Дата: ___/___/___ Клас: 5 Предмет: математика
Тема. Додавання і віднімання мішаних чисел
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Обладнання та наочність:__ілюстрації до пояснення нового матеріалу, картки з індивідуальним завданням
Перевірка готовності до уроку.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
1. Перевірка завдання, заданого за підручником
2. Самостійна робота
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Фронтальне опитування
Сума натурального числа і звичайного дробу.
На столі лежить 1 головка сиру і головки. Скільки сиру на столі? 1 +
= 1
Сума натурального і мішаного чисел.
На столі лежить 1 головки сиру і поруч 2 такі ж. Скільки сиру на столі?
1 + 2 = 3
Знайдемо кількість цілих головок сиру: 1 + 2 = 3. Потім до цього числа додамо головки: 3 +
= 3
. Отже, 1
+ 2 = 3
.
Додавання мішаних чисел.
На прилавку лежить 3 головки сиру і поруч ще 2
головки. Скільки сиру лежить на прилавку?
Розв'язання. Для розв'язання задачі додамо 3 до 2
. Спочатку знайдемо кількість цілих головок: 3 + 2 = 5.
Потім додамо +
=
, склавши 5 +
= 5
. Отже, 3
+ 2
= 5
.
Тобто, щоб додати два мішаних числа, треба окремо додати їх цілі та дробові частини.
Доповнення дробу до одиниці.
Для приготування піци відрізали від головки сиру. Яка частина головки сиру залишилась?
1 - =
-
=
Віднімання дробу від натурального числа.
До піцерії «Ням-ням» завези 3 головки сиру. Для приготування бюргерів взяли головки сиру. Скільки сиру залишилось в піцерії?
3 - . Сир відрізали від 1 головки сиру, тому залишилось 2 цілих головки і 1 почата.
3 = 2 + 1. Замінимо 1 дробом із знаменником 10: 1 = . Таким чином 3 головки сиру запишемо у вигляді запису 2 +
= 2
. Виконаємо віднімання 2
-
= 2
.
Віднімання мішаних чисел.
Потім в піцерії «Ням-ням» використали 1 головки сиру для приготування піци. Скільки сиру залишилось?
2 - 1
= 1
Приклади додавання та віднімання мішаних чисел:
7 - 3
= 6
- 3
= 3
9 - 3
= 8
- 3
= 53
Робота з підручником №№ 779, 781
Робота в групах з подальшою самооцінкою учні обирають координатора групи, якй відповідатиме за роботу в групі та оцінить роботу членів своєї команди.
Колись дії з звичайними дробами завдавали людям надзвичайних труднощів.
Англійський чернець Беда, який був ученою людиною свого часу, писав: “ світі є багато речей, але немає нічого важчого, як чотири дії арифметики”.
Тоді ж, мабуть, і виникло німецьке прислів’я “попасти в дроби”, що означало опинитися в скрутному становищі. А причина, звичайно, полягала в тому, що не було встановлено правил виконання дій з дробами, не було створено відповідної теорії.
Я бажаю вам, що б у вас ніколи не виникало труднощів під час виконання дій з дробами.
№№ 780, 782
1