Презентація Дієприкметник як особлива форма дієслова, загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (урок-дослідження)

Про матеріал
дана презентація може бути використана учителями української мови до уроку " Дієприкметник як особлива форма дієслова"
Зміст слайдів
Номер слайду 1

ДІЄПРИКМЕТНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА: ЗАГАЛЬНЕ ЗНАЧЕННЯ, МОРФОЛОГІЧНІ ОЗНАКИ, СИНТАКСИЧНА РОЛЬ.

Номер слайду 2

Увага! Увага! Я, Чаклун країни Морфології, впевнений ,що учні не дуже люблять читати теоретичний матеріал. А тому, якщо ви не виконаєте мої вимоги, я назавжди закрию вам дорогу до однієї із форм дієслова. А як ви будете обходитися без неї? Знаю, що ви сьогодні розпочинаєте вивчати дієприкметник, тому мої вимоги такі: - Ви повинні з’ясувати, чому дієприкметник так називається. - Яке має загальне значення. - Визначити його граматичні ознаки. - З’ясувати синтаксичну роль дієприкметника у реченні. Протягом уроку я пильно буду слідкувати за вашою роботою над вивченням дієприкметника. Удачі вам! Чаклун

Номер слайду 3

1. Порівняйте квіти, зображені на малюнку. Доберіть до них кілька означень, користуючись довідкою.2. Назвіть постійні ознаки квітки. Яких ознак вона набуває, коли на неї спрямовано певні дії або вона сама їх виконує: помита, полита. Доглянута?3. Зіставте словосполучення: червона квітка і доглянута квітка. Довідка. Червона, свіжа, весела, духмяна, яскрава, тьмяна, квола, доглянута, полита, засохла , умита, похмура, занедбана, сяюча.

Номер слайду 4

Запам’ятайте!Дієприкметники вказують на ознаку діючого предмета (розквітлий сад, опале листя) або предмета, з яким щось роблять, робили або зробили (написаний твір, запалене багаття). Отже, дієприкметник указує на ознаку предмета за дією, що виявляється в часі, і відповідає на питання Який? Яка? Яке? Які?Завдання: Прочитайте речення. Випишіть у перший стовпчик прикметники, а в другий – дієприкметники. Поясніть правопис виділених слів. Запишіть фонетичною транскрипцією слова легенький і висіявся. Медвяно пахне скошена трава (А. Малишко). На великі купи листя, зметеного напередодні, висіявся легенький іній (М. Стельмах). Опале листя лежить горілиць – на теплу зиму (Нар. прикмета).

Номер слайду 5

Візьміть до уваги! Дієприкметник має ознаки прикметника: відповідає на питання який? Яка? Яке? Які? (синіючий, задумана), змінюється за родами, числами,відмінками. У реченні виступає означенням. Дерева стояли, обтяжені снігом. Завдання. Розподілити виділені слова у два стовпчики: у перший – прикметники, а в другий – дієприкметники. Якщо ви правильно виконаєте завдання, то з других літер слів ви прочитаєте продовження вислову Івана Огієнка: “Мова…” Вдалий (день), знайдений (хлопцями), чутливий (до болю), накручений (ткалею), зроблений (батьком), ошатний (гість), попереджений (директором), здобутий (спортсменами), надувний (м’яч) ,зумовлений (обставинами). 

Номер слайду 6

Відповідь: « Мова – душа народу»Прикметники дієприкметникивдалий знайденийчутливий накрученийошатний зробленийнадувний попереджений здобутий зумовлений

Номер слайду 7

Завдання. Записати словосполучення та речення, підкреслити дієслова двома лініями, дієприкметник – хвилястою лінією. Визначте час та вид дієслів та дієприкметників. Двері відчинили – відчинені двері; листа надіслали – надісланий лист; вікна пофарбували – пофарбовані вікна; квіти зірвали – зірвані квіти. Запам’ятайте!Дієприкметник має форму часу: теперішній (малюючий) і минулий (намальований); буває недоконаного (тремтячий) і доконаного (зроблений) виду; активного (зеленіюче поле) і пасивного (пошитий одяг) стану. Дієприкметник вимагає від іменника певного відмінка (обраній темі); може мати пояснювальні слова (написаний сьогодні лист).

Номер слайду 8

Узагальнення теоретичного матеріалу. Дієприкметник має ознаки: Прикметника дієслова. Питання (який? Яка?...) вид (доконаний, недоконаний)Рід (чол., жін., сер.) час (теперішній, минулий)Число (однина, множина) стан (активний, пасивний)Відмінок у реченні – присудок У реченні - означення

Номер слайду 9

Завдання: Визначте тему тексту. Доберіть заголовок. Виписати дієприкметники. Яку роль вони відіграють у тексті?Визначити морфологічні ознаки дієприкметників. К. Білокур. Пояснити правопис виділених слів. Колгоспне поле. Катерина Білокур могла працювати над однією квіткою так довго, поки та не одцвітала. Пелюсточку за пелюсточкою вимальовувала шість червоних жоржин біля плетеного тину. Одного разу зняла з себе мережану хустку, зав’язала нею кущ жоржин у квітнику. Ні, не пасує. Нарешті знайшла місце для хустки: вона висітиме на тиночку, мовби забута ще звечора, припала росою. Тоді пейзаж у просвітку між квітами буде ранковий. Холоднуватий, сповнений блакиті, освітлений неяскравим світлом. «Забута» хустка зігріла картину теплом людської присутності. Художниця завжди малювала обмежені у просторі куточки городу, квітника, саду. (За Д. Степовиком)

Номер слайду 10

Розвиток мовлення із творчим завданням. Знайти дієприкметники, визначити синтаксичну роль. Скласти за одним із прислів'їв невеликий твір. А). Де хата не метена – там дівка не плетена. Б). Не хвали кашу, коли просо не посіяне.

Номер слайду 11

Електронний лист А це знову я, Чаклун країни Морфології! Зараз перевірю ваші знання стосовно дієприкметника методом «Прес». Я називаю початок речення, ви його повторюєте і даєте своє продовження. На уроці я дізнався…На уроці я зрозумів… На уроці я навчився… Найбільший мій успіх – це… Найбільших труднощів я відчув… Я не вмів, а тепер умію… Бачу,матеріал ви засвоїли, так що перешкод у подальшому вивченні дієприкметника вам робити не буду. Бувайте! Чарівник країни Морфології.

Номер слайду 12

Домашнє завдання1. Виписати з творів художньої літератури 6-7 речень із дієприкметниками. Визначити морфологічні ознаки дієприкметників.2. Уявити ситуацію, що ви самостійно готуєтеся до тематичного оцінювання, де одним із питань буде розповісти про дієприкметник як особливу форму дієслова. Добираючи власні приклади щодо одержаного теоретичного матеріалу, скласти зв’язне висловлювання в науковому стилі.

Номер слайду 13

Тести.1 Укажіть рядок, у якому всі слова – дієприкметники. А) Зраділий, веселий, розумний; Б) зеленіючий, промоклий, повний; В) розпечений, працюючий, розквітлий; Г) обговорюваний, весняний, виконаний.2 Позначте рядок, де всі дієприкметники – активні. А) зібраний урожай, написаний лист, виконане завдання;Б) пожовкле листя, засіяні лани, вимитий посуд;В) дозрілі овочі, завмираючі звуки, чаруюча ніч;Г) розбита склянка, зарослий сад, квітучий степ.3 Позначте рядок, у якому вжито дієприкметник пасивного стану. А) Шумлять жита, оновлене село у воду видивляється з узгір'я ( М. Рильський). Б) Постарілий і посивілий стояв він перед дочкою ( О. Гончар). В) На відпочилім небокраї прекрасний розгортається пожар ( М. Стельмах).

pptx
Додано
18 червня 2019
Переглядів
4968
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку