дати поняття про доконаний і недоконаний вид дієслова; розкрити поняття доброти та зв'язок його з красою; розвивати зв'язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню любові до природи та ближнього
Доконаний і недоконаний види дієслова
Мета: дати поняття про доконаний і недоконаний вид дієслова; розкрити поняття доброти та зв’язок його з красою; розвивати зв’язне мовлення, спостережливість, уміння висловлювати власні судження; сприяти вихованню любові до природи та ближнього
Методи роботи: робота в групах, метод „Мікрофон”
Тип уроку: урок-дослідження
Обладнання: підручник, музичний супровід, кольорові олівці, таблиця з сонечком та рисами характеру
Соціокультурна змістова лінія: Моральні цінності: доброта, людяність, чесність, гідність, порядність, скромність, щедрість тощо.
Очікування:
Учень (учениця):
Епіграф:
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
Підготувала:
вчитель української мови
та літератури
гімназії № 9
Кіровоградської міської ради
Кіровоградської області
Дуняшенко Наталія Василівна
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель:
Ми розпочинаємо мандрівку по дорозі добра до таємничої долини. На цій дорозі, як і в житті, нас будуть зустрічати перешкоди, які ми будемо долати разом, і вчитися гідно виходити зі скрутних ситуацій. Також ми будемо вчитися уникати таких ситуацій.
Тема уроку...
III. Вивчення нового матеріалу
Робота з підручником:
Вправа 112 (с. 63)
До поданих дієслів доберіть спільнокореневі дієслова протилежного виду. Дієслова запишіть парами. Якими значущими частинами різняться дієслова кожної пари? Виділіть ці частини.
Вправа 114 (с. 63)
Прочитайте. Визначте дієслова. З’ясуйте вид і час кожного з них. Ознайомтеся з поданою після речень таблицею.
Вправа 115 (с. 64)
Перепишіть, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначте і запишіть у дужках вид, особу, час, число, а для минулого часу – і рід кожного дієслова.
Вправа з ключем:
Запишіть дієслова в дві колонки:
1) доконаного виду;
2) недоконаного виду.
Здивувався, зупиню, колише, сховають, остерігаю, стримують,
торкнуться, звеселять, вражають, торкаєшся, знехтуємо, світив, дихаєш, дістануть.
Ключ. З других букв виписаних слів має скластися закінчення вислову В. Симоненка: “В океані рідного народу відкривай… !”
Практичне завдання
Прослуховування вірша:
Доброта
Добрим бути просто чи не просто?
Не залежить це від зросту.
І дитина робить добру справу,
Як не кине друга на поталу.
Як людей полюбиш – пошануєш,
Силу для добра в душі відчуєш.
І закрутиться Земля скоріше,
Якщо разом станемо добріші.
Доброта з роками не старіє,
Доброта від холоду зігріє.
І якщо вона, як сонце, світить,
То радіють і дорослі, й діти.
– Що для вас доброта? (Обговорення).
- Випишіть дієслова, вкажіть вид.
А тепер давайте послухаємо музичний уривок, який називається "Ранок" Е. Гріг. (Прослуховування) https://www.youtube.com/watch?v=GqQIYUL_N6E
– Ми з вами прокидаємося кожного дня. Скажіть, що найперше сповіщає нам про новий день? (Сонечко) Яке воно? (Жовтеньке, тепле, лагідне, дає життя усьому на землі)
Скільки промінчиків у сонечка, стільки і компонентів має доброта: (кожен компонент накладається на промінчик) – асоціативний рядок:
1. доброзичливість;
2. чуйність;
3. приязність;
4. надійність;
5. старанність;
6. сумлінність;
7. ввічливість;
8. ласка;
9. любов;
10. повага;
11. співчуття;
12. захист;
13. турбота;
14. шана;
15. щирість;
16. людяність.
Ці якості має кожна людина, але не кожна їх розвиває. Наше завдання полягає у розвитку кожної з них.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Вчитель:
Нам треба створити дуже гарний малюнок. У цьому допоможуть кольорові олівці. Щоб картина була красивою та яскравою, які кольори ми будемо використовувати? (Кольори веселки).
Завдання:
Намалювати малюнок на тему: „Дорогою добра”. Описати малюнок, використовуючи дієслова доконаного та недоконаного виду.
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
Метод „Мікрофон”:
VI. Домашнє завдання
Достатній рівень:
Високий рівень:
- Скласти акровірш до поняття ДОБРО, позначте дієслова, визначте вид.
Список використаних джерел та інтернет-ресурси: