У формі подорожі поглибити знання учнів про вимову та написання слів із префіксами пре-, при-, прі-; формувати в них уміння та навички творення нових слів з даними префіксами.
Українська мова 5 клас
Тема. Вимова та написання префіксів пре-, при-, прі-
Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання слів із префіксами пре-, при-, прі-; формувати в них уміння та навички творення нових слів з даними префіксами; розрізняти префікси пре- і при- за значенням; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов до народних традицій.
Тип уроку: урок-подорож
Обладнання: підручник «Рідна мова»5 клас Глазова О,П., диск «Словники України »; малюнки присвячені Великодню, схема-карта.
Хід уроку
І.Організаційний момент.
1. Привітання. Ось вже дзвоник пролунав,
Весь наш клас за парти став.
Станьте рівно, як годиться.
Чи все на парті –подивіться.
Учитель. Добрий день! З яким настроєм ви прийшли на урок?
Діти показують Барометр настрою.
Учитель. Королева Орфографії запросила нашого Петрика до себе на Великдень. Прислала йому карту-маршрут, як знайти дорогу до королівства. Петрик зрадів дуже, але коли роздивився карту, то засмутився. Як ви думаєте , чому?
Учитель. Так, на карті були перешкоди, і перш ніж дійти, треба виконати завдання. Та він довго не засмучувався, згадав про своїх друзів-помічників. Так, саме про вас і просив, щоб ви йому допомогли, бо так хочеться йому потрапити на свято у саме королівство Орфографії.
ІІ. Актуалізація опорних знань
І зупинка. Літературна стежина.
- Ми вирушаємо з вами і йдемо по літературній стежині. А готувала вірш
Надії Врищ «Мама паски пече»…
Проблемне запитання: Ви прослухайте уважно і скажіть, яка тема розкривається у поезії.
Учитель. Сьогодні ми поговоримо з вами про велике світле християнське свято – Великдень. А чи знаєте ви, коли його відзначають? ( 27 квітня) Які ознаки цього свята?
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Зупинка. Дрімучий ліс. Ми підійшли з вами до дрімучого лісу.
Діти, прочитайте , будь-ласка, віршик, який передала вам королева Орфографії і сформулюйте тему уроку.
Пре- і при - - немов близнята,
як їх розрізняти?
Пам'ятати усім варто,
Де їм в слові стати .
Пре- - ознака вища міри
(заміни це словом дуже).
Дуже сірий - це пресірий.
Розібрався, любий друже?
Тож прекрасний, пречудовий,
Прерозумний і премудрий,
префікс пре - коли у слові –
вже ніколи не забудеш.
З при- завжди ми прибуваєм,
Наближаємось до чогось,
Щось приєднуєм - і маєм
Пам'ятати про це строго.
З при- неповні маєм дії і
ознак неповноту.
Ось, притомлена, радіє
мала пташечка в саду,
додому прилетіла,
принесла пташатам їсти,
Приголубить їх і сміло
Може вже тоді й присісти.
Прі- ми й так запам'ятаєм,
Правил тут складних немає.
Префікс прі- - самотній птах,
лише в деяких словах:
Зустрічається у прірві
Та у наших прізвищах.
Знайте все це - і знаннями
Ми здолаєм труднощі.
- розкрийте зошити і запишіть число, класна робота, тему уроку
Вимова та правопис префіксів пре-, при-, прі-.
А давайте визначимо , цілі уроку:
(учні по черзі називають, потім вчитель доповнює).
Девіз уроку:
ІІІ. Сприймання навчального матеріалу.
Вибірковий диктант.
Виписати із вірша слова з префіксами пре-, при-, прі-.
Пресірий, прекрасний, пречудовий, прерозумний, премудрий, прибуваєм, приєднуємо, прилетіла, принесла, приголубить, присісти, прірва, прізвище.
Давайте звіримо свої відповіді з теоретичним матеріалом.
Стор. 253.
3. Ми справилися з цим завданням і вийшли із дрімучого лісу, але наша стежечка прямує прямо в болото і , щоб ми пройшли його у нас з вами буде провідник Оксана. А вам треба йти слід у слід і якщо ви зіб'єтися, то Оксанка вам допоможе
Зупинка. Болото.
Розподільний диктант. Вправа 439. Записати слова у дві колонки :
1) із префіксом при-; 2) із префіксом пре-.
Прибрати премокрий
Приручений предивний
Приазовський преважко;
Притримати премудрий
Причинити
Приніс
Місцевість біля Карпат – прикарпатський ( ознаку)
Невеликий мороз – приморозок ( неповнота дії)
Дуже поганий – препоганий ( збільшена якість)
Лягти на кілька хвилин – прилягти (неповнота дії)
Дуже високий – превисокий ( збільшена якість)
Посадка на землю – приземлення (наближення)
Дуже великий - превеликий
Край біля моря - приморський
Дуже глибокий - преглибокий
Ділянка біля школи – пришкільний
А яке значення мають ці префікси?
5. Зупинка. Лексична галявина.
леті́ти / полеті́ти у прі́рву. Зазнавати краху, терпіти невдачу; рушитися. [Терлецький:] Ні, Ірино! Не можу я, щоб всі мої надії, Майбутнє наше через цей обрубок Дірявої якоїсь каменюки Летіли в прірву (Л. Дмитерко).
на краю́ прі́рви. Під загрозою загибелі, краху. Він, хоч і сильна людина, але злою іронією долі його викинуто з життя, і він раптом опинився на краю прірви (З газети).
опини́тися / опиня́тися над прі́рвою. Потрапити в безвихідне становище, бути на краю загибелі. Це, очевидно,.. сильна людина, але її викинуто з життя, вона раптом опинилася над прорвою в незрозумілих обставинах (Ю. Яновський).
опини́тися / опиня́тися над прі́рвою. Потрапити в безвихідне становище, бути на краю загибелі. Це, очевидно,.. сильна людина, але її викинуто з життя, вона раптом опинилася над прорвою в незрозумілих обставинах (Ю. Яновський).
леті́ти / полеті́ти у прі́рву. Зазнавати краху, терпіти невдачу; рушитися. [Терлецький:] Ні, Ірино! Не можу я, щоб всі мої надії, Майбутнє наше через цей обрубок Дірявої якоїсь каменюки Летіли в прірву (Л. Дмитерко).
штовха́ти в прі́рву (в безо́дню і т. ін.) кого. Діями, вчинками доводити кого-небудь до небажаних, трагічних наслідків або до загибелі. [Марія Романівна:] Не сердьтесь, подумайте. Я зовсім не хочу образити вас, але ж є такі сліпі матері, які з великої любові до своїх дітей штовхають їх часто у прірву... (Л. Дмитерко).
5. Зупинка. Морфемна стежина.
Президент України привітав народ із Великоднем.
Було обрано президію зборів.
З року в рік зростає престиж фестивалю “Червона рута”
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!
У деяких слова іншомовного походження пре- і при- є складовою корення.
Зробити морфемний розбір цих слів.: президент, президія, престиж.
6. Редактор.
Петрик отримав від королеви Орфографії завдання, підібрати і написати диктант. Але перед тим, як віддати цю роботу, він попросив Вас перевірити . Допоможете?
З преходом висни село готуєтся до Великодніх св’ят. Незалежно на яку неділю квітня чи травня вони випадають, усі з нетерпінням чикають їх приходу. Дбайливі руки господині обмазуют свіжою глиною видзьобані зимовою негодою стіни.
Господарі завершують весняне обрізуваня дерев та кущів, орють та зкородять городи, підновлюють плоти.
Учитель. На які ж орфограми він допустив помилки.
Учитель. Діти , а які ви знаєте ознаки цього свята?
Можливо, хтось знає прислів’я, приказки, загадки про Великдень.
Покажіть свої малюнки (випереджаюче завдання: підібрати та вивчити загадки, прислів’я та намалювати ілюстраціі )
ІІІ . Закріплення вивченого матеріалу.
1. Виконання тестових завдань. Ключ: дата Пасхи в цьому році. 27.04
Вказати рядки, де в усіх словах одинакові префікси :
0. пр..горнути ; пр…горілий , пр...вокзальний ;
Назвіть № рядка, де пишемо префікс при-
Назвіть № рядка, де пишемо префікс пре-
Це і буде код замка воріт
ІV. Рефлексія.
Метод «Мікрофон»
Привітання Петрика. Подяка.
Дякую за допомогу.
Ви молодці, до побачення!
Учні показують Барометр настрою (з яким настроєм ідуть з уроку)