Урок додаткового читання "Езоповими шляхами"

Про матеріал

Цей урок дає змогу познайомити учнів із творчістю визначних байкарів світу, їх авторською самобутністю, звернути особливу увагу на те, що байки Езопи –скарбниця сюжетів для світової літератури.

Перегляд файлу

УРОК ДОДАТКОВОГО ЧИТАННЯ

Тема:Езоповими шляхами(Розвиток жанру байки у світовій літературі. Розробка класичних сюжетів і авторська самобутність байкарів).

Мета: перегортаючи сторінки усного журналу познайомити учнів із творчістю визначних байкарів світу, їх авторською самобутністю, звернути особливу увагу на те, що байки Езопи –скарбниця сюжетів для світової літератури; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, творчі здібності, естетичний смак; виховувати щирість, правдивість, доброту, справедливість у ставленні до інших.

Обладнання: портрети поетів-байкарів, ілюстрації до їхніх творів; грамзапис байки І. Крилова «Вовк та Ягня» ; репродукції картин Леонардо да Вінчі.

Тип уроку: Усний журнал(на вивчення теми відводиться два уроки).

 

Епіграфи                                                                     Слова належать вікові, а думки-вікам.

                                                                                       М.Карамзін

                                                                                         У житті людства існує спадкоємність

                                                                                         думки, яка тягнеться через віки.

                                                                                         І. Сєченов

 

 

ЗМІСТ РОБОТИ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу.

1-а сторінка журналу

«Дещо про вічні байки і про мудреця Езопа…»

(Повторення раніше вивченого – хто такий Езоп? Коли жив? Чим прославився?)

  • На кого більше схожі герої байок Езопа- на тварин чи на людей?

Обґрунтуйте відповідь.

  • Що таке байка? Алегорія? Мораль?
  • Як ви розумієте значення виразу «езопова мова»?
  • Поясніть значення вислову : « Езопові байки- скарбниця сюжетів для світової літератури».

2-а сторінка журналу

Езопові байки- скарбниця сюжетів для світової літератури.

1.Слово вчителя.

Майже всі народи світу мають свій байки, і що цікаво – серед них є багато схожих на сюжети, запозичені в Езопа, хоч і складено їх у різних країнах, за різних часів  і різними мовами. Франція пишається  своїм байкарем Жаном Лафонтеном, який жив у сімнадцятому сторіччі, Росія- Іваном Криловим, що творив у ХУПІ-ХІХ ст.ст. В Україні теє було чимало письменників, що складали свої байки за зразками давніх Езопових. У вісімнадцятому сторіччі- Григорій Сковорода, у дев`ятнадцятому – Петро Гулак- Артемовський, Євген Гребінка, Леонід Глібов. У двадцятому- Остап Вишня, Степан Олійник, Микита Годованець.

У кожного з цих байкарів- від Езопа до Глібова- є схожі між собою байки, і кожна по-своєму

 

цікава.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мандрують байки світом, переходять від народу до народу, і хоча першу було складено дві з половиною тисячі років тому, живе вона серед нас і сьогодні. Невмирущими виявилися майже всі твори Езопа. Вони звучать різними мовами, але зберігають свою викривальну й повчальну силу.

3-я сторінка журналу

Федр- перший у Європі творець літературної байки. Обробка ним сюжетів езопівських байок , поглиблення моралізаторського сенсу байки.

1.Повідомлення підготовлених учнів про Федра ( За походженням грек з Македонії. Ще змалку потрапив у рабство. У Римі виріс і здобув освіту. Був відпущений на волю імператором Августом. Випустив 5 збірників «Езопових байок», усі вони написані віршем).

Федр – поет плебейський( народний). Байка , на його думку, створена рабами, які не могли вільно виразити свої почуття і знайшли для цього алегоричну форму.

Слава, якої чекав Федр, прийшла не скоро. Широко відомим він став тільки з кінця 16.ст.

2.Виразне читання байок Федра « Вовк та Ягня», «Вівця, Пес і Вовк», «Кібець і голуби» у перекладі В. Литвинова, робота над їх змістом.

-Дайте характеристику персонажам байок Федра. Які з них вам уже зустрічалися раніше?

- Що засуджує автор у творах? (Свавілля та насильство, брехливість, дурість, нерозважливість, безпідставну довірливість.)

-Що нового вніс римський поет Федр у розвиток жанру байки? (Прагнув надати своїм творам більшого виховного значення, посилити їх повчальний зміст; мова його байок проста і чиста, розповідь позбавлена другорядних деталей і супроводжується поясненнями морально-психологічного плану).

4-а сторінка журналу

Леонардо да Вінчі(1452-1519)

Великі люди нічого не роблять

наполовину.

Х.Вианд(німецький письменник)

Мудрість- дочка досвіду.

Леонардо да Вінчі

 

 

Словник. Енциклопедист-людина, яка відзначається різнобічною освітою, обізнаність у різних областях знань.

1. Бесіда з учнями.

- Що  вам відомо про Леонардо да Вінчі?

- Чи зустрічалися ви раніше з його ім`ям?

-Чи знаєте ви, що він енциклопедист?

2.Повідомлення учня про Леонардо да Вінчі – одного із найбільших і найвидатніших діячів італійського Відродження: геніального живописця та вченого, інженера-винахідника, архітектора, скульптора, музиканта і поета. Він працював у різних галузях науки- в математиці і фізиці, в метеорології і астрономії, анатомії і ботаніці, геології і механіці. У залишених ним 120 записниках є багато байок, літературно не опрацьованих, часто не закінчених.

-А яка ж грань таланту Леонардо да Вінчі найбільш яскрава? ( Учні , які раніше отримали завдання і провели невелике дослідження, повідомляють, що більшість людей, навіть освічених, знають про нього як про художника і майже нічого як про поета).

3.Екскурсія в картинну галерею (на дошці репродукції картин Леонардо да Вінчі, «Мадонна з квіткою», Мадонна Літта», «Дама з горностаєм», «Таємна вечеря», «Джоконда»).

Екскурсовод-учениця класу(звертається увага на досконалість композиції цих творів, кольорову гармонію, ніжність світло- тіньових переходів, на майстерність у розкритті внутрішнього світу людини).

  -Чи можна сумніватися в геніальності автора цих полотен? Який настрій вони на вас навіяли? Яке враження справили?

4.Слово вчителя.

Німецький письменник ХристофВіланд висловив дуже виразну і глибоку думку: « Великі люди нічого не роблять наполовину». Ці слова, безперечно, стосуються і Леонардо да Вінчі. Тому ми захоплюємося сьогодні не тільки його живописними шедеврами, а й із задоволенням читаємо байки, які геній використовував як зручний засіб для висловлювання філософських міркувань і свого ставлення до життєвих колізій.

5.Виразне читання напам`ять байки «Лев і Ягнятко», обговорення її змісту.

-Чи сподобалась байка? Чи схвилювала? Чим саме?

-Вчинок Лева-це вияв його сили чи слабкості? Чому ви так думаєте? Порівняйте образи Лева і Вовка з відомих вам байок.

-Яка мораль твору?

Висновок .Є речі, через які переступати не можна. Не можна обманювати довіру, не можна відповідати злом на добро, відкритість, лагідність.

В одній із своїх робіт Леонардо да Вінчі писав: « У наставниці собі я взяв природу, вчительку всіх вчителів». Сама вона додавала йому творчих сил, творчої наснаги. Бажання і уміння спостерігати, вивчати природу і оточуюче життя дозволили великому Леонардо помічати і передавати те, чого не могли передати його сучасники.

5-а сторінка журналу

Жан де Лафонтена(1621-1695)

1. Слово про Лафонтена( вчителя або підготовленого учня).

Жан де Лафонтена – відомий французький поет .Випробував свої сили у різних жанрах- писав трагедії, комедії, оди, балади, елегії, казки. Але прославився зовсім іншим- як байкар. Він створив широку сатиричну картину звичаїв своєї епохи. Це була картина особлива, алегорична.

Під масками звірів у байках виступали його сучасники зі своїми вадами і пристрастями. При цьому портрети давалися настільки точно й виразно, що іносказання ставало цілком зрозумілим.

Лафонтен почав писати байки уже на схилі літ, коли талант його досягнув зрілості.

2.Інсценування байки «Зачумлені звірі».

3.Бесіда.

-Хто її герої? Які вони? Яка їхня мова?

- З якого приводу Лев скликав раду? До чого закликав звірів?

-Хто виявився найбільш грішним? Чому?

-Яка мораль байки?

-У яких відомих вам байках ви вже зустрічали подібні проблеми з політичним забарвленням?

-Поясніть сенс назви байки?

Зверніть увагу на слова : «1 заревла громада: «Браво»

-Який переклад назви байки вам видається більш вдалим:

«Задумлеві звірі» чи «Звірі під час чуми»? Чому?-Що засуджує і що прославляє Лафонтен у своїх байках?(Він таврував у своїх байках хижацтво, жорстокість, лицемірство, підлабузництво і прославляв працелюбність і чесність народу, завжди несправедливо ображеного  і обдуреного. Заслуга Лафонтена полягає в тому, що він зумів у кращих своїх творах піднятися до справжньої народності).

Розгляд ілюстрації Ж. Еффеля до байок Лафонтена.

6-а сторінка журналу

Чи знаєте ви…

1.Які риси людської вдачі символізують образи Вовка, Ягнятка, Крука, Лисиці, Жука, Мурашки?

2.Чому навчає нас байка Езопа «Хліборобові діти»?

3.Кому з авторів належать ці повчальні вислови з байок:

«Навіть справедливий захист немає сили для тих, хто заповзявся чинити кривду».

« Написано цю байку про людей, які облудно невинних прагнуть знищити.»

«Отак і в нас: є гроші- маєш право, немає- то під суд іди».

-Як ви розумієте?

 

4.Що спільного в сюжетах байок Езопа «Вовк і Ягня» та Леонардо да Вінчі «Лев і Ягнятко»?

5.Чим відрізняється поведінка Ягняти грека Езопа і Ягнятка італійця Леонардо да Вінчі?

6.Як ви думаєте, що б зробив Вовк Езопа з Ягнятком Леонардо, якби він опинився на місці Лева?

7.Кому належать вислови:

«У сильного всегдабессильный виноват».

«Ты все пела? Это дело:

Так поди же, попляши!»

« АВаська слушает да ест».

«Чтобы музыкантом быть, так надо оно уменье

И уши вашихпонежней,-

Им отвечает Соловей:-

А вы, друзья, как ни садитесь,

Все в  музыканты не годитесь».

«Когда в товарищах согласья нет,

На лад их дело не пойдет,

И выйдет из  него не дело, только мука».

 

Домашнє завдання.

Прочитати байки І.А. Крилова «Вовк і Ягня», «Квартет», «Ворона і Лисиця», «Лебідь, Щука і Рак». та ін.; виписати крилаті вислови.

 

docx
Додано
12 березня 2018
Переглядів
1082
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку