8 кл. Тема. Дума «Маруся Богуславка». Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов’ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі. ТЛ: дума.
Мета: формувати компетентності: предметні – визначати тематику та художні особливості твору, удосконалювати навички аналізу художнього образу,вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки; ключові – вільне володіння державною мовою, громадянську та культурну, виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу,повагу до людей, здатних на героїчні вчинки.
Тип уроку: засвоєння нових знань
Перебіг уроку
Нелегко, кажуть, жити на дві хати,
А ще нелегше - жить на дві душі…
Ліна Костенко
І. Організаційний етап.
ІІ. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності.
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.
1.Слово вчителя. Нам, українцям, є чим пишатися: ниви – родючі, люди – прекрасні, історія – героїчна, творчість народного генія – неповторна і яскрава.
2. Бесіда. - Які жанри героїчного народного епосу вам відомі? Наведіть приклади.
- Як фольклор пов'язаний з історичними подіями, життям українського народу?
- Які твори називаємо думами? (Думи – це великі пісенно-розповідні твори переважно героїчного або соціально-побутового змісту).
- У чому полягає відмінність у виконанні дум та історичних пісень?
3. «Я МОЖУ САМ!» (робота з підручником, опрацювання відомостей про українські народні думи та їх виконавців).
4. ГРА «ВІРЮ - НЕ ВІРЮ» (так – ні).
- Думи розповідають про боротьбу українського народу проти іноземних загарбників, порушують проблеми моралі, людських взаємин. (ТАК).
- Думи виконували оперні співаки під супровід ліри, бандури, кобзи.(Ні).
- Думи з’явилися приблизно в ХV столітті – у час виникнення козацтва. (Так).
- Думи поділяються на дві групи: історичні і побутові. ( Так)
- Фольклорний жанр думи існує тільки в українській усній народній творчості, тому відображає і національний характер, і риси української ментальності.(Так).
- Історичні думи розповідають про героїчну боротьбу українського народу проти іноземних поневолювачів. (Так).
- Побутові думи висвітлюють проблеми моралі, соціальної несправедливості, родинних стосунків. (Так).
- Дума, на відміну від історичної пісні, має більший обсяг, переважно дієслівне римування, нерівноскладові рядки. (Так).
- Думи назвали «козацькими піснями», «поважними піснями» сучасні критики. (Ні, ще кобзарі).
- Структура думи: заспів (зачин, «заплачка», основна розповідь, закінчення «славословіє», епілог. (Ні. Епілогу дума не має).
- Науковий термін «дума» вперше запровадив Т.Г.Шевченко. (Ні, М.Максимович у І половині ХІХ століття).
- Думи виконуються речитативом. (Так)
- Найвідоміші українські кобзарі – виконавці дум - Остап Вересай, Михайло Кравченко, Гнат Гончаренко. (Так).
5. Робота над засвоєнням змісту думи: виразне рольове читання.
6. Обмін враженнями від прочитаного (що здивувало, схвилювало,викликало осуд, співчуття чи схвалення…) Який настрій у вас викликав зміст думи? 7. «Незакінчене речення». Історичною основою думи про Марусю Богуславку стали, мабуть , події…
8. Учитель. Справді, вважають, що образ Марусі Богуславки – збірний, узагальнений, не має конкретного історичного прототипу, хоча достовірно відомо, що іноді вродливі й розумні полонянки-українки, займали видні місця при дворах турецьких вельмож, потурчившись, ставали дружинами турецьких багатіїв (наприклад, Настя Лісовська, дружина Сулеймана І, відома світові як Роксолана). У глибині душі багатьох з них палахкотів вогник любові до рідної землі, мучила провина перед Вітчизною за своє відступництво і безвихідь становища, оскільки місця і прощення зрадникам на Батьківщині немає. І в цьому – трагедія їх існування. Але в житті завжди є місце для подвигу. ПРО ГЕРОЇЧНИЙ ВЧИНОК УКРАЇНКИ - ПОЛОНЯНКИ, ЩО, РИЗИКУЮЧИ ВЛАСНИМ БЛАГОПОЛУЧЧЯМ, А МОЖЕ, Й ЖИТТЯМ, ВИПУСТИЛА З ТЕМНИЦІ 700 КОЗАКІВ, ЩО ВЖЕ 30 РОКІВ ЗНЕМАГАЛИ В ТУРЕЦЬКІЙ НЕВОЛІ, розповідає дума «Маруся Богуславка».
9. Робота в групах . «Сторітелінг» І гр.. «Я – СЦЕНАРИСТ». Уявіть, що ви сценарист фільму «Маруся Богуславка». Які епізоди твору ви б екранізували і чому? Вкажіть героїв, їх вчинки, монологи чи діалоги.
ІІ гр.. «Крокуючи за невідомим автором». Складіть розповідь про Марусю Богуславку за її висловлюваннями:
- «Гей, козаки, ви, біднії невільники! Угадайте, що в нашій землі християнській за день тепера?».
- «Ой козаки, ви, біднії невільники!Що сьогодні у нашій землі християнській Великодная субота, а завтра святий празник, роковий день Великдень».
- «Ой козаки, ви, біднії невольники! Та не лайте мене, не проклинайте, бо як буде наш пан турецький до мечеті від’їжджати, то буде мені, дівці-бранці, Марусі, попівні Богуславці, на руки ключі віддавати, то буду я до темниці приходжати, темницю відмикати, вас всіх, бідних невільників,на волю випускати».
- « Ой козаки, ви, біднії невольники! Кажу я вам, добре дбайте, в городи християнські утікайте,тільки, прошу я вас, одного города Богуслава не минайте, моєму батькові й матері знати давайте: та нехай мій батько добре дбає, ґрунтів, великих маєтків нехай не збуває, великих скарбів не збирає, та нехай мене,дівки-бранки, Марусі, попівни Богуславки з неволі не викупає, бо я вже потурчилась, побусурменилась для розкоші турецької, для лакомства нещасного!»
ІІІ гр.. «СЛОВЕСНЕ МАЛЮВАННЯ». Створіть словесний портрет Марусі Богуславки, використовуючи епітети, порівняння, метафори. Що закладено в її імені? Розшифруйте його.
Милосердна , мудра
Альтруїстка, активна
Рішуча, розумна
Українка
Сумний, сміливий , самотній на чужині
Янгол
Полонянка Маруся, головна героїня думи, народилася в Богуславі у сім’ї священника, тому й називає себе Марусею попівною Богуславкою. Потрапивши в полон, дівчина з невідомих причин потурчилась, побусурменилась, тобто зрадила віру православну. Мабуть, красивою була,як квіточка,розумною. Дорогою ціною врятувала своє життя ця незвичайна дівчина, піднялася до такого рівня, що пан їй довіряє всі ключі: і від замку, і від темниці, і, мабуть, від свого палкого закоханого серця… Маруся, виявляється, хоч живе на чужині, та душею – з батьками, з рідною землею, тому й виношує мрію – спокутувати свій гріх відступництва через порятунок у день найбільшого християнського свята – Великодня - земляків-козаків, що є для неї символом незламності, нескореності,вірності й сили духу.
ІV гр.. «ҐРОНУВАННЯ». Прояв слабості чи сили
Народилася і виросла в Богуславі у сім’ї священника відповідальність
Потрапила в полон ВЧИНКИ І РИСИ ХАРАКТЕРУ рішучість, героїзм
Потурчилася МАРУСІ БОГУСЛАВКИ альтруїзм, патріотизм
Побусурменилася для лакомства нещасного любов і повага до батьків
Пам’ятає про Великдень в Україні готовність спокутувати свій
Не втратила духовного зв’язку з Вітчизною гріх через порятунок
Просить передати вісточку батькам інших чужих життів
ЗВІТ ГРУП ПРО РОБОТУ.
10.«ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ» . То хто ж вона – Маруся Богуславка - патріотка чи зрадниця? ( висловлювання учнів )
УЧИТЕЛЬ. Любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Характерна вона і для Марусі Богуславки, бо дівчина гаряче любить рідну землю, хоч обставинами життя розлучена з нею , тож на чужині змушена ВОГНИК ЛЮБОВІ ховати , як найсокровенніше, глибоко в душі, де береже образ України, рідну мову, спогад про батьків і рідний Богуслав, віру православну… А 700 КОЗАКІВ – ТЕПЕР ДЛЯ НЕЇ ПРООБРАЗ ДАЛЕКОЇ БАТЬКІВЩИНИ, ЯКІЙ ВОНА ХОЧЕ ПРИСЛУЖИТИСЯ, МОЖЕ, НАВІТЬ ЦІНОЮ ВЛАСНОГО ЖИТТЯ. Кожна людина має своє призначення на землі. Може, їй якраз тому і судилося бути обусурманеною бранкою, що мала стати рятівницею життів 700 захисників рідної землі… Найвища цінність для людини – це життя. Але що ж є дорожчим, якщо людина віддає його за Батьківщину? Маруся все обдумала і прийняла рішення для себе єдино правильне… СВОЮ ПОМИЛКУ ЧИ ГРІХ, ЧИ ТИМЧАСОВУ КОЛИСЬ СЛАБКІСТЬ ТЕПЕР ВОНА ГОТОВА СПОКУТУВАТИ НАВІТЬ ЦІНОЮ ЖИТТЯ…«ВИМІРЮЙ ЖИТТЯ ВЧИНКАМИ, А НЕ ЧАСОМ», - каже народ. Маруся здійснила такий учинок,за який вічно житиме у думі народній, у пам’яті народу. А в місті Богуславі встановлено пам’ятник легендарній славетній землячці.
11. Візуалізація. Розгляньте кроссенс. Відтворіть події відповідно до зображеного.
- Чи виконали, на вашу думку , козаки Марусине прохання?
- Як ставляться козаки до Марусі? А невідомий автор?
Підсумок. Повернення до епіграфа уроку, осмислення його.
Рефлексія. ТЕПЕР Я ЗНАЮ… ВМІЮ… МОЖУ… РОЗУМІЮ…
Домашнє завдання. Написати фанфік «Майбутнє Марусі Богуславки».