Цей урок допомогає учням усвідомити притчевий характер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози.
«У класиків потрібно вчитися, але не наслідувати їх.
У наш час потрібно перевершити письменників минулого.»
(говорив Ернест Хемінгуей)
Урок світової літератури
«Гімн мужності людині, її волі і силі»
(«Старий і море» Ернеста Хемінгуея)
План- конспект
Уроку зі світової літератури
На тему:
«Гімн мужності людині, її волі і силі»
(«Старий і море» Ернеста Хемінгуея)
Мета: допомогти учням усвідомити притчевий характер твору, особливості стилю письменника та його вплив на розвиток світової художньої прози; розвивати навички характеризування героїв, визначення ідей, проблематики повісті, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, висвітлених у творі; виховувати гуманістичне й оптимістичне світобачення. Прагнення до гармонійного життя.
Обладнання: портрет письменника, уривки фільму «Старий і море», ілюстрації, схеми.
Тип уроку: формування вмінь і навичок учнів.
Таблиця
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слово вчителя: «У класиків потрібно вчитися, але не наслідувати їх.
У наш час потрібно перевершити письменників минулого»- говорив Ернест Хемінгуей.
І це йому певною мірою вдалося. Про це свідчать захоплюючі відгуки:
«Перед своїм кінцем Хемінгуей був одним
із найвідоміших і найпопулярніших
письменників ХХ ст.
(Дж.Томпсон)
«Хемінгуей запозичив усе найкраще, усе що було справжньою, а не офісною Америкою,»- зазначив відомий літературознавець Д. Затонський. Про героїв Хемінгуея , особливості , проблематику та значення повісті «Старий і море» й буде наша розмова на уроці.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Формування вмінь і навичок учнів.
1.Інтелектуальна вправа «Мікрофон»
Продовжити речення: повість «Старий і море» справила на мене..
2.Евристична бесіда
Ми простежимо образ головного героя на протязі всього твору.
-Що стало поштовхом до створення повісті-притчі «Старий і море»?
-Що собою являє «теорія айсберга» Хемінгуея?
-Так що є головним у творі, про що він: про рибалку, звичайного трудівника, чи про людину взагалі?
-Що утілює старий?
-Які символи використав автор?
-Яким постає світ людей у творі?
Як почуває себе старий у ньому?
-Що дає для Сантьяго двобій з рибиною?
-У чому гуманістичний ідеал письменника?
3.Творче завдання- робота в 4 групах:
-складіть уявні діалоги за повістю між:
а) Старим і хлопчиком;
б)Старим і морем;
в) Старим і рибалками;
г) Хлопчиком і туристкою.
4.Перегляд епізодів з фільму.
-Висвітлення проблем, порушених у даних епізодах:
а) проблема людини і природи;
б) самотності людини в бездуховному світі;
в)людини і Всесвіту, смертне і вічне;
г)потворне і прекрасне.
5.Слово вчителя.
6.Складання схеми-характеристики
образу Сантьяго(аналізування)
7.Переказ епізодів,
які відтворюють ілюстрації
8.Визначення особливостей стилю
Письменника(лаконізм, психологічна майстерність, чіткість, виразність описів природи чи людської діяльності;
Його герої- сильні і мужні, цінують особисту незалежність і свободи, не бояться небезпек і смерті).
9.Тлумачення кінцівки твору:
-песимістична вона чи оптимістична?
-прийом «Мозковий штурм»
10.Прийом «Інтерв`ю читачем»:
-Хемінгуея люблять і високо цінують у світі, про нього дуже багато пишуть. Його творчість чуттєво вплинула на численних митців Європи та Америки. Сам письменник до своєї літературної праці ставився надзвичайно серйозно: « Нема на світі справи важчої, ніж писати просту, чесну прозу про людину. Спочатку слід вивчите, те про що пишеш. А потім навчитися писати. На одне і на друге йде все життя».
І ми переконалися, що повість «Старий і море» найкращий здобуток автора. Твір гідно завершує творчий шлях людини, праця якої багато в чому визначила художній образ нашого часу.
V.Домашнє завдання: підготувати повідомлення про Японію ХХ ст.. та види прикладного мистецтва.