Урок математики в 6 класі
Підготувала і провела
вчитель математики БЗШ №21
Швець Людмила Василівна
Тема. Додавання і віднімання раціональних чисел
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів з теми «Додавання і віднімання раціональних чисел»; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати пізнавальний інтерес до математики, активність, відповідальне відношення до навчання, почуття взаємоповаги і взаєморозуміння.
Обладнання: проектор, мультимедійна презентація
Девіз уроку: Єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність.
Джордж Бернард Шоу
Хід уроку
1.Організація класу
2. Вчитель: записуємо у зошитах: двадцяте лютого, класна робота . (слайд №1)На сьогоднішньому уроці ми повинні узагальнити і систематизувати знання учнів з теми: «Додавання і віднімання раціональних чисел». Але побудуємо сьогоднішній урок у нетрадиційній формі. (слайд №2)Ми відправимося з вами в пошуках золотого ключика знань. (слайд №3)Девізом уроку будуть слова англійського письменника Бернарда Шоу: «єдиний шлях, що веде до знання, - це діяльність».
(слайд №4)Давним-давно в якомусь містечку на березі Середземного моря столяр Джузеппе дарує своєму другові шарманщику Карло поліно, яке, бачте, не бажає, щоб його тесали. У бідній комірчині під сходами, де навіть вогнище і те було намальоване на шматку старого полотна, Карло вирізає з поліна хлопчиська з довгим носом і дає йому ім'я Буратіно. Дерев'яний хлопчисько вийшов веселим, зухвалим, шумним і довірливим, а саме головне дуже розумним хлопчиком.
Карло продає свою куртку і купує для дерев'яного синочка абетку, щоб той міг вчитися. (слайд №5)Але в перший же день по дорозі до школи хлопчик бачить ляльковий театр і хоче в нього потрапити. Але, щоб у нього потрапити потрібно купити квиток. Щоб купити квиток потрібно:
1.Швидко відповісти на запитання розумного касира: (слайд №6 -7)
1.Що таке модуль числа?
2.Як додати два числа з різними знаками?
3. Як додати два від´ємних числа?
4.Чому дорівнює сума протилежних чисел?
5.Як знайти різницю два числа?
6.Як знайти невідомий доданок?
7.Як знайти невідоме зменшуване?
8.Як знайти невідомий від´ємник?
9.Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак «+»
10.Як розкрити дужки, перед якими стоїть знак «-»
2. Виконати усне обчислення: (слайд №8-9)
1. -10+(-20) = -30;
2. -15+20 =5;
3. -20+15 = -5;
4. 10-20 =-10;
5. 10-(-20) =30;
6. -10-(-20) =10;
7. -10-20 =-30;
8.20+(-10) =10;
9.100+(-1)= 99;
10.-40-(-50)=10.
3.Виправити допущені помилки: (слайд №10-11)
1.-5+7=-2;(2)
2.8+(-18)=10;(-10)
3.-10+(-15)=-5;(-25)
4.25+(-1)=26;(24)
5.-36+6=42;(-30)
6.-8+8=10;(0)
7.-10+(-30)=20;(-40)
8.80-(-10)=70;(90)
9.50-60=110;(-10)
10.-50-(-70)= -20;(20)
Буратіно отримує свого квитка до театру Карабаса – Барабаса. Під час вистави в балаганчику сумний П'єро, задерикуватий Арлекін і інші ляльки несподівано пізнають Буратіно. Представлення комедії «Дівчинка з блакитним волоссям, або Тридцять три потиличника» зірвано. (слайд №12)Господар театру, він же драматург і режисер Карабас - Барабас, схожий на бородатого крокодила, хоче спалити дерев'яного порушника спокою.
Щоб цього не відбулося Буратіно повинен виконати завдання:
-11 |
-5 |
30 |
-10 |
7 |
-1 |
-21 |
- |
-5 |
-4 |
к |
а |
ц |
н |
б |
з |
я |
е |
с |
р |
Учні повинні прочитати вислів: «Знання – це скарб» (слайд №13)
Тут простодушний Буратіно розповідає про намальоване вогнище у тата Карло, і раптово подобрілий Карабас дає Буратіно п'ять золотих монет. Головне, просить він, нікуди не переїжджати з цієї комірчини.
(слайд №14)На зворотній дорозі Буратіно зустрічає двох жебраків - лисицю Алісу і кота Базиліо. Дізнавшись про монети, вони пропонують Буратіно відправитися в прекрасну Країну Дурнів. Буратіно не збирається відправлятися в Країну Дурнів і може виконати будь - яке завдання. Лисиця Аліса і кіт Базиліо запропонували таке завдання: (слайд №15)
Розв´язати рівняння:
1 ряд (х-2,5)+7=1;
Відповідь: -3,5
2ряд (х+4,5)+12= -6;
Відповідь: -22,5
3ряд (х+1,2)-8=-16.
Відповідь: -9,2(слайд №16)
Буратіно втрачає своїх супутників, але на нього в нічному лісі нападають розбійники, підозріло схожі на лисицю і кота. Буратіно ховає монети в рот, і, щоб витрусити їх, грабіжники вішають хлопця на дереві вниз головою і тікають. (слайд №17)Вранці його виявляє Мальвіна, дівчинка з блакитними волоссям, яка разом з пуделем Артемоном втекла від Карабаса Барабаса. З чисто дівочим ентузіазмом вона береться за виховання хлопчика. До ранку Буратіно повинен вирішити завдання Мальвіни. Розкрити дужки: (слайд №18-19)
Оскільки Буратіно швидко виконав завдання Мальвіни, то вона зразу ж попросила ще про одну допомогу. Потрібно знайти П´єро і врятувати всіх друзів. Але для цього їм потрібно справитися з завданням: (слайд №20-21)не виконуючи обчислень, порівняй:
4. 16,8-30,4 < 12;
5. -58+100 > -5;
6.-5+(-10) < -5+10;
7. 15-20 < 100+(-10);
8. -24-25 < 24-(-25);
9.-17+27 = -17-(-27);
10.54-(-156) > -54-156.
Які знаки потрібно поставити, щоб рівність була правильною?
Буратіно рятує друзів Мальвіни і приводить переляканого П'єро до Мальвіни.
Зустрівшись знову з лисицею і котом, довірливий Буратіно все – таки добирається до Поля Чудес, чомусь схожого на звалище, закопує монети і сідає чекати врожаю, але Аліса і Базиліо підступно напускають на нього місцевих поліцейських бульдогів, і ті скидають дерев'яного хлопчика у річку. Але чоловічок, зроблений з поліна, потонути не може. (слайд №22) Тут Буратіно зустрічає черепаху Тортілу: « Я можу допомогти знайти тобі золотий ключик, але для цього ти повинен допомогти мені знайти значення виразу: (слайд №23-24)
1 варіант: -1,32+2,41+3,77+(-4,68)+0,59 = 0,77 уміння
2 варіант: -3,27+3,52 +9,33+(-5,73)+2,48 = 6,33 вчитись
3 варіант: -6,47+8,32+6,47+(-7,53)+2,53 = 3,32 ключ
4 варіант: -2,43+6,31+(-3,57)+0,69+12,3 = 13,3 до нього
(слайд №25) Літня черепаха Тортілу відкриває Буратіно очі на жадібність його приятелів і дарує йому золотий ключик знань. «Ключик повинен відкрити якісь дверцята,- сказала Черепаха , - і це принесе щастя».
Буратіно підслуховує в трактирі розмову Карабаса з торговцем п'явками Дуремаром і дізнається велику таємницю: золотий ключик відкриває дверцята, заховану за намальованим вогнищем у комірчині Карло. Друзі поспішають додому, відмикають дверцята і встигають захлопнути її за собою. (слайд №26) Так, що ж за двері відкрили ми з вами, вивчаючи цю тему? Це двері в множину раціональних чисел.
Учениця. Наглядно уявити собі дріб може кожний, для цього достатньо подивитися на розрізаний кавун, пиріг чи город, розділений на грядки. Але уявити собі число -5 важче. Бо не можна ні відрізати -5м тканини, ні відрізати –500г хліба. Для чого потрібно такі дивні числа з ще більш дивними правилами дій з ними?
Справа в тому, що існує багато речей, які можуть як збільшуватися так і зменшуватися. Якщо на товар великий попит, фабрика збільшує план його випуску, а якщо товар вийшов з моди, то план треба зменшувати. При обробці деталі на станку її маса зменшується, а якщо до неї додати другу деталь, то її маса збільшується. Збільшується і зменшується з часом температура повітря.
Додатні і від’ємні числа якраз і служать для опису змін величини. Якщо величина зростає, то кажуть, що її зміна додатна, а якщо спадає, то її зміна від’ємна. А можна трактувати додатні і від’ємні числа по-іншому. Можна вважати, що додатні числа виражають майно, а від’ємні – борг. Якщо в когось в кишені 8грн і він повинен із них 5грн віддати, то розраховувати він може тільки на 3грн 8+(-5)=3. І навпаки, у нього в кишені тільки 5грн, а винен 8грн, то після того, як буде віддана вся сума, залишиться ще 3грн боргу. 5+(-8)= -3.
(слайд №27) Приблизно так тлумачили від’ємні числа індійські математики. Такі числа розглядав і грецький математик Діофант, який жив у ІІІ ст. н.е.
(слайд №28) Ще раніше з від’ємними числами зіткнулися китайські вчені. Це було приблизно в ІІ ст.. до н.е. Більш точно сказати важко, так як імператор Ші Хуан Ді розгніваний на вчених, наказав всі наукові книги спалити, а їх авторів стратити. Зміст цих книг дійшов до нас в уривках. З них відомо, що китайці не знали правил знаків при множенні додатних і від’ємних чисел. Вперше його сформулювали індійські вчені. (слайд №29) В Європі від’ємні числа почали використовуватися у XII ст.. Цікаво, що до від’ємних чисел ставилися з недовірою. Їх називали «фіктивними», «абсурдними», «хибними» тощо. «Справжніми» числами вважали лише додатні. (слайд №30) Тільки в 17 столітті, коли видатний французький математик Рене Декарт запропонував зображати додатні і від’ємні числа точками на координатній прямій, від’ємні числа були повністю визнані і стали повноправним атрибутом математики.
3. (слайд №31) Домашня робота : № 973, №974
4.Підсумок уроку.
Ми відкрили двері для вивчення раціональних чисел. Вивчення теми «Додавання і віднімання раціональних чисел» для декого ще зараз є дуже важким, але той, хто добре опрацював цю тему, того дійсно чекає щастя на контрольній роботі. (Виставлення оцінок за урок )