Урок "Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації"

Про матеріал

Відкритий урок з теми "Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації". Мета цього уроку є поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона, визначити особливості поведінки люди­ни в екстремальних ситуаціях; розвивати навички ана­лізу художнього тексту, образної системи, вміння зв'язно висловлювати свої думки і почуття; виховувати у школярів мужність, вірність у дружбі, гуманне став­лення до людей.

Перегляд файлу

Тема: Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації

Мета: поглибити знання учнів про творчість Дж. Лондона, визначити особливості поведінки люди­ни в екстремальних ситуаціях; розвивати навички ана­лізу художнього тексту, образної системи, вміння зв'язно висловлювати свої думки і почуття; виховувати у школярів мужність, вірність у дружбі, гуманне став­лення до людей.

Обладнання: презентація «Дж. Лондон. Оповідання «Любов до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації», текст твору, ілюстрації краєвидів Півночі.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                                Треба бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу.

                                                                                                                     О. Генрі

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

Бесіда за запитаннями.

  • Яке справжнє ім'я Джека Лондона? (Джон Гріффіт Чейні)
  • Де народився письменник? (Сан-Франциско)
  • Що вам відомо про його дитинство? (Родина бідувала, у 12 років почав працювати)
  • Яку освіту здобув письменник? (навчався в університеті, але не закінчив його)
  • Навіщо він вирушив на Північ?(на пошуки золота)
  • Як вплинула на письменника мандрівка на Північ? (мандрівка була поштовхом до написання майбутніх творів)
  • Які «Північні оповідання» вам відомі? Якими є герої його оповідань? («Любов до життя», «Син вовка», «У далекій країні»)

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

ІІІ. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя. Людина в екстремальних обставинах...

- Поясніть значення слова «екстремальний». (Ризикований, складний, небезпечний для життя.) (слайд)

- Наведіть словосполучення з цим словом. (Екстремальні умови, екстремальні ситуації, поводитися екстремально, екстрим-шоу.)

В екстремальних обставинах це, коли життя починає згасати, сили покидають, свідомість втрачається... Що робити? На що сподіватись? Як вижити? На допомогу людині приходить її воля. Воля і любов до життя.

- Чи зустрічали ви вже таких літературних героїв, які, потрапивши в екстремальні ситуації, зуміли вижи­ти, вистояти, залишитись людьми?

(Робінзон Крузо, Дік Сенд — п'ятнадцятирічний капітан)

Так, вони були вольові люди і любили життя. Бо життя — це велика цінність, і його треба вміти захищати.

«Життя - це казка», - скажуть маленькі діти.

«Життя - це мрія», - заперечить юність.

«Життя - це сповнена труднощів, негараздів, про­блем дорога», — скажуть дорослі.

  • Як розібратися в цьому, не втратити віру в себе?

Як бачимо, життя не було поблажливим і до Джека Лондона. Золота на Алясці він не знайшов. Та відшукав інше: відкрив у собі здібності художника, письменника. Враження від перебування на Півночі не лише послу­жили сюжетною основою північних оповідань, а й дали матеріал для творчості на довгі роки.

  1. Робота над текстом оповідання

— Яку місцевість описує Джек Лондон? (Північ Америки.)

Давайте зараз послухаємо наших «географів» та «істориків», котрі виконували випереджальне завдан­ня, — підготували відомості про історію відкриття, клі­мат та природні умови цієї місцевості.

 Учень 1.(слайд) Аляска — півострів на північному заході Америки протяжністю близько 700 км, завширшки від 10 до 70 км. Поверхня гориста - тут проходить Алеутський хребет з діючими та погаслими вулканами. Клімат холодний, континентальний.

Учень 2.(слайд) Відкритий півострів російською експеди­цією Берингова та Чиркова в 1747 році. У 1748 році тут було засновано поселення на острові Кадьяк. У 1867 році царський уряд Росії продав Аляску США за 7.2 мільйонів доларів.

З 1959 року Аляска - один із штатів США з насе­ленням близько 400 тисяч осіб.

Корінне населення - різні племена індіанців.

Учень 3. (слайд)  Клондайк - ріка у Північній Америці. Бере свій початок у горах Маккензі. У басейні річки Клондайк наприкінці XIX століття були відкриті родовища золота. Почалась «золота лихоманка», і тисячі золотошукачів помчались за щастям. Багато із них загинули від моро­зу, цинги, через брак досвіду виживання в суворих пів­нічних краях.

3. Складання асоціативного ряду для кращого розуміння тексту. (слайд) (Аляска, Клондайк, «золота лихо­манка», мороз, хижаки, брак досвіду виживання у суво­рих умовах.)

- Хто ж були вони, золотошукачі? Якими бачимо їх у творах Джека Лондона?

Одні - жорстокі індивідуалісти, жадібні до золота, ненависні до людей, інші — непосидючі бідні романти­ки, які мріяли розбагатіти. Одних єднала справжня дружба, інших тільки комерційні інтереси.

  1.  Бесіда за прочитаним
  • Якими ж ми бачимо героїв твору Джека Лондона «Жага до життя»? Назвіть їх. (Білл та його товариш.)
  • Як ви вважаєте, чому головний герой не має імені? (Автор прагне до узагальнень. Його цікавить просто людина в критичній ситуації, головне, щоб вона зали­шалась людиною. )
  • Як ви оцінюєте вчинок Білла? (Як аморальний, адже він покинув друга у безкраїй пустелі на поталу хижакам.)
  • Що допомогло герою вижити? (Те, що він любив життя, боровся за нього щосили.)
  • Чи можна сказати, що із самого початку героя супроводжує одне прагнення - вижити? Але щоб вижи­ти, йому потрібно перемагати. Що довелось долати? Розгляньте схему. (слайд)

страх самотності

самого себе

Щоб вижити

герою довелось перемогти:

голод

холод

хижих звірів

  1. Робота в парах.

БЛОК 1 (слайд)

  1. Чому після того, як Білл залишив героя, той від­чув страх? (Він розумів, що самостійно подолати Північ дуже важко або ж взагалі неможливо.)
  2. Чому герой так швидко, зібравши свої сили, кидається у холодну воду за рушницею? (Рушниця - це надія на порятунок.)
  3. Чому герой так пильно йшов слідами свого колишнього компаньйона і тішив себе думками про прихід до озера? (Аби не втратити надію.)

Звідси випливає перше правило виживання: не втратити надію. (слайд, відео)

БЛОК 2 (слайд)

  1. Як герой бореться з голодом? (Їсть болотні ягоди, гризе кістки молодого оленя.)
  2. Чому він примушує себе їсти? (Щоб вижити, треба мати силу, а відповідно потрібно їсти), що і є другим правилом. (слайд, відео)

БЛОК З (слайд)

  1. Як герой бореться з холодом? Яке значення для мандрівника має вогонь? (Це можливість зігрітись, висушити взуття, випити води; багаття - це порятунок від звірів.)

Третє правило: берегти вогонь. (слайд, відео)

БЛОК 4 (слайд)

  • Що допомогло знесиленій, напівживій людині перемогти грізного звіра - ведмедя? (Він дивився про­сто в очі ведмедеві і не втікав, тоді хижак сам злякався цієї загадкової істоти, що не боялася його.)
  • Чому звірі обминали його (вовки)? (Вони бачили перед собою слабку людину, але відчували в ній вели­ку силу.)

Четверте правило: Не показувати страх перед хижаками. Не втікати.  Людина сильніша за звіра. (слайд, відео)

БЛОК 5 (слайд)

  • Як ви думаєте, герою було просто відмовитись від золота, яке він із такою впертістю ніс? Чи відразу він. це зробив? (Торбина з золотом - цінна річ для героя, вона здобута важкою працею. Він мріяв розбагатіти, змінити своє життя. Відмовитись від золота могла лише морально сильна людина.)
  • Золото важило 15 фунтів - це приблизно 7 кіло­грамів. Чому герой викинув золото, а решту речей залишив? Що для нього рушниця, відерце, ковдра? (В екстремальних умовах ці речі важливіші за золото. Вони можуть допомогти вберегти життя.) (слайд)

П’яте правило: Найбільша цінність людини - її життя! Треба відмовитись від усього, що заважає боротися за життя.  (слайд, відео)

Підсумок. (слайд) Герой і Білл: шлях життя і шлях смерті.

  1. Яка риса героя виявилася у сцені, де він знаходить останки Білла? (Він  бачить кістки Білла. Незважаючи на своє фізичне безсилля і бажання їсти, він залишається людиною. Золота він теж не бере, бо воно залите кров’ю. Людяність і порядність. Залишатися людиною за будь – яких умов).
  2. Чи отримує герой за такий гуманний свій вчинок нагороду від природи? (Так. Опиняється на китобійному судні «Бедфорд»)

Вчитель. Підсумовуючи усі правила, можна під­вести риску, що буде означати одне з головних правил, обов’язків людини.

Це шосте правило: Берегти людську сутність! (слайд)

6. Підбиття підсумків уроку.

 Завдання для найактивніших. Які сильні і слабкі сторони показав Джек Лондон.

Складання фор­мули «перемоги героя» та «поразка Білла»(слайд)

ПЕРЕМОГА ГЕРОЯ = людська сутність + любов до життя + сила духу

ПОРАЗКА БІЛЛА = хижацька сутність + жадоба до золота + слабкість духу

Вчитель. І справді, Джек Лондон зобразив люди­ну, яку варто вважати героєм і яка може голосно, сказа­ти, що вона ЛЮДИНА.

Людина кидає виклик смерті і перемагає її - це ідея твору.

Робота з епіграфом твору.

Проблемне питання.

  • Що допомогло героєві вижити?

Висновок. Умови Півночі нерідко породжують особливі екстремальні ситуації, у яких найяскравіше розкриваються як позитивні, так і негативні якості кожної людини. Драматичні умови змушують людей швидко приймати  рішення, від яких залежить їхнє життя. За таких обставин кожен повинен вести боротьбу за виживання, приносити жертви, постійно балансувати на межі успіху і краху, життя і загибелі. Людина має бути сильною, загартованою, мужньою, розраховувати лише на себе. Та необхідність спиратися тільки на себе завжди є трагедією: нам необхідна підтримка товаришів.

Книги Джека Лондона допомагали багатьом на важкому життєвому шляху, бо в них є приклад мужності, стійкості, бажання подолати труднощі.

Прослухайте І куплет  «Песни о друге» В. Висоцького. Що споріднює пісню з оповіданням Джека Лондона «Любов до життя»? (однакова ідея, проблематика- друг ніколи не підведе)

Підведемо підсумки.

Сьогодні на уроці я зрозумів…

Мені було цікаво дізнатися…

Я навчився…

Домашнє завдання (слайд)

Завдання на вибір:

1) Підготувати усну відповідь на питання «Чого я навчився у героя оповідання Дж. Лондона «Любов до життя»?

2) Скласти сенкани на тему «Життя», «Безіменний герой».

3) Написати твір–есе «Думки вовка або Білла в останні хвилини життя».

Література

  1. Андрусик С. Джек Лондон «Жага до життя». Сила людського характеру в екстремальній ситуації //Зарубіжна література в школах України. - 2014. - №4.
  2. Волощук Є. Світова література: підручник для 6-го класу загальноосвітніх навчальних закладів / Є. Волощук. К.:Генеза, 2014.
  3. Стеценко І. Життя, що жене вперед. Зображення в оповіданні Джека Лондона «Жага до життя» сильного людського характеру. Анонімність головного героя //Світова література. -2013. -№5.

 

 

 


 

 

docx
Додано
15 серпня 2018
Переглядів
7834
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку