УРОК ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ В 7 КЛАСІ
Тема :Проблема взаємин між батьками і дітьми.Утвердження сімейних цінностей в оповіданні “Останній дюйм”.
Мета-формувати компетентності:
Тип уроку: комбінований
Міжпредметні зв’язки: математика, малювання
Обладнання: мультим.презентація, текст програмового твору, учнівські ілюстрації, колаж ‘’Щасливі миті мого життя”,відеоролики
Хід уроку
Дитина народжує батьків
С.Є.Лєц
I.Організаційний момент
Добрий день! Я вас вітаю, дорогі мої діти, вітаю своїх шановних колег на уроці.
Нідерландський філософ Бенедикт Спіноза говорив: Якщо ви хочете, щоб життя посміхалося вам, подаруйте йому свій хороший настрій. Дуже хочеться, щоб кожен із вас через знання та діяльність на уроці зумів поліпшити собі настрій. Отож, запрошую до співпраці.
II.Мотивація навч.діяльності
1.Відеоролик(зайнятість батьків) https://youtu.be/LqhSReusmhs
2.”Метод прогнозування”
-Діти, давайте спробуємо здогадатися, про що піде мова на сьогод.уроці.
III.Оголошення теми та мети уроку
Отож, тема нашого уроку «Проблема взаємин між батьками і дітьми.Утвердження сімейних цінностей в оповіданні “Останній дюйм”. Епіграфом уроку я вибрала слова польського поета і філософа Станіслав Єжи Лєц “Дитина народжує батьків”.
1.Слово вчителя
Життя! Яке воно непередбачуване, мінливе, бурхливе. І так хочеться, щоб воно було наповнене тільки щасливими хвилинами, приємними моментами. Але трапляється так, що ці хвилини затьмарюють сімейні негаразди, прикрощі, і найстрашніше – непорозуміння з батьками.
-Які стосунки ідеальні між дітьми та дорослими?
“Трибуна думок”
(відверті, теплі, дружні і т.д)
Отож, метою нашого уроку є вивести рецепт досягнення порозуміння у сім’ї, тобто з’ясувати, які мають бути стосунки між рідними людьми – батьком і сином, обговорити можливі способи їх зближення, вміння розвивати толерантність, повагу до батьків і відповідальність перед родиною.
2.Аудіозапис “Хвилі моря”. https://youtu.be/RZegRdNvwIE
3.Бесіда з учнями
-Чи любите ви море?
-Хто з вас відпочивав на морі?
-З ким ви їздили на море?Хто за вас піклувався? Чому?
3.“Словесне малювання” (зобразіть одним-двома словами, яким запам’яталося вам море?)
-Діти, а чи зрозуміли ви, чому ми з вами заговорили про море? (тому що події в оповіданні відб.саме на морі).
-Що символізує море? (життя, зміни. Життя як море, то спокійне, то бурхливе)
IV.Сприйняття і засвоєння учнями навч.матеріалу
Ми познайомились із життям і творчістю Дж.Олдріджа, пригадаймо,що пам’ятаємо
1.Візитівку письменника представить(учень на вибір).
За жанром твір «Ост.дюйм»– це оповідання
2.Словникова робота
Оповідання -…
3.Бесіда з учнями
-Яке враження справив на вас твір?
4.Гра “Снігова куля”
Експозиція-розповідь автора про події, чому Бен має летіти в бухту,про родинні стосунки.
Зав’язка– Бен змушений взяти сина з собою
Розвиток дії – опис польоту в бухту, підготовка до зйомки, спуск під воду.
Кульмінація – поранення Бена, неймовірні зусилля батька і сина щоб вижити.
Розв’язка – успішне приземлення на аеродромі Каїра; початок нових, дійсно родинних стосунків.
5.Робота з текстом
-Хто є гол.героями оповідання? (Фото з презентації)
-У якій родині живе і росте хлопчик?
-Що можна сказати про стосунки в сім’ї героїв?
-Зачитайте, як автор говорить про батьків Деві?(ст.234 3 абзац)
-Яким було ставлення батьків до Деві? Які речення найчастіше вживає батько до сина? (наказові)
-У чому причина таких стосунків? (вони не розуміють один одного)
6.Проблемне питання
-Чому виникає непорозуміння, відчуження між батьками і дітьми?
8.Утворити ланцюжок Причини непорозуміння у стосунках: Самотність, недовіра, байдужість, зрада, конфлікт, непорозуміння, відчуження
Отже, ми з’ясували причини непорозуміння між батьком і сином. Що ми можемо їм порадити?
