Формування в учнів системи знань про Всесвіт; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи додаткові джерела інформації; виховувати у дітей почуття гордості за Україну як космічну державу
Міністерство освіти і науки
Дніпропетровська обласна державна адміністрація
Департамент освіти і науки
Відділ освіти Васильківської районної державної адміністрації
Дослідження Всесвіту людиною
Відкритий урок
природознавство 5 кл.
Вчитель Мормуль О.І.
Авангардська СЗШ
Тема: Дослідження Всесвіту людиною.
Мета: продовжити формування в учнів системи знань про Всесвіт; розвивати вміння аргументувати свою відповідь, використовуючи додаткові джерела інформації; виховувати у дітей почуття гордості за Україну як космічну державу.
Обладнання: підручник, робочий зошит, технічні засоби навчання.
Тип уроку: формування нових знань.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
У давні часи люди були переконані, що світ складається з однієї Землі, яка розташована в центрі всього іншого. Минали тисячоліття, з’являлися інші погляди на будову Всесвіту. Давньогрецький вчений Аристарх Самоський висунув гіпотезу, що Земля обертається навколо Сонця, але його сучасники не готові були сприйняти цю ідею. Лише в епоху Відродження, подолавши середньовікову обмеженість, людство почало сумніватись, що Всесвіт створено тільки для нього. (слайд №1)
ІІ. Актуалізація опорних знань. Презентація по темі «Зорі та сузір’я».(презентація « Зорі та сузір’я»,представляють діти)
Експрес-опитування:
Доповідь учнів «Планети Сонячної системи».
Рухлива гра.Відгадавши загадки розставити на свої місця планети Сонячної системи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Ми знаємо, що наука яка вивчає Всесвіт називається астрономія. Явища навколо нас представлені не тільки рухом, але й перетворенням тіл. Все має свій початок і кінець, а отже і зорі не є винятком, вони народжуються, розвиваються і зникають. Ці процеси супроводжуються виділенням величезної кількості енергії і призводять до народження нових зірок за розмірами і силою світіння в тисячі разів більшою від Сонця, але знаходяться вони на відстанях мільйонів світових років і ми можемо бачити тільки світлові точки.
Земля також є частиною Всесвіту, тому не залишається осторонь процесів, що відбуваються в ньому. Спалахи сонячної активності ведуть до змін у кліматі, появі магнітних бур, що в свою чергу впливає на людину та інших живих істот.
В наш час, використовуючи сучасні потужні телескопи, які знаходяться в абсерваторіях, можна пояснити багато астрономічних явищ, які були недоступні раніше. До цього людство йшло сотні років.
IV. Вивчення нового матеріалу.
Ще в другій половині 19 століття вчені різних країн почали розглядати можливість здійснення космічних подорожей. К.Е.Ціолковський доводив, що космічні польоти можна здійснювати при допомозі ракети.
Не були осторонь в цій галузі і українські вчені. Олександр Шаргей (Юрій Кондратюк) народився у 1897 році в місті Полтава.
У 1919 році завершує рукопис «Тим, хто читатиме, щоб будувати». В ньому ідеться про міжпланетні бази на Місяці, подається схема приладу, що утилізує сонячну енергію. Праці Кондратюка були використані в наш час для запуску літальних апаратів у космос. У 1969 році розробки були задіяні у здійсненні космічної програми «Аполлон -11».
(Учні заповнюють таблицю на ст..40).
V. Закріплення знань, умінь і навичок.
Бесіда.
Виконання вправи «Так-ні»
Розгадування кросворду (робочий зошит).
VІ. Підсумок уроку.
Всесвіт – це весь навколишній світ, нескінченний у часі. Він складається із Галактик, до складу яких входять не тільки зірки та планети, а й малі космічні тіла. (слай.
Сонце – це звичайна зірка жовтого кольору, яка зовні не відрізняється від мільярдів інших, відмінність тільки у розмірах, масі та температурі. Крім планет навколо сонця рухаються малі тіла метеороїди та комети .
Оцінювання учнів.
VІІ. Домашнє завдання: