Урок "Дума "Маруся Богуславка". Проблема вибору, душевна роздвоєність Марусі Богуславки між любов'ю до рідної землі та становищем дружини турецького вельможі." ТЛ: дума.

Про матеріал
Конспект подає цікаве осмислення теми через використання різних сучасних прийомів та методів навчання.
Перегляд файлу

8 кл. Тема.  Дума «Маруся Богуславка».  Проблема вибору, душевна роздвоєність  Марусі  Богуславки між любов’ю до рідної землі  та становищем дружини турецького вельможі.  ТЛ:  дума.

Мета: формувати компетентності:  предметні – визначати тематику та художні особливості твору, удосконалювати  навички аналізу художнього образу,вміння виразно читати, грамотно висловлювати власні думки; ключові – вільне володіння державною мовою, громадянську  та    культурну,  виховувати шанобливе ставлення до історичного минулого нашого народу,повагу до людей, здатних на героїчні вчинки.

Тип уроку: засвоєння нових знань

                                                   Перебіг уроку

                                                               Нелегко, кажуть,  жити на дві хати,

                                                               А ще нелегше - жить на дві  душі…

                                                                                      Ліна  Костенко

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми, мети,  мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1.Слово вчителя. Нам, українцям, є чим  пишатися:  ниви – родючі, люди – прекрасні, історія – героїчна,  творчість народного генія – неповторна і яскрава.

2.  Бесіда.     - Які жанри героїчного народного епосу вам відомі?  Наведіть  приклади.

- Як фольклор пов'язаний з історичними  подіями,  життям українського народу?

- Які твори  називаємо думами? (Думи – це великі пісенно-розповідні твори переважно героїчного або соціально-побутового  змісту).

- У  чому полягає відмінність у виконанні дум  та  історичних  пісень?

  3. «Я МОЖУ САМ!» (робота з підручником, опрацювання відомостей про українські народні думи та їх виконавців).

4. ГРА «ВІРЮ  -  НЕ  ВІРЮ»   (так – ні).

- Думи розповідають про боротьбу українського народу проти іноземних    загарбників,  порушують проблеми  моралі,  людських взаємин.  (ТАК).

- Думи виконували  оперні співаки під супровід  ліри, бандури, кобзи.(Ні).

- Думи з’явилися приблизно в ХV столітті – у час виникнення козацтва. (Так).

- Думи поділяються на  дві групи: історичні і побутові. ( Так)

- Фольклорний жанр думи існує тільки в українській усній народній творчості,  тому відображає і національний характер, і риси української ментальності.(Так).

- Історичні думи  розповідають про героїчну  боротьбу українського народу проти іноземних поневолювачів. (Так).

- Побутові  думи  висвітлюють  проблеми  моралі, соціальної несправедливості, родинних  стосунків. (Так).

- Дума, на відміну від історичної пісні,  має більший обсяг,  переважно дієслівне римування,   нерівноскладові  рядки.  (Так).

- Думи  назвали  «козацькими  піснями», «поважними піснями»  сучасні критики. (Ні, ще кобзарі).

- Структура думи:  заспів  (зачин, «заплачка», основна розповідь, закінчення  «славословіє», епілог. (Ні. Епілогу дума  не має).

- Науковий  термін «дума»  вперше запровадив  Т.Г.Шевченко. (Ні,  М.Максимович  у І половині ХІХ  століття).

- Думи виконуються речитативом. (Так)

- Найвідоміші українські  кобзарі – виконавці дум -  Остап Вересай, Михайло Кравченко, Гнат  Гончаренко. (Так).

5.  Робота над засвоєнням  змісту  думи: виразне рольове читання.

6.  Обмін враженнями від прочитаного (що здивувало, схвилювало,викликало осуд,  співчуття чи схвалення…) Який настрій у вас викликав зміст  думи?                                                                                         7.  «Незакінчене речення». Історичною основою думи про Марусю Богуславку стали, мабуть ,  події…

8.   Учитель. Справді,  вважають,  що образ Марусі  Богуславки – збірний, узагальнений,  не  має конкретного історичного  прототипу,  хоча  достовірно  відомо, що іноді вродливі й розумні полонянки-українки,  займали  видні  місця при дворах  турецьких вельмож, потурчившись,  ставали дружинами турецьких багатіїв  (наприклад, Настя  Лісовська,  дружина   Сулеймана  І,  відома світові  як  Роксолана).  У глибині душі багатьох з них палахкотів  вогник любові до рідної землі, мучила провина перед Вітчизною за своє відступництво і безвихідь  становища, оскільки місця і прощення зрадникам на Батьківщині немає. І в цьому – трагедія  їх  існування.  Але в житті завжди  є  місце  для  подвигу. ПРО ГЕРОЇЧНИЙ  ВЧИНОК  УКРАЇНКИ - ПОЛОНЯНКИ, ЩО, РИЗИКУЮЧИ ВЛАСНИМ БЛАГОПОЛУЧЧЯМ, А МОЖЕ, Й ЖИТТЯМ, ВИПУСТИЛА З ТЕМНИЦІ 700  КОЗАКІВ, ЩО ВЖЕ 30  РОКІВ ЗНЕМАГАЛИ В ТУРЕЦЬКІЙ НЕВОЛІ, розповідає  дума  «Маруся  Богуславка».

9.  Робота в групах .  «Сторітелінг»   І гр..  «Я – СЦЕНАРИСТ». Уявіть, що  ви сценарист фільму «Маруся Богуславка». Які епізоди твору ви  б екранізували і чому?  Вкажіть героїв,   їх вчинки, монологи чи діалоги.

ІІ гр..  «Крокуючи за невідомим автором». Складіть розповідь про Марусю Богуславку   за її висловлюваннями:

- «Гей, козаки, ви, біднії невільники! Угадайте, що в нашій землі християнській  за день тепера?».

- «Ой козаки, ви, біднії  невільники!Що сьогодні у нашій землі християнській  Великодная субота, а завтра святий празник,  роковий день Великдень».

- «Ой козаки, ви,  біднії невольники!  Та не лайте  мене, не проклинайте, бо як буде наш пан турецький до  мечеті  від’їжджати,  то буде мені, дівці-бранці, Марусі,  попівні  Богуславці, на руки  ключі  віддавати, то буду я  до темниці приходжати,  темницю  відмикати, вас всіх,  бідних невільників,на волю  випускати».

-  « Ой козаки, ви, біднії невольники! Кажу я вам, добре дбайте,  в городи християнські утікайте,тільки, прошу я вас, одного города  Богуслава не  минайте, моєму батькові й матері знати давайте: та нехай мій батько добре дбає, ґрунтів, великих маєтків нехай не збуває, великих скарбів не збирає, та  нехай  мене,дівки-бранки,  Марусі,  попівни  Богуславки з неволі не викупає, бо я вже потурчилась, побусурменилась для розкоші  турецької,  для лакомства нещасного!»

ІІІ гр..  «СЛОВЕСНЕ МАЛЮВАННЯ».  Створіть словесний портрет  Марусі Богуславки,   використовуючи   епітети,  порівняння, метафори. Що закладено в її імені?  Розшифруйте його.

Милосердна ,    мудра

Альтруїстка,     активна

Рішуча,            розумна

Українка

Сумний,    сміливий , самотній на чужині 

Янгол

Полонянка Маруся, головна героїня думи, народилася в Богуславі у сім’ї священника, тому й називає себе Марусею  попівною Богуславкою. Потрапивши в полон, дівчина з невідомих причин потурчилась, побусурменилась,  тобто зрадила віру православну.  Мабуть, красивою була,як квіточка,розумною. Дорогою  ціною врятувала своє життя ця незвичайна дівчина,  піднялася до такого рівня, що  пан їй довіряє всі ключі:  і  від замку, і від темниці, і, мабуть, від свого палкого закоханого серця…  Маруся,  виявляється, хоч  живе на чужині, та  душею – з батьками, з рідною  землею,  тому й виношує мрію – спокутувати свій гріх відступництва через  порятунок  у день найбільшого християнського свята – Великодня -  земляків-козаків, що  є для неї  символом  незламності,  нескореності,вірності й сили духу.

ІV гр.. «ҐРОНУВАННЯ».                                              Прояв слабості чи сили

Народилася і виросла в Богуславі у сім’ї священника              відповідальність

Потрапила в полон    ВЧИНКИ І РИСИ ХАРАКТЕРУ       рішучість, героїзм

Потурчилася               МАРУСІ   БОГУСЛАВКИ          альтруїзм, патріотизм

Побусурменилася для  лакомства нещасного             любов і повага до батьків

Пам’ятає про Великдень  в Україні                         готовність спокутувати свій

Не втратила духовного зв’язку з Вітчизною                     гріх  через порятунок

Просить передати вісточку батькам                                    інших чужих життів

ЗВІТ ГРУП ПРО РОБОТУ.

10.«ЗАЙМИ  ПОЗИЦІЮ»  . То хто ж вона – Маруся Богуславка -  патріотка чи зрадниця?  (  висловлювання учнів )

УЧИТЕЛЬ.  Любов до Вітчизни – одна з найбільших людських чеснот. Характерна  вона і  для Марусі Богуславки, бо дівчина гаряче любить рідну землю,  хоч обставинами життя розлучена  з нею , тож  на чужині змушена  ВОГНИК ЛЮБОВІ   ховати , як найсокровенніше,  глибоко в душі,  де береже образ України, рідну мову, спогад  про батьків  і  рідний Богуслав,   віру православну…   А  700 КОЗАКІВ – ТЕПЕР ДЛЯ НЕЇ  ПРООБРАЗ ДАЛЕКОЇ  БАТЬКІВЩИНИ, ЯКІЙ ВОНА ХОЧЕ ПРИСЛУЖИТИСЯ,  МОЖЕ,  НАВІТЬ ЦІНОЮ ВЛАСНОГО ЖИТТЯ.  Кожна  людина має своє призначення на землі. Може, їй якраз тому і судилося бути обусурманеною  бранкою, що мала стати  рятівницею життів   700 захисників рідної землі…  Найвища цінність для людини – це життя. Але що ж є дорожчим,  якщо людина  віддає його за Батьківщину?           Маруся   все обдумала і прийняла рішення для себе єдино правильне…   СВОЮ ПОМИЛКУ  ЧИ  ГРІХ, ЧИ  ТИМЧАСОВУ КОЛИСЬ СЛАБКІСТЬ  ТЕПЕР  ВОНА  ГОТОВА  СПОКУТУВАТИ  НАВІТЬ  ЦІНОЮ  ЖИТТЯ…«ВИМІРЮЙ  ЖИТТЯ ВЧИНКАМИ, А НЕ ЧАСОМ», - каже  народ.  Маруся здійснила такий учинок,за який вічно житиме у думі народній, у  пам’яті  народу. А в місті Богуславі встановлено  пам’ятник легендарній славетній землячці.

    11.        Візуалізація. Розгляньте кроссенс.  Відтворіть події відповідно до зображеного.

- Чи виконали, на вашу думку , козаки  Марусине прохання?

- Як ставляться козаки до Марусі?  А  невідомий автор?

 

Підсумок.   Повернення до епіграфа уроку,  осмислення його.

Рефлексія.  ТЕПЕР  Я  ЗНАЮ…  ВМІЮ…   МОЖУ… РОЗУМІЮ…

 

Домашнє завдання. Написати  фанфік  «Майбутнє  Марусі Богуславки».

 

docx
Додано
17 червня 2023
Переглядів
3090
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку