Урок "Доречна вживання прикметників в текстових описах".

Про матеріал
Виховання в учнів етичних норм і правил культури спілкування в сучасному світі
Перегляд файлу

 

Тема .               Доречне вживання прикметників в текстах описах.

Мета:

навчальна  Виховання в учнів етичних норм і правил культури спілкування в сучасному світі

розвиваюча розвивати мовленнєве чуття, культуру мовлення, розширювати світогляд учнів;

виховна Виховувати любов, живий інтерес до рідної мови, до природи рідного краю.

корекційна: збагачувати  словниковий  запас  учня,  допомагати  відчути  багатство   мови, корегувати уяву та увагу.

 

Обладнання: картина «Осінь»;  таблиці  з опорними словами, індивідуальні картки з завданнями, осінні листочки з завданнями.

                     Хід уроку

1.Загально-корекційна частина.

1.1.Нервово-психологічна підготовка.

Діти, сьогодні наш урок незвичайний, на ньому присутні гості. Давайте привітаємо їх.

1.2.Організація уроку.

Цей урок я хочу присвятити вам. А які ви отримуєте почуття, коли вам дарують подарунки? І ось я хочу, щоб ці приємні почуття були з вами на нашому уроці, тому що ми з вами будемо працювати знаєте як? А відповідь на це запитання допоможе вам дати гра, яка називається «Роз’єднай слова».

Давайте разом прочитаємо «Працюйнаполегливошвидкостараннощобкожнахвилинанетратиласьмарно».

Якими ви повинні бути, щоб урок наш пройшов продуктивно? (уважними, розумними, старанними…).

2.Основна частина.

2.1. Актуалізація опорних знань.

Учні, готові працювати? А почнемо ми свій урок із перевірки домашнього завдання.». Гра «Згоден-незгоден».

Щоб помилок не допускати, треба правила добре знати. А перевіримо ми їх, кружляючи на каруселі. Карусель.

Молодці, правила ви знаєте.

2.2.Повідомлення теми і завдань уроку. Робота над темою. 

Зошит свій ви відкривайте, навкоси його кладіть, ручку правильно тримайте, нумо гарно ви пишіть ( записуємо число, класна робота).

Давайте ми з вами прочитаємо очима вірш на екрані (вірш «Осінь»). В своїх зошитах запишіть лише прикметники. То може хто здогадався, яка тема сьогоднішнього уроку, що ми будемо вивчати? 

Тема ця хоч непроста, та для вас цікава,

Будуть в ній нові слова, буде і забава.

І в скарбничку мовну цю, поки вивчим тему,

Мовних скарбів пребагато ми з вами зберемо.

Будуть в ній знання, уміння, правила й завдання,

Думки вашої творіння і оповідання.

І пісні, і вірші ваші, й власна ваша казка.

Тему нашого уроку ви назвіть, будь ласка.

Так, ми будемо вчитися добирати прикметники про осінь.

То що ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?              

2.3.Робота над темою

Осінь-красуня, наче талановита художниця розмалювала все навкруги. Пригадайте свою останню екскурсію в природу. Ми мандрували з вами осіннім сквером, милувалися золотими шатами дерев, блакитним небом, не дуже щедрим, але ще яскравим сонечком. Перегляд фото слайдів з екскурсії.

Частину цієї краси ми принесли в клас і зробили таку чудову картину «Чарівна осінь». Цю картину ми зробили з листочків. Я хочу, щоб на ці листочки полився «дощ компліментів», але так, щоб він був рясний і красивий.

Скажіть, які вони? На що схожі, коли летять? (золотий листопад, золоті метелики з дерев летять, наче полум’я горить…).

Діти, погляньте на нашу школу восени (на екрані фото шкільного подвір’я).

Що ви можете сказати про неї?

А ось цю картину намалювали учні нашого класу. Які фарби найбільше використали учні?

Вправа для очей (відео на екрані).

А тепер, дітки, у нас словникова робота. Доберіть антоніми до прикметників, які характеризують осінь і запишіть їх:

сумна, тривожна, холодна.

Доберіть до поданих слів близькі за значенням:

Осінь – чарівниця, художниця, господиня, красуня.

Прийшла – прилинула, завітала, настала.

Красива – гарна, чарівна, чудова.

Робота в парах. До нашого класу залетіли листочки, але не зовсім звичайні. На кожному з них є завдання. Потрібно за 1 хвилину дібрати якнайбільше прикметників до поданих іменників(осінь, погода, небо, сонце).

 Спробуємо уявити себе поетами і скласти власний віршик(прочитати і записати вірш, вставляючи пропущені прикметники).

Пальчикова гімнастика.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА. Відео на екрані.

(звучить осіння мелодія) А зараз на мить закриємо очі і уявимо парк, котрий так радісно зустрів нас нещодавно. Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу.

2.4.Закріплення

Робота в групах за картками «Осінній парк». Завдання: списати, вставляючи пропущені слова. Учні II та  III групи користуються «Словниковою скарбничкою».

3.Заключна частина.

3.1 Завдання додому.

Домашнє завдання за індивідуальними картками.

3.2.Оцінювання.

3.3Підсумок уроку

Про яку пору року ми говорили на уроці? Чим приваблює вас осінь? Сьогодні ми говорили про осінь, слухали музику, милувались різними пейзажами. Мені дуже сподобалось як ви працювали. Чи справдились ваші очікування? Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почуття, вчилися висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилось образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу.

3.4.Нервово-психічне розвантаження.

 

ТЕМА.  Займенник  як  частина  мови. Особові  займенники. Вживання  особових  займенників  у  текстах. Складання  речень  за  малюнками.

МЕТА:

Навчальна: вчити  учня  розпізнавати  займенники  як в  усному  так і в писемному мовленні, вчити  влучно  використовувати  їх, формувати  вміння  вживати  різні  відмінкові  форми  займенників, використовувати  їх  для  уникнення  повторів  слів;

розвиваюча: розвивати  вміння  розрізняти  особові  форми  дієслова, правильно  їх  вживати в  мовленні,  розвивати  вміння висловлювати  власні судження, розвивати  інтерес до  мови, бажання  складати  речення  за  малюнками  та  опорними  словами;

корекційна: формувати  прагнення  вдосконалювати  свої  знання  з  української  мови, виховувати  бажання  володіти  українським  словом, пробуджувати гордість за  свій  народ, що  є  носієм  такої  розкішної  та  величної  мови.

ОБЛАДНАННЯ: Таблиця  «Особові  займенники»,  текст  на  дошці,  кросворди,  малюнки.

ХІД  УРОКУ

  1. Загально –корекційна  частина
    • Нервово –психологічна  підготовка 

Фонетична  зарядка. Мовна  розминка. Слухання  музики,  яка  налаштовує  на  сприйняття  нового  матеріалу.

1.2. Організація  уроку

 Зошит  свій  я  відкриваю

             Правильно  його  кладу

             Ручку я ось  так  тримаю

            Сяду  рівно  не  зігнусь

             Буду  я  писати  вправно

            До  роботи  вже  берусь.

  1. Основна  частина
    • Актуалізація  опорних  знань.

Відгадування  кросворду  з  допомогою  вчителя.

 

  1. Світить  сонце для…  над землею.

2.Вирив   собі  ямку   під  пеньком   заєць і ліг, задрімав, тепло… в затишку   лежати.

3. Вчимося … і дружимо, немов  одна  сім’я.

4.Як  радісно … , що  знов   весна  настане.

5. Низько  над… пролетівши, скрикнув  птах.

6. Рідна  земля   всім   нам  силу   дає мов сонце, усім… освітлює  путь.

7. Україну  нашу  любим  дуже ми - і…, і я.

  По  вертикалі  прочитати  частину мови  яку  вивчатимемо  на уроці.

Повідомлення  теми  уроку  і  завдання.

Пояснення. Робота  над  темою.

   Є  добрий  друг  в іменника,

   В числівника  й  прикметника,

    А звуть  його - займенником.

    Як втомляться іменники

    У реченнях  стояти,

    До себе звуть   займенників

    Від  втоми рятувати.

    Вивчимо  цю частину  мови ,

    Вивчимо  обов’язково,

    Бо  вона  потрібна  дуже

    І  мені,  й  тобі,  мій  друже

    Я  до  тебе  усміхнусь

    І  з  тобою  подружусь.

    Усміхнешся  ти  в  отвіт –

    Ми  з  тобою  цілий  світ.

    Всі  всміхнуться  навкруги - 

    Він, воно,  вона,  вони.

    Бо  усмішка  в  всіх  єдина,

    Жити  в  дружбі  помага.

       Наша  мова  була б  нудною  і  довгою,  коли б  у  ній  не  було  займенників. Адже  вони  з  успіхом  заміняють  іменники,  щоб  не  було  в  реченнях  повторень.

Наприклад: Хлопчик  в  автобусі  вступив  місце  бабусі. Він  виявився  вихованим  і  чемним.

    Усі  займенники,  які  замінюють  іменники  називаються  особовими,  вказують  на  особу,  або  осіб  про  яких  говорять.

Заповнимо  кросворд і  ти  дізнаєшся  які  бувають  особові  займенники.

             Я

             Т И

             МИ

             В И

             В І Н

             В О Н А

             В О Н О

             В О Н И

Вивчення правила  в  підручнику.

2.3.Закріплення.

  Завдання  на  дошці. Замість крапок  поставити у  потрібних  відмінках  особові  займенники.

            До… прийшов  товариш.

            Тато  купив… книжку.

            Старший  брат  пишається…

            Сьогодні… похвалили.

             У… дружний  клас.

             З… весело  працювати.

             Усім… подобаються  рухливі  ігри.

Завдання  виконуються  з  допомогою  вчителя.

Розшифрувати  ребуси  і назвати  займенники,  які  утворилися

 ВОРОНИ     (вони)           МИЛИК    (ми)

 1 2 3 4 5 6                          5 4 3 2 1 

С = В  !   Н О

    1      2   3 4  (він)

 Гра  «Іменник –займенник»

Вчитель  читає  речення  з  іменником,  а  учень  складає  наступне  речення  замінюючи  іменник  займенником.

Наприклад: Дівчинка  ходить  до  школи. Вона  гарно  навчається. Сонце  піднялося  високо  в небі. Воно світило  всю  землю.

                                          ФІЗХВИЛИНКА

        Працював ти  старанно 

        Міркував,  писав  охайно

        Стомився  мабуть  дуже

        Відпочить  потрібно  друже!

 

 Виконання  пальчикових  вправ  і  вправ  для  очей  під  музичний  супровід.

 

2.5. Самостійна  робота

Скласти речення  за  малюнками і опорними  словами,  використовуючи  вивчені  займенники.

 

  1. Заключна  частина

3.1 Завдання  додому

Виконати  вправу  з  підручника,  вивчити  правила.

3.2. Оцінювання

3.3. Підсумок  уроку.

Відгадати  загадки –жарти.

  • Які  два  займенники  вкупі  руйнують  дороги,  ще й  заважають  їздити? (я –ми)
  • До  якого  займенник  слід  додати  одну  букву,  щоб  він  перетворився  на  провалля? (я –р; ви –р)

 

    1      2   3 4  (він)

 

3.1 Завдання  додому

Виконати  вправу  з  підручника,  вивчити  правила.

3.2. Оцінювання

3.3. Підсумок  уроку.

Відгадати  загадки –жарти.

  • Які  два  займенники  вкупі  руйнують  дороги,  ще й  заважають  їздити? (я –ми)
  • До  якого  займенник  слід  додати  одну  букву,  щоб  він  перетворився  на  провалля? (я –р; ви –р)
  • Які  займенники  примушують  тримати  руки  в  чистоті? (ми –ти).
  • Я  -спереду,  я –вкінці,  а  посередині  назва  породи  коня  маленького. Разом  буде  назва  країни  (Я –поні –я)

(При  потребі вчитель  надає  учневі  допомогу)

На  кінець  заучування  вірша:

           А  займенник  що  таке?

           За  іменником  іде

           Він  ніщо  не  називає,

           Бо  імен  цілком   не  знає,

           Лише  вказує  на  все:

           І  на  те  або  на  це,

           І  на  тебе,  і  на  нього,

           І  на  цього,  і  на  того

            Він показує  на  всіх!

  • Хто  такий? –Я  той  самий.
  • А  ти  чий? –Його  і  твій.

            На  особу  певну  вкаже, 

            Але  імені  не  скаже.

 

3.4. Нервово –психологічне  розвантаження.

Слухання  заспокійливої  музики. 

 

 

 

 

 

 

Тема. Загадки. Виникнення та тематика загадок.

Мета:

Навчальна: збагатити знання  учня  про малі  жанри  усної  народної  творчості, вчити  виділяти  їх  характерні  особливості, навчити  складати  загадки  за  опорними  словами  та  малюнками;

розвиваюча: розвивати  образність  і  творчість  мовлення, уяву  і образне  мислення, допитливість  і  інтерес  до  усної  народної  творчості;

корекційна: збагачувати  словниковий  запас  учня,  допомагати  відчути  багатство   мови, виховувати  шанобливе  ставлення  до  усної  народної  творчості.

Хід  уроку

  1. Загально - корекційна  частина

     1.1 Нервово -психологічна  підготовка

Пальчикові   вправи  «Бджола»

Виставлений   середній  палець   притиснутий  до  долоні   між   зігнутими   безіменним   та  вказівним   пальцями. Крутити  ним  у  різні  боки.

Не мотор, а  гуде,             Все  літаю у поле до гаю,

Не  пілот, а летить,          Збираю  медок із різних квіток

Не  гадюка, а жалить.      Кого  не зловлю

                                           Того  жалом колю.

  «Дерево»

Обидві  руки   до  ліктя та долоні  притиснуті зовнішнім боком одна до одної. Пальці  розведені й підняті догори. Ворушити  ними.

Хто на  зиму роздягається,        Навесні  веселить,

А  на літо вдягається?                Улітку  холодить,

                                                      Восени  годує,

А взимку  гріє.

 

1.2. Організація  уроку

 Слухання  музики, яка  налаштовує  на  сприймання нового  матеріалу.

                  Схилилась  голівка   до  праці   мерщій

                  Ти  всі  перешкоди  здолати  зумій!

                   Працюй  наполегливо, швидко, старанно

                   Щоб жодна  хвилина  не  втратилась  марно.

  1. Основна  частина

  2.1. Актуалізація   опорних  знань. Пропедевтична  підготовка   до  подачі   нових  знань. Розгадування   кросворда:

                       1. з а є ц ь

                     2. г а р б у з

                 3.с н і г у р

         4. с и н ч к а

                         5.д я т е л

                  6. ц у к е р к и

  1. Хто  взимку  міняє сіру  шубу  на  білу?
  2. Який  герой казки  ходить   по  городу  і питається: чи всі живі, чи здорові всі  родичі  гарбузові?
  3. У якої   зимуючої пташки   червона  грудка?
  4. Яка  пташка  зимує  разом  зі  снігурем?
  5. Хто  лікує   дерева  від  комах?
  6. Що  роздає  Дід  Мороз  під  Новий  рік?
  7. Що  засвічується  вогнями  на  Новий  рік?
    • Повідомлення  теми  уроку  і  завдання  на  урок. Пояснення. Робота  над  темою.

Загадка- це  стислий  умовний  опис  когось,  чогось, за  яким  треба  відгадувати, хто це, чи  що це.  Виникли  загадки  ще  у  сиву  давнину. Вони  передавали  життєвий  досвід  старшого  покоління  молодшому,  допомагали  розвивати  кмітливість,  фантазії  співбесідника. Тепер   загадують  загадки  під  час  навчання,  відпочинку. Їх  створює  народ,  письменники. Сьогодні і  ми  спробували  свої  сили  у  відгадуванні  та  складанні  загадок.

  • Читання  і  відгадування  загадок  в  підручнику. (З  допомогою учителя  знайти ознаки  які  допомогли  відгадати  загадки.)
  • Складання  загадок  за  допомогою  вчителя

Він  жовтенький, дуже  кислий,

Пити  чай  з  ним  корисно (лимон)

  • Ознайомлення  з акровіршами

Інколи  перші  букви  кожного  рядка  загадки –вірша,  прочитанні  зверху і вниз, і  є відгадкою. Такий  вірш  називають  акровіршем.

Читання  акровіршів  записаних  на  дошці  і  знаходження  відгадок  по  перших  літерах  кожного  рядка.     

  • ознайомлення  з  загадками –добавлянками.

Ми  пішли  до гаю  вдвох, 

Я  й  сестра  Маринка,

А  в  гаю тім  тьох та тьох,

Та  іще  так  дзвінко…

Що  за  співанки? Чиї?

То  співають…(солов’ї)

Читання загадок –добавлянок  із  додаткової  літератури

2.4. Закріплення.

Мовно –логічні  вправи:

  1. Хвилі  в  морі  підіймає

Виє, дерево  ламає.

А як  букву  К  додати

Буде  в  полі  виростати  (буря –буряк).

  1. Люблять нас  усі  збирати

Після  дощику  в  ліску

А  як  букву Г  відняти

Будемо  плавати  в  ставку (гриби –риби)

  1. З  Л –стрибають

З  Ш –люди одягають

З  П –зошити  сховають

З  Т –на  ноги  взувають (лапки,  шапки,  папки,  тапки).

                              Фізхвилинка

Виконання фізичних  вправ   під  музичний  супровід.

2.5. Самостійна  робота

    Відгадування  загадок записаних  на  карточках з  допомогою  малюнків  і  опорних  слів.

      3.   Заключна  частина

3.1. Завдання додому.

        -   Навчитись  гарно  читати  загадки  в  підручнику.

        -   Скласти  одну –дві  загадки. I група – 4 загадки.

3.2 Оцінювання

3.3 Підсумок  уроку

      Пригадати  вивчені  види  загадок.

3.4 Нервово - психічне  розвантаження

 

Святкова лінійка до Дня писемності та рідної мови

Мета: Формувати розуміння того, що українська мова - наш скарб, без якого не може існувати ні народ, ні Україна як держава. Розширювати знання про красу і багатство української мови. Пробудити почуття національної гідності.

Виховувати любов до рідної мови, рідного краю, його традицій, почуття поваги до всього свого, українського, бажання розмовляти рідною мовою.

 

 

1-й ведучий.  Є багато країн на землі,

                              В них – озера, річки і долини…

                              Є країни великі і малі,

                              Та найкраща завжди – Батьківщина.

2-й ведучий. Щасливі ми, що народилися і живемо на такій чудовій мальовничій землі, на нашій славній Україні. Тут жили наші батьки – тут корінь роду українського. І де б ми не були, скрізь відчуваємо поклик рідної землі, хвилюємося до сліз, зачувши рідне слово…

Сьогодні ми зібралися, щоб сказати теплі і ніжні слова про нашу рідну українську мову.

1-й ведучий. 9 листопада - День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено  1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства "Просвіта" імені Тараса Шевченка. 

2-й ведучий.    6 листопада 1997 року було підписано Указ Президента України, у якому говориться: “На підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливості ролі української мови в консолідації суспільства постановляю: “Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора Літописця”.

1-й ведучий: Зі  святом вас, шановні добродії, зі святом, шанувальники рідного слова.

2-й ведучий: Сьогодні наше свято – це свято української мови та писемності. З часу винайдення писемності фактично почався період документальної історії людства, тому стало можливим не тільки передавати мовну інформацію на відстані, але й закріпити її в часі.

1-й ведучий: Перші спроби письма відносяться приблизно до 35-50 віків до нашої ери. Спочатку це була гілочка пальми – знак миру. Потім – схематичне зображення предмета чи якогось явища. І нарешті – ієрогліфи. Прямим попередником слов’янської мови – є алфавіт, створений великими просвітителями слов’ян – братами Кирилом і Мефодієм.

1-й учень

Земля моя, найкраща і єдина!

Я спів твій серденьком своїм ловлю!

 Моя найкраща в світі Україна,

Я щиро й віддано тебе люблю!

2-й учень

Мій край чудовий — Україна!

 Тут народились ти і я.

Тут над ставком верба й калина,

Чарівна пісня солов'я.

 

3-й учень

А найдорожча рідна мова —

Джерельцем радісно дзвенить.

І мила пісня колискова,

Чумацький Шлях кудись зорить.

4-й учень

Всіх нас єднає рідна мова,

 Всіх, хто живе у цім краю.

 Вона прекрасна, світанкова,

Я в ній свою наснагу п'ю.

5-й учень

Бо наша рідна мова-мати,

Снагу і силу нам дає.

Нам стежку в світ дано топтати,

 Поки в нас рідна мова є!

6-й учень

Цвіти і смійся, рідне слово!

У серці щирому звучи!

Моя чарівна, рідна мово,

Лети над світом не мовчи!

 ПІСНЯ  «МОВА  ЄДНАННЯ»

Синє небо над горою, найчарівніше з усіх

Ти під ним відчуєш волю і дитячий спогад слів.

Як побачиш синє море, степ безкрайній в далині,

Закохаєшся в дівочість української землі. 

Приспів:

Краща мова єднання це українська

Нам Україну народила,

Краща мова кохання це українська

Сила небес їй дала крила.

Ми талантами своїми і красою вразим всіх

Бог нам дав єдине щастя, а у злі нам жити гріх.

Не цураймося ніколи усім серцем полюбить.

Бо життя безкрайнє поле, все життя безкрайня мить.

Приспів.

Інсценізація легенди

  

Автор.  Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами.

Бог. (Вигукує таланти, якими може наділити і роздає надписи).

  • Елегантність і краса ( підходить дівчина з надписом на грудях – Франція).
  • Любов до господарювання ( - Угорщина)
  • Дисципліна і порядок  (  - Німеччина)
  • Владність   ( - Росія)
  • Здатність до торгівлі  ( -  Польща)
  • Хист до музики   ( Італія)

Автор. Обдарувавши всіх, підвівся Бог зі святого трону і раптом побачив у куточку дівчину. ( Вона була боса, одягнута у вишивану сорочку, руса коса переплетена

синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок з червоної калин. )

Бог. - Хто ти ? Чого плачеш?

Дівчина. - Я –українка , а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові та пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт.

Бог. - Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав.

  -  Як же зарадити твоєму горю?

(Дівчина хотіла йти, та Бог, піднявши правицю, зупинив її.)

Бог. - Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це  - пісня!

Дівчина.  – Щиро дякую і з радістю приймаю цей дар! ( Дівчина вклоняється низенько)

Автор.  – З ясним обличчям і вірою понесла дівчина  пісню в народ. І з тих пір наша славна Україна вважається найкрасивішою, найспівучішою країною світу!

 

Дівчина співає пісню

Інсценізація гуморески П.  Глазового «Кухлик»

Автор:                            Дід приїхав із села, ходить по столиці.

Має гроші - не минає жодної крамниці.

Попросив він:

Дід:

- Покажіть кухлик той, що з краю.

Продавщиця:

- Что? Чево? Я нє панімаю.

 

Дід:

 - Кухлик люба покажіть, той, що з боку смужка.

Продавщиця:

- Да какой же кухлік здесь, єслі ето кружка.

Автор:

Дід у руки кухлик взяв і нахмурив брови:

Дід:

- На Вкраїні живете й не знаєте мови.

Автор:

Продавщиця теж була гостра та бідова.

Продавщиця:

- У меня єсть свой язик, ні к чему мне мова.

Автор:

І сказав їй мудрий дід:

Дід:

- Цим пишатися не слід,

Бо якраз така біда в моєї корови:

Має, бідна, язика і не знає мови.

 

Інсценізація гуморески П.  Глазового   «У трамваї»

( Звук від’їжджаючого трамвая.

У салоні трамвая на проході стоять тісно пасажири)

Автор:

У трамваї повно.

І пасажир:

- Что ви за народ?

Впереді слободно, проході вперьод!

ІІ пасажир:

Ти чево, чувішка, прьосся на носок?

Опупєла, что лі? В головє пєсок?

ІІІ пасажир:

Нікакіх пойнятій об культуре нєт.

Убєрі свой локоть, он же как шкілєт.

 

 

ІV пасажир:

Дама в полосатом, топай вєсєлєй!

Трудно ж протолкаться, как срєді джунглєй.

ІІ пасажир:

Ти, піжон у шляпє, глазом нє косі!

Здєсь тєбє невдобно? Єздяй у таксі.

ІV пасажир:

Да протрі глядєлкі, коріш дорогой!

Ти же мнє на тухлю лєзєш сапогой.

V пасажир:

Что ти строїш хаханькі, будто нє причом?

Я же тібя спрашую русcким язиком!

Автор:

Так, бува, в трамваї здоровань гука.

А у нього мова, чуєте, яка?

І, либонь, гадає лобуряка той,

Що російську знає, як той Лев Толстой.

 

 П.ГЛАЗОВИЙ  -   «КРАСОТУЛЬКИ»

 У крамницях, у пивницях —

Дуськи, Муськи, Люськи.

Ти до них — по-українськи,

А вони — по-руськи.

Станеш глянеш: мамо рідна,

Господи мій, Боже!

Наяложене, патлате,

На чортяку схоже,

Стан свинячий, погляд вовчий

І усмішка кінська...

Нащо таким красотулькам

Мова українська?

 

 

1-й ведучий.   Сьогодні зі щирими словами ми звертаємось до Господа, щоб він оберігав нашу мову, нашу батьківщину, наш народ. Щоб нарешті на нашій землі не завтра, а вже сьогодні запанував мир і спокій, щоб матері не оплакували синів, які гинуть на своїй же землі. Щоб наші вороги усвідомили, що ми єдиний народ, що Україна – сильна, єдина, неділима – від Заходу до Сходу, від Півдня до Півночі,  і нікому  ніколи не вдасться поставити її на коліна.

Учень   Молитва

Коли до серця крадеться тривога, -

За долю України я боюсь, -

З молитвою звертаюсь я до Бога.

І мовою вкраїнською молюсь.

Прошу для України в Бога щастя

І захисту для всіх її дітей,

А мова українська, мов причастя,

Теплом своїм торкається грудей…

О Боже мій – Великий, Всемогутній,

Мою вкраїнську мову порятуй.

І в світлий день пришестя,

В день майбутній

Вкраїні Царство щастя приготуй.

 

Флешмоб 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Що означає бути вихованою людиною.

Мета: поглибити й поширити поняття учнів про ввічливість; показати необхідність виконання правил культурної поведінки й спілкування.

Обладнання: плакати з цитатами: «Ввічливість — це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям» (Емерсон), «Ніщо не коштує так де­шево і не ціниться так дорого, як ввічливість» (Сервантес).

Коментар: до початку заняття вчитель вішає на дошку пла­кати з цитатами.

Хід заняття

Слово вчителя.

Необхідність спілкування людей на основі визначених, а головне — всім добре відомих правил стає все більш оче­видною. Ці правила треба знати всім і не слід нехтувати ними.

«Правил поведінки дуже багато — спробуй їх всі запа­м'ятати!» — скажуть деякі. Насправді є одне просте пра­вило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна спричиняти незручності тим, хто поряд. І тоді її вважатимуть інтелігентною людиною.

Знання правил доброї поведінки, уміння спілкуватися з людьми, визначати характер незнайомого співбесідника або внутрішні емоції своїх друзів треба вчитися з дитин­ства. Володіючи такими знаннями, вам легше буде добитися успіхів на складному і цікавому шляху, який називається життям.

Філософ Емерсон сказав: «Ввічливість — це сума малень­ких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям». А іс­панський письменник М. Сервантес наголошував: «Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість». (Учитель звертає увагу учнів на плакати з цитатами.) Пра­вильність цих висловів безсумнівна, і протягом усього жит­тя ви будете кожний раз переконуватись у цьому.

Ввічливість є одним із проявів доброзичливого став­лення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, У школі, театрі, магазині чи транспорті. Ввічлива, тактов­на, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з любої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну дум­ку про себе.

    Запитання до учнів.

У яких вчинках проявляється ввічливість людини?

Слово вчителя.

Важливим показником ввічливості людини є її вміння вітатися. У світі існує багато форм різних привітань. Так, жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір пра­вою рукою. Ліву руку вони закладають за вухо і висовують язика. Європейці обмежуються, як правило, тим, що підні­мають шляпу і роблять легкий уклін. У японців для при­вітань застосовуються три види поклонів — найнижчий, середній уклін під кутом 30° і легкий уклін під кутом 15°.

Люди, зустрічаючись, у різній формі різними способами бажають одне одному доброго ранку чи дня, здоров'я, добра і благополуччя.  

Давайте перевіримо, чи знаєте ви основні правила таких привітань.

     Запитання до учнів.

Хто вітається першим — чоловік чи жінка, молодший чи старший, керівник чи підлеглий, учень чи вчитель?

Слово вчителя.

Ще одне правило: не слід чекати, доки з вами привітаєть­ся людина. Пам'ятайте: першим вітається вихованіший.

Але є деякі виключення з цих правил: хто заходить у кімнату, першим вітається з присутніми, а той, хто ви­ходить,— перший прощається з людьми, які залишилися у приміщенні.

Тож давайте постійно доводити собі та оточуючим, що ми — виховані люди.      Запитання до учнів.

Які ви ще знаєте способи привітання? (Чоловіки завж­ди встають, вітаючись із жінками, жінки вітаючись із жінкою чи чоловіком похилого віку.)

А коли встають учні?

Учитель поділяє учнів на дві команди — дівчат і хлоп­ців — і кожній по черзі ставить запитання. Відповіді оці­нюються за п'ятибальною системою, після чого робиться піДСУм0К виступів і обирається команда-переможниця.

Запитання до хлопців:

Які ви можете дати поради людині, яка іде в гості?

Запитання до дівчат:

Уявіть собі картину: в гостях на блюдечку вам піднесли чашку з вишневим компотом. Як пити компот і їсти ягоди, дотримуючись правил хорошого тону за столом?

Хлопцям:

1. За скільки хвилин до початку вистави повинен ти прийти в театр і що зробити за цей час?

2. Хлопчик крикнув перехожому: «Скільки годин?» Які три помилки зробив хлопчик при звертанні?

3. Два хлопчики зіштовхнулись у дверях і ніяк не мо­жуть розійтись. Хто з них повинен звільнити дорогу, якщо одному вісім років, а іншому — одинадцять?

     Дівчатам:

  1. Як вести себе під час вистави?
  2. Чи правильне твердження: при виборі подарунка за­вжди треба орієнтуватись на свій власний смак?
  3.           У квартирі пролунав дзвінок, і на порозі з'явились дві ваші подруги з подарунками. Одна подарувала коробку з цукерками, і іменинниця Оля відразу їх сховала, щоб потім з'їсти самій або дотримати до «кращих часів», а друга подарувала книгу, яку Оля вже читала. Зробивши незадоволену гримасу, дів­чинка повела своїх подруг до столу. Що вона зробила не так?

    Заключне слово вчителя.

Хороші манери потрібно не тільки знати, а і систематич­но застосовувати у житті.

Ніколи не забувайте, що поведінка людини — це дзер­кало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки. Доброта вам по­вернеться сторицею. А, як сказав Д. Бернард, «через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше — місце для сидіння».

 

docx
Додано
30 березня 2019
Переглядів
1324
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку