4 клас
Українська мова
Тема: Досліджую відмінки і відмінкові питання
Розробила урок учитель початкових класів
КЗ «Красноріченський ліцей»
Павленко Алла Анатоліївна
Мета: актуалізувати знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння визначати початкову форму іменника, відмінок іменника в реченні; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи, культуру письмового мовлення.
Підручник: Українська мова та читання: Підручник для 4 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 1 // К. І Пономарьова,Л.А. Гайова. - Київ:ОУВЦ «Оріон»,2021. – 160с.:іл
Обладнання: символічні позначення відмінків та їх запитань, кульки, букетик із паперових квітів, екран, підручник, зошити.
Перебіг уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Ось дзвінок сигнал нам дав —
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. 1. Каліграфічна хвилинка.
К,І,А,Т,В,К (Квітка)
1. Перевірка домашнього завдання (вправа 9, с. 37)
— Прочитайте складені речення.
«Ланцюжком» учні називають іменники з речень та визначають їх рід та число.
2. Гра «Цікаві кульки»
(Пропоную дітям зловити кульку, лопнути її та знайти слово- підказку, визначити рід, число у якому вжито слово).
Приклади слів: троянда, льон, васильки, тюльпан, мальва, бузок, фіалки.
Звертаємо увагу, що іменники у множині не мають роду.
Перевірка виконаного завдання.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Іменник». Вивчимо відмінювання іменників, дізнаємося цікаві відомості про початкову форму іменника, будемо вчитися визначати відмінок іменників у реченні. А допоможе нам букетик із квітів, який ви вже зібрали, коли грали з кульками. (Букет з названими квітами стоїть на столі)
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Пропоную дітям помандрувати екологічною стежкою і дослідити слово природа:
1.Робота з підручником
Колективне виконання вправи 1 (с.37)
Висновки: іменники можуть змінювати закінчення, тобто вживатися в різних формах.
2.Опрацювання правила (с.37)
3. Пояснення вчителя
Сьогодні на уроці ми склали букетик із квітів. Пропоную додати ще одну квіточку (вчитель пояснює дітям , на які питання відповідає кожен відмінок та звертає увагу на початкову форму та кличний відмінок)
3. Колективне виконання вправи
На екрані спроектовані загадки. Завдання: розкрити дужки, визначити відмінок іменників та відгадати загадку(усно)
(Пелюстка) ціла хустинка.
Знає (бджілку) і (мурашку)
Що звуть квіточку (ромашка)
Виріс весняної днини.
До нарциса привітався
Та на (грядка) запишався.
(Тюльпан)
— Що цікавого ви помітили у питаннях називного, знахідного і місцевого відмінків?
4. Фізкультхвилинка «У лузі квіти» (музичне відео спроектовано на екран)
5. Письмова колективна робота.
- Відмінювання іменника квіточка.
6. Самостійне виконання вправи 6 (с. 38)
( Спиши повідомлення Родзинки. Постав усно питання до виділених іменників. Визнач їхній відмінок і познач його скорочено над словом).
7. Лірична хвилинка.
Ми любим квіти дарувати,
Й коли настане слушний час –
Все те, що хочемо сказати,
Букетик вимовить за нас.
—Які назви відмінків ви почули у вірші?
— На які питання вони відповідають?
— Чому відмінки мають такі назви?
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
Завдання спроектовано на екран
Встановіть відповідність, визначивши, у якому відмінку вжиті іменники.
а) ромашкою, зеленню, трояндою; 1) Родовий відмінок
б) біля вишні, до природи, навколо ставу; 2) Давальний відмінок
в) мальві, фіалці, барвінку. 3) Орудний відмінок
а |
б |
в |
|
|
|
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що цікавого ви дізналися на уроці?
— За якими відмінками змінюються іменники?
— Що є початковою формою іменника?
Вчитель звертає увагу, що на парті у кожного учня лежить паперова квіточка, яку треба додати до букетика. Вчитель називає відмінок, а учень - питання.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вправа 8, с. 39; вивчити правила на с. 37,38.