В.О.Сухомлинський вважав, що для того, щоб дитина була розумна, допитлива та кмітлива, щоб закріпити в її душі чутливість до якнайтонших відтінків думки і почуттів інших людей, – потрібно виховувати, будити та надихати її розум красою слова, думки, а краса рідного слова розкривається, перш за все, в казці. Слова видатного педагога стосуються традиційної фольклорної казки, але в сучасних умовах розвитку лінгвістичної науки його слова точно підкреслюють важливість саме лінгвістичної казки. Лінгвістична казка – це казка з лінгвістичним змістом, що перетворює звичайний урок в урок-казку.
Тема уроку: Другорядні члени речення. Додаток.
Мета уроку
навчити учнів знаходити додатки, виділяти їх у текстах умовними позначками; сформувати вміння ставити питання до додатка, визначати синтаксичну роль; виховати навички самостійної роботи, творчого сприйняття мовного матеріалу.
Обладнання: зошит, підручник, проектор, плакат з питаннями додатка.
Тип уроку
засвоєння нових знань.
Хід уроку
I.Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань.
Перепишіть. Підкресліть граматичну основу та означення відповідними лініями. Пам’ятайте, що оцінюється каліграфія і правильність списування.
Із зеленого вівса цілі дні і ночі дивляться у небеса темно-сині очі.
(Волошки)
В житечку зеленім факели вогненні. Цілий день собі горять, з сонечком лягають спать. (Маки)
Квітка гарненька, із сонечком схожа — краї біленькі, серединка жовта.
(Ромашка)
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя щодо теми уроку, видів роботи на уроці.
V. Пояснення нового матеріалу.
Чарівна країна Синтаксис.
У дядечка Додатка.
Далеко-далеко за високими горами, за густими лісами, за небезпечними болотами і за широкими морями вранці встало сонечко, освітило землю. Підмет і Присудок встали вдосвіта, умилися, почистили зуби, швиденько поїли, взяли гостинці, які приготувала мама, і пішли в гості до дядечка Додатка. Доки хлопчики йшли в сусіднє селище, вони цікавилися усіма предметами, істотами та їхніми діями. (Любий друже, ти ж пам’ятаєш, що брати були дуже допитливими. Вони були переконані: чим більше питатимеш, тим більше знатимеш. Так учили їх мама і тато). Діти дізналися, що дорога веде, квіти розкриваються, їжачки колються, птахи співають, тече річка, вітер віє, а дядечко зустрічає.
І дядечко Додаток пішов у свою хатинку. Присудок неймовірно радів, аж підспівував і підтанцьовував. А поряд стояв Підмет, засмучено звісивши голову.
Тим часом повернувся дядечко Додаток. У руках він ніс цілий плакат. Коли дядечко розгорнув його, діти побачили таке:
Відмінки |
Допоміжні слова |
Питання |
Родовий |
Немає |
Кого? Чого? |
Давальний |
давати |
Кому? Чому? |
Знахідний |
знаходити |
Кого? Що? |
Орудний |
орудувати |
Ким? Чим? |
Місцевий |
міститься |
На кому? На чому? |
У третьому стовпчику і знаходяться мої чарівні питання, які допоможуть тобі, Присудок, пізнати світ. Запам’ятай, тільки ти і від тебе можна буде поставити ці питання, - сказав серйозно і поважно дядько Додаток.
(Питання читаються дітьми разом і вголос)
І от диво: із однієї прямої лінії утворилося декілька маленьких.
Хлопці зраділи, узяли чарівні папірці, подякували дядечку і пішли додому. (Любий друже, ти ж пам’ятаєш, що у тій чарівній країні далеко-далеко за високими горами, за густими лісами, за небезпечними болотами і за широкими морями день і ніч набагато коротші, ніж у нас). Брати дуже швидко добігли до домівки і лягли задоволені відпочивати. Вони так поспішали, що не всю розмову було чути через вітер. Запам’яталися лише деякі слова.
VI. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Любий друже, допоможи мені знайти додатки в реченнях, бо так цікаво, що нового дізналися Підмет і Присудок. Для цього знайди спочатку головних Підмета і Присудка, а вже потім постав питання ВІД ПРИСУДКА, візьми для допомоги чарівні папірці, які дав дядечко Додаток, і підкресли ці додатки маленькими розірваними рисочками.
1. Робота біля дошки.
Дорога веде (до чого?) до будинку.
Квіти розкриваються (біля чого?) біля тину.
Їжачки колються (чим?) колючками.
Птахи співають (що?) пісні.
Тече (чим?) долиною річка.
Вітер віє (над чим?) над головою.
Дядечко зустрічає (кого?) хлопців.
Сподіваюсь, у тебе все вийшло, любий друже. А чи здогадався ти, як називається цей член речення? Це ж Додаток, дядько Підмета і Присудка.
На які ж питання відповідає додаток?
Як підкреслюється додаток?
Який брат може розпоряджатися питаннями додатка?
Молодець, любий друже. Іди відпочинь і пошукай додатки у твоєму житті. А завтра ми дізнаємося, про що Білочка повідомила Підмета і Присудка …
ХТО ШВИДШЕ І БІЛЬШЕ?
Знайдімо додатки у вашому класі. Але ж без присудка ми не обійдемося. Тому будемо добирати односкладні речення з присудком і додатком. У вас є 2 хвилини.
VIІ. Підсумок уроку.
VIII. Виставлення оцінок та мотивація їх (оцінки будуть виставлені за самостійну роботу з урахуванням плюсків за активність на уроці).
IX . Домашнє завдання:
Відмінки |
Допоміжні слова |
Питання |
Називний |
|
Хто? Що? |
Родовий |
немає |
Кого? Чого? |
Давальний |
давати |
Кому? Чому? |
Знахідний |
знаходити |
Кого? Що? |
Орудний |
орудувати |
Ким? Чим? |
Місцевий |
міститься |
На кому? На чому? |
Кличний |
Використовується у звертаннях |
---------------------- |