Урок-дослідження Роль прикметників у мовленні

Про матеріал
Тема. Роль прикметників у мовленні Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; розширити і поглибити їх знання про значення і роль прикметників у мовленні. Розвивати зв̕язне мовлення, увагу, спостережливість. Виховувати любов до рідної мови.
Перегляд файлу

 

Тема. Роль прикметників у мовленні

Мета: повторити, узагальнити та систематизувати знання учнів про прикметник як частину мови; розширити і поглибити їх знання     про значення і роль прикметників у мовленні. Розвивати зв̕язне мовлення, увагу, спостережливість. Виховувати любов до рідної мови.

 

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

1. І знову дзвоник кличе в клас,

   Знання нові чекають нас.

   Тож починаємо урок,

   За парти кличе нас дзвінок.

 

2.Перевірка готовності до уроку

- Уважно подивіться на свої парти. Чи готові ви до уроку української мови?

3. Девіз нашого уроку:

       Не просто слухати, а чути.

       Не просто дивитися, а бачити.

       Не просто працювати, а міркувати.

       Про каліграфію пам̕ятати.

4. Інтерактивна вправа „Очікування”

     ― Діти, яким має бути наш урок?

 Урок має бути:                      Ми будемо:

   цікавим                                уважними

   змістовним                         активними

   пізнавальним                      дисциплінованими

   навчальним                         зібраними

 

 

― Отже, якщо ви будете такими, то наш урок буде цікавим, творчим,  продуктивним.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Підготовка до визначення теми уроку.

― Сьогодні у нас незвичайний урок.  Урок ― дослідження. Ми будемо досліджувати одну із самостійних частин мови. Яку саме ― ви дізнаєтесь, коли зберете слово.

Гра «Збери слово»

  • А зараз я прошу вас пригадати, що позначають ці позначки при розборі слова за будовою.
  • Прочитайте слова:                          знайдіть в цих словах:

                                 прийшов                                   префікс       

                                 ягідка                                        суфікс

                                 мета                                           корінь

                                 прямокутник                            суфікс

  • Яке слово утворилося? Як ви думаєте, яка тема буде нашого сьогоднішнього уроку?

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

- Сьогодні на уроці ми будемо говорити про прикметник. Згадаємо, що ми вже знаємо про прикметник, з'ясуємо його роль у мовленні.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

1.Каліграфічна хвилинка.

П ри км ме ет тн ик

- В якому слові можуть бути такі з'єднання? (Прикметник)

- Запишіть його.

2. Поетична хвилинка. (Прошу вас уважно послухати віршик і запам’ятати прикметники, які зустрічаються в ньому)

Прикметник – це частина мови,

Без неї нам не обійтись.

Ти вслухайсь в слово пречудове,

Йому, як другові всміхнись:

Земля – ласкава, люба, рідна,

А сонце – щире, золоте,

А небо – лагідне й погідне,

Життя прекрасне дороге.

А очі в мами – добрі, ніжні,

А голос -  чистий і дзвінкий,

А руки  - теплі і надійні,

 

 

А погляд – сонячний, ясний.

- Які прикметники ви почули?

3. Запиши прислів’я, розділяючи межі кожного слова.

Працямаєгіркийкорінь,тасолодкийплід.

4. Знайдіть в цьому прислів’ї прикметники, підкресліть їх хвилястою лінією.

- Що можна сказати про ці прикметники?

- На які ознаки вказують прикметники?

Робота з малюнками – визначення ознак прикметників

Чорний-білий котики(колір)

Квадратний – овальний стіл (форма)

Сумний – веселий чоловік (настрій)

Дерев’яне – пластмасове – металеве відро (матеріал  виготовлення)

Великий – малий м’яч (розмір)

5. Вправа «Мозковий штурм».

   - Яку частину мови називають прикметником? Наведіть приклади.

   - На які питання він відповідає?

   - На які ознаки вказують прикметники?

   - З якою частиною мови пов'язаний прикметник?

   - За чим змінюються прикметники?

   - Яким членом речення найчастіше буває прикметник?

   - Яку роль відіграють прикметники в мовленні? (Збагачують, прикрашають нашу мову, допомагають точніше висловити свою думку).

ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів

1. Гра «Знайди пару» (робота в парах)

Висока                     веселе

сумне                       низька

сильний                   чиста

легке                        великі

брудна                     слабкий

маленькі                  важке

2. Робота з підручником. (вивчення правила с.91)

3. Колективна робота із вправою 189 (1,3 завдання)

Фізкультхвилинка 

4. Вибірковий диктант

- Зараз м и з вами спробуємо «пересіяти» через сито слова. Запишемо у зошити тільки ті, які стосуються нашої теми «Прикметник».

Зимове, шелестить, дзвін, веселий, шелест, дзвінкий, дзвонить, чотири, радісні, щира, зима, блакитне.

5.Робота з загадками.

- А зараз нам треба послухати загадки, відгадати їх. Вам треба буде записати тільки відгадку, поставити запитання до  слів-прикметників, за якими ви їх розпізнали:

1) Білий, а не цукор, м’який, а не вата, без ніг, а йде. (Сніг (який?) білий, м’який)

2) Влітку – лагідний, взимку – холодний, восени – пронизливий, весною – теплий. Може руйнувати, а може і допомагати. ( Вітер ( який?) лагідний, холодний, пронизливий, теплий).

6. Робота з прислів’ями.( робота в парах)

- Закінчи прислів’я, з’єднавши стрілочками початок і кінець.

 

 

На чорній землі                                  половина здоров’я.

Вогонь – добрий слуга,                     а пізня сльози ллє.

Весела думка -                                    а й та працює.

Бджола мала,                                      білий хліб родить.

Рання пташка росу п’є,                      але поганий господар.

Перевірка: прочитайте прислів’я, які мають ознаки кольору; почуття; настрою; розміру; часу.

7. Виберіть потрібне слово з поданих у дужках синонімів і запишіть речення, вставляючи пропущені орфограми.

(Спить, куняє, дрімає) з.мля під гл.боким снігом.

8. Серед однорідних слів, знайди прикметники і запиши їх у зошит.

Синька                                   зеленіє                                       жовтий

Синіти                                    зелений                                      жовтіє

Синій                                      зелень                                         жовтень 

- Що означають ці прикметники? (колір)

- Що таке ознака?

- Які ще ви знаєте ознаки і властивості прикметників?

9. Тестування.

1. Позначте рядок з правильними твердженням.

 а) Прикметник – це частина мови.

 б) Прикметник – це частина слова.

 в) Прикметник – це частина світу.

2. Обери рядок у якому всі слова прикметники.

а) Прозорий, складне, важлива.

б) Гострий, глибокий, гілля.

в) Снігова, засніжений, сніжинка.

3. Позначте рядок, в якому прикметники – антоніми.

      а) Розумні – мудрі.

      б) Добрий - злий.

      в) Уважні – добрі.

 4. Прикметники роблять наше мовлення:

а) усним, письмовим;

б) виразним, голосним;

в) багатшим, досконалим.

Перевірка. 1 – а, 2 – а, 3 – б, 4 – в.

10. Анаграма – збери слово

З а и м – зима

11. Гра «Аукціон слів»

- Кожному з вас треба підібрати прикметник до слова зима.

V. Підсумок уроку

Стратегія "Кубування"

Завітав сьогодні в клас

На урок знову до нас

Кубик, діти, не простий,

 

 

Кубик, діти, чарівний.

Він доріжку прокладає

Знання ваші перевіряє.

  • Про яку частину мови ми сьогодні з вами говорили на уроці?
  • Що означає прикметник?
  • На які питання відповідає прикметник?
  • З якою частиною мови найчастіше пов’язується прикметник?
  • Яким членом речення являється найчастіше прикметник?
  • Яку роль відіграє прикметник в нашому мовленні?

Гра « Закінчити речення» (добери прикметник)

«Наш урок був...» (цікавим, змістовним, навчальним, пізнавальним…)

IX. Домашнє завдання (диференційоване)

С. 93, вправа 192

Додатково: знайти і записати 3 прислів’я з прикметниками і підкреслити їх хвилястою лінією.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
1543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку