урок доброти за творами В.О.Сухомлинського

Про матеріал
урок розроблений на основі творів В.О.Сухомлинського з метою виховання загальнолюдських цінностей.
Перегляд файлу

Урок позакласногочитання  4 клас

Тема: Урок Доброти за творами В.О. Сухомлинського

Мета: Вчити учнів усвідомлювати книжку як засіб спілкування з автором, з мудрою людиною;формувати в учнів осмислене ставлення до загальнолюдських цінностей; розвивати вміння висловлювати власну думку, робити висновки з прочитаного; виховувати віру в силу добра, дружби і справедливості; прагнення до самовдосконалення.

Обладнання: Крилаті вислови, прислів’я про доброту, твори В.О. Сухомлинського, тематичні малюнки.

Хід уроку

 

І. Організаціякласу

Вітання гостей

Вчитель. Привітайте гостей, що до нас завітали.

                Хочу чути, чого б ви усім побажали.

Діти. Всім присутнім ми зичим здоров’я й добра.

Вітання друзів

- А тепер доторкнемося один до одного, усміхнемося один одному й подаруємо своє тепло і чудовий настрій.

Учениця. Я всміхаюсь сонечку!             

Діти(всі). Здраствуй, золоте!

Учениця. Я всміхаюсь квіточці!

Діти. Хай вона цвіте!

Учениця. Я всміхаюсь дощику!

Діти. Лийся, мов з відра!

Учениця. Друзям усміхаюся

Діти. Зичув сім добра!

- Хай першими сядуть дівчатка – краса нашого класу, а потім хлопчики – сила і мужність.

- 

ІІ. Мовна розминка

Гра «Сорока» (промовляння скоромовки)

***

Ми плакати –  не плакали.

Нам плакати нема коли.

***

У бобра добра багато.

***

Над квіткою гуде бджілка,

Сидить в житі перепілка,

На черешнігоробець,

А хто зловить – молодець!

Читання слів із карток-блискавок

Картки-блискавки: уважність, милосердя, співчуття, правдивість, чуйність.

IІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

Учитель. Якщо ми назвемо пропущені слова у прислів’ях, то зможемо з’ясувати, про що буде наша розмова сьогодні на уроці. 

***

…..діло роби сміло. (Добре)

***

Хто людям …. бажає,

Той і собі має. (добра)

***

….  діло далеко розходиться,

А лихе ще й далі. (Добре)

Бесіда

  Як вигадаєте, про що ми будемо з вами говорити сьогодні на уроці? (Про добро, добрі справи).

  А чи справді той, «хто людям добра бажає, той і собі має»?

  Як ви розумієте прислів’я «Добре діло далеко розходиться,  а  лихе ще далі»?

ІІІ Повідомлення теми та завдання уроку

Вчитель. Найвища наука життя – мудрість, а найвища мудрість - людина приходить у цей сонячний світ для добра. Творити повсякчас добро для інших – це велике покликання людини.

- Тож хочу наш урок позакласного читання розпочати такими словами:

Живи, добро звершай,

Та нагород за це невимагай!

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра!

Саме цей вислів «Людина починається з добра» є темою нашого уроку ДОБРОТИ.

Розпочинається урок наш доброти

Тож  прошу вас серця свої відкрити

Щоб зрозуміти і запам’ятати

Лише з добра усе бере початок.

- Сьогодні ми з вами, як вчені – мовознавці спробуємо осягнути всю глибину слова  «доброта», дізнаємось:

- що таке добро?

- чи легко робити добро?

- як навчитись розрізняти добро та зло?

-  чи породжує добро дружні стосунки?

- як навчитись обирати стежку добра в житті.

ІІІ. Поглиблення, розширення читацького досвіду учнів

Учень. Людина починається з добра!

З уміння співчувати, захистити.

Це зрозуміти всім давно пора,

Бо ми прийшли у світ добро творити.

 

Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

- Діти, а що таке на вашу думку добро, доброта, що означає робити добро? (Відповіді учнів)

Вчитель. «Добре», - ми говоримо про те, що є приємним і корисним для нас.

«Добре», - говоримо ми, коли нам радісно і затишно. «Добре», - кажуть наші батьки, друзі чи знайомі, коли ми зробили щось хороше іншим людям.

- Згадайте слова і вислови, в яких є слово «добро» і які ніколи не зникають з мовного вжитку? (Відповіді учнів)

- Отож, в основі всіх наших добрих почуттів, слів і вчинків лежить поняття добра. Увесь світ, який створив Бог, є добрим. Адже його творець – це абсолютне Добро. Ми повинні навчитись творити добро.

З’ясування первинного сприйняття самостійно прочитаних творів В. Сухомлинського

- Які твори ви прочитали, готуючисьдо уроку? (Відповіді дітей).

- Чи цікаво вам було читати оповідання Сухомлинського?

Представлення групою оповідання «Бабуся і хризантема»

 Виразне читання учнем оповідання

 Демонстрація ілюстрацій до твору; обговорення малюнків дітей

Робота з текстом оповідання

1. Уявіть і розкажіть, якими були стосунки дівчинки і бабусі? За що, на вашу думку, дівчинка любила свою бабусю?

2. Чому дівчинка вирішила посадити на могилі бабусі квіти? Зробіть припущення: чому онучка обрала сааме хризантеми? (Можливо, ці квіти любила її бабуся; можливо тому, що ця гарна квітка якнайкраще могла розповісти про любов онучки до бабусі).

3. Які звуки допомогли дівчинці відчути, що бабуся після смерті продовжує знаходитися поруч із нею? (Спів жайворонка, зозулі, голубки).

4. Які квіти розквітли на могилі бабусі? Опишіть їх.

5. Як зрозуміла дівчинка появу білої квітки серед рожевих?

6. Як ви вважаєте, чому про маленьку дівчинку, героїню оповідання «Бабуся і хризантема», можна сказати, що у неї «світла, мов квітка, душа»? (Тому що дівчинка любить свою бабусю, шанує пам'ять про неї, доглядає її могилку).

7. Обговоріть, як онучки і онуки мають ставитися до своїх дідусів і бабусь, щоб про них можна було сказати, що вони мають «світлі душі»?         ( Любити стареньких, допомагати їм, чемно поводитися,, піклуватися про них).

Робота над оповіданням «Майже чарівна розмова»

Представлення группою оповідання «Майже чарівна розмова»

 Виразне читання учнем оповідання

 Демонстрація ілюстрацій до твору; обговорення малюнків дітей

Завдання та запитання

1. У яку пору року відбуваються події в оповіданні? (Навесні)

2. Складіть сенкан до слова «весна».

 

Орієнтовне виконання завдання:

Весна

гарна, чарівна

прийшла, принесла, розцвіла

пробуджується все від сну

радість.

3. Як «звучить» весна?  Чому хлопчик не чув весняного співу пташок? 

4. Висловіть припущення, чому хлопчик плакав?

5. Робота в парах. Об’єднайтеся в пари і оберіть ролі (дідуся і хлопчика). Уявіть, про що могли розмовляти дідусь і хлопчик? Складіть діалог: хлопчик розповідає про причину своїх сліз, дідусь утішає хлопчика.

6. Чому розмову дідуся з хлопчиком автор називає «майже чарівною»?

7. Заповніть таблицю «Весна очима хлопчика: до і після розмови з дідусем».

Весна до розмови з дідусем

                                                               Весна після розмови з дідусем

 Не бачив, як квітнуть сади.   Почув, як весело щебечуть пташки

 Не чув, як щебечуть пташки  Побачив, як квітнуть сади.

 Небо здавалося чорним  Побачив журавлиний ключ

 Журавлиний ключ як сльоза  «А зараз весна!»

 

Відверта розмова

 Чи бували «чарівні розмови» у вашому житті?

 Хто вас заспокоїв? Розкажіть подібний випадок.

Фізкультхвилинка

Робота з оповіданням Василя Сухомлинського «Камінь»

Представлення группою оповідання «Камінь»

 Переказ учнем оповідання

 Демонстрація ілюстрацій до твору; обговорення малюнків дітей

«Творча майстерня»

Колективне написання власного продовження оповідання

Завдання. Уявіть, що у нас є чарівний пристрій «Стоп-текст». У якому місці оповідання ви б скористалися ним, щоб зупинити і змінити розповідь?

Орієнтовне виконання завдання

«Одного разу до криниці прийшов хлопчик. Він любив пустувати. Він подумав: «А що воно буде, як я візьму оцей камінь і кину його в криницю? Ото, мабуть, булькне.

Підняв камінь…»

«Стоп-текст»

Власне продовження твору

Підняв камінь хлопчик, постояв над криницею і задумався: «А чи не порушить мій камінь джерела, чи не нашкодить криниці? Криниця приносить усьому живому скільки користі. Страшно, якщо мій камінь уб’є її».

Уявив хлопчик на мить, як зруйнує його камінь джерело, як обміліє, а потім висохне криниця, як загине дуб і всі рослини, які живляться її джерельною водою, як подорожні у спекотний день не зможуть відпочити біля криниці і втамувати спрагу.

Страшно стало хлопчику, що його витівка може обернутися таким великим лихом для криниці і для всього живого. Закинув хлопчик камінця подалі в ліс і почув, як вдячно хлюпнула водиця: «Спасибі тобі, хлопчику, за те, що не вчинив нерозсудливо! Твоя нерозсудливість могла би коштувати дорого!»…

Через багато-багато років хлопчик став стареньким дідусем. Доля знову привела його до криниці. Спочатку він навіть не впізнав місцевості. Дуб виріс таким могутнім, що ніби закривав своїми величезними гілками півнеба. Напився дідусь холодної і смачної води, втамував спрагу і сів у затінку спочити. 

На серці його було спокійно і радісно…

VІ. Підсумок уроку

«Трихвилинне есе»

Завдання: за 3 хвилини записати свої думки про твори Сухомлинського, які розглядалися на уроці.

 «Крісло автора». Бажаючі сідають у «крісло автора» і читають свої есе.

Гра «Павутинка»

Діти сідають у коло. Кидають один одному клубок із нитками так, щоб утворилася «павутинка добрих вчинків». При цьому продовжують речення: «Добра людина…» (Наприклад. Добра людина завжди допоможе у біді. Добра людина завжди шануватиме пам’ять про своїх рідних. Добра людина ніколи не образить і не скривдить. Добра людина чуйна і турботлива. Добра людина береже усе живе та ін.).

VІІ. Домашнє завдання. Написати листа другові з порадою прочитати оповідання В.О.Сухомлинського

 

docx
Додано
23 жовтня
Переглядів
27
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку