Урок "Дума "Маруся Богуславка". Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі." ТЛ: дума.

Про матеріал
Конспект подає цікаве осмислення теми через використання різних сучасних прийомів та методів навчання.
Перегляд файлу

8 кл. Тема.  Дума «Маруся Богуславка».  Проблема вибору, душевна роздвоєність  Марусі  Богуславки між любов’ю до рідної землі  та становищем дружини турецького вельможі.  ТЛ:  дума.

Мета: формувати компетентності:  предметні – визначати тематику та художні особливості твору, удосконалювати  навички аналізу художнього образу,вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки; ключові – вільне володіння державною мовою, громадянську  та    культурну,  виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу,повагу до людей, здатних на героїчні вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                                   Перебіг уроку

                                                               Нелегко, кажуть,  жити на дві хати,

                                                               А ще нелегше - жить на дві  душі…

                                                                                      Ліна  Костенко

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми, мети,  мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя. Нам, українцям, є чим  пишатися:  ниви – родючі, люди – прекрасні, історія – героїчна,  творчість народного генія – неповторна і яскрава.

2.  Бесіда.     - Які жанри героїчного народного епосу вам відомі?  Наведіть  приклади.

- Як фольклор пов'язаний з історичними  подіями,  життям українського народу?

- Які твори  називаємо думами? (Думи – це великі пісенно-розповідні твори переважно героїчного або соціально-побутового  змісту).

- У  чому полягає відмінність у виконанні дум  та  історичних  пісень?

  3. «Я МОЖУ САМ!» (робота з підручником, опрацювання відомостей про українські народні думи та їх виконавців).

4. ГРА «ВІРЮ  -  НЕ  ВІРЮ»   (так – ні).

- Думи розповідають про боротьбу українського народу проти іноземних    загарбників,  порушують проблеми  моралі,  людських взаємин.  (ТАК).

- Думи виконували  оперні співаки під супровід  ліри, бандури, кобзи.(Ні).

- Думи з’явилися приблизно в ХV столітті – у час виникнення козацтва. (Так).

- Думи поділяються на  дві групи: історичні і побутові. ( Так)

- Фольклорний жанр думи існує тільки в українській усній народній творчості,  тому відображає і національний характер, і риси української ментальності.(Так).

- Історичні думи  розповідають про героїчну  боротьбу українського народу проти іноземних поневолювачів. (Так).

- Побутові  думи  висвітлюють  проблеми  моралі, соціальної несправедливості, родинних  стосунків. (Так).

- Дума, на відміну від історичної пісні,  має більший обсяг,  переважно дієслівне римування,   нерівноскладові  рядки.  (Так).

- Думи  назвали  «козацькими  піснями», «поважними піснями»  сучасні критики. (Ні, ще кобзарі).

- Структура думи:  заспів  (зачин, «заплачка», основна розповідь, закінчення  «славословіє», епілог. (Ні. Епілогу дума  не має).

- Науковий  термін «дума»  вперше запровадив  Т.Г.Шевченко. (Ні,  М.Максимович  у І половині ХІХ  століття).

- Думи виконуються речитативом. (Так)

- Найвідоміші українські  кобзарі – виконавці дум -  Остап Вересай, Михайло Кравченко, Гнат  Гончаренко. (Так).

5.  Робота над засвоєнням  змісту  думи: виразне рольове читання.

6.  Обмін враженнями від прочитаного (що здивувало, схвилювало,викликало осуд,  співчуття чи схвалення…) Який настрій у вас викликав зміст  думи?                                                                                         7.  «Незакінчене речення». Історичною основою думи про Марусю Богуславку стали, мабуть ,  події…

8.   Учитель. Справді,  вважають,  що образ Марусі  Богуславки – збірний, узагальнений,  не  має конкретного історичного  прототипу,  хоча  достовірно  відомо, що іноді вродливі й розумні полонянки-українки,  займали  видні  місця при дворах  турецьких вельмож, потурчившись,  ставали дружинами турецьких багатіїв  (наприклад, Настя  Лісовська,  дружина   Сулеймана  І,  відома світові  як  Роксолана).  У глибині душі багатьох з них палахкотів  вогник любові до рідної землі, мучила провина перед Вітчизною за своє відступництво і безвихідь  становища, оскільки місця і прощення зрадникам на Батьківщині немає. І в цьому – трагедія  їх  існування.  Але в житті завжди  є  місце  для  подвигу. ПРО ГЕРОЇЧНИЙ  ВЧИНОК  УКРАЇНКИ - ПОЛОНЯНКИ, ЩО, РИЗИКУЮЧИ ВЛАСНИМ БЛАГОПОЛУЧЧЯМ, А МОЖЕ, Й ЖИТТЯМ, ВИПУСТИЛА З ТЕМНИЦІ 700  КОЗАКІВ, ЩО ВЖЕ 30  РОКІВ ЗНЕМАГАЛИ В ТУРЕЦЬКІЙ НЕВОЛІ, розповідає  дума  «Маруся  Богуславка».

9.  Робота в групах .  «Сторітелінг»   І гр..  «Я – СЦЕНАРИСТ». Уявіть, що  ви сценарист фільму «Маруся Богуславка». Які епізоди твору ви  б екранізували і чому?  Вкажіть героїв,   їх вчинки, монологи чи діалоги.

ІІ гр..  «Крокуючи за невідомим автором». Складіть розповідь про Марусю Богуславку   за її висловлюваннями:

- «Гей, козаки, ви, біднії невільники! Угадайте, що в нашій землі християнській  за день тепера?».

- «Ой козаки, ви, біднії  невільники!Що сьогодні у нашій землі християнській  Великодная субота, а завтра святий празник,  роковий день Великдень».

- «Ой козаки, ви,  біднії невольники!  Та не лайте  мене, не проклинайте, бо як буде наш пан турецький до  мечеті  від’їжджати,  то буде мені, дівці-бранці, Марусі,  попівні  Богуславці, на руки  ключі  віддавати, то буду я  до темниці приходжати,  темницю  відмикати, вас всіх,  бідних невільників,на волю  випускати».

-  « Ой козаки, ви, біднії невольники! Кажу я вам, добре дбайте,  в городи християнські утікайте,тільки, прошу я вас, одного города  Богуслава не  минайте, моєму батькові й матері знати давайте: та нехай мій батько добре дбає, ґрунтів, великих маєтків нехай не збуває, великих скарбів не збирає, та  нехай  мене,дівки-бранки,  Марусі,  попівни  Богуславки з неволі не викупає, бо я вже потурчилась, побусурменилась для розкоші  турецької,  для лакомства нещасного!»

ІІІ гр..  «СЛОВЕСНЕ МАЛЮВАННЯ».  Створіть словесний портрет  Марусі Богуславки,   використовуючи   епітети,  порівняння, метафори. Що закладено в її імені?  Розшифруйте його.

Милосердна ,    мудра

Альтруїстка,     активна

Рішуча,            розумна

Українка

Сумний,    сміливий , самотній на чужині 

Янгол

Полонянка Маруся, головна героїня думи, народилася в Богуславі у сім’ї священника, тому й називає себе Марусею  попівною Богуславкою. Потрапивши в полон, дівчина з невідомих причин потурчилась, побусурменилась,  тобто зрадила віру православну.  Мабуть, красивою була,як квіточка,розумною. Дорогою  ціною врятувала своє життя ця незвичайна дівчина,  піднялася до такого рівня, що  пан їй довіряє всі ключі:  і  від замку, і від темниці, і, мабуть, від свого палкого закоханого серця…  Маруся,  виявляється, хоч  живе на чужині, та  душею – з батьками, з рідною  землею,  тому й виношує мрію – спокутувати свій гріх відступництва через  порятунок  у день найбільшого християнського свята – Великодня -  земляків-козаків, що  є для неї  символом  незламності,  нескореності,вірності й сили духу.

ІV гр.. «ҐРОНУВАННЯ».                                              Прояв слабості чи сили

Народилася і виросла в Богуславі у сім’ї священника              відповідальність

Потрапила в полон    ВЧИНКИ І РИСИ ХАРАКТЕРУ       рішучість, героїзм

Потурчилася               МАРУСІ   БОГУСЛАВКИ          альтруїзм, патріотизм

Побусурменилася для  лакомства нещасного             любов і повага до батьків

Пам’ятає про Великдень  в Україні                         готовність спокутувати свій

Не втратила духовного зв’язку з Вітчизною                     гріх  через порятунок

Просить передати вісточку батькам                                    інших чужих життів

ЗВІТ ГРУП ПРО РОБОТУ.

10.«ЗАЙМИ  ПОЗИЦІЮ»  . То хто ж вона – Маруся Богуславка -  патріотка чи зрадниця?  (  висловлювання учнів )

УЧИТЕЛЬ.  Любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Характерна  вона і  для Марусі Богуславки, бо дівчина гаряче любить рідну землю,  хоч обставинами життя розлучена  з нею , тож  на чужині змушена  ВОГНИК ЛЮБОВІ   ховати , як найсокровенніше,  глибоко в душі,  де береже образ України, рідну мову, спогад  про батьків  і  рідний Богуслав,   віру православну…   А  700 КОЗАКІВ – ТЕПЕР ДЛЯ НЕЇ  ПРООБРАЗ ДАЛЕКОЇ  БАТЬКІВЩИНИ, ЯКІЙ ВОНА ХОЧЕ ПРИСЛУЖИТИСЯ,  МОЖЕ,  НАВІТЬ ЦІНОЮ ВЛАСНОГО ЖИТТЯ.  Кожна  людина має своє призначення на землі. Може, їй якраз тому і судилося бути обусурманеною  бранкою, що мала стати  рятівницею життів   700 захисників рідної землі…  Найвища цінність для людини – це життя. Але що ж є дорожчим,  якщо людина  віддає його за Батьківщину?           Маруся   все обдумала і прийняла рішення для себе єдино правильне…   СВОЮ ПОМИЛКУ  ЧИ  ГРІХ, ЧИ  ТИМЧАСОВУ КОЛИСЬ СЛАБКІСТЬ  ТЕПЕР  ВОНА  ГОТОВА  СПОКУТУВАТИ  НАВІТЬ  ЦІНОЮ  ЖИТТЯ…«ВИМІРЮЙ  ЖИТТЯ ВЧИНКАМИ, А НЕ ЧАСОМ», - каже  народ.  Маруся здійснила такий учинок,за який вічно житиме у думі народній, у  пам’яті  народу. А в місті Богуславі встановлено  пам’ятник легендарній славетній землячці.

    11.        Візуалізація. Розгляньте кроссенс.  Відтворіть події відповідно до зображеного.

- Чи виконали, на вашу думку , козаки  Марусине прохання?

- Як ставляться козаки до Марусі?  А  невідомий автор?

 

Підсумок.   Повернення до епіграфа уроку,  осмислення його.

Рефлексія.  ТЕПЕР  Я  ЗНАЮ…  ВМІЮ…   МОЖУ… РОЗУМІЮ…

 

Домашнє завдання. Написати  фанфік  «Майбутнє  Марусі Богуславки».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Шинкар Наталія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 червня 2023
Переглядів
6978
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку