово «святиня»?
10) Читаємо «бджілкою» в парах
- 3 Гра «Хвиля». Діти читають пошепки, потім за сигналом учителя тихо, голосніше, голосно і навпаки, аж до читання мовчки.
Подумайте, у яких словах вірша висловлено головну думку.
- Як можна по-іншому назвати вірш? Доберіть слова близькі за значенням.
(Рідний край, Батьківщина, Вітчизна, Україна)
Лише камінь росте без коріння. А у нас є коріння – це рідна земля, наші предки. І не можна забувати дім, де ти народився, їв хліб, криницю, з якої пив воду, рідну мову.
- Погляньте на екран. Перед вами – акровірш. Прочитайте, про що він.
• Мене у школі всяк вивчає,
О, й ненька мною розмовляє.
Вона й тебе навчити хоче,
А ти — чи вчиш мене охоче?
Добре попрацювали над новим матеріалом тож ще одна хмаринка звільнила сонечко.
VІ. Закріплення матеріалу (слайд22)
Ротота в групах
І група- театрали , підготувала інсценівку легенди про україну
Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись на розподіл пізніше, землі їм уже не дісталося. От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і люди не сміли йому щось сказати. Стали чекати.
-Ви чемні діти. Чого ви прийшли?
-Святий Боже, дай нам шматочок землі.
-Беріть оту чорну землю, що на заході Європи.
-Ні, там уже живуть білоруси, поляки, німці.
-Тоді я вам дам ту землю, що залишив для раю. Там усе є: річки, озера, ліси, степи.
— Але пам’ятайте, якщо будете її берегти, то вона буде ваша,
а ні — ворога.
— Чому Бог не відмовив нашим предкам?
— Яку землю він їм віддав?
— Про що попередив?
ІІ група Конструктори . Їм треба скласти з букв слова батьківщина нові слова (батьки, нитка, щітка, банк, тінь, кит. кіт. віник. кабіна ,битва. щит ….) Хто буде доповідач?
ІІІ група народознавці. скласти з двох частин прислів я про Батьківщину
Людина без рідної землі, як соловей без гнізда.
Та земля мила, де мати народила.
Без Батьківщини немає людини.
Всюди на світі добре, а вдома найкраще.
Батьківщина — мати, умій за неї постояти.
Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя.
Кожному мила своя сторона.
Індивідуальна робота . Прочитай усі прислів я, знайди про Батьківщину, а зайві закресли
ІV група Зробить вправу «Незакінчене речення»
Сьогодні ми читали вірші про нашу Україну. Давайте і самі спробуємо поримувати. Станемо поетами- початківцями.
(слайд 15)
Красивий, щедрий , рідний … край.
І мова наша … солов’їна .
Люби, шануй, … оберігай.
Наш край, що зветься… Україна!
(слайд 23
- Яка чарівна наша країна. А чи хочете, щоб вона була ще кращою? Зазвичай Україну зображують у вигляді дівчини-українки. Тож у ролі України буде… ( учитель одягає дівчинці віночок зі стрічками)
А що ж ми зможемо зробити для нашої Батьківщини? Вчителька. Я буду навчати дітей та батьків звичаям та традиціям нашого народу.( діти по-черзі беруть стрічку і висловлюють свою думку, щоб вони зробили для того, щоб Україна процвітала і всі були щасливими).
Справді, ми повинні пам’ятати , якого ми роду, де наше коріння, знати свою історію, звичаї. Любити і берегти свою Україну, бо вона одна і двох не буває!
Підсумок уроку.Рефлексія. ( слайд 24)
-Сьогодні я навчився….
-Найбільш захоплюючим сьогодні було…
-Що тебе найбільше схвилювало на уроці?
-Я хочу ще дізнатися…
Перед вами лежать смайлики. Підніміть смайлик, який відповідає вашому настрою.
Остання хмаринка відлетіла від сонечка, а там і повідомлення. « Я постійно спостерігаю за учнями 2-А класу. Знаю, що тут навчаються добрі, чесні, наполеглива та творчі діти. Сьогодні я принесла їм солодкі призи.Вони у шафі біля стола вчительки. Бажаю Успіхів!»
ІХ. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати вірші, вивчити напам’ять вірш«Батьківщина». За бажанням зробити ілюстрації до віршів, підготувати свій вірш про Україну.
А зараз зробимо велике коло, схоже на соняшник, візьмемось за руки і скажемо такі слова: «Ми завжди будемо шанувати і любити свою Батьківщину – Україну».
Для індивідуальної роботи :
Прочитай прислів’я, зайди серед них про батьківщину, а інші закресли
Людина без рідної землі, як соловей без гнізда. Друг – боягуз гірший лютого ворога .
Та земля мила, де мати народила.
Що тобі не мило, другові не зич.
Були б пиріжки , будуть і дружки. Без Батьківщини немає людини. Всюди на світі добре, а вдома найкраще. Батьківщина — мати, умій за неї постояти. Люблять Батьківщину не за те, що вона велика, а за те, що своя. Кожному мила своя сторона. Дружба та братство – найбільше багатство.