2 клас. Літературне читання
Тема. Сторінки з життя Любові Забашти. Пейзажна лірика Л. Забашта «Біле свято зими», «Берізонька» (с. 68-71).
Мета: ознайомити учнів з творчістю Л. Забашти; вдосконалювати навички свідомого виразного читання віршованих творів; розвивати уяву, фантазію, вміння робити висновки; збагачувати активний словник учнів; сприяти розвитку читацьких інтересів; виховувати любов до поетичного слова.
Тип уроку урок формування знань, умінь та навичок
Обладнання. Підручники, завдання з розвитку навичок читання за методикою В.Едігея, портрет Л.Забашти, відео про життєвий та творчий шлях Любові Забашти, виставка книг Л.Забашти, мультфільм про мавку.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ. ПЕРЕВІРКА ГОТОВНОСТІ УЧНІВ ДО УРОКУ. СТВОРЕННЯ ВІДПОВІДНОЇ ЕМОЦІЙНОЇ АТМОСФЕРИ.
II. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА
1.Вправи на розвиток дихання.
2.Читання текстів за методикою В. Едігея.
III. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ.
IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— На сьогоднішньому уроці ми ознайомимося із творчістю української письменниці Любові Забашти. Вона тонко відчуває красу природи. Її поетичні рядки переливаються різними кольорами, випромінюють радість і ніжність.
V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Перегляд презентації про життєвий та творчий шлях Л.Забашти з коментарем вчителя
3 лютого виповнюється 101 рік від дня народження Любові Василівни Забашти. Творчий доробок Любові Забашти нараховує кілька поетичних збірок, книжок прози, п'єс і драматичних поем. Понад 50 поетичних творів талановитої авторки покладено на музику українськими композиторами.
її поетичні рядки переливаються різними кольорами, випромінюють радість і ніжність.
Хоч Любов Забашта і не створювала поезій спеціально для дітей, але все ж вони займають вагому частку в її творчому доробку. У своїх творах для дітей Любов Забашта відкриває малюкам поезію життя шляхом проявлення у слові краси та гармонії світу.
Разом із дитиною поетеса роззирається довкола і замість пелени буденності бачить неповторні, чарівні картини життя. Вона розповідає про силу духу й краси, про велич звичного довколишнього світу, його гармонійність і природну доброту. Її світ - світ птахів і дерев, світ гармонії, де людина бачить зразки любові та відданості, родинності та красивого життя у найглибшому, вічному значенні цього слова. Майже всі вірші Любові Забашти - пряме звернення до квітки, пташки, дерева. Поетеса вміла зберегти у своїй творчості чистий погляд на життя.
Крім, окремих тематичних поезій, поетеса писала загадки, примовки, вірші до свят. Діти залюбки читають книжечки Любові Забашти "Пісня зеленого лісу" та «Коли я виросту», до яких увійшли вірші про красу рідної природи, про ліс та його мешканців.
2. Опрацювання вірша Л. Забашти «Біле свято зими» (с. 70)
1) Виразне читання вірша вчителем. — Які картини постали у вашій уяві під час слухання вірша?
2) Словникова робота.
Снігурі пухових малята навкруги урочисто убранням нарум’янюють простягаючи
Читання слів «луною» за вчителем. — Прочитайте слова з м’якими приголосними.
3) Колективне читання вірша «луною» за вчителем.
4) Читання вірша «ланцюжком» за строфами.
— Спробуйте пояснити назву прочитаного вірша. — Чому поетеса назвала сніги пуховими? — Чому сніги засвітилися червонястим і жовтим? — Хто зустрічає біле свято зими?
5) Гра «Добери риму». Веселі... (оселі); сніги... (навкруги); ялинки... (зупинки).
6) Гра «Котик і мишки». Першою починає читати «мишка». Коли вона прочитає декілька слів або речення, то починає читати «котик». Він намагається наздогнати «мишку». Гра припиняється, коли обидва учні читають одне і те саме.
3. Відгадайте загадку.
• Білокора і вродлива,
Віти — коси до землі,
Де вона — й земля щаслива,
Вся в святковому вбранні. (Береза)
4.— Які слова допомогли вам відгадати загадку?
Береза - одне з найпоширеніших дерев, натрапити на неї можна де завгодно, хоч у теплих країнах, хоч у холодних північних краях.
5.Узагальнення життєвого досвіду дітей. – Що ви знаєте про березу ? (Розповідь учнів цікавих фактів про березу)
Цікаві факти про березу.
— Сьогодні ми прочитаємо вірш Любові Забашти «Берізонька».
1) . Словникова робота
1) Довідкове бюро. Мавка — казкова лісова істота в образі гарної дівчини із довгим розпущеним волоссям.
2) Перегляд мультфільму про мавку (http://youtube.com/watch?v=effkoBQqm7g)
3) Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем.
Кіски стоїш кущах миєш зелені добрий
Поставте вітрисько посадіть шпаківню прилетів сестричку
- Прочитайте стовпчики слів на одному мовному диханні; скоромовкою.
Фізкультхвилинка
УІ.УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИТЕМАТИЗАЦІЯ НАБУТИХ ЗНАНЬ
1). Гра «Рибки» Самостійне мовчазне читання вірша учнями, кожен — у своєму темпі.
— Доведіть рядками вірша, що поетеса милується берізкою.
2). Читання вірша «ланцюжком» за строфами — Як поетеса звертається до берези? — З чим порівнює стовбур дерева? — Прочитайте рядки, якими авторка звертається до читача. — Яке бажання у вас виникло?
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
• Сьогодні на уроці я вчився...
• Я дізнався...
• Хочу ще навчитися...
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
(с. 68-71). Виразне читання віршів Любові Забашти