Тема. Додатні та від’ємні числа.
Координатна пряма. Модуль числа. Порівняння чисел.
Тема. Історія міста Василькова.
Мета: узагальнити та систематизувати знання з теми; виявити рівень засвоєння знань учнями; розвивати логічне мислення;
Мета: виховувати в учнів почуття патріотизму, прищеплювати любов до математики.
Наочне оформлення: дидактичні картки «путівник дослідника», мультимедійна презентація.
Обладнання: мультимедійний комплекс.
Музичне оформлення: фонограма пісні «Мій Васильків» (сл. О. Горбач, муз. В. Лук’янчук)
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань, умінь і навичок.
Хід уроку.
Вступне слово.
Учитель історії.
Древня і славна земля васильківська! Тисячі років зростали на ній вмілі хлібороби і мужні воїни, великі будівничі і прекрасні співаки, вчені і письменники. Всім вона була доброю матір’ю – годувальницею, всім вона давала прихисток у важкі часи.
Стародавній і вічно молодий Васильків! Улюблений град великого князя Володимира, місто з понад тисячолітньою історією, південний форпост Києва. Сувора і героїчна, повчальна і велична його історія.
Не любити такий куточок Землі просто гріх. А щоб любити, як відомо, треба знати. Тому учнівський і педагогічний колективи Васильківської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2 навчальну та позакласну роботу спрямовують на вивчення історії та природи рідного краю.
Вчитель математики.
Не стоїмо осторонь цієї справи і ми – вчителі математики. Пропоную вашій увазі урок, який може стати зразком у справі виховання в школярів любові до рідного краю, до рідного серцю місця, де народився та виріс.
Учитель математики.
Урок сьогодні буде незвичайним, нетрадиційним. До нас приїхали гості з редакцій журналів «Барвінок», «Куля» та «Вигадуй, думай і грай». Поцікавимося, з чим вони приїхали до нас. Першим має слово представник журналу «Барвінок».
Мотивація навчальної діяльності.
Учениця 1. (представник журналу «Барвінок»).
Ми привезли вам математичну скриньку, у якій знаходяться казки про персонажів з країни «Математика». Послухайте одну з них.
Жили-були на числовій прямій маленькі точки. Вони дуже любили веселитися і бавитися. Тільки точка О не брала участі в цих іграх. Вона завжди спостерігала за забавками своїх сусідок – точок, які знаходилися праворуч і ліворуч від неї. Однак набридло пустотливим точкам гратися на числовій прямій. Вони вислизнули зі своїх домівок на площину, де стрибали з місця на місце. Точки-малявки А та С, нагулявшись досхочу, вирішили повернутися додому. Але своєї домівки на числовій прямій ніяк не могли знайти і затіяли сварку. Вони зайняли одне місце на числовій прямій і запевняли одна одну, що їхня домівка знаходиться саме тут – на 4 одиничних кроки від точки О. У суперечку вимушена була втрутитися точка О. Вона запитала точку А:
Точка О, що є початком відліку, допомогла своїм сусідкам-точкам розселитися по різних домівках. Кожна з точок-мандрівниць відтепер знала свою адресу – координату і, щоб не забути її, зробила для себе гарну прикрасу – медальйон з координатою, записаною у дужках, і називалася вже повним своїм іменем: А(4) та С( - 4).
Відстань від оселі точки О до оселі точки А позначають |4|, а до точки С - |-4|, крім того, |4|=|-4|= 4. Точки А та С зрозуміли, що їх домівки знаходяться на координатній прямій на однаковій відстані від точки О, але по різні боки.
Учитель математики.
А чим нас здивує журнал «Куля»?
Історичні відомості.
Учениця 2.
(представник журналу «Куля»). Уперше від’ємні числа з’явилися у давньому Китаї близько 2100 років тому. Там уміли додавати та віднімати додатні та від’ємні числа.
В Індії у VII ст. були вже відомі правила множення та ділення від’ємних чисел.
У Європі від’ємними числами почали користуватися в XII—XIII ст., але більшість учених ставилися до від’ємних чисел, як до «хибних», і лише додатні вважали «справжніми».
Завдяки французькому математику, фізику та філософу Рене Декарту (1596 – 1650 рр.) додатні та від’ємні числа отримали геометричні тлумачення, саме він увів координатну пряму (1637 р.).
Загальне визнання від’ємні числа як справді існуючі отримали лише у першій половин XVIII ст. Тоді й затвердилося сучасне позначення для від’ємних чисел.
У давнину від’ємні числа довгий час називали словами, які означали «борг», «недостача». Навіть в VII ст. в Індії додатні числа трактувалися як майно, а від’ємні борг.
Учитель математики. З чим до нас завітав журнал «Вигадуй, думай і грай»?
Актуалізація опорних знань учнів.
Учениця 3. (представник журналу «Вигадуй, думай і грай»). Ми привезли для вас кросворд.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
|||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
|
|
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
Розгадайте його.
8. Число, що показує положення точки на координатній прямій, це його…
9. Як називається число -10?
Використання знань та умінь у новий ситуації.
Учитель математики. Ключове слово кросворда — Васильків. Це означає, як я розумію, що гості зацікавилися нашим містом. І для того, щоб дати відповіді на запитання, які в них виникли, проведемо прес-конференцію, у якій візьмуть участь історик, член товариства охорони пам’яток архітектури, мистецтвознавець і філолог. Звичайно, під час прес-конференції використовуватимемо знання з математики. Представники преси, ставте запитання, будь ласка.
Учениця. Прогулявшись вулицями міста, я зрозуміла, що Васильків — це одне з найдавніших українських поселень. Скільки років виповниться Василькову у 2018 році ?
Учитель математики. Перевірити, чи ви знаєте правильну відповідь можна, виконавши таке завдання.
На термометрі – -2°С Яку температуру показуватиме термометр, якщо стовпчик ртуті:
а) підніметься на 14°С;
б) опуститься на 9°С;
в) підніметься на 3°С?
Утворивши з модулів отриманих відповідей одне число, матимемо 1230 (рік).
Учениця. Чи правда що князь Володимир зазнав поразки від печенігів в місті Васильків?
Вчитель історії. Нечасто випадали весели дні на долю великого князя Володимира Святославовича. Так 6 серпня 996 року величезна печенізька орда підійшла до Васильєва. Надто мало чисельним було військо Володимира, але воїни вирішили прийняти бій. Жорстокою була січа, багато воїнів полягло у цьому бою. Відступаючи, князь Володимир змушений був разом зі своєю військовою дружиною заховатися під мостом. Тут і обіцянку дав, що якщо залишиться живим, то спорудить церкву. Доля подарувала йому життя. Оскільки битва відбулася в день Преображення, то у Васильєві через рік була освячена Преображенська церква.
Учитель математики. На координатній прямий зображені точки.
А (-5) і В (4)
С(2) і Д(11) М( -8) і К(-2)
Знайдіть відстань між точками:
Відповідь:996 (рік)
Знову надаємо слово історику.
Вчитель історії. В центрі Василькова побудований храм Антонія і Феодосія. Цей храм стоїть вже 260 років. В якому році він був збудований?
Учитель математики. Підказку отримаєте, якщо виконаєте наступне завдання. Які з чисел 1;-2;0;1.5;7;-0.9;5;8 є:
а)натуральними;
б)цілими;
в)від’ємними?
З натуральних чисел утворимо число1758 (рік)
Вчитель історії. А хто побудував цей храм?
Учитель математики .Щоб дізнатися прізвище виконайте наступне завдання.
1.Розв’яжіть рівняння:
а)ǀxǀ=1; б) ǀхǀ=ǀ-14ǀ:2 в) ǀх-2ǀ=4
Вчитель історії.
Народився С.Д. Ковнір у селі Гвоздові. Найзначніші творіння українського Зодчого припадають з 1756 по 1770 рік. Це собор Антонія і Феодосія із дзвіницею у Василькові.
Математична хвилинка.
Учитель математики.
«Математику вже тому вчити треба, що вона розум до порядку приводить» сказав М.В. Ломоносов. а від себе додам, що вона розвиває логічне мислення.
Розв’яжемо вправу з книги А. Г. Гайштут «Математика в логічних вправах».
Знайти закономірність і вставити пропущені числа.
-3 5
-4 -1 8
Вчитель історії.
Біля нашої школи знаходиться пам’ятний знак з профілями п’яти страчених декабристів, які в 1825 році підняли повстання проти самодержавства в місті Василькові.
Скільки років тому назад відбулась ця подія?
Учитель математики.
Заповніть таблицю:
Дане число 4 -1 -9 0,5 0 -3
протилежне
число
обернено
число
випишіть усі ціли додатні протилежні числа, з яких утворить число 193 (рік)
Ми пройшлись історичними стежками Василькова. А хотілось б почути про знаменитих земляків Василькова.
Вчитель історії.
Згадаємо Почесного громадянина міста Василькова – члена Спілки художників України. За вагомий особистий внесок у розвиток української національної культури, значні творчі здобутки було присвоєно високе звання – Заслужений діяч мистецтва України.
Його твори експонувалися більш як на 50 вітчизняних і 30 зарубіжних виставках. Вони зберігаються в десятках музеїв України. Як прізвище цієї людини?
Учитель математики
. Відповідь отримаємо розв’язавши вправи:
Знайти значення виразів:
А) ǀ-7ǀ + ǀ-9ǀ=
Б) ǀ-7ǀ - ǀ0ǀ= Код шифрування:
101 |
200 |
129 |
39 |
90 |
7 |
45 |
12 |
16 |
О |
Н |
К |
Н |
С |
Е |
Е |
И |
Д |
В) ǀ-13ǀ ∙ ǀ3ǀ=
Г) 120: (ǀ-3,4ǀ + ǀ -6,6ǀ )=
Д) (28,4 +ǀ -16,6ǀ) :0,5 =
Е) (ǀ-2,5ǀ + ǀ-7,5ǀ) ∙ 4,5 =
Ж) ǀ-36ǀ ∙ ǀ- 2ǀ + ǀ-64ǀ ∙ ǀ2ǀ =
З) ǀ100ǀ :(- 25ǀ +1000 : 8 =
И) ǀ 0,5ǀ ∙ ǀ2ǀ + ǀ-50ǀ ∙ ǀ2ǀ=
Вчитель історії
.В будинку культури почала працювати виставка, на якій представлені роботи родини Денисенка Михайла та його синів.
(показ презентації)
Вчитель історії.
Є у Василькові люди, які закохані у своє місто, у тихоплинну Стугну, рідне місто.
Олег Горбач написав вірш, а Віктор Лук’янчук музику до пісні «МІЙ ВАСИЛЬКІВ»
(звучить фонограма пісні)
Рефлексія.
Учитель математики.
Закінчилася наша подорож Васильковом, містом з багатим минулим: історичним, поетичним і мистецьким. Здійснити цю подорож нам допомагали знання з математики.
Давайте визначимо Ваш настрій на при кінці уроку.(кожен учень вибирає смайлик з відповідним настроєм.)
А тепер дайте оцінку своїм знанням і умінням і відмітьте в своїх путівниках.
Добре зрозумів тему і працював на уроці.
Недостатньо добре зрозумів тему ,мало працював на уроці.
Домашнє завдання: інформаційний вісник «КЕНГУРУ» ст.33 №1, ст.56 №13.
1