Урок-дослідження "Комедія І. Карпенка-Карого "Сто тисяч". Проблематика твору. Наскрізна та "одвічна" проблема влади грошей" (8 клас).

Про матеріал
Даний конспект вміщує елементи компаративістики для більш грунтовного дослідження провідної проблеми твору.
Перегляд файлу

Борисова Світлана Михайлівна

 

Комедія І. Карпенка – Карого «Сто тисяч». Проблематика твору. Наскрізна та «одвічна» проблема влади грошей (8 кл.).

Мета:

  • на прикладі твору дослідити, як вирішується проблема влади  грошей;
  • з’ясування кола інших проблем твору ,порушених у творі;
  • дослідити проблему влади грошей та їх згубного впливу на людину у     світовій літературі, усній народній творчості;
  • розвивати логічне мислення, вміння спостерігати, узагальнювати, робити обгрунтовані висновки;
  • виховувати зневажливе ставлення до таких рис, як жадібність, підступність, жаги до збагачення будь-яким шляхом , прищеплювати любов, повагу до ближнього, родинного кола.

Обладнання: портрет І. Карпенка-Карого, уривки з фільму «Сто тисяч»(1958), наочність «Проблематика твору».

Тип уроку: урок-дослідження.

Перебіг уроку

  1. Актуалізація опорних знань.

- На минулому уроці ми опрацювали зміст твору, з’ясували тему та ідею твору. Пригадаймо їх. Яка тема твору? ( Тема - зображення життя селянства в пореформені часи, суспільні явища, що мали місце в    80- 90-х роках 19ст.)

- А яка ж ідея твору? ( Ідея - викриття й засудження в образі Герасима Калитки хижацтва, жорстокості, ненависної жадоби до наживи, духовної обмеженості, а також згубного впливу грошей на вихідців із народу (Ботавентура, Савка).

  1. Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми повинні розглянути коло проблем, які порушені у творі. І, як бачите, першою проблемою є проблема влади грошей. Під час уроку ми повинні довести , чи дійсно ця проблема є наскрізною у творі та            «одвічною». Чи можемо зразу довести це твердження? Ні. Дослідивши всі ваші міркування, ми зможемо або підтвердити цю думку, або її спростувати.

 І так – гроші . Що таке гроші (створення асоціативного куща)? Гроші - це засіб для виживання. А для декого - сенс життя. А для Калитки чого варті гроші? Пропоную вам переглянути калейдоскоп відео-уривків та їх обговорення (Запропонувати перегляд 11 уривків із художнього фільму «Сто тисяч»).

Результат пошуку зображень за запитом "сто тисяч скорочено"

 

 

- На що Калитка іде заради грошей? (Безжально експлуатує своїх робітників, економлячи навіть на їжі; знущається над дружиною, прикриваючись цитатами із Святого письма, не дає коней для поїздки до церкви, бо коні грошей коштують; намагається одружити сина на одній із доньок Пузиря заради збагачення, ігноруючи почуття Романа до Мотрі; не віддає обіцяний посаг доньки - 5000 крб., влаштувавши навіть бійку зі сватами; іде на злочин – купує фальшиві гроші; ладен вбити заради грошей; зрозумівши, що його ошукано, вчиняє спробу самогубства – вішається – «Краще смерть, ніж така потеря!»)

- Чи довели ми твердження, що дана проблема є наскрізною? Так.

- А чи є вона «одвічною» ?

Результат пошуку зображень за запитом "сто тисяч скорочено"

 

Результат пошуку зображень за запитом "українські прислів'я та приказки" Заслуховування виступу учениці «Чи є одвічною проблема влади грошей на прикладі усної народної творчості?». Пропонується проект-презентація з підбором відповідних прислів’їв та приказок.

         Виступ №1.

Досліджуючи усну народну творчість, цю скарбницю мудрості, можна зробити висновок, що проблема грошей та їх згубного впливу на людину дійсно «одвічна». Скільки існує людське суспільство, стільки існує й ця проблема. Саме це підтверджують прислів’я та приказки, які є дзеркалом людського життя, ставлення людей до грошей, збагачення, вплив цих чинників на моральні аспекти людського співіснування. Це підтверджують такі прислів’я:

  • Грошей багато, а щастя мало.
  • З золотом, як  з вогнем: і тепло з ним, і небезпечно.
  • Гроші всюди хороші.
  • Срібло – злото тягне людину в болото.
  • За наші гроші ми всім хороші.
  • У кого гроші, той і хороший, а як їх нема, то всім дарма.
  • У кого гроші є, тому й руку всяк дає.
  • Хоч у голові пусто, аби грошей густо.
  • Совісті менше – грошей більше.
  • З грошима і в грязі чистий.
  • Копійка любить, щоб її лічили.
  • Без грошей, як без рук.

 

Учениця визначає прислів’я, які найкраще підходять до образу Герасима Калитки та рекомендує записати у зошити прислів’я, яке  відповідає темі уроку «Срібло - злото тягне людину в болото».

 

- Чи досліджували цю проблему інші митці у світовій літературі? Так. (Заслуховування дослідження проблеми влади грошей  у світовій літературі іншої учениці на прикладі твору Чарльза Діккенса  «Різдвяна пісня у прозі»).

 

Результат пошуку зображень за запитом "різдвяна пісня в прозі"

 

                                                       Виступ №2.

Нещодавно на уроках світової літератури ми розглядали твір Чарльза Діккенса «Різдвяна пісня у прозі», головним героєм якого був Скрудж- місцевий багатій. Він мав все: гроші, певну владу над людьми, свою справу, яка приносила йому непоганий прибуток. А чи був він щасливим? Скоріш за все – ні. Звичайно, бідність та злиденність дуже неприємні. Але є ще огидніші явища: жадібність, скнарість, зневага до оточення, ненависть до людей. Але ще страшніша – темнота і небажання помічати щось.

Скрудж, маючи великі статки, поводив себе, як бідний, бо економить на всьому, він не визнавав ні свят, ні подарунків. Але привид Марлея та три душі дали йому шанс, щоб він змінився. І, мандруючи з душами в минуле, а потім у майбутнє (його смерть на самоті), він зрозумів, що самотність – найжахливіше у людському життя, а найголовніше – це рідня, дружнє оточення, добрі справи та добре серце.

Тому я вважаю, що дана проблема була, є й буде актуальною, поки існує суспільство. Але якщо герой Чарльза Діккенса наприкінці твору змінюється, очищується, перероджується, намагається добрими справами допомогти людям, то Герасим Калитка, напевно, ніколи не зміниться, тому що для нього краще смерть, ніж втрата грошей («Краще смерть, ніж така потеря!»).

 

  1. Обговорення кола інших проблем, порушених у творі, а також з’ясування, через які образи розкриваються ці проблеми.

Проблематика твору.

  • Проблема влади грошей ( Калитка – Савка).
  • Проблема духовної деградації (Калитка – Савка).
  • Проблема бідності та багатства ( Савка – Калитка – Бонавентура).
  • Проблема добра і зла ( добро – Параска, Роман, Мотря, Бонавентура, зло – Невідомий, Калитка).
  • Проблема життєвого вибору ( Калитка, Савка, Бонавентура).
  • Проблема батьків і дітей ( Параска, Калитка – Роман, Мотря).
  • Проблема кохання ( Роман, Мотря, Параска – Калитка).

Створення порівняльної характеристики Герасима Калитки та Савки

 

Герасим Калитка

Спільне в образах

Савка

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра « Вгадай героя п’єси»

 

  1. «Так я сібє видумал новую комерцію; хороший будєт гендель, ежелі удасться…» (Невідомий).
  2. «Все він зна – тільки нічого не робе» ( Роман – про Бонавентуру).
  3. «Жид – то діло, а Копач – морока» (Калитка).
  4. «Лупи та дай» (Калитка).
  5. «… без грошей, а з грішми…і чорт не брат» (Савка).
  6. «Товар нравиться – візьміть, не нравиться – не беріть. Ми не нуждаємся в покупателях…» (Невідомий).
  7. «Півобіда сам злопає і на перешкоді ділові стане…» (Калитка про Бонавентуру).
  8. «Хазяйственний мужик – велике діло» (Бонавентура про Калитку).
  9. «Вчений поки бога змалює, то чорта з’їсть» (Калитка).
  10. «Гроші – гроші всьому голова» (Калитка).
  11. «Обіцянка – цяцянка, а дурневі радість» (Калитка).
  12. «Вік живи, вік учись» (Бонавентура).

 

  1. Підсумок уроку.

- Чи довели ми, що проблема влади грошей – наскрізна, «одвічна»? А чи є вона актуальною сьогодні? (Заслухати думки учнів)

- Чи досягли ми мети уроку?

 

 

 

 

  1. Домашнє завдання.
  1. Для високого рівня – написати твір про те, як вони уявляють подальші дії героїв п’єси і що з ними сталося у майбутньому.
  2. Для достатнього рівня – скласти інформативні грона до образів Герасима Калитки, Савки.
  3.     Для середнього рівня – скласти інформативні грона до образів Параски, Романа, Мотрі, Бонавентури.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Ігнатова Марина Василівна
    Дякую за розробку уроку.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
7 січня 2020
Переглядів
10521
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку