Урок "Розвиток зв’язного мовлення. Особливості опису пам’ятки історії та культури. Детальний переказ розповідного тексту «Спаський собор» з елементами опису пам’ятки історії"

Про матеріал

Мета публікації – допомогти вчителям підготувати та провести цікаві та ефективні уроки української мови та літератури з використанням краєзнавчих матеріалів Чернігівщини.З досвіду роботи вчителя української мови та літератури Шолох Н.Т. щодо впровадження й використання краєзнавчих матеріалів на уроках української мови та літератури, покликаних сприяти розширенню кругозору учнів про рідний край, підвищенню інтересу до вивчення історії і культури малої батьківщини, формуванню національно свідомої, гармонійно розвиненої, творчої особистості, здатної до саморозвитку та самореалізації.

Перегляд файлу

Шолох Н.Т.,

учитель української мови та літератури

Жавинської ЗОШ І-ІІ ступенів

вищої кваліфікаційної категорії,

вчитель-методист

 

Українська мова (8 клас)

Тема уроку.  Розвиток зв’язного мовлення. Особливості опису пам’ятки історії та культури. Детальний переказ розповідного тексту «Спаський собор»

 з елементами опису пам’ятки історії та культури .

Мета уроку. Удосконалювати вміння учнів створювати усні й письмові перекази тексту розповідного характеру з елементами опису пам’яток історії та культури за складеним планом ;виробляти вміння виражати думки зв’язно, послідовно, яскраво, грамотно.

Розвивати усне та писемне зв’язне мовлення школярів, логічне мислення, увагу, пам’ять.

Виховувати свідомих громадян України, які б знали і любили свою мову, культуру, історію.

Обладнання уроку. Текст для переказу, ілюстративний матеріал, словники.

Тип уроку. Уроки розвитку зв’язного мовлення.

Епіграф до уроку.

Образ архітектурної пам’ятки порушує питання духовного родоводу одвічне й невмируще творче начало, що народжується в глибинних шарах історії, живе в них, передається від покоління до покоління невмирущою естафетою народного генія.

          П. Загребельний

Перебіг уроку

І. Повідомлення теми, мети, завдань уроку; мотивація навчальної діяльності учнів.

Довідка для вчителя

 Культурасукупність створених у процесі людської праці матеріальних і духовних цінностей.

Духовність здатність людини виходити за межі індивідуального буття, мати розвинені духовні потреби, ставити свої духовні інтереси і цінності вище матеріальних.

Кожен народ має спадщину матеріальну і духовну. Пам’ятки духовної культури традиції, звичаї, обряди, твори фольклору тощо. Пам’ятки культури матеріальної споруди. Деякі твори мистецтва (скульптура, живопис, мозаїка), деякі ужиткові речі (посуд).

Кожна пам’ятка культури є ще й свідком, а то й учасником історичних подій. Пам’ятка розповідає про життя пращурів, їхні долі. Вона сама є частиною культури й історії, матеріальним або духовним втіленням культури й історичної спадщини народу. Пам’ятка це і стародавній літопис, і видатний літературний твір, і важливий документ, і народна дума, пісня і визначна давня споруда.

Призначення відомих пам’яток:

1.Оборонна: замок, вал, фортеця;

2.Культурна: церква, каплиця, костел, синагога, мечеть;

3.Громадська: палац, театр, корпус навчального закладу, торговий будинок;

4.Споруда.

  1.                  Підготовка до сприйняття і відтворення тексту.

Фронтальна бесіда:

1. Що таке культура?

2. Що слід вважати, на вашу думку, за пам’ятку культури й історії?

3. Назвіть відомі пам’ятки нашого міста. Розкажіть коротко про історичні факти їх появи.

4. Яке значення мають пам’ятки історії й культури для духовного буття народу?

5. Прочитайте епіграф до уроку та розкрийте його зміст.

ІІІ. Ознайомлення учнів із текстом.

Спаський собор

У всьому світі Чернігів знаний, перш за все, своїми храмами, що були споруджені в ХІ-ХІІІ століттях у часи існування великої держави Київської Русі. Так багато історичних перемог і трагедій пережили ці храми, стільки поколінь наших предків молились у них Богу, такі високі мистецькі злети втілені в них. Що тепер вони стають життєдайним джерелом відродження народу, складають величезну цінність для нас і наших нащадків.

Одним із таких храмів є п’ятиглавий собор XI століття на Валу, головний престол якого посвячений на честь Преображення Спасителя, тому називають його Спасо-Преображенським собором або просто Спаським. Він є красою і першою святинею Чернігова.

Засновано його за князювання в Чернігові Мстислава Володимировича Хороброго-першого, відомого літопису, самостійного Чернігівського князя. Закладка собору відбулася, певно, у 1033-1034 роках в центрі Дитинця, на найкрасивішому місці серед княжих термінів. Він запанував над містом і широкою заплавою Десни. Протягом близько 900 років він був кафедральним собором Чернігівської єпархії і центром громадського та державного життя - договори, що укладали між собою князі, скріплювали тут цілуванням хреста.

Величезна простота і монументальність, динамічність і мальовничість силуету, невіддільність зовнішнього вигляду від рішення внутрішнього простору - такі головні характерні риси давньоруського будівництва і в тому числі Спаського собору.

Архітектура пам’ятки свідчить, що його творці були високообдарованими будівничими, знайомими з досягненнями передової для того часу візантійської та романської архітектури. Однак своєрідне і сміливе рішення архітектурної композиції собору, де творчо злито в єдине ціле так звану базикальну схему романського походження з центричною хрестово - купольною візантійською системою, говорить про самобутній творчий почерк будівничих цього собору. Дослідники храму в захопленні відзначали, що архітектурно-конструктивне рішення Спаського собору надзвичайно чітке й завершене «все доцільне. Все має своє призначення, в якому немає нічого зайвого, невиправданого»

Витягнутий зі сходу на захід прямокутник плану собору (довжина сторін 29,5x19,2 метрів всередині) ділиться чотирма парами могутніх, хрещатих у плані стовпів та двох’ярусними аркадами на біломармурових колонах, що надають особливої урочистості приміщенню, на три нерівні частини - нефи. Зі сходу нефи закінчуються трьома напівкруглими вівтарними виступами - апсидами, а із заходу поперечний неф, або нартекс, виглядає як своєрідний вестибюль. Висота від підлоги до низу склепіння центральної бані ЗО метрів.

Тринефний, триапсидний, восьмистопний храм було зведено з брил каменю-пісковику з чергуванням тоненької цегли - плінфи (2,5-4 сантиметри) на вапняно-цем’янковому розчині. Товщина стін досягає майже двох метрів. П’ять позолочених бань характерного давньоруського малюнка увінчують споруду.

В оздобленні собору було застосовано фресковий розпис, візерунчасті мозаїчні підлоги.

У храмі 1793-1798р.р. був встановлений новий позолочений та посріблений бароковий іконостас, запроектований калузьким архітектором А.              Яснишиним. У ньому встановлено 62 ікони. Цей іконостас дійшов до нас майже неушкодженим. Різьблені з дерева й позолочені деталі іконостаса зроблені ніжинськими майстрами Савою Волощенком і Степаном Бєлопольским , ікони написані священиком Тимофієм Мизьком з міста Борзни на Чернігівщині. Царські врата теж барокові - різьблені з дерева і позолочені. Зважаючи на те, що в храмах України збереглось мало старих іконостасів, цей являє неабияку мистецьку й духовну цінність.

Спасо-Преображенський собор був усипальницею чернігівських князів, пізніше в ньому відбувались похованням духовних владик єпархії.

     ( Милорадович В. «Опис Чернігівських соборів»)

  1.               Аналіз змісту прочитаного тексту. Словниково-орфографічна робота. Питання для бесіди:
  •            Визначити основну думку тексту.
  •            Який тип і стиль мовлення тексту?
  •            Доведіть, що прослухане є описом пам’ятки культури та історії.
  •             Перекажіть опис собору.
  •            Чи була б повною інформація про пам’ятку, якби не розповіді про час , історію будівництва храму?

Пояснення значення слів

Барокостиль в архітектурі XVI середини XVIII століття, відзначається динамізмом художнього образу і багатством декору. Кращі будівлі цього стилю: Версальський палац поблизу Парижа, Зимовий палац у Санкт- Петербурзі, Андріївська церква, Марійський палац в Києві.

Нава (неф) простір між двома рядами колон базиліки.

Баня зовнішня криволінійна поверхня покрівлі купола.

Дитинець центральна укріплена частина давньоруського міста.

Ярус однотипна частина будівлі, яка повторюється по вертикалі.

Аркади («склепіння») - кілька однакових за формою арок (дуг) будівлі, що спираються на колони.

Вівтар або престол місце, де у храмі здійснюється богослужіння.

Єпархія церковна адміністративно-територіальна одиниця, очолювана єпископом.

Іконостас стіна з іконами у православному храмі, яка відділяє вівтар.

Плінфа тонка цегла, що використовувалась в будівництві у Візантії та Київській Русі.

Цем’янкаскладова частина давньоруського і візантійського будівельного розчину.

Царські врата головний вхід до вівтаря, зроблений посередині іконостаса.

  1.    Повторне прослуховування тексту та індивідуальне складання плану.
  2.       Усний переказ тексту за складеним планом з використанням пояснених слів.
  3.    Самостійна робота учнів над переказом на чернетках. Редагування чорнових варіантів тексту переказу. Переписування відредагованого тексту.
  4.            Підсумок уроків
  5.        Завдання додому.


docx
Додано
15 листопада 2018
Переглядів
1232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку