Урок "Додавання і віднімання раціональних чисел"

Про матеріал
Урок математики в 6 класі Тема. Додавання і віднімання раціональних чисел Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел»; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати пізнавальний інтерес до математики, активність, відповідальне відношення до навчання, почуття взаємоповаги і взаєморозуміння.
Перегляд файлу

Урок математики в 6 класі                                                                                                                

   Підготувала і провела

вчитель математики   БЗШ №21

                                                                                     Швець Людмила Василівна

Тема. Додавання і віднімання раціональних чисел

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел»; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати пізнавальний  інтерес до математики, активність, відповідальне відношення до навчання, почуття взаємоповаги і взаєморозуміння.

Обладнання: проектор, мультимедійна презентація

Девіз уроку:   Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.

 Джордж Бернард Шоу

Хід уроку

1.Організація класу

2. Вчитель: записуємо у зошитах: двадцяте  лютого, класна робота . (слайд №1)На сьогоднішньому уроці ми повинні узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Додавання і віднімання раціональних чисел». Але побудуємо сьогоднішній урок у нетрадиційній  формі. (слайд №2)Ми відправимося з вами в пошуках золотого ключика знань. (слайд №3)Девізом уроку будуть слова англійського письменника Бернарда Шоу: «єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність».

(слайд №4)Давним-давно в якомусь містечку на березі Середземного моря столяр Джузеппе дарує своєму другові шарманщику Карло поліно, яке, бачте, не бажає, щоб його тесали. У бідній комірчині під сходами, де навіть вогнище і те було намальоване на шматку старого полотна, Карло вирізає з поліна хлопчиська з довгим носом і дає йому ім'я Буратіно.  Дерев'яний хлопчисько вийшов веселим, зухвалим, шумним і довірливим, а саме головне дуже розумним хлопчиком.

Карло продає свою куртку і купує для дерев'яного синочка абетку, щоб той міг вчитися. (слайд №5)Але в перший же день по дорозі до школи хлопчик бачить ляльковий театр і хоче в нього потрапити. Але, щоб у нього потрапити потрібно купити квиток. Щоб купити квиток потрібно:

1.Швидко відповісти на запитання розумного касира: (слайд №6 -7)

1.Що таке модуль числа?

2.Як додати два числа з різними знаками?

3. Як додати два від´ємних числа?

4.Чому дорівнює сума протилежних чисел?

5.Як знайти різницю  два числа?

6.Як знайти невідомий доданок?

7.Як знайти невідоме зменшуване?

8.Як знайти невідомий від´ємник?

9.Як розкрити дужки, перед якими  стоїть знак «+»

10.Як розкрити дужки, перед якими  стоїть знак «-»

2. Виконати усне обчислення: (слайд №8-9)

1.  -10+(-20) =  -30;

2. -15+20 =5;

3. -20+15 = -5;

4. 10-20 =-10;

5. 10-(-20) =30;

6. -10-(-20) =10;

7. -10-20 =-30;

8.20+(-10) =10;

9.100+(-1)= 99;

10.-40-(-50)=10.

3.Виправити допущені помилки: (слайд №10-11)

1.-5+7=-2;(2)

2.8+(-18)=10;(-10)

3.-10+(-15)=-5;(-25)

4.25+(-1)=26;(24)

5.-36+6=42;(-30)

6.-8+8=10;(0)

7.-10+(-30)=20;(-40)

8.80-(-10)=70;(90)

9.50-60=110;(-10)

10.-50-(-70)= -20;(20)

Буратіно отримує свого квитка до театру Карабаса – Барабаса. Під час вистави в балаганчику сумний П'єро, задерикуватий Арлекін і інші ляльки несподівано пізнають Буратіно. Представлення комедії «Дівчинка з блакитним волоссям, або Тридцять три потиличника» зірвано. (слайд №12)Господар театру, він же драматург і режисер Карабас - Барабас, схожий на бородатого крокодила, хоче спалити дерев'яного порушника спокою.

Щоб цього не відбулося Буратіно повинен виконати завдання:

  1. 3,5+(-4,5) = -1           з
  2.  -8,2+(-1,8) = -10      н
  3.  -7,4+2,4 = -5            а
  4.  -7,2+(-2,8) =-10       н
  5.   4,9 - 14,9 = -10       н
  6.  -8,1 - 12,9 = -21       я
  7.  -3,7- (-33,7) = 30     ц
  8.   + (- ) = -            е
  9. –2 +(-3) =  -5      с
  10. -5 - 6 = -11          к
  11. -6 +1 = -5              а
  12. 4 - 8 = -4            р
  13. 5 - (-2) = 7           б

-11

-5

30

-10

7

-1

-21

-

-5

-4

к

а

ц

н

б

з

я

е

с

р

 

Учні повинні прочитати вислів: «Знання – це скарб» (слайд №13)

Тут простодушний Буратіно розповідає про намальоване вогнище у тата Карло, і раптово подобрілий Карабас дає Буратіно п'ять золотих монет. Головне, просить він, нікуди не переїжджати з цієї комірчини.

(слайд №14)На зворотній дорозі Буратіно зустрічає двох жебраків - лисицю Алісу і кота Базиліо. Дізнавшись про монети, вони пропонують Буратіно відправитися в прекрасну Країну Дурнів. Буратіно не збирається відправлятися в Країну Дурнів і може виконати будь - яке завдання. Лисиця Аліса і кіт Базиліо запропонували таке завдання: (слайд №15)

Розв´язати рівняння:

1 ряд   (х-2,5)+7=1; 

Відповідь: -3,5

2ряд   (х+4,5)+12= -6;

Відповідь: -22,5

3ряд   (х+1,2)-8=-16.

Відповідь: -9,2(слайд №16)

Буратіно втрачає своїх супутників, але на нього в нічному лісі нападають розбійники, підозріло схожі на лисицю і кота. Буратіно ховає монети в рот, і, щоб витрусити їх, грабіжники вішають хлопця на дереві вниз головою і тікають. (слайд №17)Вранці його виявляє Мальвіна, дівчинка з блакитними волоссям, яка разом з пуделем Артемоном втекла від Карабаса Барабаса. З чисто дівочим ентузіазмом вона береться за виховання  хлопчика. До ранку Буратіно повинен вирішити завдання Мальвіни. Розкрити дужки: (слайд №18-19)

  1. 25+(а-в) = 25+а –в;
  2. -3+(-а+в+с) = -3-а+в+с;
  3. (а+в)-25=а+в-25;
  4. –(а+в)-25=-а-в-25;
  5. 2,5-(m+n)=2,5-m-n;
  6. 8,6-(-m-k-p)=8,6+m+k-p;
  7. (а+в)+(m +k)=а+в+m +k;
  8. (а-в)-(m+k)=а-в-m-k;
  9. (а+в)-(m-k)=а+в-m+k;
  10. –(а-в)+(-m+k)=-а+в-m+k.

Оскільки Буратіно швидко виконав завдання Мальвіни, то вона зразу ж попросила ще про одну допомогу.  Потрібно знайти П´єро і врятувати всіх друзів. Але  для цього їм потрібно справитися з завданням: (слайд №20-21)не виконуючи обчислень, порівняй:

  1. -9,34+(-12,78) < 10;
  2. 20>-13,8+5;
  3. 0>4,8+(-10,6);

4. 16,8-30,4 < 12;

5. -58+100 > -5;

6.-5+(-10) < -5+10;

7. 15-20 < 100+(-10);

8. -24-25 < 24-(-25);

9.-17+27 = -17-(-27);

10.54-(-156) > -54-156.

Які знаки потрібно поставити, щоб рівність була правильною?

Буратіно рятує друзів Мальвіни і приводить переляканого П'єро  до Мальвіни.

Зустрівшись знову з лисицею і котом, довірливий Буратіно все – таки добирається до Поля Чудес, чомусь схожого на звалище, закопує монети і сідає чекати врожаю, але Аліса і Базиліо підступно напускають на нього місцевих поліцейських бульдогів, і ті скидають дерев'яного хлопчика у річку. Але чоловічок, зроблений з поліна, потонути не може. (слайд №22) Тут Буратіно зустрічає черепаху Тортілу: «  Я можу допомогти знайти тобі золотий ключик, але для цього ти повинен допомогти мені знайти значення виразу: (слайд №23-24)

1 варіант: -1,32+2,41+3,77+(-4,68)+0,59 = 0,77            уміння

2 варіант: -3,27+3,52 +9,33+(-5,73)+2,48 = 6,33            вчитись

3 варіант: -6,47+8,32+6,47+(-7,53)+2,53 = 3,32             ключ

4 варіант: -2,43+6,31+(-3,57)+0,69+12,3 = 13,3            до нього

(слайд №25) Літня черепаха Тортілу відкриває Буратіно очі на жадібність його приятелів і дарує йому золотий ключик знань.  «Ключик повинен відкрити якісь дверцята,- сказала Черепаха , -  і це принесе щастя».

Буратіно підслуховує в трактирі розмову Карабаса з торговцем п'явками Дуремаром і дізнається велику таємницю: золотий ключик відкриває дверцята, заховану за намальованим вогнищем у комірчині Карло. Друзі поспішають додому, відмикають дверцята і встигають захлопнути її за собою. (слайд №26) Так, що ж за двері відкрили ми з вами, вивчаючи цю тему? Це двері в множину раціональних чисел.

Учениця. Наглядно уявити собі дріб може кожний, для цього достатньо подивитися на розрізаний кавун, пиріг чи город, розділений на грядки. Але уявити собі число -5 важче. Бо не можна ні відрізати -5м тканини, ні відрізати  –500г хліба. Для чого потрібно такі дивні числа з ще більш дивними правилами дій з ними?

Справа в тому, що існує багато речей, які можуть як збільшуватися так і зменшуватися. Якщо на товар великий попит, фабрика збільшує план його випуску, а якщо товар вийшов з моди, то план треба зменшувати. При обробці деталі на станку її маса зменшується, а якщо до неї додати другу деталь, то її маса збільшується. Збільшується і зменшується з часом температура повітря.

Додатні і від’ємні числа якраз і служать для опису змін величини. Якщо величина зростає, то кажуть, що її зміна додатна, а якщо спадає, то її зміна від’ємна. А можна трактувати додатні і від’ємні числа по-іншому. Можна вважати, що додатні числа виражають майно, а від’ємні – борг. Якщо в когось в кишені 8грн і він повинен із них 5грн віддати, то розраховувати він може тільки на 3грн 8+(-5)=3. І навпаки, у нього в кишені тільки 5грн, а винен 8грн, то після того, як буде віддана вся сума, залишиться ще 3грн боргу. 5+(-8)= -3.

(слайд №27) Приблизно так тлумачили від’ємні числа індійські математики. Такі числа розглядав і грецький математик Діофант, який жив у ІІІ ст. н.е.

(слайд №28) Ще раніше з від’ємними числами зіткнулися китайські вчені. Це було приблизно в ІІ ст.. до н.е. Більш точно сказати важко, так як імператор Ші Хуан Ді розгніваний на вчених, наказав всі наукові книги спалити, а їх авторів стратити. Зміст цих книг дійшов до нас в уривках. З них відомо, що китайці не знали правил знаків при множенні додатних і від’ємних чисел. Вперше його сформулювали індійські вчені. (слайд №29) В Європі від’ємні числа почали використовуватися у XII ст.. Цікаво, що до від’ємних чисел ставилися з недовірою. Їх називали «фіктивними», «абсурдними», «хибними» тощо. «Справжніми» числами вважали лише додатні. (слайд №30)  Тільки в 17 столітті, коли видатний французький математик Рене Декарт запропонував зображати додатні і від’ємні числа точками на координатній прямій, від’ємні числа були повністю визнані і стали повноправним атрибутом математики.

3. (слайд №31) Домашня робота : № 973, №974

4.Підсумок уроку.

 Ми відкрили двері для вивчення раціональних чисел. Вивчення теми «Додавання і віднімання раціональних чисел» для декого ще зараз є дуже важким, але той, хто добре опрацював цю тему, того дійсно чекає щастя на контрольній роботі. (Виставлення оцінок за урок )

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Самікова Ірина Олександрівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 жовтня 2021
Переглядів
371
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку