Дон Кіхот – вічний образ всесвітньої літератури
Цільова група
Тривалість:
Мета:
Операційні цілі (завдання)
Після закінчення уроку учень
знає
розуміє
вміє
може
Методи і техніки:
Обладнання:
Допоміжні матеріали:
Додаток 1. Поетична сторінка
Додаток 2. Мультимедійна презентація
Додаток 3. Фрагмент із кінофільму «Дон Кіхот» (1957) режисера Григорія Козинцева
Додаток 4. Калейдоскоп думок.
Додаток 5. Прийом «Незакінчені речення»
Хід уроку
1.1.Привітайтеся з учнями. Нагадайте, що на попередньому уроці вони отримали випереджальні завдання.
1.2.Запитайте в учнів, хто не знає дивакуватого Дон Кіхота?
1.3.Нагадайте, що на попередньому уроці працювали над образом Дон Кіхота. Кожен із учнів висловлював свою точку зору. Одні вважали, що він просто дивак, який боровся зі злом, що його не можна залишати безкарним. Але на боротьбу з ним у героя не вистачало сил. Інші говорили, що Дон Кіхот був справжнім і відважним гуманістом. Адже завжди був готовий до бою за скривджену людську честь. Вчені підкреслюють, що, прикриваючись дивакуватістю свого героя, письменник вкладав у вуста Дон Кіхота всі ті уроки мудрості і людяності, які хотів дати своїм сучасникам і потомкам, що «вічний образ» Дон Кіхота розкривається у віках кожен раз із нової сторони, що роман Сервантеса ніколи не втратить своєї художньої і виховної цінності.
1.4.Запропонуйте учням записати тему уроку та повідомте мету.
1.5.Повідомте учнів про особливості оцінювання на уроці.
2. Основна частина.
2.1. Скажіть, що по-різному сприймали Дон Кіхота в різні історичні епохи, та незмінно він залишався напрочуд живим, співзвучним будь-якому часові. До героїв роману Сервантеса неодноразово зверталися поети і прозаїки різних часів.
2.2.Зверніть увагу, який образ називається вічним? Зачитайте визначення поняття «вічний образ», «донкіхоти» та запропонуйте записати в зошити визначення цих понять. Задайте запитання: чому Дон Кіхот є вічним образом?Образ кого з відомих вам літературних героїв можна назвати “вічними”? (Прометей). Спроектуйте проблемне запитання: У ХІХ ст. набуло поширення поняття «донкіхотство». Як ви його розумієте? На вашу думку, чи можливе воно в ХХІ ст.?
2.3. Запропонуйте учням об’єднатися в три групи. Попросіть, щоб кожна група зайняла місце за окремими столами. Кожна група обирає лідера, який керує роботою групи.
2.4. Перша група працює над поетичною сторінкою «Слово про героя». Учні заздалегідь підготували матеріал, хто з поетів зарубіжної літератури звертав увагу на образ Дон Кіхота. Друга група опрацювала тему “Образ Дон Кіхота в образотворчому мистецтві”. Третя група готувала матеріал «Образ Дон Кіхота в кіномистецтві».
2.5. Оголосіть, що на узагальнення інформації надається 8-10 хвилин. Заохочуйте учнів до співпраці в групах та вільного висловлювання думок. За потреби допомагайте.
2.6. Оголосіть, що час, відведений для підготовки, вийшов. Порадьте учням почати такими словами: «Проаналізувавши інформацію, можна зробити висновок…». Презентуйте свої звіти.
2.7. Запропонуйте учням прочитати висловлювання письменників світової літератури про Дон Кіхота. Запитайте, яке їм найбільше сподобалось і чому? Зверніть увагу на епіграф уроку.
3. Підсумкова частина.
3.1.Підсумуйте разом із класом, що завдяки головному героєві роману Сервантеса у культурі з′явилося таке явище, як «донкіхотство». Зачитайте вислів Все́волода Євге́нійовича Багно́ — російського літературознавця-іспаніста, перекладача.
«… если положить на весы стремление Дон Кихота приносить людям пользу, делать добро - нелепость его поступков, реальный вред, который он приносит окружающим, то перевешивает и перевесило - это доказали десятки миллионов читателей - первое. Сервантесоведы со знанием дела доказывают, что писатель не собирался создавать такой образ, который составил основу «высокой» линии донкихотства. Однако их попытки убедить читателей придерживаться в этом вопросе объективной истины, пожалуй что, обречены на провал. Эти попытки - не что иное, как донкихотство, в ином, впрочем, оттенке своего значения. Человечеству был необходим миф о Дон Кихоте, необходим был образ, призванный нести в духовной культуре именно эту функцию, и он будет нести эту функцию, ибо из всех великих мировых образов именно Дон Кихот наиболее для неё подходит...» (В.Е.Багно)
3.2. Запропонуйте учням закінчити речення:
3.3. Подякуйте учням за працю на уроці. Оцініть їхню роботу. Домашнім завданням може бути написання відповіді на запитання: «Чи потрібні нині донкіхоти?»
Додаток 1
Поетична сторінка
С.Маршак
ДОН КИХОТ
Пора в постель, но спать нам неохота.
как хорошо читать по вечерам!
Мы в первый раз открыли Дон Кихота.
Блуждаем по долинам и горам.
Нас ветер обдаёт испанской пылью,
Мы слышим, как со скрипом в вышине
Ворочаются мельничные крылья
Над рыцарем, сидящим на коне.
Что будет дальше, знаем по картине:
Крылом дырявым мельница махнёт,
И будет сбит в неравном поединке
В неё копьё вонзивший Дон Кихот.
Но вот опять он скачет по дороге…
Кого он встретит, с кем затеет бой?
Последний рыцарь, тощий, длинноногий,
В наш первый путь ведёт нас за собой.
И с этого торжественного мига
Навек мы покидаем отчий дом.
Ведут беседу двое: я и книга.
И целый мир неведомый кругом.
Поль Верлен
О Дон Кіхоте мій, натхненнику богеми!
Хай з тебе юрмами глузують мудраки,
А нам твоє життя—понад усі поеми:
Не мали рації, їй Богу, вітряки!
Рушай же з вірою до правди напрямки,
На тім чуджнім коні так любимо тебе ми.
Як і в старі часи, закони скрізь ламкі,
А правди вистачить на всі як є системи.
Ура! З тобою ми юроди і співці,
Не з лавра носимо, а з дурману вінці -
Веди на подвиг нас, в шаленості тверезій.
Ще буде втрат і зрад, ми знаєм, та дарма:
Замайорить колись крилатий стяг поезій
Над сивим черепом нездарного ума.
(переклад М.Лукаша)
Дон Кихот
Шлем - надтреснутое блюдо,
Щит - картонный, панцирь жалкий…
В стременах висят, качаясь,
Ноги тощие, как палки.
Для него хромая кляча -
Конь могучий Росинанта,
Эти мельничные крылья -
Руки мощного гиганта.
Он смешон; но столько детской
Доброты в улыбке нежной
И в лице худом и бледном
Столько веры безмятежной,
И любовь, и вера светлы,
Этой верою согреты
Все великие безумцы,
Все пророки и поэты.
Дм. Мережковский
Додаток 2.
Мультимедійна презентація, власні малюнки.
Додаток 3.
Фрагмент із кінофільму “Дон Кіхот” (1957) режисера Григорія Козинцева, в головних ролях Микола Черкасов, Юрій Толубєєв, Світлана Григор'єва та інші.
Додаток 4.
“Калейдоскоп думок про Дон Кіхота”.
Додаток 5.
Прийом «Незакінчені речення».
1. На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…
2. Коли б я був Дон Кіхотом, я…
3. Це мій улюблений герой, бо…