Урок "Додатні і від'ємні числа"

Про матеріал
Мета: повторити та вдосконалити навички вико¬нання вправ з раціональними числами; розвивати інтерес до математики; збудити в учнів бажання більше дізнатися про народні традиції, український фольклор, показати, що математичні знання потрібні в різних життєвих ситуаціях; виховувати інтерес до знань, повагу і шану до рідної землі; показати, що навчатися можна граючись, уболіваючи за колектив¬ну справу.
Перегляд файлу

Тема:  Додатні та від’ємні числа

Клас: 6 клас

Мета: повторити та вдосконалити навички вико­нання вправ з раціональними числами; розвивати інтерес до математики; збудити в учнів бажання більше дізнатися про народні традиції, український фольклор, показати, що математичні знання потрібні в різних життєвих ситуаціях; виховувати інтерес до знань, повагу і шану до рідної землі; показати, що навчатися можна граючись, уболіваючи за колектив­ну справу.

Обладнання: набір карток із завданнями, «сніжки» (м'ячі), український алфавіт, таблиця «Додатні та від'ємні числа», малюнки учнів на тему «Масляна» та «Весна».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Учитель. (Повідомлення з історії виникнення від'ємних чисел.) На ранніх ступенях розвитку люди знали тільки натуральні числа, але з розвитком циві­лізації перед людством постає запитання: як відняти більше число від меншого? Уже в VII ст. до н. е. індійські вчені (а китайські — ще раніше) намагали­ся знайти в житті зразки такого віднімання і підійшли до нього з точки зору торгових розрахунків. Наприк­лад, якщо торговець має 5000 грн і закуповує товару на 3000 грн, то в нього залишається 5000 - 3000=2000(грн). А якщо він має 3000 грн, а бере товару на 5000 грн, то він матиме борг 2000 грн. Відповідно вважали такі числа «борговими». Довгий час від'ємні числа дуже рідко застосовували, вважаючи їх «хиб­ними». У XIII—XVI ст. європейці розглядали їх лише окремих випадках. З відкриттям кубічних рівнянь, від'ємні числа поступово знаходять місце в алгебрі. Тільки в 1629 р. французький математик А.Жірар увів їх сучасну інтерпретацію.

На уроці будемо розв'язувати вправи на дії з ра­ціональними числами в поєднанні з відгадуванням назв днів тижня Масляної.

Учень. (Повідомлення про Масляну.) Масляною на­зивають останній тиждень перед Великим постом. Сили світла і тепла перемагають, нарешті, темряву і холод — на честь цього і загальна радість. Масляна — час забав і розваг. На масляному тижні по селах носили соло­м'яне опудало зими Моран, у яке діти кидали сніжки. Потім його спалювали або топили в річці. На зміну ставили нове божество тепла і радості, весни і щас­тя — Ладу.

На Масляну пекли млинці, налисники, завиванки, оладки. Але головною стравою були вареники з сиром. Їх готували майже щодня упродовж тижня, тому часто можна було почути: «Вареники доведуть, що і хліба не дадуть». Жінки ходили по хатах, жар­тували і просили сиру для вареників, при цьому кри­чали: «Масниця, Масниця, яка ти мала, якби тебе сім неділь, а посту — одна!» Масляну на Україні ще називали «Колодієм». Так іменували й майстра, що робив колеса. Таке ім'я могло бути і в стародавньо­го слов'янського божества, яке робило колісну до­рогу замість санної і перетворювало зиму на весну. Масляну ще називали Масниця, Пущення або Сиропуст. Протягом семи днів люди відпочивали, роз­важалися, частували одне одного. Діти веселилися по-своєму: робили снігові фортеці, спускалися з гірок, гралися в сніжки, каталися з дорослими на санях, конях. Усі розваги супроводжувалися обря­довими піснями, сміхом та жартами.

Учитель. Чудове свято Масляної хай передає ес­тафету нашому уроку під девізом: «Працюй, ду­май, відгадуй».

. Активізація розумової діяльності учнів. «Мозковий штурм».

1. Які числа називають:

а) додатними;

б) від'ємними;

в) цілими;

г) раціональними?

2. Як знайти суму:

а) додатних чисел;

б) від'ємних чисел?

3. Усна розминка:

а)  знайти модулі чисел: 0; 15; —3;

б)          розв'язати рівняння: |a| = 0; |b| = 15; |c| = -3;

в)          знайти суму: 3 + (-3); 7 + (-15); -101 + 100;

У. Робота в групах.

Клас поділено на 7 груп (за кількістю днів тижня і відповідно за назвами днів). Кожна група одержує завдання, закріплене на «сніжці» і, якщо є потреба, — український алфавіт.

1. Група «Понеділок».

Виконати завдання та дізнатися, як називається перший день тижня Масляної. Знайдений розв'я­зок, узятий за модулем, відповідає порядковому но­меру букви в алфавіті.

1) Обчислити: -5,2+(-4,8).

(|-10|=10, «з».)

2) Обчислити: |-48|:|-2|.

(|24|=24, «у».)

3) На скільки треба збільшити координату точки E(-3), щоб вона дорівнювала 19?

(|22| = 22, «с».)

4) Координату точки К(-10) зменшили на 13. Якою вона стала?

(|-23| = 23, «т».)

5) Розв'язати рівняння: | у |+11 = 32.

(|21| = 21,«р».)

6) Обчислити: -10,85 + (-1,15).

(|-12| = 12, «і».)

7) Побудувати на координатній площині квадрат АВСВ і знайти його периметр, якщо А(-3;4); В(4; 4).

(|28| = 28, «ч».)

Відповідь. «Зустріч».

2. Група «Вівторок».

Виконати завдання та дізнатися, як називається другий день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.

  1. Обчислити: -7,5 +

(|-10| = 10, «з».)

  1. Координату точки А зменшили на 5 і вона стала -4. Якою вона була спочатку?

  (|1| = 1,«а».)

  1. Розв'язати рівняння 2|x|-2,3 = 21,7 .

       (|12| = 12, «і».)

  1. Записати число, протилежне числу -4.

    (|4| = 4,«г».)

  1.  Обчислити: -11+(-10).

(|-21| = 21,«р».)

  1. Обчислити: +

  (|-11| = 11, «и».)  

  1. Обчислити: |-33| - |-4|

  (|29| = 29, «ш».)

Відповідь. «Заігриш».

3. Група «Середа».

Виконати завдання та дізнатися, як називається третій день тижня Масляної. Знайдений розв'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті. З відгаданих букв треба скласти «солодке» слово.

Обчислити:

а) -142+ (-36);

б) -288+(-849);

в) -2318+(-8839);

г) -13,7+(-11,9);

д) -80,81+(-7,32);

е) -375 + (6,28);

є) +

Код для відгадування

-178 - «с», -1137 - «а», -11 157 - «н», -25,6  - 88,13 - «к», -381,22 - у», - 3 - «л».

Відповідь. «Ласунка».

4. Група «Четвер».

Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної.

Поставити замість зірочки знак «<»,«>»,« = » так, щоб утворилася правильна нерівність чи рівність:

а)    32 + (-19)  *  -6,3;

б)   -83+(-38)  *  -100;

в)   -(-53)  *   |-53|.

Код для відгадування

 « < » — «гул»; « = » — «яй»; « > » — «роз».

Відповідь. «Розгуляй».

5. Група «П'ятниця».

Виконати завдання та дізнатися, як називається п'ятий день тижня Масляної. Треба записати точ­ки, які знаходяться відповідно у І, II, III, IV чвер­тях, не порушуючи порядку їх розміщення в умові:

А(18; -31); В(-22; -11); С(-18;12); D(15; -11); E(23; 7); F(-20; 19); К(30; 11); М(-6; -7). Координа­та записаних у такому порядку точок, взяті за моду­лем, відповідають порядковому номеру букви в алфавіті.

Відповідь. «Тещині посиденьки».

6. Група «Субота».

Виконати завдання та дізнатися, як називається четвертий день тижня Масляної. Знайдений роз­в'язок, взятий за модулем, відповідає порядковому номеру букви в алфавіті.

 

  1. -1+(-7)-12;

                                                                    (|-20|+20,”н”)

      2)-10+(-20)+49;

                                                                               (|19|+19,”o”) 

      3)-10+(-90)+78;

                                                                               (|-22|+22,”c”)

      4)-17+(-13)-15;

                                                                               (|-11|+11,”и”)

       5)-1-2-3;

                                                                               (|-6|=6,”l”)

       6)-28+35;

                                                                               (|7|+7,”e”)

       7)-0,2+(-2,8)+21;

                                                                               (|18|+18,”н”)

       8)-1/3+(-2/3)+(-30);

                                                                                (|-31|+31,”ь”)

       9)-38+4-(-19);

                                                                                (|15|=15,”k”)

       10)25+(-14);

                                                                                (|11|=,”и”)

 Відповідь: «Посиденьки».

Учитель. Масляна завершувалася «Прощенною неділею», коли всі прощалися є масляним, смачним і веселим тижнем і, водночас, просили у близьких вибачення ( прощення ) за нанесені образи, бажали щастя, здоров’я і витримки.

ІУ. Підсумок уроку.

У. Домашнє завдання.   

docx
Додано
26 лютого 2021
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку