Урок "Додатні та від’ємні числа. Координатна пряма. Модуль числа. Порівняння чисел. Історія міста Василькова"

Про матеріал
Представлений матеріал являє собою розробку інтегрованого уроку з математики та краєзнавства (історія міста Васильків).
Перегляд файлу

Тема. Додатні та від’ємні числа.

Координатна пряма. Модуль числа. Порівняння чисел.

Тема. Історія міста Василькова.

Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми; виявити рівень засвоєння знань учнями; розвивати логічне мислення;

Мета: виховувати в учнів почуття патріотизму, прищеплювати любов до математики.

Наочне оформлення: дидактичні картки «путівник дослідника», мультимедійна презентація.

Обладнання: мультимедійний комплекс.

Музичне оформлення: фонограма пісні «Мій Васильків» (сл. О. Горбач, муз. В. Лук’янчук)

Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.

Хід уроку.

                                              Вступне слово.

Учитель історії.

 Древня і славна земля васильківська! Тисячі років зростали на ній вмілі хлібороби і мужні воїни, великі будівничі і прекрасні співаки, вчені і письменники. Всім вона була доброю матір’ю – годувальницею, всім вона давала прихисток у важкі часи.

Стародавній і вічно молодий Васильків! Улюблений град великого князя Володимира, місто з понад тисячолітньою історією, південний форпост Києва. Сувора і героїчна, повчальна і велична його історія.

Не любити такий куточок Землі просто гріх. А щоб любити, як відомо, треба знати. Тому учнівський і педагогічний колективи Васильківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 навчальну та позакласну роботу спрямовують на вивчення історії та природи рідного краю.

Вчитель математики.

Не стоїмо осторонь цієї справи і ми – вчителі математики. Пропоную вашій увазі урок, який може стати зразком у справі виховання в школярів любові до рідного краю, до рідного серцю місця, де народився та виріс.

Учитель математики.

 Урок сьогодні буде незвичайним, нетрадиційним. До нас приїхали гості з редакцій журналів «Барвінок», «Куля» та «Вигадуй, думай і грай». Поцікавимося, з чим вони приїхали до нас. Першим має слово представник журналу «Барвінок».

Мотивація навчальної діяльності.

 Учениця 1. (представник журналу «Барвінок»).

 Ми привезли вам математичну скриньку, у якій знаходяться казки про персонажів з країни «Математика». Послухайте одну з них.

Жили-були на числовій прямій маленькі точки. Вони дуже любили веселитися і бавитися. Тільки точка О не брала участі в цих іграх. Вона завжди спостерігала за забавками своїх сусідок – точок, які знаходилися праворуч і ліворуч від неї. Однак набридло пустотливим точкам гратися на числовій прямій. Вони вислизнули зі своїх домівок на площину, де стрибали з місця на місце. Точки-малявки А та С, нагулявшись досхочу, вирішили повернутися додому. Але своєї домівки на числовій прямій ніяк не могли знайти і затіяли сварку. Вони зайняли одне місце на числовій прямій і запевняли одна одну, що їхня домівка знаходиться саме тут – на 4 одиничних кроки від точки О. У суперечку вимушена була втрутитися точка О. Вона запитала точку А:

  • Яка твоя координата?
  • А що таке координата?
  • Координата – це твоя адреса на числовій прямій. Недарма її інакше називають координатною прямою. Ти, точко А, маєш додатну координату і живеш праворуч від мене, а точка С – ліворуч.

Точка О, що є початком відліку, допомогла своїм сусідкам-точкам розселитися по різних домівках. Кожна з точок-мандрівниць відтепер знала свою адресу – координату і, щоб не забути її, зробила для себе гарну прикрасу – медальйон з координатою, записаною у дужках, і називалася вже повним своїм іменем: А(4) та С( - 4).

Відстань від оселі точки О до оселі точки А позначають |4|, а до точки       С - |-4|, крім того, |4|=|-4|= 4. Точки А та С зрозуміли, що їх домівки знаходяться на координатній прямій на однаковій відстані від точки О, але по різні боки.

Учитель математики.

А чим нас здивує журнал «Куля»?

Історичні відомості.

Учениця 2.

 (представник журналу «Куля»). Уперше від’ємні числа з’явилися у давньому Китаї близько 2100 років тому. Там уміли додавати та віднімати додатні та від’ємні числа.

 В Індії у VII ст. були вже відомі правила множення та ділення від’ємних чисел.

 У Європі від’ємними числами почали користуватися в XII—XIII ст., але більшість учених ставилися до від’ємних чисел, як до «хибних», і лише додатні вважали «справжніми».

Результат пошуку зображень за запитом "Декарт"Завдяки французькому математику, фізику та філософу Рене Декарту (1596 – 1650 рр.) додатні та від’ємні числа отримали геометричні тлумачення, саме він увів координатну пряму (1637 р.).

Загальне визнання від’ємні числа як справді існуючі отримали лише у першій половин XVIII ст. Тоді й затвердилося сучасне позначення для від’ємних чисел.

У давнину від’ємні числа довгий час називали словами, які означали «борг», «недостача». Навіть в VII ст. в Індії додатні числа трактувалися як майно, а від’ємні  борг.

Учитель математики. З чим до нас завітав журнал «Вигадуй, думай і грай»?

Актуалізація опорних знань учнів.

Учениця 3. (представник журналу «Вигадуй, думай і грай»). Ми привезли для вас кросворд.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Розгадайте його.

  1.               З двох чисел більшим вважають те, зображення якого  на координатній прямій міститься …….
  2.               Числа додатні (цілі та дробові) від’ємні (цілі та дробові) і число 0 – це числа …….
  3.               Для позначення від’ємних чисел використовують знак ………
  4.               Як називають числа 5 і -5 ?
  5.               Яке число показує початок відліку ?
  6.               Відстань від початку відліку до точки, що зображає число на координатній прямій, це ……..
  7.               Як називають пряму, на якій узято початок відліку, задано одиничний відрізок, показано додатний напрям ?

8. Число, що показує положення точки на координатній прямій, це його…

9. Як називається число -10?

Використання знань та умінь у новий ситуації.

Учитель математики. Ключове слово кросворда — Васильків. Це означає, як я розумію, що гості зацікавилися нашим містом. І для того, щоб дати відповіді на запитання, які в них виникли, проведемо прес-конференцію, у якій візьмуть участь історик, член товариства охорони пам’яток архітектури, мистецтвознавець і філолог. Звичайно, під час прес-конференції використовуватимемо знання з математики. Представники преси, ставте запитання, будь ласка.

Учениця. Прогулявшись вулицями міста, я зрозуміла, що Васильків — це одне з найдавніших українських поселень. Скільки років виповниться Василькову у 2018 році ?

Учитель математики. Перевірити, чи ви знаєте правильну відповідь можна, виконавши таке завдання.

 На термометрі – -2°С Яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:

а) підніметься на 14°С; 

б) опуститься на 9°С;

в) підніметься на 3°С? 

Утворивши з модулів отриманих  відповідей одне число, матимемо     1230 (рік).

Учениця. Чи правда що князь Володимир зазнав поразки від печенігів в місті Васильків?

Результат пошуку зображень за запитом "храм антония и феодосия васильков"Вчитель історії. Нечасто випадали весели дні на долю великого князя Володимира Святославовича. Так 6 серпня    996 року величезна печенізька орда підійшла до Васильєва. Надто мало чисельним було військо Володимира, але воїни вирішили прийняти бій. Жорстокою була січа, багато воїнів полягло у цьому бою. Відступаючи, князь Володимир змушений був разом зі своєю військовою дружиною заховатися під мостом. Тут і обіцянку дав, що якщо залишиться живим, то спорудить церкву. Доля подарувала йому життя. Оскільки битва відбулася в день Преображення, то у Васильєві через рік була освячена Преображенська церква.

Учитель математики. На координатній прямий зображені точки.

А (-5) і В (4)  

С(2) і Д(11)   М( -8) і К(-2)

Знайдіть відстань між точками:

Відповідь:996 (рік)

Знову надаємо слово історику.

Вчитель історії. В центрі Василькова побудований храм Антонія і Феодосія. Цей храм стоїть вже 260 років. В якому році він був збудований?

Учитель математики. Підказку отримаєте, якщо виконаєте наступне завдання. Які з чисел 1;-2;0;1.5;7;-0.9;5;8 є:

а)натуральними;

б)цілими;

в)відємними?

З натуральних чисел утворимо число1758 (рік)

 Вчитель історії. А хто побудував цей храм?

Учитель математики .Щоб дізнатися прізвище виконайте наступне завдання.

1.Розв’яжіть рівняння:

а)ǀxǀ=1;   б) ǀхǀ=ǀ-14ǀ:2  в) ǀх-2ǀ=4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель історії.

 Народився С.Д. Ковнір у селі Гвоздові. Найзначніші творіння українського Зодчого припадають з 1756 по 1770 рік. Це собор Антонія і Феодосія із дзвіницею у Василькові.

Математична хвилинка.

Учитель математики.

 «Математику вже тому вчити треба, що вона розум до порядку приводить» сказав М.В. Ломоносов. а від себе додам, що вона розвиває  логічне мислення.

Розв’яжемо вправу з книги А. Г. Гайштут «Математика в логічних вправах».

Знайти закономірність і вставити пропущені числа.

 

 

-3           5

 

 

 

 

 

 

-4          -1                                  8

 

 

 

Вчитель історії.

 Біля нашої школи знаходиться пам’ятний знак з профілями п’яти страчених декабристів, які в 1825 році підняли повстання проти самодержавства в місті Василькові.

Скільки років тому назад відбулась ця подія? 

Учитель математики.

 Заповніть таблицю:

Результат пошуку зображень за запитом "памятник декабристов васильков"Дане число   4     -1     -9      0,5      0      -3

протилежне

число

обернено

число

випишіть усі ціли додатні протилежні числа, з яких утворить число 193 (рік)

Ми пройшлись історичними стежками Василькова. А хотілось б почути про знаменитих земляків Василькова.

Вчитель історії.

Згадаємо Почесного громадянина міста Василькова – члена Спілки художників України. За вагомий особистий внесок у розвиток української національної культури, значні творчі здобутки було присвоєно високе звання – Заслужений діяч мистецтва України.   

Його твори експонувалися більш як на 50 вітчизняних і 30 зарубіжних       виставках. Вони зберігаються в десятках музеїв України. Як прізвище цієї людини?

Учитель математики

. Відповідь отримаємо розв’язавши вправи:

Знайти значення виразів:

А) ǀ-7ǀ + ǀ-9ǀ=

Б) ǀ-7ǀ - ǀ0ǀ=                                                         Код шифрування:

101

200

129

39

90

7

45

12

16

О

Н

К

Н

С

Е

Е

И

Д

В) ǀ-13ǀ ∙ ǀ3ǀ=

Г) 120: (ǀ-3,4ǀ + ǀ -6,6ǀ )=

Д) (28,4 +ǀ -16,6ǀ) :0,5 =

Е) (ǀ-2,5ǀ + ǀ-7,5ǀ) ∙ 4,5 =

Ж) ǀ-36ǀ ǀ- 2ǀ + ǀ-64ǀ ∙ ǀ2ǀ =

З) ǀ100ǀ :(- 25ǀ +1000 : 8 =

И) ǀ 0,5ǀ ǀ2ǀ + ǀ-50ǀ ∙ ǀ2ǀ=

 

Вчитель історії

.В будинку культури почала працювати виставка, на якій представлені роботи родини Денисенка Михайла та його синів.

(показ презентації)

   Вчитель історії.

Є у Василькові люди, які закохані у своє місто, у тихоплинну Стугну, рідне місто.

  Олег Горбач написав вірш, а Віктор Лук’янчук  музику до пісні   «МІЙ ВАСИЛЬКІВ»

(звучить фонограма пісні)

Рефлексія.

Учитель математики.

 Закінчилася наша подорож Васильковом, містом з багатим минулим: історичним, поетичним і мистецьким. Здійснити цю подорож нам допомагали знання з математики.

Давайте визначимо Ваш настрій на при кінці уроку.(кожен учень вибирає смайлик з відповідним настроєм.)

А тепер дайте оцінку своїм знанням і умінням і відмітьте в своїх путівниках.

Добре зрозумів тему і працював на уроці.

Недостатньо добре зрозумів тему ,мало працював на уроці.

Домашнє завдання: інформаційний вісник «КЕНГУРУ» ст.33 №1, ст.56 №13. 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
Додано
15 березня 2019
Переглядів
956
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку