Урок. Джанні Родарі "Листівки з видами міст"

Про матеріал

Тема уроку: Джанні Родарі (1920 – 1980). «Листівки з видами міст». Широта світу

та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ

широти світу і прагнення до його відкриття.

До конспекту додана біографія Джанні Родарі, його портрети, видання його творів, а також текст вірш "Листівки з видами міст".


Перегляд файлу

 

Біографія Джанні Родарі

    Його батько помер, коли Родарі було лише десять років. Родарі і його два брати, Чезаре і Маріо виховувалися їхньою матір'ю в її рідному селі впровінції Варезе. Після закінчення школи Джанні поступив до семінарії, провчився там три роки і отримав диплом вчителя. У віці сімнадцяти років він вже почав викладати у початкових класах в селах його провінції.  У 1939 році Родарі поступив на навчання до Міланського університету.

    Під часДругої світової війни  Родарі був звільнений від призову до армії з причини його поганого здоров'я. Перебуваючи у скрутному фінансовому становищі, він поступив на роботу до одного з відділень фашистської партії і згодом був змушений вступити до цієї партії. Тяжко сприйнявши втрату двох своїх найкращих друзів і свого улюбленого брата Чезаре у нацистському концтаборі Джанні Родарі у 1944 році вийшов з фашистської партії і приєднався до італійської компартії, де почав брав участь в італійському русі опору.

    У 1948 році Родарі почав працювати журналістом у виданні італійської компартії «Уніта» і водночас почав писати оповідання для дітей. У 1950 році він був призначений редактором нового італійського щотижневого дитячого журналу «Піонер» У1951 р. Родарі опублікував свої перші твори: «Книжка веселих віршів» і «Пригоди Цибуліно».

     У 1952 році він вперше відвідав СРСР, де згодом бував доволі часто. У 1953 р. одружився з Марією Терезією Феретті, яка 4 роки по тому народила йому дочку, Паолу. У 1957 р. після офіційного іспиту Родарі був визнаний професійним журналістом.

     У 1966-1969 рр. Родарі працював над спільними проектами з дітьми. У 1970 році за внесок до дитячої літератури був нагороджений Премією Ганса Хрістіана Андерсена, що зробило його одним з найвідоміших італійських дитячих письменників. Його твори почали перекладатися на інші мови народів світу. У 1979 році, після чергової подорожі до СРСР, його здоров'я значно погіршилося і він припинив писати. 1980 р. у Римі, під час операції, Джанні Родарі помер.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЛИСТІВКИ З ВИДАМИ МІСТ
 

Поштові листівки з видами міст
Купує в Італії кожен турист.

Ось Рим — Колізей, Капітолій і Форум...
Мілан із славетним готичним собором.
Ось Піза з своєю похилою вежею.
Венеція краля з каналів мережею.
Ось Генуя — гавань, палаци блискучі,
Неаполь — затока, Везувій димучий...

Чудово! Прекрасно! Розкішні види!
А глянь за картинки — чи так воно вийде?
Чи справді в Венеції тільки й роботи —
Гондоли ганять і співать без турботи?
Чи справді безжурні неаполітанці
Тільки те й знають, що гулі і танці?

Не вірю я чужим речам,
А вірю я своїм очам.
Дозвольте, синьйори, самому розглянуться
На всі ті міста — у натурі, без глянцю.

Хай сам подивлюся,
Хай сам я побачу,
Кому як живеться,
Хто скаче, хто плаче.
Хай сам я узнаю,
Хто як міркує,
Хто діло робить,
Хто байдикує,
Хто на роботу йде не снідавши,
Хто спать лягає не обідавши,
Та ще й на камені на голому,
Бо ніде прихилити голову...

Погляньте і ви за картинки, синьйори:
Картинки веселі, життя – суворе.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

u_nebi_i_na_zemli_090213.gif

 

 

 

 

 

 

 

 

e43fbde6019dc6078c94741c083.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

                 

 

 

 

 

http://www.bk-detstvo.narod.ru/images/rodari_1.gif

                              

 

 

 

 

Тема: Джанні Родарі (1920 – 1980). «Листівки з видами міст». Широта світу

            та його сприйняття ліричним героєм вірша. Листівки як символ  

            широти світу і прагнення до його відкриття.

 

Мета: дати уявлення про особистість італійського письменника Дж. Родарі і

            його творчість, проаналізувати вірш «Листівки з видами міст»;

            розвивати навички виразного читання, творчу уяву та образне мислення

            учнів;

            виховувати допитливість, людяність, сприяти формуванню широкого

            культурного світогляду школярів.

 

Обладнання: портрет Джанні Родарі, політична карта Європи, виставка книг

                         письменника, ілюстрації до творів, слайд – презентації, листівки.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

                                                Хід уроку

 

  І. Організаційний момент.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда
  • Які асоціації виникають у вас, коли чуєте слово «Італія»?
  • Що вам відомо про цю державу? (Показуємо розташування Італії на карті Європи).
  • Якими ви уявляєте собі італійців?
  • Чи можете ви назвати італійців, котрі прославили свою країну?
  • Вправа «Мікрофон»
  • Яке місто в Італії ви хотіли б відвідати і чому?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

    Сьогодні, діти, ви познайомитесь із поетом і казкарем, автором не тільки всіх цих книг, розташованих на виставці, але й ще інших творів, якими зачитуються і дорослі, і діти. Він, як і кожна дитина, жив мрією про незвичайне й таємниче і був переконаний, що цікаві історії та казки допомагають людям стати кращими, щирішими, добрішими. Здогадались, про кого йде мова? Це італійський письменник ХХ століття Джанні Родарі. Сподіваюсь, що і ви станете прихильниками його творчості, коли дізнаєтесь про його життєвий та творчий шлях, прочитаєте хоч декілька творів Джанні Родарі, сповнених дивовижних пригод і подорожей, які здійснюють не менш незвичайні персонажі.

 

ІV. Повідомлення теми та мети уроку.

 

V. Засвоєння нових знань.

 

1.Повідомлення про життя і творчість Джанні Родарі. Перегляд презентації «Розповідь про Джанні Родарі».

       Поет і письменник, журналіст і педагог, громадський діяч і добрий друг дітей Джанні Родарі прожив недовге, але надзвичайно яскраве, наповнене творчою працею життя.

     Джанні Родарі народився 23 жовтня 1920 року у містечку Оменья, на півночі Італії, біля підніжжя Альп. Батько помер, коли хлопчику виповнилося лише дев’ять років і для сім’ї настали важкі часи. Їм довелося переїхати в Варце, де легше було знайти роботу і мати влаштувалась служанкою в багатий дім. Хлопчик ріс жвавим і веселим, понад усе любив книжки. За характером він був дуже вразливим і всім серцем сприймав несправедливість.

     Мати, прагнучи дати сину освіту, влаштувала його на повне утримання в духовну семінарію. Але священиком юнак не став. Спочатку він вчителював, даючи приватні уроки, потім перейшов в початкову школу. І тут вперше розкрився унікальний талант Родарі – його рідкісний дар спілкування з дітьми – розповідати про складне просто, з вигадкою, складати на ходу всілякі небилиці, які не мають прямого відношення до уроку, але які пробуджують фантазію дітей.

     Вчителювання було перервано війною: Родарі йде воювати з фашистами в ряди Опору і в 1944 році вступає в члени італійської комуністичної партії. Після війни він стає журналістом, його матеріали на тему виховання і дитячої психології, бесіди з батьками і педагогами друкуються в газетах Мілана та Риму.

    З роботою в газеті італійських комуністів «Уніта» («Єднання») пов’язане народження Джанні Родарі як дитячого поета і письменника. Одного разу головний редактор, в порядку партійного доручення, запропонував молодому журналістові організувати на сторінках газети веселий куточок для дітей італійських робітників.

    В заснованому в 1948 році «Куточку для малят»  майбутній письменник почав друкувати вірші для дітей трудової Італії, близькі за формою до дитячого фольклору. «Куточок  для малят»  мав великий успіх. Захоплені читачі буквально засипали газету листами. Родарі запросили в столичну редакцію «Уніта» і запропонували створити додаток до газети – щотижневий дитячий журнал «Піоньєре». Саме тут, на його сторінках, вперше була надрукована повість-казка «Пригоди Цибуліно» (1951).

    Герой казки – веселий, дотепний і вигадливий хлопчик – цибулинка Цибулино – мандрує по казковій країні, захищаючи бідняків, і борючись з гнобителями. Намальований поетом казковий світ, в якому діють люди-овочі, дуже схожий на Італію, батьківщину Родарі. В кінці казки Цибулино і його друзі скидають принца Лимона і встановлюють вільну республіку, в якій люди живуть добре і всі діти ходять до школи.

   Джанні Родарі дав нове життя самому жанру літературної казки. Він невимушено приніс у казку сучасне життя з його незвичними для казки проблемами. У «Торті у небі» йому вдається перемогти войовничих генералів. Адже ні вчені, ні військові не могли повірити в те, що з неба може прилетіти не небезпека, не державна таємниця, а звичайнісінький торт.

    Зовсім незвичними виявилися «Казки по телефону». Їх розповідає своїй доньці батько, який комівояжером весь час мандрує по Італії. Щовечора він дзвонить додому – і починається нова казка. А оскільки за телефонну розмову, хоч і казкову, доводиться платити, то і казки виявляються зовсім короткими, але цікавими, дотепними і мудрими.

    Не менш захоплюючі історії приваблюють дітей у казці «Подорож Голубої Стріли», де від своєї хазяйки – різдвяної феї втікають іграшки. Вони хочуть зробити святкову приємність тим дітям, батьки яких через свою бідність не можуть купити для них іграшок. Забавляючи своїх читачів, Родарі розповідає їм про зовсім серйозні речі, даючи уявлення про дружбу, доброту, правду, справедливість.

    Все життя письменника проникнуте турботою про дітей, про їх здоров’я, про їх майбутнє. Ось як він говорить про це у вірші «Літня спека»:

 Обрали б мене президентом, то враз

 Я видав би строгий – престрогий наказ:

 Параграф перший.

 Улітку всі діти

 Не мають права у місті сидіти.

 Параграф другий.

 Для дітвори

 Відкриті безплатні морські табори.

 Параграф третій.

 Малятам віднині

 Належать Альпи і Апенніни.

 Хто не послухає цього наказу,

 Того в тюрму посадити відразу.

    Ось так, у жартівливій формі, письменник висловив серйозні думки про обов’язок дорослих піклуватися про дітей.

      Діти усього світу знають і люблять його твори: «Книга філастроке» (1950), «Книга веселих віршів» (1950), «Пригоди Цибуліно» (1951), «Подорож Голубої Стріли» (1954), «Джельсаміно в Країні брехунів» (1958), «Вірші в небі і на землі» (1960), «Казки по телефону» (1962), «Торт у небі» (1966), «Граматика фантазії» (1973) тощо.

    Особливе значення має книга Д.Родарі «Граматика фантазії. Введення в мистецтво придумування історій», про яку письменник, як сам він зізнавався, мріяв більше тридцяти років. Автор учить дорослих грати з дітьми – фантазувати, придумувати, складати.

    Літературна доля Родарі парадоксальна. На батьківщині письменника недооцінювали значення літератури для дітей взагалі і творчості Родарі зокрема. Його вірші та казки отримали широке визнання дітей і дорослих в 1950-х роках за кордоном, зокрема в Радянському Союзі, і тільки потім на батьківщині, в Італії. Починаючи з 60- х років виходять збірки його казок та віршів, його перекладають на різні мови – повільно, але неухильно утверджується слава Джанні Родарі як дитячого письменника.

     В 1970 році до немалого подиву всієї Італії йому присуджується найпочесніша нагорода в галузі дитячої літератури – Міжнародна премія імені Г. К. Андерсена.

    Джанні Родарі, цей талановитий письменник, якого знають і люблять у всьому світі, прожив лише 60 років. 14 квітня 1980 року після невдалої операції, Джанні Родарі несподівано помер. Телеграму із співчуттям його сім’ї прислав сам президент Італії.

    Українською мовою твори Джанні Родарі перекладали А. Іллічевський, І. Корунець, І. Дзюба, А.Собуцький, М.Лукаш, І.Труш, російською – С.Я.Маршак.

 

2. Дидактична гра «Не повтори мене».

  Учні мають одним реченням розповісти, що вони запам’ятали про Джанні Родарі, не повторюючи при цьому раніше висловлену думку.

 

3. Виразне читання вірша «Листівки з видами міст»  вчителем.

    Вірш Джанні Родарі «Листівки з видами міст» входить до збірки «Вірші про небо і землю», виданої 1961 року, а  на українську мову перекладеної  Г. Кочуром і М. Лукашом («У небі і на землі», 1966 рік).

  • Що ви знаєте про листівки?

 

4. Перегляд презентації «Історія листівок».

 

5.Повторне читання вірша учнями «ланцюжком», перегляд презентації «Листівки з видами міст».

 

6. Ідейно – художній аналіз поезії.

   - Який настрій у вас викликав цей вірш?

   - Про що йде мова у вірші?

   - Якою країною мандрує ліричний герой твору? А якими містами?

Показ країни та міст на карті Європи.

Складання схеми:

Італія: Рим           Мілан            Піза            Венеція             Генуя         Неаполь

 

 - Пригадайте, кого ми називаємо ліричним героєм?

Ліричний герой — суб'єкт висловлювання в ліричному творі. «Ліричний герой» — це образ, що виникає в уяві читача під враженням висловлених у творі почуттів, переживань, роздумів. Ліричний герой не обов'язково тотожний з автором. Через нього автор або передає власні почуття, або ж просто відображає переживання певної якості.

 

   - Із скількох строф складається вірш Джанні Родарі?

                                                   (Із 6 строф)

   - Що ви можете про них сказати?

                                    (У кожній строфі – різна кількість віршованих рядків)

   - На які частини за змістом можна поділити вірш? Про що у кожній з них   йдеться?

   - Які художні засоби використав поет у творі? Наведіть приклади.

   - Які види речень за метою висловлювання у третій строфі?

 

   - Яка їх роль у вірші?

   -  Що таке анафора? Чи зустрічається вона у поезії?

   - Чи можна вважати основним прийомом побудови вірша антитезу? Думку доведіть.

   - Яким постає перед нами ліричний герой твору?

   - Подумайте, чи змінюється його настрій у вірші? Якщо так, то як?

    - Скласти словник почуттів ліричного героя.

Захоплення         радість           сумнів          недовіра          співчуття         сум

   - У яких рядках вірша висловлено його головну думку?

 

VІ. Підсумки уроку.

  • Гра у парах «Перевертні»

Із перевернутих слів скласти правильне слово і пояснити його значення.

 

     Йорег йинчиріл                              (ліричний герой)

     Ьлопаен                                           (Неаполь)

     Яіценев                                            (Венеція)

     Иквітсил                                          (листівки0

     Йілотіпак                                         (Капітолій)

     Ірадар Іннажд                                 (Джанні Родарі)     

 

  • Заключне слово вчителя

     Листівки – це своєрідний символ широти світу і прагнення до його відкриття. Переглядаючи листівки із зображеннями визначних місць, ми можемо уявою перенестись у найвіддаленіші місця, познайомитись з чудовими памятками історії, архітектури та скульптури, побувати на лоні природи. Із екскурсій ми завжди повертаємось з листівками – німими доказами побаченого й відвіданого. Ліричний герой вірша Джанні Родарі «Листівки з видами міст» захоплюється чудовими видами таких італійських міст як Рим, Мілан, Піза, Венеція, Генуя, Неаполь. У першу чергу він бачить їх красу, розкіш, неповторність. Але за усім цим блиском, веселістю й безтурботністю ховається справжнє лице міст, спотворене безробіттям, бідністю, голодним й безпритульним життям їх мешканців, щоденними клопотами та турботами. Варто лише уважніше приглянутись, як це зробив ліричний герой твору. Тому й оцінки, висновки узагальнюючого характеру подані автором вірша у вигляді добре відточеного, вигостреного  афоризму й заклику:

                    Погляньте і ви за картинки, синьйори:
                  Картинки веселі, життя – суворе.

Сумні рядки вірша змушують читачів задуматися над соціальними умовами, в яких живе італійський робітничий клас.

    Вірші, казки, повісті Джанні Родарі користуються заслуженою популярністю дитячого й дорослого  читача в Італії і завоювали визнання у всьому світі. Веселі, бадьорі вірші Джанні Родарі, його чарівні казки, сповнені любові до простих людей, поваги до людської праці, ідуть через кордони, моря і гори, завойовуючи все нових і нових вдячних читачів у різних країнах світу.

 

VІІ. Домашнє завдання.

 Підготувати виразне читання вірша, написати вітальну листівку Джанні Родарі.

 

 

 

 

 

5258.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

422x500_0xd42ee42a_19564642251382623465.jpeg

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Анадруцька Світлана Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Кучерява Алла Євгенівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
22 грудня 2018
Переглядів
51525
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку