Урок "Драматизм людських стосунків ,роздуми про безсмертя людини в «Легенді про вічне життя» І.Франка. Взаємне кохання як критерій щастя".

Про матеріал

Творчість Івана Франка досить-таки цікава. Читаючи його твори, задумуєшся над життям, що пройшло і що ще чекає. У своєму творі поет ще раз нагадує про те, що все у наших руках, лише потрібно зробити правильний вибір, щоб потім не шкодувати.

Перегляд файлу

Тема. Драматизм людських стосунків ,роздуми про безсмертя людини в «Легенді про вічне життя» І.Франка. Взаємне кохання як критерій щастя.

Мета: ознайомити учнів із філософською поезією І.Франка, пояснити використання біблійних мотивів та образів, умовність художнього світу легенд у збірці «Мій Ізмарагд», розвивати зв’язне мовлення учнів, уміння висловлювати власні роздуми, виховувати усвідомлення того, що життя- найбільша цінність.

Обладнання: таблиці, бліц-опитування на картках, епіграф, словникова робота,

Тип уроку: аналіз поетичного твору

 

 Існує в світі  скарб один,

Він жде –прийди, його знайди!

У ньому істина відрадна,

Знань сокровенних вічна правда.

Та як знайти ключа до нього,

Такого скарбу чарівного?

Ключ нам з народження дається

І працею важкою зветься

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Емоційне налаштування.

Притча «Як відкрити скриню» із книги притч О.О.Лопатіна

« Притчі для дітей і дорослих»

Учитель приніс скриню й сказав учням:

-Перш ніж навчатися, ви мусите відкрити цю скриню будь-яким способом.

Учні згуртувалися навколо скрині. Один спробував відкрити її за допомогою інструментів, але замок виявився занадто складним. Другий приніс із дому різні ключі, але жоден із них не підійшов.Третій спробував розбити скриню сокирою, але марно.

-Учителю, може, почнемо навчатися? – несміливо запитав один учень. –Я вивчу різні замки й колись обов’язково відкрию цю скриню. Але для цього мені потрібні знання й час.

Учитель обійняв учня й оголосив:

  • Ти маєш рацію. Освіта –скарб, а праця-ключ до нього. Тільки здобувши знання, ви зможете відкрити цей скарб.

Ось і ми зараз спробуємо перевірити ваші знання, щоб відкрити скриню і дізнатись тему нашого уроку.

ІІІ. Актуалізація набутих умінь , знань та навичок

  1. Бліц-опитування «Так, Ні»

1.І.Франко народився на Вінниччині

2. В дитинстві поета називали Івасем

3. Батько І.Франка працював на заводі.

4. І.Франко написав багато драматичних творів

5. «Зів’яле листя» -це збірка про нерозділене кохання

6.Збірка «Зів’яле листя « складається з трьох жмутків

7. У І.Франка не було дружини.

8. Ольга Рошкевич –дружина І.Франка

9.»Чого являєшся мені у сні»- ця поезія із збірки «Мій Ізмарагд»

10. «Тричі меня являлася любов»-ця поезія із збірки «Зів’яле листя»

11.Віра у майбутнє своєї нації висвітлюється у вірші «Розвивайся ти, високий дубе»

12.Символ вічної жіночності, материнства й краси в поезії  «Сікстинська мадонна»

 

А тепер перевіримо наші відповіді (взаємоперевірка)

Ось наші знання допомогли відкрити скриню і дізнатись нашу тему  сьогоднішнього уроку .

ІУ. Оголошення теми, мети уроку.

А мету уроку давайте сформулюємо разом.

Ознайомити..

Повідомити…

Розвивати…

Сприяти…

Виховувати…

Притча «Усе в твоїх руках»

У незапам’ятні часи у стародавньому місті жив Учитель в оточені учнів. Най здібніший з-поміж них якось замислився: «А чи знайдеться запитання , на яке наш Учитель не зможе відповісти?»

Він пішов на розквітлий луг, упіймав найгарнішого метелика і сховав його між долонями. Метелик чіплявся лапками за його руки , й учневі було лоскітно. Усміхаючись, він підійшов до Вчителя і запитав:

  • Скажіть, Учителю, метелик у моїх руках – живий чи мертвий?

Він міцно тримав метелика у зімкнутих долонях і був готовий у будь-яку мить стиснути їх заради своєї  істини.

Не дивлячись на руки учня, Учитель відповів:

-Усе в твоїх руках.

Поясніть , як ви розумієте слова Учителя до учня  «усе в твоїх руках»?

Як ми можемо пов’язати цю притчу з легендою І.Франка, яку ви мали прочитати вдома? (Усе було в руках аскета, і лише він мав вирішити , що буде з його життям після подарунку богині)

 -Яке ваше враження від прочитаного?(обмін думками)

-Які питання виникали у вас під час прочитання? (записуємо питання на листках і прикріплюємо до дошки)

Опрацьовуючи твір,ми спробуємо дати відповідь на питання, що виникли під час прочитання.

Словникова робота.

Давайте пригадаємо значення слів

Легенда-усне, найчастіше одно сюжетне оповідання про якусь чудесну подію чи явище, що подають як такі, що дійсно мали місце , тобто як достовірні, а отже, цілком вірогідні.

 Притча-це невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду, що утверджує справедливість народної моралі.

Також є незнайомі слова у творі:

 Шкаралуща-шкаралупа-тверда оболонка горіха

 Кадило- невеличка металева посудина на довгих ланцюжках для обкурювання ладаном під час православного і католицького богослужіння

  Куртизанка  –жінка легкої поведінки , яка за способом життя належить до великосвітських аристократичних кіл. Нірвана-стан блаженного спокою, гармонії, якого досягають за допомогою повної відмови від життєвих турбот і прагнень.

 Аскет –релігійний подвижник , пустельник, який веде суворий спосіб життя, утримуючись від життєвих утіх.

Запитання по тексту легенди:

- Чим  же починається легенда?

(порівнюється життя Олександра Великого та аскета, а також прохання аскета, яке він висловив богині)

  • Чому подарований йому горіх став подорожувати?

(тому що кожен знаходив пояснення , що одному не потрібно, а тільки разом з коханою людиною)

А ось зараз ми  прокладемо шлях золотого горіха.

аскет

 

 

 

 

 

 

 

Ось такий шлях пройшов золотий горіх, який давав вічну молодість , життя довге і вічне.

  • Давайте пригадаємо, чому ніхто не захотів залишити горіх у себе, а передавав іншим- тим ,кого любив.(відповіді учнів)

Мабуть, слова Олександра Великого будуть тим висновком, до якого дійшли всі.(зачитуємо слова Олександра). Ніхто з них не буде щасливий, коханий без віри, без щастя й любові внутрі.

Ми знову торкнулися питання любові і щастя, як і у збірці «Зів’яле листя».

  • Хто, кого любив і яке це було кохання?

 

 

           Олександр Великий

 

 

 

 

 

 

Роксана                                 Куртизанка  

 

 

 

 

 

Серед усіх учасників не було взаємного кохання,не  було віри.

- Чи можуть бути вони щасливими?  

- А що таке щастя для них?

Ось як говориться в притчі «Як стати щасливим?»

Заможна панна , проїжджаючи повз бідний будиночок, почула веселий сміх і звеліла служці:

-Піди , дізнайся, яке в них свято.

-Це родина лісоруба,-доповів служка.- Сьогодні він продав дрова й усіх кашею ситно нагодував. Ось вони й радіють.

«А в мого чоловіка справи погіршуються!»-гірко подумала панна.

Незабаром вона знову проїжджала повз той самий будиночок і знову почула сміх. Посланий служка пояснив:

-У лісоруба син народився! Йому на трьох дітей їжі не вистачає, а він четвертому радіє.

«А мої доньки приносять суцільні проблеми!»- сумно подумала жінка.

Коли вона втретє почула сміх у маленькому  будиночку, то сама постукала у двері й запитала господиню, чому вони завжди веселяться.

-Усе в нас добре, от і веселимося,- відповіла простодушно жінка.

Багатійка не витримала й поїхала до чаклуна. Вона розповіла йому про родину лісоруба й вигукнула:

-Це несправедливо! Моє життя –суцільні муки, а у цієї родини-суцільна радість.

-У тебе багатство, чоловік, розумниці доньки. Що ти ще хочеш?-здивувався  чаклун.

-Начаклуй мені щастя.

-Я не можу начаклувати тобі те, чого ти не хочеш бачити поряд із собою,-зітхнув чаклун.

 

Дайте відповідь на таке запитання: чому заможна панна бачила у своєму житті суцільні проблеми?

(відповіді учнів)

Коли сутужно-не кляніть життя,

Воно для вас найкраще зберігає,

Хоча вам відчай душу всю розтяв,

Повірте, що для вас життя палає.

Вас не забули щастя та любов,

 Надії промінь із імли вам світить,

Вам в себе повернутись треба знов-

Й тоді душа полюбить все на світі.

 

Тестова перевірка знання тексту твору

  1. Що богиня дала аскету на його прохання про вічне життя?

А) пораду;    б) пораду та горіх;   в) золотого горіха

Г) пораду, золотий горіх та будинок

  1. Хто такий аскет?

А)людина, яка не вірить у Бога;
Б)людина, яка відмовилася від мирських потреб;

В) релігійний подвижник , пустельник, який веде суворий спосіб життя, утримуючись від життєвих утіх;

Г)Бог.

  1. Яка була умова богині щодо отримання вічного життя?

А) одну нічку не спи, один день промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

Б) дві нічки не спи, один день промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

В) одну нічку не спи, два дні промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

Г)одну нічку не спи, один день промовчи і очистивши душу, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

  1. Кому віддав горіха аскет?

А) повернув богині;  Б) Олександру Великому;

В)богині й Олександру Великому;

 Г)куртизанці.

  1. Що Роксана відповіла на слова Олександра Великого?

А) промовчала,

 Б) промовчала , а згодом сказала, що їй горіх не потрібен;

В)не захотіла брати горіха; 

Г)зчервоніла, в личко вдарила кров.

  1. Хто останній отримав горіха?

А) куртизанка;

Б) генерал Птоломей;

В) Олександр Великий;

Г) вогонь

 

Творче завдання.

Написати продовження речення, як висновок до твору І.Франка «Легенда про вічне життя»

1.Життя-це най…

2. Кохання у творі показано…

3.Вічно бути молодим дає змогу…

4. Для себе на замітку я виніс такі слова…

5. Отже, я зрозумів, що…

 

«Легенда про вічне життя» І.Франка- це поетичний роздум про смисл буття людини-для чого вона живе, що для неї є найцінніше. Кожен із героїв не наважився скористатися золотим горіхом, адже життя- це вічна боротьба. А життя без кохання-ніщо. І ніякі скарби, ніяка сила не примусить полюбити іншого щиро, від душі, вірно:

«А без щастя, без віри й любові внутрі Вічно жить-се горіть віку вік на кострі». Використовуючи казковий сюжет І.Франко розглянув важливу філософську проблему про життя і смерть та дійшов висновку , що людина має жити стільки, скільки їй відпущено, дано.

 

Скласти сенкан життя, кохання,горіх

Життя

Мирське, дороге

  Навчає, проходить

Це скарб,який дається раз

Дар 

Кохання

Нещире, невзаємне

,вбиває, страждає,

Причина відмови від горіха

Квітка

Горіх

Золотий, дорогий

Дає, забирає,

Безсмертя в зерні сховано

Вічність

 

Підсумок уроку

Оцінювання

Домашнє завдання. Прочитати новелу «Сойчине крило», підготувати повідомлення про птаха сойку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Існує в світі  скарб один,

Він жде –прийди, його знайди!

У ньому істина відрадна,

Знань сокровенних вічна правда.

Та як знайти ключа до нього,

Такого скарбу чарівного?

Ключ нам з народження дається

І працею важкою зветься

 

 

 

 

 

 

 

Ознайомити …

 

 Повідомити …

 

Розвивати…

 

Виховувати

 

Легенда-усне, найчастіше одно сюжетне оповідання про якусь чудесну подію чи явище, що подають як такі, що дійсно мали місце , тобто як достовірні, а отже, цілком вірогідні.

 Притча-це невелике усне оповідання повчального характеру про якусь життєву пригоду, що утверджує справедливість народної моралі.

 

 

 

 

 

 

Шкаралуща

 Кадило

Куртизанка  

 Нірвана

 Аскет 

 

релігійний подвижник , пустельник, який веде суворий спосіб життя, утримуючись від життєвих утіх.

 

невеличка металева посудина на довгих ланцюжках для обкурювання ладаном під час православного і католицького богослужіння

 

шкаралупа-тверда оболонка горіха

 

жінка легкої поведінки , яка за способом життя належить до великосвітських аристократичних кіл

 

стан блаженного спокою, гармонії, якого досягають за допомогою повної відмови від життєвих турбот і прагнень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1.Життя-це най…

2. Кохання у творі показано…

3.Вічно бути молодим дає змогу…

4. Для себе на замітку я виніс такі слова…

 

5. Отже, я зрозумів, що…

1.Що богиня дала аскету на його прохання про вічне життя?

А) пораду;    Б) пораду та горіх;   В) золотого горіха ; Г) пораду, золотий горіх та будинок

 

 

2.Хто такий аскет?

А)людина, яка не вірить у Бога;
Б)людина, яка відмовилася від мирських потреб;

В) релігійний подвижник , пустельник, який веде суворий спосіб життя, утримуючись від життєвих утіх;

Г)Бог.

 

 

 

3.Яка була умова богині щодо отримання вічного життя?

А) одну нічку не спи, один день промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

Б) дві нічки не спи, один день промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

В) одну нічку не спи, два дні промовчи і очистивши ум, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

Г)одну нічку не спи, один день промовчи і очистивши душу, сей горіх розтовчи. Шкаралущу в огонь, а розкусиш зерно, дасть тобі молодим вічно жити воно

 

 

 

 

4.Кому віддав горіха аскет?

А) повернув богині; 

Б) Олександру Великому;

В)богині й Олександру Великому;

 Г)куртизанці.

 

5.Що Роксана відповіла на слова Олександра Великого?

А) промовчала,

 Б) промовчала , а згодом сказала, що їй горіх не потрібен;

В)не захотіла брати горіха; 

Г)зчервоніла, в личко вдарила кров.

6.Хто останній отримав горіха?

А) куртизанка;

Б) генерал Птоломей;

В) Олександр Великий;

Г) вогонь

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тарасенко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 липня 2018
Переглядів
7448
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку