Урок-дослідження "Музика і валеологія"

Про матеріал
Мета: 1. Ознайомити учнів з можливостями музики в області валеології; 2. Розкриття поняття “музикотерапія”, історичний огляд; 3. Навчити учнів правильно обирати музику для зняття втоми, стресових станів; 4. Розкрити поняття “токсична музика” й показати її шкідливий вплив на здоров’я людини.
Перегляд файлу

Бердянська загальноосвітня школа I - III ступенів №11

Бердянська рада Запорізької області

 

 

 

 

 

 

Урок-дослідження з музики у 6 класі

з теми: Музика і валеологія

 

 

 

 

 

 

 Підготувала: Воробйова Марина Іванівна

вчитель музики

                                                                            вища категорія

                                                                                  cтарший вчитель”

 

м. Бердянськ, 2016

                         Тема уроку: Музика та валеологія.

Мета: 1.  Ознайомити учнів з можливостями музики в області валеології;

2.  Розкриття поняття музикотерапія, історичний огляд;

3.  Навчити учнів правильно обирати музику для зняття втоми, стресових станів;

4.  Розкрити поняття токсична музика й показати її шкідливий вплив на здоров’я людини.

Музичний матеріал: поспівки  тата Отто"; Є.Крилатов, сл.  Ю.Ентіна "Прекрасне далеко"; "Пісня про дзвони" з т / ф "Пригоди Електроніка"; А.Зацепін "Чарівник" з т/ ф "Відважний Ширак"; Я.Дубравін, сл. В.Суслова "Скрізь музика живе" – вікторина, виконання пісень (по одному куплету); Г.Струве, сл. І.Ісаковой  "Музика"; гурт "Slеуг"  Metallica (фрагмент) - слухання. П.А.Бородін "Квартет  ​​2" (фрагмент).

Обладнання та методичні посібники уроку:

девіз уроку: "Ніхто не подбає про тебе краще, ніж ти сам."; малюнки зроблені заздалегідь учнями під враженням музики класичної і ультрасучасної; кольорові картки; картки з таблиці емоційно-естетичних визначень;, різнокольорові фломастери; фрагменти з радіопередачі "Різнобарвний світ" ; Ю.П.Лісіцин, Е.П.Жіляева "Союз медицини та мистецтва", М. "Медицина" 1985 рік.

Тип уроку: Урок - дослідження.

 

 

 

Хід уроку

images (6).jpgtimthumb.jpg
     I.   Поняття валеології; зв'язок музики і валеології; наукові обґрунтування впливу музики на людину; поняття «музикотерапія» історичний огляд.
            1. Вхід під музику Ванесси Мей "Classical Jazz". Привітання.
            2. Оголошення мети уроку:
-  Сьогодні ми будемо говорити про музику і валеології. Сьогодні м дізнаємося про те,  як музика може допомогти нам у збереженні нашого здоров'я і навіть може нашкодити йому.
            Почати наш урок хочу з питання: "Що таке валеологія?"
            3. Давайте розглянемо як музика може впливати на наше здоров'я.
            У ході наукових експериментів і спостережень вчені встановили, що
музика впливає на:
             - Підсвідомість;
             - Нервову;
             - Серцево-судинну;
             - Дихальну системи;
             - Усуває стресові фактори.
             Про позитивний вплив музики на здоров'я людини,  люди знають ще з давніх-давен. Давайте зробимо невеликий історичний екскурс у минуле і подивимося, як музика допомагала відновлювати і зберігати здоров'я.
            Індія - давньоіндійські лікарі знали про позитивні впливи співу на людину. Лікували за допомогою спеціальних пісень, прийом вели "на розспів".
            Східна Африка - шамани древніх африканських племен лікували співом й мелодійним дзвоном спеціальних дзвіночків.

     Стародавній Рим грою на лірі знімали напади скаженого гніву в

Олександра Македонського.
            Середньовіччя - виникнення і поширення "музикотерапії" - лікування музикою. Поділяли на два види - муз. терапія активна - коли грав сам хворий і пасивна - хворий слухав. Лікували захворювання серцево-images (3).jpgсудинної і нервової систем.
            Італія - ​​музика ліки від важкої недуги, що отримав назву "танець святого Віта".
                Англія епохи Відродження - успішно борються за допомогою музики з хронічною меланхолією.
            XVIII - XIX століття - музикою лікуються і знімаються психічні розлади та інші недуги. Рідкісна психіатрична лікарня не обходиться без штатного музиканта.
            Наш час - музика звучить в палатах хворих, скрашуючи їх перебування у лікувальних установах. Звучить в операційних. Звучить в навушниках хворого,

images (5).jpgimages (1).jpg відволікаючи його від дзвону хірургічних інструментів і від своїх обтяжливих думок.
                   Японські вчені в ході експериментів встановили, що музика:
           а) стимулює нервові центри,
           б) від тональності (звуковисотного співвідношення) і ритму залежать робота серця і дихальної системи.

 

II. Конкретні приклади (вокально-хорова робота):

-  Мені хочеться сьогодні показати вам конкретні вправи, котрі допоможуть вам піклуватися про своє здоровя.
             1) Вправа (розпівка) для зняття нервової напруги, на розслаблення              

 тата Отто". Від звуку "ре '" вибудувати інтервал ч.5 - "ре"' - "ля". На кожен рядок поспівки виконується тілорух. Положення сидячи.


                          "У тата Отто сім, синів" - круговий рух головою.
                           Сім синів у тата Отто - рух плечима вгору, вниз.
                           І не сидять вони і не лежать вони - крокувати сидячи на стільці.
                           А лише співають вони добрі пісні "- всі 3 попередніх руху одночасно.

            Вправа виконується 3-5 разів до повного розслаблення тіла.


            2) Дихальна вправа "Вдихни аромат квітки". Зміцнюється діафрагма, вправа сприяє розвитку більш глибокого дихання. Права рука лежить в районі діафрагми, ліва - в районі бронхів. Безшумно через ніс втягується аромат улюбленої квітки  (уявний), активно працюють м'язи преса, діафрагма. Контроль - рухатися на пресі повинна права рука, а не ліва - на бронхах! Робити вправу в будь-який час по 10-15 с. Можна після сніданку, після ранкових приготувань.
            3) Емоційний настрій – підняти та поліпшити настрій, заспокоїтися, відволіктися, допоможуть пісні. Співайте ваші улюблені пісні – вам буде легше жити!
            Попередньо лунають картки (різним групам дітей) - кольорові, з назвами пісень, емоційно-естетичних визначень.
            Вікторина: пісні впізнаються по вступу і виконуються по 1 к. й приспіву без назви. Після проспівування діти називають по карткам назви пісень, характеризують свій емоційний настрій по таблиці емоційно-естетичних визначень, кліровим карткам.

 

III. Для відпочинку.

-  Ви непогано попрацювали й відпочити вам не завадить ... скрипка!     

Спокійна, плавна мелодія зіграна на скрипці допоможе зняти емоційну напругу, втому і навіть головну біль.
            Сядьте зручніше, розслабтеся і слухаючи відпочивайте!
            Звучить Квартет № 2 П.Бородіна (фрагмент).
            Індивідуальний підбір музики для відпочинку - при прослуховуванні в розслабленому стані пульс повинен впасти до 60 ударів на хвилину.

images (7).jpg
             IV. Негативний вплив музики на людину:
             Ми зараз говорили про позитивні приклади впливу музики на людину. А чи знаєте ви, що музика може надавати і негативний вплив на людину та її здоров'я.  Ще давньогрецький вчений Платон зазначав, що надмірне захоплення музикою може згубно позначитися на людині, зробивши її зніженою, швидко дратівливою, а тому - жовчним і безглуздим!
            У наш час в ході експериментів вчені встановили, що музика може нанести шкоду здоров'ю людини, тільки не зробивши його зніженою, а ввести в стан важкої депресії - байдужості до самого себе і до життя.
            Японські вчені провели експеримент, метою якого було з'ясувати як впливає на психіку людини музика класична і ультрасучасна. 

8.jpgУ ході експерименту з'ясувалося, що група людей слухала класичну музику після навантажень робочого дня відчуває себе добре. Люди могли розслабитися, відпочити, спокійно спати. А група людей що слухала ультрасучасну музику -  metallica, heavy metal та ін., відчували себе погано. Люди були роздратовані, неспокійні. Через деякий час стали скаржитися, що уві сні їх переслідують чудовиська, вони бачать картини пекла. А ще через деякий час багато хто з цієї групи впали в стан сильної депресії. Експеримент був припинений.
            Зверніть увагу на малюнки. Ось підтвердження, роботи ваших однолітків. Давайте і ми спробуємо провести подібний маленький експеримент. Прозвучать два твори. А ви у ході їх звучання зафіксуйте свій емоційний стан і образне сприйняття цієї музики: (різним групам)
            1. Кольоровими картками викладіть своє колірне відчуття, сприйняття.
            2. Підберіть з емоційно-естетичної таблиці відповідні прикметники. 

Можете додавати свої.
            3. А вас попрошу графічно зобразити свої відчуття. Може це будуть зігнуті, ламані або плавні, хвилеподібні лінії. Завдання зрозуміло? Починаємо наш експеримент.
            Звучать: пісня Г.Струве "Музика" і фрагмент групи "Slayer" (metallica).
            Розбір та ознайомлення з враженнями.
            Підсумок: Сьогодні ви дізналися багато нового про музику та її вплив на людський організм. Мені дуже хочеться, щоб після нашого уроку ви зробили відповідні висновки. Прочитати девіз уроку.
            Домашнє завдання. Напишіть вдома, в словниках, сподобався чи ні вам сьогоднішній урок і чому. Які вправи і відомості про музику і валеологію вам запам'яталися.
            Урок закінчений. Спасибі за роботу. До побачення.
             Вихід під музику.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Onyshchenko Oksana
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 січня 2019
Переглядів
675
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку