Урок на тему " Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами речення"

Про матеріал

Конспект уроку з української мови 5 клас на тему "Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами речення"

Перегляд файлу

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                            Конспект уроку

                                                                                      з української мови для 5 кл.

                                                                                       вчитель Чорна Т. В.

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Речення з однорідними членами (без сполучників і зі сполучниками а, але, і). Кома між однорідними членами речення

Мета: поглибити поняття про однорідні члени речення;

формувати (виробляти) уміння й навички розпізнавати в реченнях однорідні члени, правильно інтонувати речення з однорідними членами, складати речення, доцільно використовуючи однорідні члени речення, розставляти правильно розділові знаки у реченнях з однорідними членами, знаходити і виправляти пунктуаційні помилки;

розвивати логічне мислення, пам’ять, усне й писемне мовлення;

виховувати любов до мови, свідоме послуговування українською мовою в усіх царинах життя; гордість за свій народ; пізнавальний інтерес.

Обладнання: підручник, таблиця «Однорідні члени речення», дидактичний матеріал, тлумачний словник, проектор, репродукції картин О.Г.Сластіона.

                                                           Мова росте елементарно,

                                                            разом з душею народу

                                                                              Іван Франко

 

Перебіг уроку

І. Організаційний етап. Емоційне налаштування до уроку

Прийом "Побажання успіху"

- Вітаю вас, діти, на уроці мови. Почнімо наш урок із побажань гарного настрою та успішної продуктивної роботи. Хочу, щоб ви не лінувалися на уроці. Хай у вас все виходить. Бажаю всім отримати гарні оцінки. Зараз обміняйтеся побажаннями з сусідом по парті.

 

І Актуалізація опорних знань

Діти, з першого дня нашої зустрічі мандруємо ми містами великої країни Мови. Що ж за народ мешкає в цій країні?

1. Слово вчителя.

Звичайно, слова, словосполучення, речення… Вони, як ми, люди, народжуються, живуть, розвиваються, старіють і навіть «вмирають» (замінюються, виходять з ужитку).

Ми з вами теж частинка народу, але українського. Люди, як і народи, мають душу. І від того, які їх вчинки, справи, думки така і душа народу.

– Що ж таке душа?

Словникова робота.

Випереджувальне завдання: з’ясувати лексичне значення слова душа за тлумачним словником.

Душа – це внутрішній психічний світ людини, її свідомість…

– Яка ж душа справжнього українця?

(Діти висловлюють свої думки)

А про український народ кажуть, що пісня – його душа. Така ж дзвінкоголоса, щира, широка, проста, милозвучна, мелодійна, мудра, добра, близька, надійна, співуча, сумна…

А за висловом Максима Рильського: «Синтаксис – це душа мови».

– Поясніть, як ви розумієте цей вислів?

– Що вивчає синтаксис?

Разом із вчителем діти доходять думки, що оскільки синтаксис вивчає будову словосполучень і речень, а речення виражає закінчену думку, то думка до думки і народжується текст. Де ми виказуємо свої помисли, переживання, все те, що хвилює нас, непокоїть, знаходимо слова підтримки для тих, хто їх чекає, спонукаємо до гарних справ, налаштовуємо на творчу працю, допомагаємо творити добро, жити і працювати для своїх рідних, на користь Батьківщині. Дарувати любов і радість, передавати найтонші порухи душі.

Оскільки, ми вдячні гості міста Синтаксис країни Мови і поважаємо місцеві закони, то з великою приємністю виконуємо усний синтаксичний розбір запропонованого речення.

Синтаксис – це душа Мови.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Як тебе прославити, рідна земле?
Не одною квіткою змалювати, не одним кущем чи деревом, а всю тебе показати,— широку, прекрасну й родючу?
К. Білокур

2.  Прийом "Кошик завдань"

Картинки по запросу квіти малюнкиКартинки по запросу квіти малюнкиПохожее изображениеПохожее изображение          Похожее изображениеКартинки по запросу квіти малюнки

                                                     

                                                    Картинки по запросу кошик малюнок

Картинки по запросу квіти малюнки- Поміркуйте та запишіть на квітках завдання, які плануєте виконати на

уроці. Квіти покладіть у кошик, що знаходиться на фліпчарті.

Наприклад:  поглибити знання з теми; записати речення; визначити в реченнях однорідні члени;  розвивати  мовлення; працювати в групах тощо

ІІІ. Опрацювання нового матеріалу

. Прийом "Мозковий штурм"

- Як знайти однорідні члени в реченні?

Спостереження над мовним матеріалом (робота в малих групах)

Завдання: прочитайте речення, укажіть у них слова, що відповідають на одне й те саме питання та відносяться до одного слова в реченні. Якими членами речення є ці слова?

  1. Кобзарі та бандуристи – це народні митці.
  2. Вони повинні були володіти гучним, приємним голосом.
  3. Співали на «розпуттях велелюдних», на майданах, на ярмарках.
  4. Я так люблю жагуче літо, і даль, і зоряну блакить.
  5. Серце рвалося, сміялось, виливало душу.

Висновок. На те саме питання, поставлене від того самого слова, в реченні може відповідати не одне, а кілька слів. Такі члени речення називаються однорідними. Однорідними членами речення можуть бути як головні, так і другорядні члени речення.

Робота за підручником

  1.         Опрацювання теоретичного матеріалу - § 14 (за підручником Заболотного О.В., Заболотного В.В.)
  2. Запам’ятай! ( пам’ятки отримує кожен учень)

Між однорідними членами речення СТАВЛЯТЬ КОМУ, якщо вони:

Правило

Приклад

Схема

Не з’єднані сполучниками

Звучала пісня вільно, гордо.

 

    , 

 

З’єднані сполучниками а, але, та ( у значенні але)

Хоч ми бідні, але чесні.

Проти нього стояв не пес, а вовк.

    , але

    , а 

З’єднані повторюваними сполучниками і, й, та ( у значенні і)

Вічно будуть у світі і відданість, і віра, і любов.

і     , і     , і

Однорідні члени речення з’єднані сполучниками і(й), та в пари ( кому ставлять тільки між парами)

Дзвенять сади й гаї, поля й ліси.

    й    ,    й

Кому між однорідними членами речення не ставлять, якщо вони:

З’єднані неповторюваним сполучником і або та (у значенні і)

Учися чистоти і простоти.

    і

  1.          
  2.         Вправа 111 (усно).

Учні з’ясовують, що у реченні може бути не один, а кілька рядів однорідних членів, наводять приклади.

ІV. Формування вмінь та навичок

1) Робота за підручником

Вправа 112 (письмово).

2) Вибірковий диктант

Завдання: виписати з вірша однорідні означення.

Слов’янська душа золота,

Ти завжди світові відома,

Широка, щира і проста, –

Тобі підступність не знайома.

Вся повна музики, тепла,

Природи сяєвом натхненна,

О, скільки ніжності влила

Ти в звуки Глінки і Шопена!

Але, як буря загримить,

Стаєш ти грізна і тривожна.

Тебе не вбити, не зломить, –

Ти,  наче день, непереможна.

 (Є. Фомін)

3) Проблемні питання за варіантами (робота в парах).

 

І варіант

– Чому не потрібні коми між однорідними членами, хоч сполучник і вживається двічі? Скласти схему речення.

Шануй і поважай матір і батька.

ІІ варіант

– Чому в першому реченні перед сполучником та коми немає, а в другому вона стоїть?

У рідному краї весело співає серце та душа. У чужому краї хоч і не співає, та не забуває.

ІІІ варіант

– Чому не потрібні коми при повторенні сполучників у цьому реченні?

Без пісні при роботі, як кажуть у народі, ні туди ні сюди.

4) Гра «Редактор»

Ви співробітники газети, вам треба виправити помилки в поданих нижче реченнях, обґрунтувати свої виправлення.

а) Одесити й школярі відвідали виставку «Народні співці-музиканти на Україні».

б) Ми радіємо і пишаємося успіхами наших пращурів.

в) Одні виконавці, співаки, кобзарі, лірники або оповідачі виконують твір, пісню, приймаючи відповідну позу.

г) «Горіли в грубці дрова і захід сонця»,- натхненно виводив батько.

5) Творчий диктант

З’ясуйте, на яку тему можна написати твір, використовуючи дані слова. Сформулюйте тему і напишіть твір, уживаючи однорідні й неоднорідні члени речення.

Калина, дівчина, соловей, поле, гай, жаття, небо, вітер, сонечко, блискавка, діти, любов, пісня, щастя, Україна, радість, садок, гніздо, краса.

V. Підбиття підсумків уроку.

Рефлексія

  1. Прийом  «Ланцюжок»

Учні по черзі надають відповіді, повертаємося до «Кошика завдань», зясовуємо, чи всі завдання ми виконали.

-  Я дізнався ...

- Я навчився ...

- Я зрозумів, що можу ...

- Мені сподобалося ...

- Побажання успіху від сусіда  надихнуло мене ...

VІ. Домашнє завдання.

Підручник § 14, вправа 115 або вправа 116 (за вибором)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Петренко Роман
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
10147
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку