Тема. Друзі пізнаються в біді. «Що таке байка?» (стаття). «Про дружбу» (байка).
Мета: ознайомити із жанром байки. Розвивати способи і види читання байки. Вчити оцінювати вчинки персонажів. Виховувати спостережливість, бажання дружити та бути справжніми друзями.
Обладнання: чистомовка, тестові завдання, 6 капелюхів, мультипрезентація для розчитування слів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Ось і дзвоник пролунав
Для навчання час настав.
2. Вправа «Настрій»
- Посміхніться один одному. Заплющіть очі і промовте:
- Я зможу сьогодні добре працювати.
- Я творча особистість.
- Я бажаю вам успіхів на уроці.
3. Вправа «Крок до успіху»
- Які кроки треба зробити, щоб досягти успіху?( уважно слухати, міркувати, запам’ятовувати, уявляти, …,…, …)
ІІ. Актуалізація опорних знань.
ІІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу..
Байка – від слова баяти – розповідати. Це коротка розповідь або віршований твір повчального змісту з яскраво вираженою мораллю, у якому через образи тварин, птахів, риб, комах, рослин і речей зображені людські вчинки, характери, недоліки.
Байка має мораль – повчальний висновок, яким вона або розпочинається, або закінчується. Складається з двох частин: основної – розповідної і заключної – моралі.
З глибоких віків бере вона свій початок. Як і міф байка була з однією форм художнього мислення. Первісні байки були видом усної народної творчості. ЇЇ створював народ. Вона переходила з уст в уста, змінювалась, удосконалювалась. Особливу роль у розвитку жанру байки відіграли байкарі Давньої Греції. Легенда розповідає, що першим байкарем був римський раб Езоп.
Езоп – перший відомий у світі байкар. Жив майже дві з половиною тисячі років тому в Стародавній Греції. Він писав байки, героями яких були тварини, люди, наповнював свої розповіді повчанням та мораллю. Він навчав людей розрізняти добро і зло, замислюватися над вчинками героїв.
Невмирущими виявилися його байки. Вони переходять від покоління до покоління, звучать різними мовами, але зберігають свою повчальну силу.
В Україні теж було чимало письменників, що складали свої байки за зразком давніх езопових байок. Це Г.Сковорода, Петро Гулак -Артемовський, Євген Гребінка, Леонід Глібов, Остап Вишня.
а) Читання статті учнями мовчки.
- Що найчастіше розповідали дітям?
б) Аналіз змісту прочитаного з елементами вибірково читання.
- З чого навчалися люди, коли ще не було книжок?
- На чому наголошували люди, коли розповідали ті чи інші історії?
- Чому дітям найчастіше розповідали байки?
Фізкультхвилинка
V. Опрацювання байки «Про дружбу».
1. Робота за заголовком. Створення «асоціативного» куща.
- Прочитайте заголовок байки. Як ви розумієте слово «дружба»?
ДРУЖБА
2.Словникова робота.
- З’єднайте пояснення слів у правій колонці, з відповідними словами у лівій.
Сітка ● ● вид мішка, що носять за плечима.
Лук ● ● пристрій з ниток для ловлі звірів, птахів, риби.
Гущавина ● ● ручна зброя для метання стріл.
Торба ● ● стрілецька зброя, що стріляє кулями.
Рушниця ● ● місце, де дуже густо ростуть дерева і кущі.
Учні працюють в групах. Один із учасників групи озвучує початок речення, інші швидко відшукують його, зачитують речення повністю. Початок наступного речення читає той, хто першим знайшов попереднє.
— Розкажи один важливий епізод з твору.
— Склади власне продовження історії.
— Про що ти хочеш запитати у героїв твору?
— Якби ти потрапив/потрапила в історію, що б змінилося?
— Про що йдеться у тексті? (Яка його тема?)
— Чого навчає цей твір? (Головна думка.)
1.Невеликий, віршований або прозовий твір, що має мораль – повчальний висновок.
а) Оповідання;
б) вірш;
в) байка;
г) казка.
2.Хто є головними героями байки «про дружбу?»
а) Лев і миша;
б) олень, птах;
в) черепаха, вовк, олень;
г) черепаха, олень, птах.
3. Хто заплутався у сітці?
а) Олень;
б) птах;
в) черепаха;
г) лев.
4. Кого покликав олень на допомогу, коли заплутався у сітці?
а) Мисливця;
б) оленя;
в) черепаху;
г) птаха.
5.Кого мисливець зі злості кинув у торбу?
а) Оленя;
б) черепаху;
в) птаха;
г) мишу .
6. Вставити пропущене слово.
- Коли мисливець прийшов і побачив порожню сітку, то зрозумів, що це його обдурив ……. .
а) Птах;
б) черепаха;
в) олень;
г) вовк.
7. Вибери прислів’я, яке найбільше підходить до змісту байки.
а) Дерево міцне корінням, а людина - друзями.
б) Друзі пізнаються в біді.
в) Друга шукай, а знайдеш –тримай.
г) Друга за гроші не купиш.
VІ. ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА
1. Рефлексія. Метод «Капелюшки де Боно»
2.Вправа «Піраміда позитивних почуттів»
— Побудуймо «Піраміду позитивних почуттів».
Учитель протягує руку долонею вверх, а учні підходять до вчителя і по черзі кладуть свої долоньки зверху, будуючи піраміду. Кажуть: «Сьогодні на уроці мені найбільше сподобалося...».
2. Домашнє завдання.
Навчитися виразно читати байку.