Рецепт № 1 Знаходити порозуміння
9.Бесіда з учнями
-Куди вирушили герої оповідання? (узбережжя Червоного моря)
Перегляд відеоролика https://youtu.be/5SUC96V8xwY
-З якою метою?
-Чи небезпечна ця поїздка?
-Як почуває себе у польоті хлопчик?
Як ви думаєте, що його більше лякає – політ на літаку чи ситуація, коли вони з батьком лишаються наодинці?
-Як батько ставився до сина під час польоту? (з твору зачитати)
Рецепт № 2 Бути уважними і терплячими одне до одного.
-Що трапилося з Беном під час поїздки? (напали акули)відео https://youtu.be/YGDQhwCwhls
-Як повів себе Деві?
Рецепт № 3 Не впадайте у відчай
-Чи вдалося врятуватися Бенові й Деві? Яка спільна дія зблизила батька й сина? (Вижити)
Рецепт № 4 Ніколи не втрачайте бажання жити.
-Що змінилося у стосунках батька й сина?
-Що не розгледів батько в своєму хлопчикові? (Доброти, самотності, те, що він відчував себе непотрібним)
Рецепт № 5 Вникати в проблеми близьких людей.
-Чи є майбутнє у стосунках батька й сина?
10.Фізкультхвилинка «Якщо хочеш буть щасливим»…
https://youtu.be/lCyFLC7SKbg
11.Проблемне питання
-Яку ситуацію пропонує використати Дж.Олдрідж для подолання відчуженості між батьком і сином? (використовує екстремальну ситуацію)
-Пригадайте твори, в яких герої потрапляли в екстрим.ситуації? («Робінзон Крузо», «Жага до життя», «П’ятнадцятирічний капітан»).
Наші герої теж опинились в екстрим.ситуації. Діти, невже потрібна була екстрим.ситуація, щоб наші герої змогли розгледіти один одного?
Рецепт № 6 Найдорожче – це життя
12.Діти показують інсценізацію.
13.А зараз згадаємо про математику.Візьміть лінійку, олівець і накресліть відрізок, що означає 1 дюйм (2,5см), адже вдома вам було завдання з’ясувати лексичне значення слова дюйм.
Дюйм (від голл. , буквально – великий палець) – одиниця довжини в англ.системі мір, рівна 1/12 фута, або 2,54 см.
-Яке враження справив на вас відрізок? Великий він чи ні?
14.Слово вчителя
Дюйм – зовсім невеличка відстань, але іноді вона перетворюється на прірву, яку і впродовж життя люди не можуть здолати.
-Яке значення має дюйм в оповіданні? На початку твору – це професійна оцінка льотчиком важливості останнього дюйма при посадці, а у кінці твору мить до загибелі або порятунку (Найголовніше, – це правильно розрахувати ст.235 На ост.дюймі, що відділяв їх від землі ст.246)
-Який ще зміст вкладає письменник у ці слова?
межа безпеки при посадці;
межа людських можливостей;
межа між життям і смертю;
приховані можливості;
крок назустріч;
порятунок;
15.Слово вчителя
Так, дійсно, у житті іноді наступають чи залишаються ост.дюйми, та найголовніше – що у Бена є можливість виправити всі помилки, адже в нього попереду ціле життя, яке подарував йому син.
16.Індивідуальне завдання (один з учнів)
Слово дюйм в англ.мові входить до складу багатьох фразеологізмів. Індж бай індж дюйм за дюймом в укр.перекладі означає дуже повільно, але наполегливо.
17.Слово вчителя
Саме так, дюйм за дюймом йдуть герої назустріч один одному, вони ідуть разом до своєї перемоги, і не тільки у фізичному плані, а найголовніше у психологічному.
-Чи згодні ви зі словами епіграфа “Дитина народжує батьків?’’
-Як ви вважаєте, чи має місце ця проблема сьогодні?
-Якими ви б хотіли бачити ваші стосунки з батьками?
Перегляд відеоролика «Ви зміните ставлення до своїх дітей» https://youtu.be/1Vi67jDSaMM
V.Закріплення вивченого матеріалу
Отож, сьогодні ми з вами придумали власний рецепт досягнення успіху у стосунках з рідними людьми і він полягає у тому:
Знаходити порозуміння
Бути уважними і терплячими одне до одного
Не впадати у відчай
Ніколи не втрачайте бажання жити
Вникайте в проблеми близьких людей
Найдорожче – це життя
Повір у себе
Я сподіваюсь, що цей рецепт ви обов’язково приготуєте з вашими батьками і він стане коронною стравою у вашій сім’ї.
Вірш “Коли здається жити неспромога”
Коли здається, що земля і небо
Супроти тебе стали на диби,
Повір у себе, знай, що жити треба
Бо ви своєї долі — не раби!
Повір у себе, ти багато можеш,
Не опускай безсилої руки.
І сам собі найкраще допоможеш –
Лиш тільки спробуй сам себе знайти…
Повір у себе, ці слова, як гасло,
їх кожен день у пам 'яті читай.
І щоб ніколи віра та не згасла, —
Ти кожен день і час свій пам 'ятай.
Оповідання Ост.дюйм – це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності люд.життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей.
Прийшовши додому, обов’язково поцілуйте своїх батьків і подякуйте за те, що вони у вас є, що вони про вас піклуються, захищають. І батькам теж потрібно подякувати вам, адже “Дитина народжує батьків”. Тому давайте просто приносити одне одному радість. Це так мало і так багато водночас. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості.
VI.Домашнє завдання.
Звучить пісня Матвійчука “Присвята батькам”(відеоролик).
https://youtu.be/X4TEIxfiuUs
Это интересно!
Сколько падежей в русском языке?
В школе изучают шесть падежей русского языка, однако различные нюансы словообразования позволяют сказать, что в русском языке как минимум десять падежей. Во фразе «Чего тебе надобно, старче?» последнее слово — это звательный падеж слова «старик». «Кусочек сахару», «головка чесноку» — это примеры употребления слов в количественно-отделительном, или втором родительном падеже. У ряда слов есть две формы предложного падежа, например, «о шкафе» и «в шкафу» — для второго случая говорят о местном падеже. Также у некоторых слов может образовываться исходный падеж, когда речь идёт о месте начала движения — например, «вышел из лесу».
Откуда взялось приветствие «Дай пять!»?
Словом «пясть» раньше называли кисть или ладонь. Существовало и приветственное выражение «Дай пясть!», которое позже сократилось на одну букву и трансформировалось в «Дай пять!». Сокращённая фраза, предположительно, получила особенную популярность из-за схожих идиом английского языка «High five!» и «Give me five!».
Одеть или надеть?
Для запоминания употребления глаголов «одеть» и «надеть» существует известное мнемоническое правило: «Одевают Надежду, а надевают одежду».
Сколько есть существительных русского происхождения, начинающихся с буквы «а»?
Почти все слова русского языка, начинающиеся с буквы «а», — заимствованные. Существительных русского происхождения на «а» в современной речи очень мало — это слова «азбука», «аз», «авось».
Почему слова «бык» и «пчела» — однокоренные?
Слова бык и пчела — однокоренные. Дело в том, что в произведениях древнерусской литературы слово пчела писалось как «бъчела».Чередование гласных ъ/ы объясняется происхождением обоих звуков из одного индоевропейского звука U. Если вспомнить диалектный глагол бучать, имеющий значения «реветь, гудеть, жужжать» и этимологически родственный словам пчела, букашка и бык, то становится ясным, каково же было общее значение этих существительных — производящий определённый звук.
Школа по – гречески значит «досуг»?
Не правда ли странно: школа – и вдруг досуг? Дело в том, что греки под досугом подразумевали не безделье, а свободные, на досуге, беседы мудрецов – философов со своими учениками о разных науках. Вначале проводились только беседы, но позднее появились самые настоящие занятия…
Глава 2 (веселые запоминалки)
Согласные в корне слова
Буквы О-Ё после шипящих
Буквы И, У, А после шипящих
Буквы ы-и после ц.
Разделительный ъ и ь знаки.
Буквы Е-И в корнях с чередованием.
Буквы -о, -а в корне -лаг-, -лож-.
Буквы о-а в корне -раст- -рос-.
Корни -КОС- и -КАС-
Корни -ГОР- и -ГАР-
Корни -ГОР- и -ГАР-
Если после корня а,
В корне И пиши тогда.
Расстилала, собирала,
Запирала, отпирала.
А без буквы этой а
Только е пиши всегда.
Расстелила, заперла,
Заблестела, замерла.
2/Помни, что в словах на -ция
Пишем ия, слыша ыя.
Милиция, полиция, рация, акация.
И с корнями разберись.
Поставить и поторопись.
Цифру дали циркачу,
Цинга не страшна силачу.
Но запомни-ка слова
И не путай никогда.
Цыган с цыганкою дружны.
Стоят на цыпочках с ребенком,
Не смея цыкнуть на цыпленка.
3/Зашипеть захочешь ты,
Букву ё в корне пиши.
Щётка, щёголь, жёлудь, чёлка,
Щёлкнуть, чётко, чёрт и пчёлка.
Но не путай: шов, трущоба, шорох, шоколад, обжора.
Ты запомни те слова один раз и навсегда.
4/Буквы и, у, а ты пиши, дружок, всегда.
После всех шипящих букв:
После ж и после щ, после ч и после ш.
Щука к чаще подплыла, чудеса: щавель нашла.
Пищать начали щурята: шиповника маловато.
Парашют, жюри, брошюра
Пиши с ю, как имя Юра.
5/Соловьи, семья, друзья
Пиши Ь всегда.
Объявленье, съемка, въезд
Ъ напишем здесь.
Ъ не обделяй, им приставки отделяй.
В корне пишем Ь – это правило пустяк.
6/Если после корня -а,
В корне а пиши всегда.
Предлагать, предполагать
Должен правило ты знать.
Отложить и изложить
Букву о здесь не забыть.
7/Безударные гласные в корне слова
Безударных гласных много,
Значит, нам нужна подмога.
Что же делать? Где решенье?
Букву ставь под ударенье.
Ты за нами поспевай,
Смело слово изменяй.
Ну а если очень сложно,
Посмотреть в словарик можно..
8/Безударные гласные в корне, проверяемые ударением.
Если буква у тебя вызовет сомнение,
Ты немедленно ее ставь под ударение.
Например, лиса в лесу как-то заблудилась.
В лес на выручку лисы много лис явилось.
Непроверяемые гласные и согласные в корне.
Есть слова, в которых буквы невозможно заменять.
Удареньем бесполезно их запомни проверять.
Помнить надо те слова и не путать никогда.
Не ленись в словарь взглянуть –
Это к грамоте твой путь.
Апельсин, арена, здесь
Орфограмма эта есть.
И в конфете притаилась, в пианино закатилась.
В баскетбол идешь играть, но про т не забывать.
На футболе не зевай, букву т не потеряй.
9/Правописание согласных в корне
Резкий ветер и мороз,
Даже дуб в лесу замёрз.
Здесь опять нужна сноровка.
Действуй верно, действуй ловко.
Сомневаешься? Не трусь.
За согласной встанет пусть
Гласный. Сразу мы услышим
Чёткий звук. Готово? Пишем!
“Дуб” ли, “год” ли разберись,
Ответ дать не торопись.
Докажи сначала мне,
10/Что напишешь ты в конце.
Дуб – дубы, а год – года
Пишем букву д тогда.
Значит просьба – попросить,
А ходьба будет ходить.
11/Непроизносимые согласные в корне слова.
И ужасно, и опасно
Букву т писать напрасно.
Всем известно, как прелестно
Букву т писать уместно.
А проверить?
Известить.
Грустно станет – загрустить.
Поздно – значит опоздать;
Здравствуй – здравия желать.
12/Подросла сирень в саду,
Я с растеньем к вам иду.
Корень -рос- влюбился в о,
Ему очень повезло.
Там, где есть -ст- и -щ-,
Пишем только букву а.
Кустик быстро подрастал,
Летом вишенкою стал.
Исключение: росток
Мы напишем через о.
Вот проблема, вот вопрос:
Как писать мне –РАСТ- и –РОС-?
Делать вывод я горазд:
В корне –РАЩ- и в корне –РАСТ-
Буква А, а в корне –РОС-
Буква О, и снят вопрос.
ИСКЛЮЧЕНИЯ:
Ростислав живёт в Ростове.
Кто он, кто он? Ростовщик.
И росток в горшочке новом
К исключениям привык.
“Отрасль” - веточка, побег,
Устарело в новый век.
13/На урок пришли в наш кпасс
Корень –КОС- и корень –КАС-.
Суффикс –А- примчался мигом,
Оглушил всех громким криком:
- Где Вы, где Вы, корень –КАС-?
Не могу я жить без Вас!
Если после корня –А-,
С корнем –КАС- пиши слова
14/ЗаГАР, но заГОРелый,
УГАР, но уГОРеть,
Ставь ударенье смело
И должен ты суметь
Без страха и сомненья
Судьбе наперекор,
Следя за удареньем,
-ГАР- отличить от –ГОР-.
15/Все на свете из чего-нибудь состоит: облака из множества водяных капелек, лес – из деревьев. Речь состоит из предложений, а предложения из слов. Слова сделаны из своего «строительного материала». И каждая из частей вносит в слово свою часть смысла – «смыслиночку». Самая главная из них – корень.
Что же означает само слово корень? Его употребляют в речи, когда говорят о чем-то важном, главном. «Смотри в корень!» или «Зри в корень!» означает: «Выдели главное». Если речь идет о причине чего-то плохого, скажут «корень зла». Если надо что-то основательно переделать, говорят о «коренной переработке».
У слов КОРЕНЬ – это самое важное, самое главное. Он ведь берет на свои плечи смысл не только одного слова, а многих. И эти многие слова с одним словом оказываются родственными.
В одном из произведений К. Паустовского описан лесник, который любил «разбирать слова». Вот, например, как он размышляет над словом «родник»: «Родник родит реку, а река льется-течет через… родину, кормит народ… И все эти слова как бы родня между собой».
Присмотритесь к словам родник, родина, народ, родня. Что у них есть общего? На этот вопрос есть два правильных ответа. Первый нам подсказал лесник, считавший, что у всех этих слов есть объединяющий смысл. А второй ответ – общая часть РОД. Она-то и есть корень всех этих слов.
16/Есть кукла-матрешка. Она состоит из нескольких кукол, которые вставляются одна в другую, потому что все они разного размера: каждая последующая должна быть меньше предыдущей.
Можно ли из матрешки сразу вынуть самую маленькую куклу? Нет, это можно сделать только постепенно.
Так и в слове. Сначала нужно найти окончание, затем суффикс и приставку, а часть слова, которая уже не делится, и будет корнем.
Собираем в обратном порядке: сначала берем корень – это общая неделимая часть родственных слов. Слева от корня располагаем приставку, которая ставится перед корнем и придает слову новое значение. Справа после корня стоит обычно суффикс, который также придает слову новое значение. В конце слова – окончание (не случайно оно так и называется – окончание).
Но далеко не всегда слово разбирается легко и просто: со временем на стыке между отдельными частями порой становятся невидимыми и даже теряется буква или появляется новая. Может изменяться и корень. Существует целый ряд чередований гласных и согласных в корне, а гласные иногда даже «убегают» (день – дневник, голос – глас). Таких примеров много. При всех затруднениях нужно обращаться к «Школьному словарю строения слов русского языка» (З. А. Потиха). Там можно найти очень много полезного и интересного!
17/. Буквы и, у, а ты пиши, дружок, всегда.
После всех шипящих букв:
После ж и после щ, после ч и после ш.
Щука к чаще подплыла, чудеса: щавель нашла.
Пищать начали щурята: шиповника маловато.
Парашют, жюри, брошюра
Пиши с ю, как имя Юра.
18/ Если после корня а,
В корне И пиши тогда.
Расстилала, собирала,
Запирала, отпирала.
А без буквы этой а
Только е пиши всегда.
Расстелила, заперла,
Заблестела, замерла.
Висновки.
«Провідне завдання навчання з використанням програм самореалізації – засвоєння певних знань, умінь, навичок, тобто вивищення літературної компетенції, розвиток мислення та особистості школяра».
Я вважаю, що філологічна освіта дійсно покликана зробити вагомий внесок у формування компетентностей випускника, що базуються на знаннях, досвіді, здібностях, які набуто завдяки активному навчанню. Такий тип навчання передбачає застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Активність як риса особистості передбачає, що учень стає суб’єктом діяльності й керує своїм власним розвитком з урахуванням загальнолюдських цінностей, вимог суспільства. Стан активності виявляється в психологічному настрої діяльності учня: зосередженості, уваги, розумових процесів, в інтересі до самостійної діяльності, особистісної ініціативи.
Уміння і бажання навчатися – це той фундамент, який маю закласти як вчитель.
Учні мають усвідомлювати, що в майбутньому вони самі братимуть безпосередню участь у вдосконаленні науки і виробництва , діятимуть самостійно, а не за підказкою. Адже не можна жити за готовими рецептами.
Я навчаю дітей не боятися помилок. Розумні люди тому і розумні, що прийшли до мудрості через свої помилки і поразки. Навчаю робити висновки, узагальнювати, прищеплюю потрібні до роботи навички, пускаю їхню думку в рух. І тих, що програли в нас немає.
КВЕСТ «У пошуках скарбів» (літературна гра для учнів 5-11 кл.)