Урок з математики
Тема: Досліджуємо задачі на знаходження суми двох добутків. Задачі, обернені до задач на знаходження двох добутків. Знаходження значень виразів з двома однаковими змінними.
Мета: актуалізувати знання про групи взаємопов’язаних величин, правила їхнього знаходження; актуалізувати уміння розв’язувати складені задачі на знаходження суми двох добутків, вміння складати обернені задачі; ознайомити учнів із оберненим задачами до задач на знаходження суми двох добутків, у яких шуканою величиною є величина одиниці вимірювання та кількість предметів; узагальнити план розв’язування обернених задач на знаходження суми двох добутків; формувати вміння знаходити значення виразів з двома однаковими змінними; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення учнів шляхом формування прийомів розумових дій: аналізу, синтезу, порівняння; виховувати охайність, старанність.
Обладнання: ілюстративний та роздатковий матеріал.
Тип уроку: комбінований урок.
Освітні галузі: математика.
Хід уроку:
І. Вступна частина
1. Організація класу
Всі сідайте тихо, діти.
Домовляємось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати.
Щоб нам не було мороки –
Всі готові до уроку?
Тож гаразд часу не гаймо
І урок розпочинаймо!
2. Виходить Цариця Математика (сюрпризний момент уроку).
Математика – наука
Точна і серйозна.
І прожить без неї нам
Навіть дня не можна
Міркуймо - швидко!
Відповідаємо – правильно!
Лічимо – точно!
Пишемо – гарно!
(Вчитель пропонує Математиці побувати у нас на уроці і поділитись сюрпризами і завданнями, які вона принесла у кошику)
- Діти, ви бачите на дошці перевернуті листи, вони з’явились, коли в класі нікого не було, а Математика ще записку принесла в своєму кошику (читаю).
«Любі учні 3-Б класу, працюйте старанно і всі листи поступово вам відкриються, а поки це – ТАЙНА…»
Веселі Сніговики
3. Перевірка домашнього завдання.
4. а) Показую 4 батончика і 2 пачки печива.
- Скільки коштують 4 батончика в задачі? (36 грн)
- Скільки коштують 2 пачки печива? (20 грн)
- А скільки мама заплатила за всю покупку? (56 грн)
б) Покажіть корінь розв’язку рівнянь за допомогою математичних віял.
с = ? (4) к = ? (6) р = ? (9) а = ? (4)
5. Усні обчислення: виконай арифметичні дії. Потрібно знайти значення веселих і грайливих повітряних зміїв.
а) 9 • 4 : 6 – 27 : (12 - 9) : 9 = 5
б) (26 + 37) :7 : 3 • 8 : (12- 6) • 1 = 4
6. Усний математичний диктант (презентація)
1) Маса кошика полуниці 4 кг. Яка маса 5 таких кошиків? (20 кг)
2) Мама купила 3 пакети соку. Всього мама купила 6 л соку. Скільки літрів соку в кожному пакеті? (2 л)
3) Стрічку завдовжки 12 м Оленка розрізала для віночка на 6 рівних частин. Якої довжини стрічки для віночка отримала дівчинка? (2 м)
4) Токар виготовив 56 деталей, виточуючи щогодини по 7 деталей. Знайдіть час роботи токаря. (8 год)
5) Для виготовлення 1 кг крохмалю потрібно 6 кг картоплі. Скільки кілограмів крохмалю отримають із 30 кг картоплі? (5 кг)
6) Скільки шоколадок купив Тарасик, якщо за всю покупку він заплатив 36 грн, а ціна шоколадки 9 гривень? (4)
7) Ціна чайника становила 72 грн. На розпродажу вона змінилась на дев’яту частину від попередньої ціни. На скільки менше став коштувати чайник?
8) Марічка прополола 6 кущів картоплі, що становило сьому частину від усіх кущів рядка. Скільки кущів картоплі у рядку?
ІІ. Основна частина
1. Актуалізація уміння розв’язувати задачі на знаходження суми двох добутків, складати обернені задачі (зошит посібник с.58 №2)
1) Склади задачу за кожним коротким записом. Перевір, чи правильно зазначено плани розв’язування задач у коротких записах. Обґрунтуй свою думку. Що спільне в задачах? Чи є між ними якийсь зв’язок?
Узагальнені плани розв’язування таких задач.
І.
|
Продуктивність праці (шт.) |
Час роботи (год) |
Загальний виробіток (шт.) |
|
І |
4 шт. |
2 год |
? |
? |
ІІ |
6 шт. |
3 год |
? |
Оленка і Миколка виготовляли коробки для іграшок. Дівчинка працювала 2 години і за годину склеювала 4 коробки, а хлопчик працював 3 години і склеював за годину 6 коробок. Скільки коробок виготовили діти?
ІІ.
|
Продуктивність праці (шт.) |
Час роботи (год) |
Загальний виробіток (шт.) |
|
І |
4 шт. |
2 год |
? |
26 |
ІІ |
? |
3 год |
? |
Оленка і Миколка виготовляли коробки для іграшок. Дівчинка працювала 2 години і за годину склеювала 4 коробки, а хлопчик працював 3 години. Скільки коробок за годину склеював Миколка, якщо всього діти виготовили 26 коробок.
ІІІ.
|
Продуктивність праці (шт.) |
Час роботи (год) |
Загальний виробіток (шт.) |
|
І |
4 шт. |
2 год |
? |
26 |
ІІ |
6 шт. |
? |
? |
Оленка і Миколка виготовляли коробки для іграшок. Дівчинка працювала 2 години і за годину склеювала 4 коробки, а хлопчик за годину клеїв 6 коробок. Скільки годин працював Миколка, якщо всього діти виготовили 26 коробок.
- Ви впізнали першу задачу? (це задача на знаходження суми двох добутків).
- Які три взаємопов’язані величини є в задачі?
- Яка це задача? (складена)
- Із скількох простих задач вона складається? (із трьох простих задач)
- Розв’яжіть цю задачу.
2) Ознайомлення з оберненими задачами
- Які це задачі по відношенню до першої задачі? (обернені)
- Порівняйте першу і другу обернені задачі. Що в них спільного? (Загальний виробіток, продуктивність і час роботи Оленки)
- Яке шукане число в 1-й оберненій задачі? (продуктивність праці Миколки)
- А яке шукане число в 2-й оберненій задачі? (час роботи Миколки)
3) Розв’язування задач
І варіант розв’язує першу обернену задачу;
ІІ варіант розв’язує другу обернену задачу.
2. Склади та розв’яжи рівняння за кожним текстом.
1) Невідоме число збільшили у 7 разів, до одержаного результату додали 23 й отримали 44
х • 7 +23 = 44
2) Від числа 12 відняли добуток невідомого числа та числа 3 й одержали 9.
12 – х • 3 = 9
3) Знайдіть значення виразу зі змінною
24 : а + а • 3, якщо а = 6, а = 8, а = 3.
- На ваших партах стоять веселі сніговічки, які ви зробили на уроці дизайну і технологій, але сьогодні вони принесли вам завдання на знаходження значення виразу із двома однаковими змінними, для кожного ряду своє завдання.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
3. Удосконалення обчислювальних навичок.
1) «Ланцюжок прикладів»
- Сніговики принесли ще одне завдання. Розв’яжіть ланцюжок прикладів та дізнайтесь висоту найбільшого сніговика в Україні.
- 2012 році на території туристичного комплексу «Буковель» зліпили найбільшого сніговика в Україні. Його висота без капелюха сягала 4 м 85 см. У ліплені брали участь усі охочі.
ІІІ. Заключна частина
-- найбільше запам’яталося на уроці…
-- найбільше сподобалося…
-- сьогодні я дізнався про…
-- мені було складно…
-- тепер я зможу…
2. Підсумок уроку: Ви всі добре працювали, старалися, були активними. Математика, наша гостя, дуже задоволена. Вона принесла вам невеликі солодкі призи, а я звільняю вас від домашніх завдань з математики на завтра (гостя роздає цукерки).