УРОК: "Друга світова війна (1939-1945рр.) Початок,причини,характер".

Про матеріал
Тема уроку: " Друга світова війна (1939-1945рр.). Початок,причини,характер". Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Вид уроку: урок-дискусія
Перегляд файлу

План-конспект уроку

з предмету: «Всесвітня історія»

 

Тема уроку:  Друга світова війна (1939-1945рр.) Початок,причини,характер.

Мета:

     охарактеризувати міжнародну обстановку в 30-ті роки;

     розкрити причини та характер Другої сві­тової війни; історичні умови прийняття пакту Молотова – Ріббентропа; ознайомити з ходом бойових дій у 1939-1941 рр.; проаналізувати причини успіхів Німеччини на першому етапі війни;

       навчити дітей аналізувати й зіставляти історичні факти та події, працювати з історичними джерелами; робити висновки, формувати власну точку зору і вміти її відстоювати.

     розвивати в учнів вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки, вести дискусію,уміння порівнювати і логічно мислити,

     виховувати дух патріотизму, національну свідомість та гідність.

Тип уроку: урок  вивчення нового матеріалу.

Вид уроку: урок-дискусія

Форма організації навчальної роботи: робота в малих групах, індивідуальна, фронтальна.

Методи і методичні прийоми:

1.Інформаційно-рецептивний

- словесні(розповідь-пояснення,опис,бесіда,повідомлення учнів),

- наочний: ілюстрація, демонстрація, робота з картою;

Прийоми навчання: виклад інформації, пояснення, активізація уваги та мислення, одержання з тексту та іллюстрації нових знань, робота з історичними документами.

  1. Репродуктивний.

Прийоми навчання: подання матеріалу в готовому вигляді, конкретизація і закріплення вже набутих знань.

  1. Проблемно-пошуковий: постановка проблемного питання.

Прийоми навчання: постановка взаємопов’язаних проблемних запитань, активізація уваги та мислення.

  1. Інтерактивні: «мозковий штурм», «коло ідей», робота в малих групах.
  2. Сугестивний: застосування різних видів мистецтв- музика, кіно.

Матеріально технічне обладнання: комп’ютер, екран, проектор,смартфони.

Дидактичне забезпечення:  карта, історичні документи,опорні конспекти, презентації,фотоматеріали,відеоматеріали.

Міжпредметні зв’язки: географія, правознавство.

Опорні поняття та терміни: війна, світова́ війна́аншлюс, політика умиро-творення,сателіт,«бліцкриг», агресія,окупація, «Визвольний похід» Червоної Армії, Троїстий пакт, «Зимова війна», плани операції «Вайс», «Везерські навчання», «Грюн», «Морський лев», «Маріта».

Основні дати:

 1 вересня 1939р. –початок Другої світової,напад Німеччини на Польщу.

17 вересня 1939р. – напад СРСР на Польщу.

Листопад 1939-березень 1940р.- радянсько-фінська війна(отримала назву «мала війна», тривала 105 днів).

11 квітня1939 - затверджений Гітлером план «Вайс».

Персоналії: Гітлер, Сталін,Черчіль,Муссоліні,

Очікувані результати: після опрацювання теми учні зможуть: визначати причини розв’язання та хронологічну послідовність подій початку Другої світової війни; характеризувати геополітичні плани Німеччини; порівнювати різні точки зору щодо подій початкового етапу Другої світової й визначати власну позицію; показувати на карті напрямки наступу німецьких військ та місця основних бойових дій періоду 1939-1941 років; зробити висновки щодо тісного зв’язку між подіями минулого та сьогоденням.

 

Хід уроку:

  1. Організаційний момент.

Привітання викладача та учнів. Перевірка готовності до уроку. Учні попередньо об’єднюються в три групи, які мають випереджальне завдання.

Вступне слово викладача.

Тема нашого сьогоднішнього уроку надзвичайно важлива не тільки для вашого знання історії, а й для розуміння тих подій, які відбуваються сьгодні в нашій країні – ситуація на Сході країни. Вона важлива й для того, щоб ви, молоде покоління, прикладали максимум зусил, щоб не допустити нової трагедії людства.

Інтерактивна вправа «Асоціації».

З чим для вас асоціюється слово «війна»?

  1. Актуалізація опорних знань.

Викладач. Для того, щоб зрозуміти тему нашого сьогоднішнього уроку, давайте згадаємо наслідки Першої світової війни

(усне фронтальне опитування з використанням методу «Клоуз-тест»)

  1.               Перша світова війна закінчилася в …
  2.               Проведення Паризької конференції призвело до…
  3.               Основні пункти Версальського мирного договору…
  4.               Початку воєнних дій в Європі передували наступні події….
  5.               В 20-х роках ХХ століття фашизм зародився у…
  6.               «Вісь Берлін-Рим-Токіо» сформовано в країнах…
  7.               Блок «Берлін-Рим-Токіо» створювався для…
  8.               «Анексія» - це…
  9.               Антикомінтернівський пакт - це…

 

Викладач. Отже, наслідки війни для Німеччини були образливими і ганебними: повний економічний занепад, анексовані території , фінансове збанкротування…

Тому можновладці вирішують повернути собі владу і гроші. А для цього існував, на їх думку, лише один спосіб…війна.

 

  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку

Викладач.

(перегляд відеороліку)

За приблизним підрахунком дослідників, за період існування людства, мир панував 200 років. Увесь інший час людство вело міжусобні війни за територію. Друга світова війна стала найбільш масштабною і найбільш жорстокою подією в історії людства. Воєнні дії відбувалися на території Європи, Азії, Африки й Австралії, на усіх морях і океа­нах. У війні брали  участь понад 60 країн світу, 80 % населення Землі. Воєнні дії відбувалися на території 40 країн, було мобілізовано 110 мільйонів чоловік; втрати сягнули 50-55 мільйонів(в історичній літературі зустрічаються й більші цифри втрат — 67 млн. осіб). Війна знищила тисячі міст і сіл, безліч матеріальних цінностей та визначних пам’яток культури. У ході війни вперше були застосовані нові види зброї, у тому числі атомна бомба.

Французький письменник і журналіст Анрі Барбюс сказав: «Війна буде повторюватися до тих пір, поки питання про неї буде вирішуватися не тими, хто помирає на полі бою».

 

Наше завдання – проаналізувати міжнародні відносини напередодні II Світової війни та договори 30-х років, розкрити причини початку та характер Другої сві­тової війни; охарактеризувати хід бойових дій у 1939-1941 рр.; проаналізувати причини успіхів Німеччини на першому етапі війни; зробити висновки щодо тісного зв’язку між подіями минулого та сьогоденням.

 

Постановка проблемного запитання: «Чи можливо було уникнути найстрашнішої трагедії людства – Другої світової війни?»

 

Отже, тема нашого уроку: «Друга світова війна (1939-1945рр.) Початок, причини, характер».

(Запис у зошиті дати і теми уроку).

 

  1.                 Сприйняття та усвідомлення нового навчального матеріалу

План

  1.               Причини, характер та періодизація Другої світової війни.
  2.               Початок Другої світової війни. Воєнні дії 1939-1941 рр.

     а) Загарбання Німеччини.

     б) Воєнні  дії і загарбання СРСР.

  1.               Причини перемог Німеччини в 1939—1941 рр.

 

Викладач.  Жахливі наслідки Другої світової війни вимагають осмислення й опанування кожним новим поколінням, засвоєння нами конче необхідних й актуальних уроків історії, адже кожного з нас турбує питання, чому так сталося. Питання про причини Другої світової війни залишається в іс­торичній науці досить дискусійним і не має однозначної відповіді. Ключем до їх розуміння повинна стати оцінка війни як продовжен­ня політики певної держави, насамперед її правлячих кіл, насиль­ницькими засобами.

 

(Робота з презентацією)

Причини  Другої світової війни

Серед основних причин Другої світової війни були:

 

  1. Несправедливість Версальсько-Вашингтонської системи поставила багато народів у принизливе становище, сприяла приходу до влади сил, які прагнули до реваншу, нового переділу світу. У найбільшій мірі це проявилось у політиці  Німеччини, Італії, Японії. Вони і стали  підпалювачами війни.
  2. Економічна криза 30-х років  загострила суперечності між країнами світу, що позбавило їх можливості об’єднатизусилля у боротьбі за збереження миру. Всю систему безпеки, створену у 20-ті роки, було зруйновано.
  3. Розв’язанню війни сприяла політика урядів Англії та Франції, спрямована на ”умиротворення” агресора, а також ”ізоляція” США, які, прийнявши закон про нейтралітет, фактично самоусунулись від впливу на розвиток подій у світі.
  4. Не останню роль у розв’язанні війни відіграв СРСР, який, підписавши пакт про ненапад  з Німеччиною і таємний протокол до нього (про поділ сфер впливу у східній Європі), відкривши шлях Німеччині для нападу на Польщу.

 

Робота з поняттями: «політика умироворення», «сателіт».

 

Характер війни.

Робота з додатковою інформацією

Агресивні держави прагнули розширення власних територій, завоювання ринків збуту та джерел сировини — тобто досягнення світового панування. З боку цих країн війна мала загарбницький характер. Для країн, які зазнали агресії і були окуповані, війна була справедливою. Складніше визначити характер війни стосовно СРСР. У період з 17 вересня 1939 р. по 22 червня 1941 р. він сам виступав у ролі агресора, приєднавши до себе значні території, що на той час належали Польщі, Румунії, Фінляндії, а також країни Балтії (Естонія, Латвія, Литва). Але після нападу Німеччини СРСР виніс на собі основний тягар боротьби з фашистською Німеччиною і для нього війна мала справедливий характер. Її по праву назвали Великою Вітчизняною війною.

 

Періодизації Другої світової війни

Етапи

Події

 

 

Варіант 1

І етап. 1 вересня 1939 р. — 19 листопада 1942 р.

Стратегічна ініціатива належить державам-агресорам. Німеччина, Італія, Японія та їх союзники зуміли оволодіти значними терито­ріями в Європі, Африці, Азії, Океанії

 

 

II етап. 19 листопада 1942 р. — 9 травня 1945 р.

Стратегічна ініціатива повністю переходить до країн антигітлерів­ської коаліції, об'єднані сили якої розгромили війська Німеччини та її союзників у Європі й змусили їх капітулювати

 

 

III етап. 9 травня 1945 р. — 2 вересня 1945 р.

Завершення війни на Тихому океані та розгром мілітаристської Японії. Кінець Другої світової війни

 

 

 

 

(перегляд відеороліка)

2. Початок Другої світової війни. Бойові дії 1939—1941 рр.

Викладач.  1 вересня 1939 р. есесівці, перевдягнені у польську військову форму, влаштували провокацію на німецько-польському кордоні, напавши на німецьку радіостанцію у м. Глейвіце. Гітле­рівська Німеччина розпочала бойові дії проти Польщі. 2 жовтня 1939 р. Польща капітулювала.

3 вересня Велика Британія, а 4 вересня і Франція оголосили війну Німеччи­ні, проте активні бойові дії на Західному фронті Німеччини не ве­лися (так звана «дивна війна»). Так почалася Друга світова війна.

 

(робота з інтерактивною картою)

(перегляд відеоролику)

Робота за підручником.

Складіть таблицю «Хронологія основних подій першого періоду Другої світової війни (1939-1941 рр.)»

Дайте відповіді на запитання:

1. Які країни були загарбані Німеччиною до 22 червня 1941 р.?

2. Які території були загарбані СРСР до 22 червня 1941 р.?

 

3

Історична довідка (випереджальне завдання - повідомлення учня)

План захоплення Польщі називався «Вайс» («Білий»), Фран­ції, Нідерландів та Бельгії — «Гельб» («Жовтий»), жіночим іменем «Маріта» називалася операція із загарбання Греції і Югославії.

Для плану війни проти СРСР фашистські воєначальники обра­ли ім’я жорстокого германського імператора Фрідріха Барбаросси. Барбаросса (Рудобородий) жив у XII ст., командував лицарським військом і пролив багато людської крові.

Назва «Барбаросса» («Barbarossa Fall») визначала характер вій­ни — жорстокий, винищувальний, руйнівний. Такою і замислюва­лась фашистською верхівкою війна.

 

  1. Причини перемог Німеччини в 1939—1941 рр.

Викладач. Ми  бачимо з вами, що Німеччина дуже стрімко і легко завоювала більшість країн, в чому ж крився її успіх, які  причини цієї перемоги (використання методу «Мозковий штурм»).

По - перше…

  1.               Застосування Німеччиною концепції «бліцкригу» («блискавичної війни»), що давало їй переваги якщо противник значно переважав у військовій силі та техніці.

По - друге…

  1.               Чітка взаємодія родів військ німецької армії, особливо танків та авіації.
  2.               Англія та Франція, сподіваючись досягти мирних домовленостей, поступилися стратегічною ініціативою Німеччині, надаючи перевагу оборонним діям.
  3.               Німеччині вдалося: уникнути війни на два фронти.
  4.               Мобілізація усіх ресурсів Німеччини на війну.

 

Робота з поняттями: концепція «бліцкриг».

 

ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

(Робота в малих групах)

Перша група захищає тезу «Друга світова війна була неминучою», зупиняючись на наступних аспектах.

1. Версальська система була недосконала.

2. Політика німецьких нацистів, які прийшли до влади в 1933 році, була агресивною і загарбницькою. Статті Версальського договору порушувалися:

- було створено сухопутну армію, військово-морські сили, військову авіацію;

- введено загальний військовий обов'язок;

- проголошено політику об'єднання німців у єдиній держав, а це передбачало приєднання Австрії, населених німцями районів Франції, Чехословаччини, Польщі, Литви;

- в березні 1938 р. німецькі війська окупували Австрію, а у вересні 1938 р. була підписана Мюнхенська угода про окупацію Німеччиною частини Чехословаччини; в березні наступного 1939 р. Чехословаччина була окупована.

3. СРСР була тоталітарною державою, прагнула до поширення соціалізму в усьому світі.

4. Політика США як однієї з найбільших країн світу полягала у невтручанні в європейські конфлікти й суперечності. В 1935 році було прийнято закон про нейтралітет.

5. Великобританія і Франція проводили політику умиротворення – намагалися не застосовувати щодо Гітлера силових методів, що дали б йому привід розпочати війну, до якої західні держави були не готові, а йшли на поступки диктатору.

6. Японія й Італія вели агресивну політику і прагнули до розширення своїх територій. 1935 - 1936 рр. – Італія веде війну в Ефіопії. 1937 рік – Японія починає війну проти Китаю.

В 30-ті роки сформувалася агресивний блок «Вісь Берлін - Рим -Токіо».

Німеччина і Японія в 1936 році підписали Антикомінтернівський пакт. У1937 році до нього приєдналася Італія, а в 1939 Німеччина й Італія підписала «сталевий» пакт.

Безперечно, така політика держав світу привела до початку Другої світової війни.

Друга група обґрунтовує тезу «Другій світовій війні можна було запобігти».

Для того щоб запобігти війні, державам потрібно було об'єднатися і підписати договір про колективну безпеку.

З ініціативою такого договору виступив Радянський Союз. Перший крок був зроблений, коли 2 травня 1935 року між Радянським Союзом і Францією був підписаний договір про взаємну допомогу. 16 травня 1935 року такий договір підписано із Чехословаччиною.

В 1939 році Англія і Франція вели переговори з Радянським Союзом. Але на той час ці країни не були готові до серйозні« рішень, таких як укладення англо-франко-радянського договору. Тому Радянський Союз змушений був підписати договір з Німеччиною від 23 серпня 1939 року.

 

Запитання учням

Які наслідки радянсько-німецького договору і таємного протоколу до нього?

(Дискусія продовжується).

Перша група

1. Договір Молотова – Рібентропа дав «зелене світло» Другій світовій війні. Дозволив Гітлеру розбити всіх противників поодинці й зосередити всі сили для підготовки і завдання удару п0 головній цілі — СРСР.

3. Похід на Польщу — це спільний удар німецьких і радянських військ по незалежній державі.

4. СРСР і Німеччина ділили доту Європи. Загарбницькі плани сторін підтвердив вересневий (від 28 вересня) 1939 року «договір про дружбу та кордон».

5. До СРСР відійшли незалежні країни Прибалтики, Бессарабія, Буковина (яка навіть за царських часів не належала Росії).

Друга група

1. «Зелене світло» війні дала «Мюнхенська. змова». Антирадянська політика і гегемонізм у світовій політиці західних держав привели людство до Другої світової війни. У. Черчілль під час Кримської конференції сказав: «Не було б Мюнхена — не було б і пакту».

2. Навіть якби не було договору, Німеччина все одно напала б на Польщу

Наказ про окупацію було підписано 3 квітня 1939 року. Договір був єдиним виходом для СРСР, щоб відтягнути початок війни.

3. Введення військ у Польщу було продиктовано доцільністю і стало визвольним походом для українського народу.

4. СРСР підписав договір, керуючись життєво важливими інтересами безпеки країни.

Він дав змогу краще підготуватися до війни і відтягнув кордони на 200—300 км на захід.

До СРСР відійшли польські нафтові райони Борислав і Дрогобич, які зміцнили промисловий потенціал країни.

 

 

Третя група підбиває підсумки.

1. Німецько-радянський пакт про ненапад продовжує бути Предметом суперечок і дискусій. Але фактом є те, що за Таємним протоколом до цього пакту передбачалося розмежування сфер інтересів двох держав. Таким чином, відповідальність за розв'язання Другої світової війни поряд з іншими країнами, безперечно, несе й сталінське керівництво.

2. Договір ізолював СРСР від зовнішнього світу, підірвав міжнародний авторитет Радянського Союзу.

3. Завдав удару по комуністичному руху.

Упродовж багатьох років комуністи вели роботу зі згуртування антифашистських сил, створення єдиного робітничого і широкого народного фронту. В один день за наказом Комінтерну вони мусили змінити курс і стати на захист радянсько-німецького пакту про ненапад.

4. Пакт дав можливість Німеччині підготуватися до війни з СРСР, зміцнивши свою могутність, оскільки на німецьку армію працював потенціал усієї Європи.

Договір був підписаний напередодні Другої світової війни.

1 вересня 1939 року Німеччина напала на Польщу, що призвело до початку великого кровопролиття по всьому світу, яке продовжувалося до вересня 1945 р.

 

IV.  Рефлексія (проводиться з використанням методу «Прес»)

З теми уроку ми зрозуміли…

Ми навчилися …

 

 

  1.   Підсумки уроку.

Оголошення  оцінок та аналіз роботи учнів.

VI. Домашнє завдання:

ОПРАЦЮВАТИ:

-         опорний конспект з теми уроку та вивчити термінологію;

-         підручник Т.Ю. Земерова, І.М.Скирда. Всесвітня історія у визначеннях, таблицях і схемах, стр.65-68;

-         інтернет-джерела: (https://uk.wikipedia.org/wiki/План_«Вайс»);

-         інтерактивні карти:

(https://www.novadoba.org.ua/interactive-map/58/#,

https://www.novadoba.org.ua/interactive-map/59/#)

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Додано
20 вересня 2023
Переглядів
162
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку