Урок-дослідження Дієприкметник як особлива форма дієслова, загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (урок-дослідження)

Про матеріал
дана розробка може бути використана учителями української мови при підготовці до уроку-дослідження особливої форми дієслова-дієприкметника
Перегляд файлу

Тема: Дієприкметник як особлива форма дієслова, загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (урок-дослідження)

Мета:ознайомити учнів з дієприкметником як особливою формою дієслова; формувати пізнавальні  вміння знаходити дієприкметники у текстах, визначати їх синтаксичну роль у реченнях, відрізняти дієприкметники від прикметників та дієслів; розвивати творчі вміння використовувати дієприкметники у власних висловлюваннях; за допомогою мовленнєво-дидактичного матеріалу виховувати любов до Батьківщини, уважність, вміння робити самооцінку.

Внутрішньо предметні зв’язки:

  Лексикологія  і фразеологія: засвоєння прислів’їв, приказок, крилатих висловів, до складу яких входять дієприкметники.

Синтаксис: уживання дієприкметників у ролі означення та присудка.

Культура мовлення та стилістика: використання у мовленні дієприкметників-антонімів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь, навичок

Обладнання: таблиці, тексти, підручник, індивідуальні картки

…З’явився серед слів Дієприкметник. І всіх,                                хто вмів виконувати дієслівну і прикметникову роботу, стали називати Дієприкметниками.                                                                                       І. Вихованець

                                         Хід уроку

I.Організаційний момент.

Слово вчителя:

Доброго дня! Перш ніж розпочнемо сьогоднішній урок, пропоную сісти, заплющити очі, розслабитися і повторити про себе за мною слова:

Аутотренінг:

  • Я учень
  • Я особистість творча
  • Я думаю, замислююся
  • Я хочу знати

II. Актуалізація опорних знань.

Учні одержують картки самооцінки.

Але перш ніж перейдімо до вивчення нової теми, ми перевіримо, як ви засвоїли попередні теми, адже ці знання потрібні під час уроку.

Бліц-опитування:

  • Які ви знаєте особові форми дієслова? (дієприкметник,дієприслівник).
  • Які ви знаєте види дієслів? (доконаний, недоконаний).
  • Який стан має дієслово? (активний, пасивний).
  • Яка частина мови називається прикметником?
  • Які морфологічні ознаки має прикметник? (рід, число, відмінок).

Перед кожним із вас лежить листок самооцінки. Під час роботи на уроці ви самостійно оцінюєте свої знання і виставляєте бали у листок самооцінки.

 

Назва роботи

пояснення

бали

1.

Повторення

1 бал

 

2.

Завдання-пошук

1 бал

 

3.

Розподільний диктант

2 бали

 

4.

Дослідження-пошук

1бал

 

5.

Узагальнення теоретичного матеріалу

1 бал

 

6.

Робота з текстом

1 бал

 

7.

Творча робота

2 бали

 

8.

Тести

2 бали

 

Я заслуговую на оцінку на уроці_______ балів.

III. Оголошення теми, мети уроку

Слайд №1

 

Учитель: 

  • Запишіть у зошити число та тему уроку.
  • Зверніть увагу на епіграф.

IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Слайд №2 «Лист»

  • Ой, що це? Нам прийшов електронний лист. Увага на екран!

Отже,що ми повинні вивчити сьогодні на уроці?

Учні відповідають

Приступаємо до виконання завдань.

V. Усвідомлення нового матеріалу.

1). Учитель: спочатку ми з’ясуємо, чому дієприкметник так називається. Зверніть увагу на екран.

Слайд №3 « Квіти»

Отже, які слова в словосполученнях називають ознаки предметів? На що саме вказують ті ознаки? Чим вони відрізняються? Яке слово називає постійну ознаку предмета, тобто таку, що не залежить від впливу на цей предмет інших предметів?

Слайд №4 «Запам’ятайте!»

 

                             

 

 

 

Відповідь:Прикметники: великі, легенький, теплу.Дієприкметники: скошена, зметеного, опале

 

 

Слайд №5. « Візьми до уваги!»

3). Розподільний диктант із зашифрованою відповіддю.

Розподілити виділені слова у два стовпчика: у перший – прикметники, а в другий – дієприкметники. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з других літер слів прочитаєте продовження вислову Івана Огієнка: «Мова…»

Вдалий (день), знайдений (хлопцями), чутливий (до болю), накручений (ткалею), зроблений (батьком), ошатний (гість), попереджений (директором),здобутий спортсменами), надувний (м’яч), зумовлений (обставинами).

Відповідь: «Мова – душа народу»

Слайд №6

4).  Слайд №7 «Дослідження-пошук»

VI. Слайд №8 «Узагальнення теоретичного матеріалу»

                               

VII. Слайд №9 «Робота із текстом»

 

Завдання:

  1. Визначити тему тексту. Добрати заголовок.
  2. Виписати дієприкметники. Яку роль вони відіграють у тексті?
  3. Визначити морфологічні ознаки дієприкметників.
  4. Пояснити правопис виділених слів.
  5. Робота в групах:

«Художники». Розгляньте репродукцію картини К. Білокур. Зіставте текст зі своїми враженнями від картини. Що, на вашу думку, символізує забута хустинка?

«Репортери». Скласти уявний діалог з Катериною Білокур.

Відповідь:

Забута – дієприкметник, жін. рід, Н.від., пасивний, доконаний вид, однина,означення.

Припала – дієприкметник, жін. рід, активний, доконаний вид, однина, Н.від., активний, означення.

Сповнений – дієприкметник, чол. рід, Н.від, пасивний, однина, доконаний вид, означення.

Освітлений – дієприкметник, чол.рід, пасивний, Н.від., однина, доконаний вид, означення.

Обмежені – дієприкметник, множина, Н.від.,пасивний, доконаний вид, означення.

VIII. Слайд №10 «Творча робота»

 

 

IX. Слайд №13 «Тести»

 

ВІДПОВІДЬ:1-в, 2- в, 3- а.

 

X. Домашнє завдання. Слайд №12.

 

XI . Підсумок уроку. Слайд №11.

 

 

docx
Додано
18 червня 2019
Переглядів
1721
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку