Відкритий урок з теми "Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації". Мета цього уроку є поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона, визначити особливості поведінки людини в екстремальних ситуаціях; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи, вміння зв'язно висловлювати свої думки і почуття; виховувати у школярів мужність, вірність у дружбі, гуманне ставлення до людей.
Тема: Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації
Мета: поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона, визначити особливості поведінки людини в екстремальних ситуаціях; розвивати навички аналізу художнього тексту, образної системи, вміння зв'язно висловлювати свої думки і почуття; виховувати у школярів мужність, вірність у дружбі, гуманне ставлення до людей.
Обладнання: презентація «Дж. Лондон. Оповідання «Любов до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації», текст твору, ілюстрації краєвидів Півночі.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.
О. Генрі
Бесіда за запитаннями.
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу
- Поясніть значення слова «екстремальний». (Ризикований, складний, небезпечний для життя.) (слайд)
- Наведіть словосполучення з цим словом. (Екстремальні умови, екстремальні ситуації, поводитися екстремально, екстрим-шоу.)
В екстремальних обставинах це, коли життя починає згасати, сили покидають, свідомість втрачається... Що робити? На що сподіватись? Як вижити? На допомогу людині приходить її воля. Воля і любов до життя.
- Чи зустрічали ви вже таких літературних героїв, які, потрапивши в екстремальні ситуації, зуміли вижити, вистояти, залишитись людьми?
(Робінзон Крузо, Дік Сенд — п'ятнадцятирічний капітан)
Так, вони були вольові люди і любили життя. Бо життя — це велика цінність, і його треба вміти захищати.
«Життя - це казка», - скажуть маленькі діти.
«Життя - це мрія», - заперечить юність.
«Життя - це сповнена труднощів, негараздів, проблем дорога», — скажуть дорослі.
Як бачимо, життя не було поблажливим і до Джека Лондона. Золота на Алясці він не знайшов. Та відшукав інше: відкрив у собі здібності художника, письменника. Враження від перебування на Півночі не лише послужили сюжетною основою північних оповідань, а й дали матеріал для творчості на довгі роки.
— Яку місцевість описує Джек Лондон? (Північ Америки.)
Давайте зараз послухаємо наших «географів» та «істориків», котрі виконували випереджальне завдання, — підготували відомості про історію відкриття, клімат та природні умови цієї місцевості.
Учень 1.(слайд) Аляска — півострів на північному заході Америки протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 70 км. Поверхня гориста - тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Клімат холодний, континентальний.
Учень 2.(слайд) Відкритий півострів російською експедицією Берингова та Чиркова в 1747 році. У 1748 році тут було засновано поселення на острові Кадьяк. У 1867 році царський уряд Росії продав Аляску США за 7.2 мільйонів доларів.
З 1959 року Аляска - один із штатів США з населенням близько 400 тисяч осіб.
Корінне населення - різні племена індіанців.
Учень 3. (слайд) Клондайк - ріка у Північній Америці. Бере свій початок у горах Маккензі. У басейні річки Клондайк наприкінці XIX століття були відкриті родовища золота. Почалась «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчались за щастям. Багато із них загинули від морозу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих північних краях.
3. Складання асоціативного ряду для кращого розуміння тексту. (слайд) (Аляска, Клондайк, «золота лихоманка», мороз, хижаки, брак досвіду виживання у суворих умовах.)
- Хто ж були вони, золотошукачі? Якими бачимо їх у творах Джека Лондона?
Одні - жорстокі індивідуалісти, жадібні до золота, ненависні до людей, інші — непосидючі бідні романтики, які мріяли розбагатіти. Одних єднала справжня дружба, інших тільки комерційні інтереси.
страх самотності |
самого себе |
|
Щоб вижити герою довелось перемогти: |
||
голод |
холод |
хижих звірів |
БЛОК 1 (слайд)
Звідси випливає перше правило виживання: не втратити надію. (слайд, відео)
БЛОК 2 (слайд)
БЛОК З (слайд)
Третє правило: берегти вогонь. (слайд, відео)
БЛОК 4 (слайд)
Четверте правило: Не показувати страх перед хижаками. Не втікати. Людина сильніша за звіра. (слайд, відео)
БЛОК 5 (слайд)
П’яте правило: Найбільша цінність людини - її життя! Треба відмовитись від усього, що заважає боротися за життя. (слайд, відео)
Підсумок. (слайд) Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.
Вчитель. Підсумовуючи усі правила, можна підвести риску, що буде означати одне з головних правил, обов’язків людини.
Це шосте правило: Берегти людську сутність! (слайд)
6. Підбиття підсумків уроку.
Завдання для найактивніших. Які сильні і слабкі сторони показав Джек Лондон.
Складання формули «перемоги героя» та «поразка Білла»(слайд)
ПЕРЕМОГА ГЕРОЯ = людська сутність + любов до життя + сила духу
ПОРАЗКА БІЛЛА = хижацька сутність + жадоба до золота + слабкість духу
Вчитель. І справді, Джек Лондон зобразив людину, яку варто вважати героєм і яка може голосно, сказати, що вона ЛЮДИНА.
Людина кидає виклик смерті і перемагає її - це ідея твору.
Робота з епіграфом твору.
Проблемне питання.
Висновок. Умови Півночі нерідко породжують особливі екстремальні ситуації, у яких найяскравіше розкриваються як позитивні, так і негативні якості кожної людини. Драматичні умови змушують людей швидко приймати рішення, від яких залежить їхнє життя. За таких обставин кожен повинен вести боротьбу за виживання, приносити жертви, постійно балансувати на межі успіху і краху, життя і загибелі. Людина має бути сильною, загартованою, мужньою, розраховувати лише на себе. Та необхідність спиратися тільки на себе завжди є трагедією: нам необхідна підтримка товаришів.
Книги Джека Лондона допомагали багатьом на важкому життєвому шляху, бо в них є приклад мужності, стійкості, бажання подолати труднощі.
Прослухайте І куплет «Песни о друге» В. Висоцького. Що споріднює пісню з оповіданням Джека Лондона «Любов до життя»? (однакова ідея, проблематика- друг ніколи не підведе)
Підведемо підсумки.
Сьогодні на уроці я зрозумів…
Мені було цікаво дізнатися…
Я навчився…
Домашнє завдання (слайд)
Завдання на вибір:
1) Підготувати усну відповідь на питання «Чого я навчився у героя оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»?
2) Скласти сенкани на тему «Життя», «Безіменний герой».
3) Написати твір–есе «Думки вовка або Білла в останні хвилини життя».
Література