Урок української мови в 5 класі на тему "Правопис префіксів пре-,при-, прі-".

Про матеріал

У формі подорожі поглибити знання учнів про вимову та написання слів із префіксами пре-, при-, прі-; формувати в них уміння та навички творення нових слів з даними префіксами.

Перегляд файлу

Українська  мова  5 клас

Тема. Вимова та написання префіксів   пре-, при-, прі-

Мета: поглибити знання учнів про вимову та написання слів із префіксами пре-, при-, прі-; формувати в них уміння та навички творення нових слів з даними префіксами; розрізняти префікси пре- і при- за значенням; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; виховувати любов до народних традицій.

Тип уроку: урок-подорож

Обладнання: підручник «Рідна мова»5 клас Глазова О,П., диск «Словники України »; малюнки присвячені Великодню, схема-карта.                                                         

 

                                                         Хід уроку

І.Організаційний момент.

     1. Привітання.             Ось вже дзвоник пролунав,

Весь наш клас за парти став.

Станьте рівно, як годиться.

Чи все на парті –подивіться.

Учитель. Добрий день! З яким настроєм ви прийшли на урок?

 

                      Діти показують  Барометр настрою.

 

Учитель. Королева Орфографії запросила нашого Петрика до себе на Великдень. Прислала йому карту-маршрут, як знайти дорогу до королівства. Петрик зрадів дуже, але коли роздивився карту, то засмутився. Як ви думаєте , чому?

 

Учитель. Так, на карті були перешкоди, і перш ніж дійти, треба виконати завдання. Та він довго не засмучувався, згадав про своїх друзів-помічників. Так, саме про вас і просив, щоб ви йому допомогли, бо так хочеться йому потрапити на свято у саме королівство Орфографії.

  • Ну, то як, допоможете?

 

ІІ. Актуалізація опорних  знань

І зупинка.   Літературна  стежина.

-  Ми вирушаємо  з вами і йдемо по літературній стежині. А готувала вірш

                                          Надії  Врищ «Мама паски пече»…

 Проблемне запитання: Ви прослухайте уважно і скажіть, яка тема розкривається у поезії.

Учитель. Сьогодні ми поговоримо з вами про велике світле християнське свято – Великдень. А чи знаєте ви, коли  його відзначають? ( 27 квітня) Які ознаки цього свята?

 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

              Зупинка. Дрімучий ліс.  Ми підійшли з вами до   дрімучого лісу. 

  Діти, прочитайте , будь-ласка, віршик, який передала вам королева Орфографії і сформулюйте тему уроку.

 


Пре- і при - - немов близнята,

як їх розрізняти?

Пам'ятати усім варто,

Де їм в слові стати .

Пре- - ознака вища міри

 (заміни це словом дуже).

 

 

 

Дуже сірий - це пресірий.

Розібрався, любий друже?

Тож прекрасний, пречудовий,

Прерозумний і премудрий,

префікс пре - коли у слові –

вже ніколи не забудеш.

 

 

 

З при- завжди ми прибуваєм,

Наближаємось до чогось,

Щось приєднуєм - і маєм

Пам'ятати про це строго.

З при- неповні маєм дії і  

                 ознак неповноту.

 

 

 

Ось, притомлена, радіє

мала пташечка в саду,

додому прилетіла,

принесла  пташатам їсти,

Приголубить їх і сміло

Може вже тоді й присісти.

Прі- ми й так запам'ятаєм,

Правил тут складних немає.

Префікс прі- - самотній птах,

лише в деяких словах:

Зустрічається у прірві

Та у наших прізвищах.

Знайте все це - і знаннями

Ми здолаєм труднощі.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


- розкрийте зошити і запишіть  число, класна робота, тему уроку

Вимова та правопис префіксів пре-, при-, прі-.

А давайте визначимо , цілі уроку:

  • Правильно писати та вимовляти  слова із префіксами пре-, при-, прі-;
  • Уміти утворювати нові слова з даними префіксами;
  • розрізняти префікси пре- і при- за значенням;
  • розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість;
  • виховувати любов до народних традицій.

 

(учні по черзі називають, потім вчитель доповнює).

 

Девіз уроку:

  • Поганих ідей не буває;
  • Мислити творчо;
  • Не критикувати

 

 

 

ІІІ. Сприймання навчального матеріалу.

  1. Можливо, хтось уже запам’ятав , як пишуться префікси.

Вибірковий диктант.

Виписати із вірша слова з префіксами пре-, при-, прі-.

  Пресірий, прекрасний, пречудовий, прерозумний,  премудрий, прибуваєм, приєднуємо, прилетіла, принесла, приголубить, присісти, прірва, прізвище.

 

 

  1. Робота з підручником.

Давайте звіримо свої  відповіді з теоретичним матеріалом.

                                    Стор. 253.

 

3. Ми справилися  з цим  завданням  і вийшли із дрімучого лісу, але наша стежечка прямує прямо в болото і , щоб ми пройшли   його у нас з вами буде провідник Оксана. А  вам треба йти слід у слід і якщо ви зіб'єтися, то Оксанка вам допоможе

 

Зупинка. Болото.  

Розподільний диктант. Вправа 439. Записати слова у дві колонки :

1) із префіксом при-;                                                               2) із префіксом пре-.

Прибрати                                                                                           премокрий

Приручений                                                                                       предивний

Приазовський                                                                                    преважко;

Притримати                                                                                       премудрий

Причинити

Приніс

  1. Творче завдання.   Побудувати міст через річку
  • Замінити слова і словосполучення слова з префіксами пре- або при-.

Місцевість біля Карпат – прикарпатський ( ознаку)

Невеликий мороз – приморозок ( неповнота дії)

Дуже поганий – препоганий ( збільшена якість)

Лягти на кілька хвилин – прилягти (неповнота дії)

Дуже високий – превисокий ( збільшена якість)

Посадка на землю – приземлення (наближення)

Дуже великий - превеликий

Край біля моря - приморський

Дуже глибокий -  преглибокий

Ділянка біля школи – пришкільний

                    А яке значення мають ці префікси?

 

 

 

     5.  Зупинка. Лексична  галявина.

  • А в яких слова пишеться префікс прі- ?
  • Яке лексичне значення цих слів?
  • Пригадайте фразеологізми із словом прірва

леті́ти у прі́рву

леті́ти / полеті́ти у прі́рву. Зазнавати краху, терпіти невдачу; рушитися. [Терлецький:] Ні, Ірино! Не можу я, щоб всі мої надії, Майбутнє наше через цей обрубок Дірявої якоїсь каменюки Летіли в прірву (Л. Дмитерко).

на краю́ прі́рви

на краю́ прі́рви. Під загрозою загибелі, краху. Він, хоч і сильна людина, але злою іронією долі його викинуто з життя, і він раптом опинився на краю прірви  газети).

опини́тися над прі́рвою

опини́тися / опиня́тися над прі́рвою. Потрапити в безвихідне становище, бути на краю загибелі. Це, очевидно,.. сильна людина, але її викинуто з життя, вона раптом опинилася над прорвою в незрозумілих обставинах (Ю. Яновський).

опиня́тися над прі́рвою

опини́тися / опиня́тися над прі́рвою. Потрапити в безвихідне становище, бути на краю загибелі. Це, очевидно,.. сильна людина, але її викинуто з життя, вона раптом опинилася над прорвою в незрозумілих обставинах (Ю. Яновський).

полеті́ти у прі́рву

леті́ти / полеті́ти у прі́рву. Зазнавати краху, терпіти невдачу; рушитися. [Терлецький:] Ні, Ірино! Не можу я, щоб всі мої надії, Майбутнє наше через цей обрубок Дірявої якоїсь каменюки Летіли в прірву (Л. Дмитерко).

штовха́ти в прі́рву

штовха́ти в прі́рву (в безо́дню і т. ін.) кого. Діями, вчинками доводити кого-небудь до небажаних, трагічних наслідків або до загибелі. [Марія Романівна:] Не сердьтесь, подумайте. Я зовсім не хочу образити вас, але ж є такі сліпі матері, які з великої любові до своїх дітей штовхають їх часто у прірву... (Л. Дмитерко).

 

5. Зупинка. Морфемна стежина.

  • Прочитайте речення і назвіть слова з префіксами?
  • Чи  для всіх слів  будемо застосовувати  вивчене правило?

Президент України привітав народ із Великоднем.

Було обрано президію зборів.

З року в рік зростає престиж фестивалю “Червона рута”

 

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!

  У деяких слова іншомовного походження  пре-  і при- є складовою корення.

Зробити морфемний розбір цих слів.: президент, президія, престиж.

 

 

 

6. Редактор.  

Петрик отримав від королеви Орфографії  завдання, підібрати і написати  диктант. Але перед тим, як віддати цю роботу, він попросив Вас перевірити . Допоможете?

 

                    З преходом  висни село готуєтся до Великодніх свят. Незалежно на яку неділю   квітня чи травня вони випадають, усі з нетерпінням чикають їх приходу. Дбайливі   руки господині обмазуют  свіжою глиною видзьобані зимовою негодою стіни.  

         Господарі завершують весняне обрізуваня дерев та кущів, орють та зкородять городи, підновлюють плоти.

 

   Учитель.   На які ж орфограми він допустив помилки.

 

Учитель. Діти , а які ви знаєте ознаки цього свята?

Можливо, хтось знає прислів’я, приказки, загадки про Великдень.

Покажіть свої малюнки (випереджаюче завдання: підібрати та вивчити загадки, прислів’я та намалювати ілюстраціі )

 

ІІІ . Закріплення вивченого матеріалу.

 

 1.  Виконання тестових завдань.             Ключ: дата Пасхи в цьому році. 27.04

Вказати рядки, де в усіх словах одинакові префікси :

      0.   пр..горнути ; пр…горілий , пр...вокзальний ;

  1. пр..лютий , пр..швидко , пр..жарити ;
  2. пр..мирити , пр..слухатися , пр..кидати ;
  3. пр..чистий, пр..веселий, пр..дорожній,
  4. пр..чудовий , пр..спокiйний, пр..кумедний ;
  5. пр..бути; пр..вабливий, пр..мудрий,
  6. пр..завзятий, пр..легкий, пр..бавляти;
  7. пр..крутити, пр..швидшити, пр..слухатися.

Назвіть № рядка, де пишемо префікс при- 

Назвіть № рядка, де пишемо префікс  пре-

          Це і буде код замка воріт

 

ІV. Рефлексія.

Метод «Мікрофон»

  • Найцікавішим для мене на уроці було…
  • Найскладнішим для мене було …

                                    Привітання Петрика. Подяка.

Дякую за допомогу.

Ви молодці, до побачення!

 

 

           Учні показують Барометр настрою (з яким настроєм ідуть з уроку)

  1. Домашнє завдання. 1. Підручник с.181 (вивчити правила.).
  1. Вправа 444 (для учнів середнього рівня)
  2. Написати твір-мініатюру «Я готуюсь до Великодня.» (для сильних учнів.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Yel Ksju
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5164
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку