Режець Елла Василівна, вчитель математики.
Криворізька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 48.
Розробка уроку «Додавання раціональних чисел. 6 клас».
Тема уроку. Додавання раціональних чисел
Тип уроку. Узагальнення знань, вмінь, навичок
Мета уроку.
- Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми "Додавання раціональних чисел", здійснити підготовку учнів до вивчення теми "Віднімання раціональних чисел"; удосконалювати вміння застосовувати правила додавання раціональних чисел для знаходження значень виразів, розв'язування рівнянь та виконання обчислень зручним способом; розвивати техніку обчислень;
- розвивати логічне мислення, пам'ять, вміння застосовувати знання на практиці; вміння грамотно висловлювати власні думки, аргументувати й коректно відстоювати власну позицію; розвивати вміння працювати самостійно та в групі;
- виховувати інтерес до предмету засобами ігрових технологій та їх елементів; самостійність, відповідальність; усне та письмове математичне мовлення; культуру спілкування; активність, уважність, спостережливість.
Форма проведення уроку. Урок - подорож.
Обладнання. Роздатковий матеріал набори завдань для роботи в групі, картки з текстом самостійної роботи.
Хід уроку.
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні я пропоную вам уявити себе пасажирами дивовижного казкового автобусу та вирушити в незвичайну подорож математичним містом "Додавання раціональних чисел". Сподіваюсь, що вона буде цікавою, захоплюючою і корисною. Подорожуючи, ми повторимо тему «Додавання раціональних чисел» та підготуємось до вивчення теми «Віднімання раціональних чисел».
- Отже, вперед!
ІV. Актуалізація опорних знань.
Повторення правил додавання раціональних чисел та виконання усної вправи на їх застосування. (В цей час два учні на звороті дошки записують вправи з домашньої роботи):
- Відправляючись у будь-яку подорож необхідно перевірити наявність квитків та зібрані у валізу речі. Перевіримо й ми свій "математичний багаж".
1. Спочатку перевіримо наші "квитки" правила додавання раціональних чисел.
- Щоб додати два числа з різними знаками, треба
- Щоб додати два від'ємних числа, треба
- Сума двох протилежних чисел дорівнює.....
2. Тепер перевіримо, чи всі речі на місці, чи нічого з того, що нам знадобиться в дорозі, ми не забули (виконання усної вправи).
Дано два числа 7 і (12). Дайте відповіді на запитання в короткій формі.
V. Застосування знань. Розв'язування тренувальних вправ.
Робота в групах – четвірках з використанням ігрової технології "Математичне лото" (додаток).
Завдання:
- Складіть числовий вираз і обчисліть його значення до суми чисел 4і додайте число.
Один з учнів складає і записує відповідний вираз на звороті дошки, решта учнів складають його самостійно, потім здійснюється перевірка. Ті учні, які виконали завдання правильно, на полях свого зошита роблять помітку «+1», що буде враховано при оцінюванні самостійної роботи. Інший учень, працюючи біля дошки, знаходить значення одержаного виразу, супроводжуючи розв’язання необхідним коментарем.
Фізкультхвилинка.
- А зараз ми зупинились біля місцевого спортивного комплексу "Рухливий".
Вже втомилися сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки діють, як вітряк.
Вище руки піднімайте
І повільно опускайте.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
Чим вони нас порадують і здивують?
- Виконайте додавання, обираючи зручний порядок обчислень
1) 8,34 + ( 6,88) + 8,34 + 7,88 = ...
2) 1,6 + 0,8 + (1,8) + 3,4 = ...
Двоє учнів послідовно працюють біля дошки, коментуючи розв’язання й аргументуючи обраний порядок дій.
- Його сумні мешканці просять допомоги, оскільки серед них немає жодного, хто міг би розв'язати рівняння, які є ключиком до гарного настрою.
Розв'язування рівнянь.
1) х 1,7 = 5; – учень працює біля дошки.
2) х 2,5 = 2 – резервна вправа для організації індивідуальної роботи.
- Ми залишаємо вдячних і радісних мешканців "Провулку розв'язаних рівнянь" і потрапляємо в "Історичний район" нашого міста. І зараз екскурсовод повідомить нам дещо цікаве... (виступ учня з історичною довідкою про додатні й від'ємні числа та дії з ним)и.
- Виникли від'ємні числа в Китаї в І ст. до нашої ери у зв'язку з розв'язуванням рівнянь. Тоді від'ємні і додатні числа відрізняли не за знаками, а за кольором. Так, додатні числа писали червоним кольором, їм раділи, називали їх "чен" і позначали ними наявні гроші, прибуток. А від'ємні числа позначали чорним кольором, їх називали "фу" і позначали збиток, борг. Індійські математики Брахмагупта (VІІ ст.) і Бхаскара (ХІІ ст.) використовували такі правила дій для додатних і від'ємних чисел (впізнайте їх) "Сума майна і майна є майно", "Сума двох боргів є борг", "Сума майна і боргу дорівнює їх різниці", "Сума майна і такого самого боргу дорівнює нулю".
V. Самостійна робота.
- Нарешті наша подорож наближається до свого завершення і я пропоную перевірити, чим вона збагатила кожного з вас і наскільки вдалою може бути наша наступна подорож містом «Віднімання раціональних чисел».
Зупинка "Самостійні міркувалки".
Виконання самостійної роботи на окремих аркушах з надрукованим текстом. Час виконання – 5 хв.
І варіант Прізвище, ім'я _____________________
1) 36 + 24 = _____________
2) 0,57 + (0,43) = _______________________________
3)* + = _____________________________________
2. Обчисліть зручно
7 + (18) + (12) + 7 = ____________________________
х 3,7 = 4,5.
|
ІІ варіант Прізвище, ім'я ____________________
1) 24 + 16 = ____________
2) 0,36 + (0,64) = _________________________
3)* + = _____________________________
8 + (14) + (16) + (8) =
х 7,3 = 9,1.
|
VІІ. Підсумок уроку.
- Ну ось ми і в школі. Тепер зателефонуємо батькам по «Математичному телефону», щоб вони не хвилювались і готувались до зустрічі з нами. А номер зв’язку ми отримаємо, давши відповідь на запитання:
- Яке число треба поставить замість *, щоб утворилась правильна
рівність?
а) 12 + * = 30; б) * + 13 = 0; в) * + 14 = 20; г) * + (14) = 0; д) * + 10 + (12) = 0.
VІІІ. Оцінювання роботи учнів на уроці.
ІХ. Запис домашнього завдання (різнорівневого).
Додаток
14 + 8 = |
8 + 14 =
|
14 + ( 8) =
|
7,23 + (18,4) = |
14 + 8 = |
8 + 14 =
|
14 + ( 8) =
|
7,23 + (18,4) = |
14 + 8 = |
8 + 14 =
|
14 + ( 8) =
|
7,23 + (18,4) = |
6 |
6
|
11,17
|
22
|
6 |
6
|
11,17
|
22
|
6 |
6
|
11,17
|
22
|
1