Урок "Доброта і милосердя"

Про матеріал

Тема: Доброта і милосердя

Мета: Формувати у дітей уміння диференціювати ознаки доброго та лихого; усвідомлювати неминучість кари за вчинене зло; виховувати почуття порядності, милосердя, терпимості, у ставленні до близьких і чужих людей, осуд жорстокості, заздрощів, ненависті; розвивати образне сприймання оточення, збагачувати мову образними словами та виразами.

Перегляд файлу

1

 

Опорний заклад « Загальноосвітня школа

І-ІІІ ступенів с.Цміни»

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:

 

 

Доброта і милосердя

 

 

 

 

 

 

Вчитель:

 Демедюк

 Наталія Миколаївна 

 

 

 

 

Цміни

Тема: Доброта і милосердя 

 

Мета: Формувати у дітей уміння диференціювати ознаки доброго та лихого; усвідомлювати неминучість кари за вчинене зло; виховувати почуття порядності, милосердя, терпимості, у ставленні до близьких і чужих людей, осуд жорстокості, заздрощів, ненависті; розвивати образне сприймання оточення, збагачувати мову образними словами та виразами.

 

Обладнання: Таблиця, картки, макет дерева «Зло» і «Доброта», сердечка «Добринки» і «Злючки», макети віночків «Доброти», конверти із завданнями для групової роботи, макет телевізора. На дошці написані вислови й духовні заповіді з Біблії, наліпки –листочки зі словами «добра» і «зла».  

 

Тип уроку: Інтегрований урок («Я і Україна», «Музика») з елементами

             театралізації.                                             

 

Хід уроку

І.Організаційна частина.

Вчитель –Дорогі діти! Подивіться одне одному в вічі, посміхніться, і разом з привітанням передайте частинку свого хорошого настрою нашим гостям.

                   –Добрий день. (Сідають)

Вчитель –От бачите, від ваших посмішок затишніше і світліше стало в класі. 

 

ІІ. Вісті із синоптичної обсерваторії.

Вчитель –Черговий по нашому класному телебаченню на зв’язку.(З макета телевізора звучить повідомлення)  

Черговий–Сьогодні у нас 3 березня 2017 року, четвер. Початок весни.

                  Чудовий, погідний, сонячний день (з опадами чи ні). Вітер…    Небо всміхається нам і гостям, які завітали до нас на урок «Я і Україна». Бажаємо приємно провести час разом з нами. А допоможе Вам у цьому тема нашого уроку.                                      

                         Яка саме? Здогадайтесь, слухаючи уважно пісню Любові Малевич у виконанні Петра Шевчука «Крила доброти».                 

                         З Вами була чергова Вікторія Тимощук (звучить пісня).                                      

Вчитель –Хто здогадався, про що ми будемо вести мову на уроці? (Відповіді учнів).

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Вчитель –Так. Тема уроку «Доброта і милосердя». 

  1. Слухання казки.

Вчитель –Пропоную послухати польську авторську казку Г.Сенкевич і                                                                         сказати з чим порівнюється людська доброта?(із невичерпним скарбом).                        

Казка

     За горами ,за морями, в далекій чарівній країні, біля колиски маленької княжної  зібралися добрі феї на чолі із своєю королевою.

    І коли, оточивши княжну, вони дивилися на спляче личко дитини, королева їм сказала:

― Нехай кожна з вас обдарує її якимось цінним дарунком по своїх можливостях і бажанню!

   На це перша фея, нахилившись над сплячою, висловилась так:

― Я даю тобі чари краси і силу таку, що кожний, хто подивиться на твоє обличчя, подумає, що побачив чудову весняну квітку.

                        ― Я, - сказала друга, - дам тобі прозорі і глибокі, як водна пучина, очі.

― Я дам тобі легку і струнку постать молодої пальми –озвалася третя.

                        ―А я, - сказала четверта, - дам тобі великий скарб золота, який до цього                                                                                              часу перераховувався в землі.

    Королева замислилась на хвилинку, після чого, звернувшись до фей, так почала говорити:

 ― Краса людей і квітів в’яне. Гарні очі разом із молодістю гаснуть, та і в молодості часто заливаються сльозами. Вихор ламає пальми, а вітер нахиляє стрункі постаті. Золота хто не розділить між людьми, той викликає у них ненависть, а хто його розділить, тому пустка залишається в скрині. Отож, непостійні ваші дарунки.

― Що ж є постійним в людині і чим же ти її обдаруєш, королево наша?

      Королева на це відповіла:

 ―Я дам їй доброту. Сонце чудове і ясне, як би воно не обігрівало землю, було б лише мертвою сяючою брилою. Доброта серця є тим, чим тепло сонця: вона дає життя…Краса без доброти є як цвіт без запаху або як святиня без божества. Очі можуть дивуватися такій святині, але душа не знайде в ній заспокоєння. Багатство без доброти лише тішить самолюбство. Навіть кохання без доброти є тільки вогнем, який палить і нищить. Знайте, що ваші дари минають, а доброта триває; вона немов джерело, з якого чим більше черпатимеш воду, тим більше тобі її напливе. Отож, доброта – це єдиний невичерпний скарб.

     Промовивши це, королева фей нахилилася над сплячою дитиною і, торкнувшись руками її серця, сказала:

― Будь доброю!

                                                                                  Переклала з польської

                                                                                  Я. Самохваленко.  

Вчитель –А що ж таке, на вашу думку, доброта?

                        Доброта –чуйність, стан душі людини, що спонукає творити                        добро. 

                 – А милосердя –готовність допомогти кому – небудь або простити із співстраждання, людяності.  

 

             2. Роздуми про добро.

Вчитель –Доброта. Добро…Як нам його не вистачає! На світі мало  добрих людей. І винні в тому усі ми. Щодня люди наповнюють світ злом: ображають інших людей, породжують злі думки, вимовляють неприємні слова. І зовсім не усвідомлюють, не замислюються, для чого все це роблять.

                         Світ наш злий і жорстокий тільки тому, що ми самі –його творці –недобрі.

                         Люди народжуються на світ для того щоб жити. Треба вміти жити. А якщо не вмієш –треба вчитись. Вчитись робити добро, вчитись жити для людей. Звичайно, це нелегко. Нелегко прощати, коли тебе ображають, нелегко любити своїх ворогів, але це необхідно.

                          Всі ми хочемо бути щасливими, хочемо, щоб нас оточували добрі, розумні люди, хочемо жити в достатку. А що ми для цього зробили? Якщо ми самі не створимо собі доброго життя, нам не створить його ніхто. Треба внести у світ нехай маленьку, але часточку добра і любові. Ми народилися для того, щоб досягти єдиної мети –щастя, добра, любові і мудрості. Ми повинні переконати себе в тому, що добро живе і буде жити вічно. Треба просто вірити в нього.

– Доброта існує в світі не сама, поруч з нею живе Добра сімейка.                     Може хто здогадався і назве її родичів? 

               – Діти, а зараз пропоную прикрасити наше дерево Доброти, словами, які відповідають цьому поняттю.(Гості утворюють віночки Доброти. Я вивішую схему).

             3.Театралізована вставка. 

 

ДОБРОТА, ЛЮБОВ, МИЛОСЕРДЯ, СПІВПЕРЕЖИВАННЯ, ПОРЯДНІСТЬ, ЧУЙНІСТЬ, ВЕЛИКОДУШНІСТЬ, УВАЖНІСТЬ, НІЖНІСТЬ, ЩЕДРІСТЬ, ТЕПЛОТА ДУШІ, ПРАВДА, ПОВАГА.

Вчитель –Хочете послухати казку про «Добру сімейку»? (Звучить лірична мелодія). Театралізована вставка. 

 – Добра сімейка намагається зробити світ добрішим, щоб люди любили один одного і братів наших менших. Приходили на допомогу без нагадування і благань. Нікому не робили боляче ні словом, ні діями, ні думками. Вміли розділити горе і радість з рідними, друзями, незнайомими людьми.

      Але Добра сімейка не чарівники. Не можуть вони в одну мить перемогти зло та його слуг: жорстокість, байдужість, заздрість, зазнайство, лінь, підступність.

       Перемогу можуть досягти тільки щоденною працею. А тому кожного дня, тільки на небі з’являється ласкаве сонечко, розсіває Добра сімейка насіння доброти у дитячих сердечках! 

(Помічники розсівають у зал червоні сердечка).

 - Чому саме в дитячих сердечках? А тому, що тільки в маленькому дитячому серці може прорости будь –яке насіння і разом з дитиною вирости, розквітнути чарівною квіткою, перетворивши серце на добре, ласкаве, ніжне. Або, на жаль, зарости чорним колючим бур’яном із злим, безжалісним серцем…

(Слуги зла підкрадаються і розкидають у залі чорні сердечка).

 - Адже Зло теж не спить. Хоч воно й ліниве, встає значно пізніше, все ж встигає порозкидати зле насіння! Буває, ростуть в одному серці і добро, і зло, борючись одне з одним. Тому діти інколи чинять хороші й погані вчинки.

     Тоді все залежить від самої дитини, яке насіння захоче вона виплекати у своєму серці. Якщо добре, то вона вчиться творити добро.

    «Добра людина не падає з неба, її потрібно виховувати»

(В.О.Сухомлинський)  

 

(Звучить грамзапис. В класі з’являються слуги зла. Вони танцюють і підспівують.).

Вчитель – Хто ви? Хто запросив вас на урок?

                  – Нас не запрошували, але ми прийшли, бо серед цих учнів у нас є прихильники. Правда ж, діти?

                  –Може, вам і вдалося ненадовго до когось із цих учнів причепитися, але запевняю, як тільки вони задумаються, вам не буде місця у їх житті! А тому геть!

– Ні –ні –ні! Дружіть з нами! Хіба ж ми вам не подобаємося?

                  – Я –жорстокість! Закликаю вас давати усім здачі, прив’язувати кішкам до хвостів консервні банки, ламати дерева, руйнувати гнізда, глузувати із старих… Ну, хіба не цікаво вам?

 – Я –злоба. Закликаю нікому нічого не пробачати, чорну злобу, як камінь, в собі носити…

 – Я –сварка. Вас благаю не піддаватися. Щодня сперечайтесь. Завжди ваше зверху буде, як мене полюбите.

                   – Я –дівчинка –зазнайка, усім носи задирайка. Хочу, щоб всі собі ціну найвищу давали, других зневажали, тільки про себе дбали, допомоги нікому не пропонували.

                   – От це школа! Моя хата скраю, нічого не знаю!

Вчитель –Друзі, що ми слухаємо цих потвор! Діти, хто згоден дружити з ними? (Відповіді дітей).

                    (Звучить грамзапис. Помічники підспівують і тісним півколом витісняють з класу непроханих гостей.).

  1. Фрагмент уроку музики. 

Вчитель музики:

                  Музика –мова почуттів, переживань, найтонших відтінків настрою.

                         В. Сухомлинський стверджує, що музика –могутнє джерело думки. Її сила заклечається в тому, що обминувши розум, вона проникає в думу, в підсвідомість і складає настрій людини.

 

Казка

                    «В одному чарівному місці є кімната, яка має чудову властивість –коли в цю кімнату входить людина, вона відразу наповнюється мелодією, що відповідає характеру того, хто увійшов.»

                    –А які бувають люди?

                     (добрі, злі, задумані, сумні, веселі) –(мінор, мажор).

                    – Яка музика, хто був уважним звучала на початку казочки про                   Дружну сімейку? (Послухайте мелодію і скажіть, коли ви її вже чули?)

                    –Як змінилась музика, коли до класу зайшли непрохані гості?        Чому?

                    –Який висновок можна зробити? (Музика може відображати          поняття «добра» і «зла»).

             4. Добро і зло в довкіллі.

Природа безмежно різноманітна, красива та щедра. Людина здавна використовувала тварин і рослин. Біблія говорить, що на шостий день Господь створив людину на свій образ і подобу. Дав їй смертне тіло і безсмертну душу. І поставив її панувати над природою. Людина повинна була стати носієм добра, любові і правди на Землі. Допомагати Богові в Його вічній боротьбі зі злом, бо людина тільки тоді стає людиною, носієм добра, духовної любові і правди. І дуже прикро, що серед нас, людей, зустрічаються такі, які здатні зрубати ялинку, зламати гілку, кущ, наступити на ромашку, зловити метелика, стріляти в птахів, звірів, риб і цим самим знищують красу нашої землі. 

              5.Елементи уроку музики.

Вчитель музики:

                  –Природа просить порятунку.

                 – Давайте заспіваємо про цю пісню, і через свої маленькі сердечка пропустимо кожне слово з цієї пісні, щоб ви дбайливо, розумно ставилися до всього живого, стали на захист нашого довкілля.

(Звучить пісня «Природа просить порятунку». Учні імітують слова пісні відповідними рухами: крила птахів, гілки дерев, хвилі моря.)

                6. Милосердя і старість.

       Старість –не радість, ніхто її не жде. Та вона несподівано підкрадається.

       Старість покриває зморшками обличчя і руки, чіпляє на плечі горб і дає кожному костур. Старість більше ніж потребує уваги, любові, турботи та ласки. Але часто так і залишається без цього.

       У нашому селі також живуть одинокі старенькі, яким потрібна наша підтримка і допомога, а найбільше –нашої уваги та розмови.

         Доброта, чуйність, уміння розділити чужий біль, вчасно підтримати у важку хвилину, розрадити в горі й біді –це завжди було в характері нашого українського народу.

         У наших традиціях споконвіку зберігається звичка наділити прохаю чого, прихилити подорожнього, надати допомогу немічному, порятувати хворого чи каліку, заступитися за беззахисного і скривдженого

                 – А що потрібно зробити для того, щоб ці добрі звички і традиції, оте всенародне милосердя зберегти на віки?

                 – Напевне, треба менше говорити про добро, а просто проявляти милосердя до тих, хто бажає підтримки.

                 – Не даремно девізом нашого класу є:

                   «Спіши робити добро!» 

Вчитель–Діти, а хто з Вас допомагав старим чи одиноким людям?(Відповіді учнів).

              7. Сценка.

Ведуча: Прибіг щодуху син додому й до тата голосно гука:

Син:      А я провідав у лікарні свого товариша –дружка. 

              То ж правда, тату, я чутливий і маю серце золоте.

Ведуча: Замислившись тато на хвилину і так йому сказав на те:

Тато:     Коли тебе в тяжку хвилину людина виручить з біди, 

              Про це добро аж поки віку ти, синку, пам’ятай завжди.

              Коли ж людині ненароком ти зробиш сам добро колись,

              Про це забудь, аж поки віку мовчи й нікому не хвались. 

(Д. Колепанієць)

             8. Робота в групах.

1. Отримання завдань і інструкцій до них.

Правила роботи в групах.

  1. Будь ввічливим, доброзичливим.
  2. Не говори голосно.
  3. Не перебивай товариша. Вислухавши його думку, запропонуй свою.
  4. Працюй творчо.
  5. Пам’ятай, спільна робота в групі приносить гарний результат і радість від співпраці. 

 

Група №1                                                                         Група№2

  1. Прочитати оповідання                      З окремих слів утворіть прислів’я.

 «Дві хустинки».                                      1. Зла людина зліша від вовка.                                                                

  1. Поділитися враженнями                    2.  Придумайте своє протилежне за                                                        

від прочитаного.                                        Змістом прислів’я.                                                       

  1. Чи ти також носиш                            3. Оцініть своїх товаришів по групі.

    дві хустинки?                                                                                             

     4.Оцініть участь у роботі                                                                             

      кожного члена своєї                                                                  

      сім’ї.

Група №3                                                                           Група №4                     

  1. Прочитати в особах оповідання           1. Інсценізуйте ситуацію «Зустріч                                                                   

«Розрада».                                                  подружки після хвороби».                                                             

  1. Зробити висновок про                           2. Як би ви повелися в подібній

     прочитання.                                                ситуації.

  1. Оцініть один одного.

Група №5                                                                        Група №6                         

  1. Прочитайте прислів’я.                          1. Розкажіть якийсь випадок зі                                                                                          
  2. Поясніть, як ви розумієте                     свого життя, коли ви ненавмисно                                                     

  Зміст цього прислів’я.                              завдали комусь болю. Як ви                                                             

Не одяг красить людину,                           виправили свій вчинок. Оголосіть                                                                                               

а добрі діла.                                                 його.

          9. Поетична сторінка.

Не забудь ні старця, ні дитину, поділись

Останнім сухарем,

Тільки раз ми на землі живемо, у могилу

Не бери провину.

Зло нічого не дає крім зла, вмій прощати,

Як прощає мати,

За добро добром спіши воздати –мудрість здавше

Доброю була.

Витри піт солоний із чола і трудись, забувши

Про утому,

Бо людина ціниться по тому, чи вона зробила

Що могла.

Скільки сил у неї вистачало, щоб на світі

Більше щастя стало.

                                                                                                            (М.Луків)

               10. Підведення підсумків.  

       Якби кожна зла людина зробила на одну злу справу менше, а кожна добра –на одну добру справу більше, наскільки світлішим стало б наше життя.

       Будьте добрими, людяними, милосердними, терпеливими, нехай не черствіють ваші душі в щоденних клопотах, бережіть свої серця від усього злого. Бо тільки доброта і милосердя роблять нас справжніми людьми.

       Хай наше серце завжди відгукується на них і відкривається для добра.

Треба вчитися перемагати свій гнів, бути поблажливими, терпимими до ворогів і не брати прикладу з тих, хто вас зневажає, ображає, кривдить.

       Схвально за добро платити добром, але неблагородно за образу платити образою.

      Час невпинно біжить вперед. Збігають хвилини, години, пливуть роки. 

Хочеться вірити, що у вас все буде гаразд, хочеться, щоб слова доброти, почуті сьогодні, ви пронесли крізь усе життя. Пам’ятайте, людина на цім світі не вічна, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.

Вчитель –Свічка є символом добра та чистоти душі. Саме тому як пожертву від чистого серця люди ставлять свічку в церкві. Я пропоную висловити добрі побажання одне одному, передаючи цей умовний символ добра. Свою пожертву у вигляді добрих слів ви запропонуєте один одному. (Діти від парти до парти передають свічку).

 

Ось і закінчилася наша розмова. І я буду надіятися, що ця година доброти переросте у щоденну потребу робити добро.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
25 липня 2018
Переглядів
3011
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку