Урок "Досліджую відмінки і відмінкові питання"

Про матеріал
Четвертокласники ознайомилися з відмінками, навчилися відмінювати іменники, знаходити початкову форму іменника, визначати відмінок іменника в реченні. Матеріал уроку націлений на збагачення словникового запасу здобувачів освіти. На уроці використані символічні позначення відмінків та їх запитань, , кульки, букетик із паперових квітів, задіяний ноутбук, екран.
Перегляд файлу

4 клас

Українська мова

Тема: Досліджую відмінки і відмінкові питання 

Розробила урок учитель початкових класів

 КЗ «Красноріченський ліцей»

Павленко Алла Анатоліївна

 

 

Мета: актуалізувати знання учнів про відмінювання іменників; розвивати вміння визначати початкову форму іменника, відмінок іменника в реченні; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати  любов до природи, культуру письмового мовлення. 

Підручник: Українська мова та читання: Підручник для  4 класу ЗЗСО (у 2-х частинах): Частина 1 // К. І Пономарьова,Л.А. Гайова. -  Київ:ОУВЦ «Оріон»,2021. – 160с.:іл

Обладнання:  символічні позначення відмінків та їх запитань, кульки, букетик із паперових квітів, екран, підручник, зошити.

Перебіг уроку: 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

Ось дзвінок сигнал нам дав — 

Працювати час настав. 

Тож і ми часу не гаймо, 

Урок мови починаймо. 

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. 1. Каліграфічна хвилинка.

К,І,А,Т,В,К   (Квітка)  

1. Перевірка домашнього завдання (вправа 9, с. 37) 

— Прочитайте складені речення. 

«Ланцюжком» учні називають іменники з речень та визначають їх рід та число. 

2. Гра «Цікаві кульки»

(Пропоную дітям зловити кульку, лопнути її та знайти слово- підказку, визначити рід, число  у якому вжито слово).

Приклади слів: троянда, льон, васильки, тюльпан, мальва, бузок, фіалки.

Звертаємо увагу, що іменники у множині не мають роду.

Перевірка виконаного завдання. 

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

— Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати тему «Іменник». Вивчимо відмінювання іменників, дізнаємося цікаві відомості про початкову форму іменника, будемо вчитися визначати відмінок іменників у реченні. А допоможе нам букетик із квітів, який ви вже зібрали, коли грали з кульками. (Букет з названими квітами стоїть на столі)

 

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

Пропоную дітям помандрувати екологічною стежкою і дослідити слово природа:

1.Робота з підручником

Колективне виконання вправи 1 (с.37)

Висновки: іменники можуть змінювати закінчення, тобто вживатися в різних формах.

2.Опрацювання правила (с.37)

3. Пояснення вчителя

Сьогодні на уроці ми  склали букетик із квітів. Пропоную додати ще одну квіточку  (вчитель пояснює дітям , на які питання відповідає кожен відмінок та звертає увагу на початкову форму та кличний відмінок)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Робота в парах : вправа  3 (с. 38) 
  • Гра «Відлуння» (разом із сусідом по парті  - один називає відмінок, а другий  питання, на які відповідає)

 

 

 

 

 

3. Колективне виконання вправи

На екрані спроектовані загадки. Завдання: розкрити дужки, визначити відмінок іменників та відгадати загадку(усно)

  • Наче сонце, серединка

(Пелюстка) ціла хустинка.

Знає (бджілку) і (мурашку)

Що звуть квіточку  (ромашка)

  • Із малої (цибулина)

Виріс весняної днини.

До нарциса привітався

Та на (грядка) запишався.

                         (Тюльпан)

— Що цікавого ви помітили у питаннях називного, знахідного  і місцевого відмінків? 

4. Фізкультхвилинка «У лузі квіти» (музичне відео спроектовано на екран)

5. Письмова колективна робота.

 - Відмінювання іменника  квіточка.  

6. Самостійне виконання  вправи 6 (с. 38)

( Спиши  повідомлення Родзинки. Постав усно питання до виділених  іменників. Визнач їхній відмінок і познач його скорочено над словом).

7. Лірична хвилинка.

                 Ми любим квіти дарувати,

                 Й  коли настане слушний час –

                 Все те, що хочемо сказати,

                 Букетик вимовить за нас.

—Які назви відмінків ви почули у вірші? 

— На які питання вони відповідають? 

— Чому відмінки мають такі назви? 

 

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

Завдання спроектовано на екран

 

Встановіть відповідність, визначивши, у якому відмінку вжиті іменники.

а) ромашкою, зеленню, трояндою;                           1) Родовий відмінок

б) біля вишні, до природи, навколо ставу;               2) Давальний відмінок

в) мальві, фіалці, барвінку.         3) Орудний відмінок

а

б

в

 

 

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ 

 

— Що цікавого ви дізналися на уроці? 

— За якими відмінками змінюються іменники? 

— Що є початковою формою іменника? 

Вчитель звертає увагу, що на  парті у кожного учня лежить паперова квіточка, яку треба додати до букетика.  Вчитель називає відмінок, а учень -  питання.

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

Вправа 8, с. 39; вивчити правила на  с. 37,38.

 

 

 

docx
Додано
16 грудня 2021
Переглядів
1881
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку