Урок доброти «Любов виникає з любові!"

Про матеріал

Захід дасть можливість розширити знання про толерантність, як засіб покращення стосунків між людьми, формувати ціннісне ставлення учня до самого себе та до оточуючих; готовність зрозуміти, сприйняти та спілкуватися з іншими людьми, взаємодіяти з ними на основі співчуття, розуміння, доброзичливості, виховувати почуття любові, поваги та терпеливості.

Перегляд файлу

 

Урок доброти «Любов виникає з любові!»

Мета: розширювати знання про толерантність, як засіб покращення стосунків між людьми, формувати ціннісне ставлення учня до самого себе та до оточуючих; готовність зрозуміти, сприйняти та спілкуватися з іншими людьми, взаємодіяти з ними на основі співчуття, розуміння, доброзичливості; виробляти уміння слухати та поважати особистість; сприймати думки, погляди іншої людини терпеливо, без критики; виховувати почуття любові, поваги та терпеливості.

Основні поняття і терміни: повага, толерантність, терпимість, спілкування.

 

Вчитель. Ще раз доброго дня вам друзі!  Сьогодні ми зібрались для того, щоб ще раз поговорити про стосунки між людьми і переконатись, як важливо бути терплячими один до одного, прагнути миру, добра і любові. Назва нашої години спілкування: «Вчимося толерантності». Ми будемо продовжувати вести мову про толерантність, вчитись проявляти її один до одного .Слайд 1

Епіграфом до нашої бесіди будуть слова Григорія Сковороди: (Слайд 2)

«Любов виникає з любові,

коли хочу, щоб мене любили,

я сам першим люблю”

 

На нашому занятті творчо працюватимуть три  групи з учнів нашого класу Вони будуть розв’язувати певні завдання, при цьому їм доведеться між собою співпрацювати, відстоювати свої думки. Тож побажаємо їм терпіння, взаєморозуміння і толерантності. Для поділу на групи пропоную вибрати жетони за кольором, який вам до вподоби.

Отож розпочнемо з привітання.

Перша група – червоні жетончики – ви вітаєтесь як японці (вклоняються).

Друга група – сині жетончики – вітаються як європейці (потискають руки).

Третя група – срібні жетончики – привітайтеся як ескімоси (потертись носами).

Четверта група – зелені жетончики – вітаються як індійці (складають долоні на серці).

У такий спосіб привітання ми висловлюємо повагу один до одного, що є складовою частиною толерантності. Давайте пригадаємо в чому полягає його зміст, адже він дуже важливий для існування та розвитку людського суспільства. Звідки ж походить це слово? (Слайд 3)

Учень 1.  На межі ХУІІІ-ХІХ століть у Франції жив такий собі Талейран Перігор. Він відрізнявся тим, що при різних урядах залишався незмінним міністром закордонних справ. Це була людина талановита в багатьох областях, але найбільше — в умінні враховувати настрої оточуючих, шанобливо до них ставитися і при цьому зберігати власні принципи, прагнути до того, щоб керувати ситуацією, а не сліпо підкоряться обставинам. З ім'ям цієї людини і пов'язане поняття «толерантність».

Вчитель. Термін «толерантність» пояснюється як терпимість, прагнення і здатність до встановлення і підтримки спілкування з людиною. (Слайд 4)

Учень 2. В різних культурах поняття толерантність тлумачиться по-різному, воно залежить від історичного досвіду народів. (Слайд 5-6)

1. в англійській мові толерантність — це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або річ;

2. у французькій — повага до свободи іншого, його думок, поведінки, політичних і релігійних поглядів;

3. у китайській бути толерантним — це припускати, виявляти великодушність щодо інших;

4. в арабській толерантність — це пробачення, поблажливість, милосердя, м'якість, співчуття, терпіння;

5. в іспанській мові слово толерантність означає здатність визнавати відмінність ідей інших людей.

6. українською мовою – здатність терпіти щось або когось, уміти миритися з іншою думкою, бути стриманим.

1 завдання для наших груп

 

Вчитель. Установіть відповідність між поняттями та їх визначеннями, зафарбувавши в один колір прямокутники зліва і справа.

Повага

Поблажливе, терпиме ставлення людини до чиїхось думок, поглядів, вірувань тощо

Толерантність

Взаємини людей, що виявляються в обміні інформацією, взаємодії та сприйнятті

Нетерпимість

Небажання й невміння людини терпимо ставитися до когось або до чого-небудь

Спілкування

Почуття шани, прихильне ставлення, що грунтується на визнанні чиїх-небудь заслуг і високих позитивних якостей 

 

Перевіряємо, чи правильно ви встановили відповідність. Тож будь-ласка зачитайте, що означають терміни: спілкування, повага, толерантність, нетерпимість.

 

Вчитель. А  що означає – виявляти толерантність?

 Виявляти толерантність – означає визнавати те, що люди розрізняються за зовнішнім виглядом, положенням в суспільстві, інтересами, поведінкою й цінностями і мають право жити в світі зберігаючи свою індивідуальність (Слайд 7).

Вчитель. Всі ми несхожі один на одного і, щоб мирно співіснувати, нам треба миритися з цим розмаїттям.  Будь ласка, три  учня  вийдіть до мене.

Візьміть однакові аркуші паперу. Потім усі одночасно виконайте наступні  дії:

1. Складіть аркуш павпіл.

2. Відірвіть верхній правий кут.

3. Знову складіть навпіл.

4. Відірвіть правий верхній кут.

5. Знову складіть.

6. Знову відірвіть верхній правий кут.

7. Складіть аркуш надвоє.

8. Якщо можна, відірвіть правий кут.

9. Розгорніть аркуш і покажіть іншим.

Чи можемо сказати, що хтось виконав роботу неправильно? Чому аркуші відірвані так по-різному? Чи можете ви сказати, що всі, хто відірвав аркуші інакше, ніж ви,є гіршими за вас? Чи буває так, що ми оцінюємо людину тільки з огляду на те, чи робить вона щось так само, як ми? Чого навчає ця вправа?

Вчитель. Люди народжуються в різних країнах, спілкуються різними мовами і вірять в різні речі. Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе.

  • Чому ж виникають сварки, бійки, війни?
  • Про які війни в історії людства ви знаєте?

А виникають вони тому, що між людьми нема порозуміння, терпимості, любові. Хтось прагне слави, хтось заздрить успіхам інших і хоче довести, що він кращий, інший прагне помсти за свої невдачі. Історичні факти війн такі:

Стародавній світ – Троянська війна – після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.

Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гробу Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.

Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей

Як бачимо і в наш час тривають війни, виникають конфлікти через нетерпимість, небажання мирно вирішувати проблеми.

Клип про солдата

Вчитель. Ми живемо в час, коли існує проблема нетерпимості, неповаги, грубості, зухвальства, зверхності і лицемірства.

  • А як ви думаєте – чим викликані такі негативні прояви серед людей?

На думку вчених-психологів вони викликані як економічною нестабільністю, соціальною нерівністю так і збільшенням природних катастроф і супроводжуються проявами національної ворожнечі, активізації злочинності, тероризму. Ці чинники приводять до морального падіння суспільства, до відступу від людських чеснот, від Божих заповідей. (Слайди 8-11)

  • Вчитель. А які б ще  синоніми ви додали  до слова толерантність?

Найчастіше слово толерантність перегукується з словами терпимість, повага, доброта, а вони є похідними від головного почуття, на якому тримається світ, на основі чого Бог створив людину – від ЛЮБОВІ!

Іван Богослов описав особу Господа такими словами: «Бог є любов, і хто перебуває в любові, той перебуває у Богові, і Бог перебуває у ньому».

Учень 5. Що ж таке любов? Найглибше розуміння любові подано в Біблії: «Гімн про любов...». Любов довго терпить, любов милосердствує, не заздрить, любов не величається, не надимається, не поводиться нечемно, не шукає тільки свого, не рветься до гніву, не думає лихого, не радіє з неправди, але тішиться правдою, усе зносить, вірить у все, сподівається всього, усе терпить!».

Вчитель. Як бачимо саме любов здатна проявляти милосердя, терпіння. В наш час є дефіцит любові, в тому наші біди і проблеми.

Що тримає людину на світі?

Що дарує наснагу на нові літа?

А відповідь, друзі, дуже проста –

Любов, терпіння й доброта.

Вчитель. Ці почуття тісно пов’язані з поняттям толерантність. Та головним серед них, і ми це не раз повторимо, є любов.

Учень 7. Існує така легенда. Жила-була на землі дівчина, яку звали Любов. Невесело було їй жити на світі без подружки. Ось і звернулася вона до сивої, старенької чарівниці, яка прожила вже більше 100 років, з проханням допомогти їй вибрати подружку з якою можна було б дружити з все життя. Чарівниця погодилася і сказала, щоб дівчина прийшла до неї вранці, коли заспівають перші пташки і роса ще не зійде. Вранці, коли яскраво сонечко освітило землю, прийшла Любов на призначене місце і побачила: стоять четверо прекрасних дівчат. Чарівниця промовила: Ось вибирай, - Одну звати Радість, іншу - Вдача, третю - Краса, четверту - Доброта. Любов відповіла: Всі вони прекрасні,. - не знаю, кого і вибрати...

«Твоя правда, вони усі хороші, і ти в житті ще зустрінешся з ними, а можливо, і дружитимеш, але вибери одну з них. Вона і буде тобі подругою на все життя». – сказала чарівниця. Підійшла Любов до дівчат ближче і подивилася в очі кожній. Вона задумалася, а потім підійшла до дівчини Доброти і простягла їй руку.

Вчитель. Ось яку подругу вибрала собі Любов. Будьмо і ми добрими, тоді поруч з нами завжди буде любов.

Учень 8. Не говори про доброту,

Коли ти нею сам не сяєш,

Коли у радощах вітаєш

Забувши про чужу біду.

Бо доброта не тільки те,

Що обіймає тепле слово.

В цім почутті така основа,

 яка з глибин душі росте.

Коли її не маєш ти,

То раниш людяне в людині

Немає вищої святині,

Ніж чисте сяйво доброти.

Вчитель. Щоб бути доброю людиною треба вчитись у народної мудрості, прагнути допомагати іншим, розуміти, підтримувати.

Переходимо до наступного завдання учасникам груп. Перед вами на столах лежать аркуші з висловами, взятими з духовних скарбниць. Подумайте, про що говорить кожне з них, передайте ці думки своїми словами.

«Не роби іншому того, від чого боляче тобі».

«У всьому, як хочете, щоб вам люди чинили, так само і ви чиніть з ними».

«У щасті й стражданні, радості й горі ми повинні ставитись до всіх істот як до самих себе».

Заслуховуємо думки дітей.

Вчитель.

  • То якими мають бути люди у ставленні один до одного?

Отже, підсумком вище сказаного є істина, що люди мають бути доброзичливими, стриманими, терпеливими, проявляти співчуття і милосердя один до одного.

  • Чи часто ви бачите такі стосунки між ближніми?

На жаль, дуже рідко.

Як нам хочеться чути тільки добрі, ласкаві слова. Бо жорстокі, черстві глибоко ранять душу, можуть навіть вбити. Народна приказка говорить: «Слово не горобець, вилетить – не впіймаєш». Послухайте історію, що трапилась з однією жінкою.

Учень 9. Жила в одному селі жінка, дуже гостра на язик. Кожного очорнила, оббрехала. Не минула лиха година старенького місцевого священика. Коли почула жінка, що священик буде помирати, вирішила піти до нього і попросити прощення. А він каже: «Я на тебе зла не тримаю, нехай тебе Бог простить. Але коли ти вже прийшла, то виконай мою останню волю. Візьми цю подушку, вийди на вулицю, розірви, а пір'я пусти по вітру». Дивне прохання. Жінка зробила все, як просив священик. А коли повернулася, то він наказав піти позбирати те пір'я і принести ту саму подушку. «Але це ж неможливо!» - скрикнула жінка. «Так, це неможливо», - з сумом відповів священик.

Вихователь. А скажіть мені, чи доводилося вже комусь збирати пір'я на вулиці? (Ні). Отож не повторюйте помилок, які допустила ця жінка. Давайте будемо говорити тільки приємні і добрі слова.

Учень 10.

Кажімо більше ніжних слів

Знайомим, друзям і коханим.

Нехай комусь тепліше стане

Від зливи наших почуттів,

Нехай тих слів солодкий мед

Чиюсь гірку загоїть рану

Чи перший біль, чи то останній, -

Коли б то знали наперед.

Кажімо більше ніжних слів,

Комусь всміхаймось ненароком,

То не життя людське жорстоке,

Жорстокі в нас слова черстві...

Кажімо більше ніжних слів!

Вчитель. Наступне завдання для наших груп. На столах у вас конверти, де написані різні якості людини. Спробуйте вибрати чотири якості, які притаманні людині з толерантним ставленням. Пропоную вибрані якості вписати у пелюстки ромашки, яку ми створимо як модель толерантності.

Конверт 1. Поблажливість, зловтіха, егоїзм, конфліктність, доброта, повага, розуміння, безсердечність,

Конверт 2. Сердечність, хвастощі, рівність, грубість, зазнайство, співчуття, прихильність, безтактність.

Конверт 3. Безсердечність, прощення, милосердя, запальність, роздратування, терпеливість, зверхність, великодушність.

Вчитель. Ось яка в нас вийшла гарна, тендітна ромашка. Це і є модель толерантності, яку потрібно вирощувати і плекати. (Слайд 12)

Вчитель. На нашому життєвому шляху трапляються різні люди, різні обставини і від кожного з нас залежить, чи будуть взаємини позитивними, чи негативними, такими, що ведуть до співпраці і миру, чи такими, що ведуть до конфліктів і ворожби. Зрозумійте, що від вас залежить, чи підніматися вверх, до вершин взаємин, чи опускатися вниз, скочуватись до погіршення стосунків.

Вчитель.  Щоб переконатися, що ми вміємо добре спілкуватися, співпрацювати одне з одним, поважаємо думку іншого, виконаємо вправу «Сходинки взаємин». Перед вами сходинки, однією з яких є сходинка «Терпимість». Сходами можна рухатися вгору, а значить, розвивати відносини в напрямку поліпшення, і можна рухатися вниз, що означатиме погіршення взаємин. Вам пропонуються 9 різних понять і типів відносин, поведінки, ставлення. Обговоріть їх і розташуйте на сходинках угору й униз у такий спосіб, щоб на верхній сходинці було слово, яке для вас означає найбільш позитивний вид взаємин між людьми, а останнім внизу було поняття, яке, на вашу думку, характеризує негативні відносини.. Під час роботи керуйтеся принципом: кожен наступний вид відносин залежить від попереднього, тобто часто неможливий без нього.

Вчитель. Поки учні вибудовують сходинки взаємин, послухайте цікаву притчу.

Учень 11. Притча про мудреця

Помирає в одному поселенні старий мудрець. Прийшли до нього люди попрощатися, і говорять: «Скажи нам, мудрий старий, як вдалося тобі створити такий порядок у сім'ї, що усі сини та невістки, дочки й зяті жили разом в мирі і злагоді?» Не може вже говорити старий — подають йому папір, олівець, і він довго пише. Коли випав з рук вмираючого аркуш, дуже здивувалися всі — там 100 разів було написане одне слово — ТЕРПИМІСТЬ!»

Після легенди групи презентують свої сходинки і переходять до наступного завдання, яке називається «Віднови відповідність».

Яка з цих рис провокує конфлікти, агресивність, приниження гідності. Так, звичайно нетерпимість.

Тепер, діти, я хочу вам продемонструвати наочний приклад з 4-ма стаканами води. Подивіться, діти , вода в стакані, чиста, прозора. Вона символізує чистоту людської душі. Ось зараз я капну одну краплину фарби в стакан з чистою водою. Вона стане брудна, чорна. Це зло, погані вчинки людини. Чи можна  з брудної води зробити чисту, чи можна її очистити фільтром. Ні, нічого не допоможе. Це як і душа людини, яка несе зло, тримає його у собі. Очистити можна душу тільки добрими справами, вчинками. Тоді тільки стане чиста душа.

А тепер подивіться ,діти, на чисту воду у 2-х склянках. Я переллю з однієї склянки воду в іншу. Вода злилася, але залишилася чистою, бо це поєднання чистого, світлого. Бо тільки від чистого душа буде чиста.

 Отже, ви побачили, що сталося з чистою водою. Уявіть, діти, як краплина зла може знівечити, принизити душу дитини.  Чи буде ваша душа відкрита, щира після цього. Ні, звичайно. Отже, треба робити тільки добро. Бо раз добром намите серце, повік не охолоне.

  • Які поняття ви внесли б до чорного списку і ніколи б не впускали у свою душу? Напишіть їх на аркушах паперу і зачитайте

Чорний список:

Пропоную їх внести в чорний список і зачитати їм вирок, викорчувати їх із свого життя як бур’ян, що заважає співіснувати, проявляти повагу і толерантність. Отже в чорний список потрапили: зловтіха, егоїзм, конфліктність, безсердечність, хвастощі, грубість, зазнайство, безтактність, безсердечність, запальність, роздратування, зверхність, скупість, брехня, лицемірство, заздрість.

Оскільки ми з вами шкільний колектив і разом з тим одна сімя, то вже зараз ми повинні проявляти толерантність:

Учень 14. Прояви толерантності - це: (Слайд 13)

-  Співробітництво, дух партнерства;

-  Готовність миритися з чужою думкою;

-  Повага людської гідності;

-  Повага прав інших;

-  Прийняття іншого таким, яким він є

-  Здатність поставити себе на місце іншого;

-  Повага права бути іншим;

-  Визнання рівності інших;

-  Терпимість до чужих думок, вірувань і поведінки;

-  Відмова від насильства і шкоди.

Клип про волков

Вчитель. Дорогі друзі візьміть в свою скарбничку добрих справ ті поради, які дадуть вам учасники наших груп.

Скарбничка порад

-  Будьте готові до того, що всі люди різні - не кращі і не гірші, а просто різні;

-  Навчіться сприймати людей такими, якими вони є, не намагайтеся змінити в них те, що нам не подобається;

-  Цінуйте в кожній людині особистість і поважайте її думки, почуття, переконання, незалежно від того, чи збігаються вони з найми;

-  Зберігайте «своє обличчя», знайдіть себе і за будь-яких обставин залишайтеся самими собою.

 

А зараз ми практично з’ясуємо, чи  добре бути толерантним у спілкуванні .

 4.вправа. “ Плакат

Вчит.: Що зображено на плакаті ?

    Доведіть. ( Грають 2  учні).:

1-й учень:  це шість.

    2-й учень: ні, це дев’ятка.

Та ні, це шістка.

 Яка це шістка коли це дев’ятка

Це сама  справжня шістка.

Ти щось плутаєш. Це  справжня дев’ятка.

    1-   Ти що. не при розумі? Дивишся і не бачиш !

- Скоріше за все це тобі треба лікуватися .

     Вчитель: Що відбувалося між учнями?

                       Хто правий із хлопців?

 

Слайди 14 - 15

 

Вчитель. Підводячи підсумок нашої бесіди, хочу побажати всім зростати, підніматися вгору, до покращення своїх рис характеру, до налагодження доброзичливих стосунків, до досягнення найбільшої заповіді – ЛЮБОВІ. Бо це в наших руках. Запамятайте: «Краще добрим на світі бути, злого у світі й так достатньо» (Едуард Асадов).

3. Прощання. Вправа «Комплімент. Побажання.»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1930
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку