урок " Дружба, симпатія, Стосунки в колективі"

Про матеріал
Урок з даної теми може проводитися в рамках курсу за вибором "Українознавство" 5-11 класи, з психології для підлітків. Розробка містить теоретичний матеріал, методику на визначення рівня емпатії, такорж практичну роботу щодо визначення стадії розвитку учнівського колективу 7-9 класів.
Перегляд файлу

Українознавство,8 клас

Тема: Дружба,симпатія, емпатія. Стосунки в колективі.

Мета. Розширити і поглибити поняття дружби і товаришування — цих важливих показників вихованості учнів; виховувати в учнів звичку уважно ставитися до товаришів; вміння бачити хиби у своїй поведінці й виправляти їх. 

Обладнання. Вислови про дружбу. «Справжні друзі... нічого не вимагають один від одного в ім'я дружби, а роблять один для одного, що можуть». В.Т. Бєлінський 

 «Дружба — це, насамперед, щирість, це критика помилок товариша. Друзі повинні першими дати жорстку критику для того, щоб товариш міг виправити свої помилки». 

«Війна випробовує сміливця, гнів — мудреця, нужда — друга». Східна мудрість 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

1 Актуалізація знань

На дошці вибачите перелік слів. Що їх об’єднує?

Як би ми їх класифікували чи узагальнювали, то як би об'єднали.

Товариськість, дружба — важливі показники вихованості учнів. У вашій поведінці багато спільного, але є й відмінність. У колективі треба бути скромним. Легко, радісно жити пліч-о-пліч з тими, хто не акцентує уваги на невдачах інших, не хизується своїми успіхами, а найгірше — авторитетом, службовим становищем батьків, престижними речами (

1) Як ви гадаєте, що саме людина шукає в друзях?

2) Які моральні якості ви найбільше цінуєте в другові?

3) Чи можливі суперечки і незгоди між друзями?

4) Про які якості друга йдеться в прислів'ях: «Не той друг, що лащиться, а той, що печалиться», «У пригоді пізнавай приятеля»? 5) Як ви ставитесь до дружби між хлопцем і дівчиною?

 6) Що характеризує культуру взаємин у колективі?

 Культуру взаємин у колективі характеризує скромність, доброзичливе ставлення до членів колективу, сумлінне, точне, своєчасне виконання доручень, нетерпимість до тих, хто порушує вимоги колективу.

 Взаємоповага, чуйність, ввічливість — неодмінні ознаки дружного класу. Складемо апмслівя іпродружбу.

2. Прислів'я та приказки з даної теми.

 Дерево міцне корінням, людина — друзями. •

Друга шукай, а знайдеш — тримай. •

Друзі пізнаються в біді. •

Людина без друзів, що дерево без коріння. •

Дружба — найбільший скарб. •

 Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже.

• Дружба та братство — дорожче багатства. •

Дружба родиться в біді, а гартується в труді. •

3 добрим дружись, а лихих стережись. •

3 ким поведешся, від того й наберешся. •

 Громада — великий чоловік. •

Дружній череді й вовк не страшний. •

 В гурті й пісня в лад іде.

Емпатія

Емпатія – відносно нове поняття в психологічній науці, яка характеризується суттєвими ознаками, що дозволяють стверджувати про її наявність. Що таке емпатія? Під емпатією розуміють, насамперед, почуття внутрішнього співпереживання іншій людині, яка в даний момент часу потребує розради. Коли ми сприймаємо почуття опонента, як свої власні, то дійсно можемо зрозуміти, що з ним відбувається насправді. Глибоке емпатійна слухання полягає в пошуку можливостей надати допомогу людині, що опинилася в біді. Якщо ви вважаєте себе небайдужим людиною, це стаття буде для вас цікавою. Пам’ятайте про те, що байдужість руйнує будь-які відносини. Якщо ви будете піклуватися тільки про задоволення власних інтересів, то ні про яку емпатії не може йти і мови.

Метод емпатії

Метод емпатії полягає в тому, щоб навчитися представляти себе на місці іншої людини. Це зробити досить складно на перший погляд. Досить просто почати уявляти собі, що дорого і значимо для конкретного індивіда, намагатися його зрозуміти. Сам метод у виконанні зовсім не складний, але досить ефективний. Вам потрібно подумки відчути себе іншою людиною. Спробуйте визначити, про що він думає, що відчуває, ніж на сьогоднішній день полягає його головна біль. Метод емпатії хороший тим, що дозволяє розвивати особистість, сформувати в собі щиру здатність до співпереживання. Справжнє саморозкриття можливо тільки тоді, коли ми повністю зосереджені на тому, щоб допомогти іншій людині. Безкорислива самовіддача збільшує ймовірність того, що оточуючі люди будуть нам так само беззастережно довіряти. Метод эмпатического проникнення в душу іншої людини сприяє розвитку кращих якостей характеру.

3. Аналіз стану розвитку колективу.

 Отож спробуйте оцінити, наскільки ви дружні, на що більше схожий ваш колектив, клас: на «палаючий факел», «червоне вітрило», «мерехтливий маяк», «м'яку глину», «сипучий пісок». Який у нас колектив?

Сипучий пісок. Скільки піщинок зібрано разом і в той же час кожна із них сама по собі. Повіє легенький вітерець — віднесе частину піску, що лежить скраю, подалі. Повіє вітер сильніше — рознесе пісок у різні боки, поки хто-небудь не згребе його в купу.

 М'яка глина. Відомо, що м'яка глина — матеріал, який порівняно легко піддається обробці й з нього можна ліпити різні вироби. В руках хорошого майстра цей матеріал перетворюється у прекрасний виріб. Але якщо до нього не прикласти зусиль, то він може залишитись простим шматком глини. Мерехтливий маяк. У штормовому морі мерехтливий маяк приносить впевненість, що курс вибраний правильно. Необхідно бути уважним, не втратити маяк з поля зору. Зауважте, маяк не горить постійним світлом, а періодично викидає пучки світла, неначе говорить: «Я тут. Я готовий прийти на допомогу».

 Червоне вітрило. Символ направленості вперед, дружньої вірності й обов'язку. Тут живуть і діють за принципом: «Один за всіх і всі за одного».

Палаючий факел — це живе полум'я, матеріалом якого є міцна дружба, єдина воля, взаєморозуміння, відповідальність кожного не тільки за себе, але й за інших.

4. Портрет класу на веселці.

Щоб знайти собі друзів, потрібно самому стати справжнім другом.
Дейл Карнегі у своїй всесвітньо відомій книзі «Як придбати друга і впливати на людей» дає такі поради:

1. Виявляйте щирий інтерес до людей, виключну увагу до того, хто з вами розмовляє, — той забезпечує успіх.

2. Частіше посміхайтесь.

3. Пам'ятайте, що кожна людина вважає своє ім'я найкращим. її цікавить своє власне ім'я більше, ніж решта імен, разом узятих. Пам'ятайте ім'я людини, з якою розмовляєте, вимовляйте його легко, невимушено, це вам замінить будь-який комплімент або лестощі. Але забувши або перекрутивши ім'я співбесідника, ви опинитесь у досить невигідному становищі.

4. Вмійте уважно слухати співбесідника, заохочуйте його говорити про себе.

5. Починайте розмову на тему, що цікавить вашого співбесідника.

6. Прагніть дати людині можливість відчути її вищість. Робіть це щиро.

7. Варто врахувати слова Авраама Лінкольна: «Недаремно кажуть, що крапля меду приваблює більше мух, ніж галон жовчі. Так і з людьми. Якщо хочете, щоб вашу точку зору прийняв хтось інший, доведіть йому, що ви його щирий друг. Це та крапля меду, яка приваблює всіх. Це найкоротший і вірний шлях до людського розуму».

Висновок 
Ми завжди, у будь-якій ситуації, повинні пам'ятати про те, що відповідальність за наші вчинки буде лежати на нас. Тому задумайтеся над тим, як зробити в житті правильний вибір.

Методика. Діагностика рівня емпатійних здібностей (В. В. Бойко)

Мета дослідження: дослідження виявів емпатії — здатності особистості співпереживати проблемам інших людей.

Інструкція для учасників дослідження:

На зазначені запитання дайте відповідь (+) або (-):

1. Я маю звичку уважно вивчати обличчя і поведінку людей, щоб зрозуміти їхній характер, схильності, здібності.

2. Якщо оточуючі виявляють ознаки нервозності я, зазвичай, залишаюсь спокійним.

3. Я більше довіряю доказам свого розуму, ніж інтуїції.

4. Я вважаю цілком доречним для себе цікавитися домашніми проблемами своїх співробітників.

5. Я можу легко ввійти в довіру до людини, коли в цьому виникає потреба.

6. Зазвичай, я з першої ж зустрічі вгадую «споріднену душу» в новій людині.

7. Я з цікавості, як правило, розпочинаю розмову про життя, роботу, політику з випадковими попутниками у потязі, літаку.

8. Я втрачаю душевну рівновагу, якщо оточуючі чимось при­гнічені.

9. Моя інтуїція — надійніший спосіб розуміння оточуючих, ніж знання чи досвід.

10. Виявляти цікавість до внутрішнього світу іншої особистості — нетактовно.

11. Своїми словами я часто ображаю близьких мені людей, не помічаючи цього.

12. Я легко можу уявити себе якоюсь твариною, відчути її звич­ки і стани.

13. Я майже не розмірковую над причинами вчинків людей, які мають до мене безпосереднє відношення.

14. Я рідко приймаю до серця проблеми своїх друзів.

15. Як правило, за кілька днів я відчуваю: щось повинно трапитися з близькою мені людиною, і очікування збу­ваються. 16. Спілкуючись з діловими партнерами, я зазвичай, намагаюсь уникати розмов про особисте.

17. Іноді рідні дорікають мені за черствість, неувагу до них.

18. Мені легко вдається скопіювати інтонацію, міміку людей, наслідуючи їх.

19. Мій зацікавлений погляд часто бентежить нових партнерів.

20. Чужий сміх, зазвичай, передається і мені.

21. Часто, діючи навмання, я все ж таки знаходжу правильний підхід до людини.

22. Плакати від щастя — дурниця.

23. Я здатен цілком злитися з близькою для мене людиною, ніби розчинитися в ній.

24. Мені рідко зустрічалися люди, яких би я розумів без зайвих слів.

25. Я мимоволі чи з цікавості часто підслуховую розмови сто­ронніх людей.

26. Я можу залишатися спокійним, навіть якщо всі навколо мене хвилюються.

27. Мені набагато легше підсвідомо відчути сутність людини, ніж зрозуміти її, «розклавши на полички».

28. Я спокійно ставлюся до дрібних неприємностей, які трапля­ються у когось із членів сім'ї.

29. Мені було б складно щиро і довірливо вести бесіду з насторо­женою, замкнутою людиною.

30. У мене творча натура — поетична, художня, артистична.

31. Я без особливої цікавості вислуховую сповіді нових знайомих.

32. Я засмучуюсь, якщо бачу людину в сльозах.

33. Моє мислення більше відрізняється конкретністю, стро­гістю, послідовністю, ніж інтуїцією.

34. Коли друзі починають говорити про свої неприємності, я волію перевести розмову на іншу тему.

35. Якщо я бачу, що у когось з рідних погано на душі, то, ж правило, стримуюсь від розпитувань.

36. Мені складно зрозуміти, чому дрібниці можуть так сильно засмучувати людей.

Обробка даних:

Підраховується кількість правильних відповідей (відповіді до «ключа») за кожною шкалою, а потім визначається сума оцінка:

1. Раціональний канал емпатії: + 1, + 7, -13, + 19, +25, -31;

2. Емоційний канал емпатії: -2, +8, -14, +20, - 26, +32;

3. Інтуїтивний канал емпатії: -3, +9, +15, +21, +27, - 33;

4. Установки, які сприяють емпатії: +4, -10, -16, -22, -28, -34;

5. Здатність до емпатії: + 5, -11, - 17, - 23, -29, -35,

6. Ідентифікація в емпатії: +6, +12, +18, - 24, + 30, -36.

Інтерпретація результатів:

Аналізуються показники окремих шкал і загальна сумарна оцінка рівня емпатії. Оцінки на кожній шкалі можуть варіювати­ся від 0 до 6 балів і вказувати на значущість конкретного параметру в структурі емпатії.

Раціональний канал емпатії. Характеризує спрямованість ува­ги, сприйняття і мислення емпатуючого на суть будь-якої іншої людини — її стан, проблеми, поведінку. Це спонтанний інтерес до іншої людини, який відкриває «шлюзи» емоційного та інтуїтивного її відображення. У раціональному компоненті ем­патії не слід шукати логіку чи мотивацію інтересу до іншого. Людина привертає увагу своєю буттєвістю, що дає змогу емпа-туючому неупереджено виявляти її суть.

Емоційний канал емпатії. Фіксується здатність емпатуючого входити до емоційного резонансу з оточуючими — співпережива­ти, брати співучасть. Емоційна чутливість у цьому разі стає засо­бом «входження» до енергетичного поля партнера. Зрозуміти йо­го внутрішній світ, прогнозувати його поведінку і ефективно впли­вати можливо тільки за умови енергетичного підстроювання. Співучасть і співпереживання виконують роль зв'язки, провідника від емпатуючого до емпатованого і навпаки.

Інтуїтивний канал емпатії. Бальна оцінка свідчить про здатність респондента бачити поведінку партнерів, діяти в умовах дефіциту вихідної інформації про них, спираючись на досвід підсвідомості. На рівні інтуїції замикаються і узагальнюються різноманітні дані про партнерів. Інтуїція, слід вважати, менше залежить від оцінювальних стереотипів, ніж усвідомлене сприйняття партнерів.

Установки, які сприяють чи перешкоджають емпатії, від­повідно полегшують чи, навпаки, утруднюють дію всіх емпатич-них каналів. Ефективність емпатії, мабуть, знижується, якщо людина намагається уникнути особистих контактів, вважає недо­речним виявити цікавість до іншої особистості, переконати себе спокійно ставитися до переживань і проблем оточуючих. Такі умонастрої різко обмежують діапазон емоційної чутливості й емпатичного сприйняття. Навпаки, різноманітні канали емпатй діють активніше і надійніше, якщо з боку установок особистості немає перешкод.

Проникаюча здатність в емпатії розцінюється як важлива ко­мунікативна ознака людини, яка дає змогу створювати атмосфе­ру відкритості, сердечності, щирості. Кожний з нас своєю по­ведінкою і ставленням до партнерів сприяє інформаційно-енер­гетичному обміну чи перешкоджає йому. Розслаблення партнера сприяє емпатії, а атмосфера напруженості, штучності, підозри перешкоджає вираженню і емпатичному розумінню.

Ідентифікація — ще одна необхідна умова успішної емпатії. Це вміння зрозуміти іншого на основі співпереживань, поста­новки себе на місце партнера. В основі ідентифікації — легкість, рухливість і гнучкість емоцій, здатність до наслідувань.

Шкальні оцінки виконують допоміжну роль в інтерпретації основного показника рівня емпатії. Сумарний показник теоретично може змінюватися у межах від 0 до 36 балів. За наявними по­передніми даними, можна вважати

 30 балів і вище надзвичайно високий рівень емпатії;

29—22 середній;

21—15 — заниженні;

менше 14 балів дуже низький.

 

doc
Пов’язані теми
Психологія, Розробки уроків
Додано
15 січня 2019
Переглядів
6437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку