Розробка урок для 6 класу із зарубіжної літератури на тему "Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер в екстремальній ситуації."
Тема. Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер в екстремальній ситуації.
Мета:
Обладнання: текст оповідання, презентація Microsoft Power Point.
ХІД УРОКУ
Людину, яка не здається,
перемогти не можна.
Е.Хемінгуей
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти й шановні гості!Сідайте будь ласка!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
Чи помічали ви , що люди в однаковій життєвій ситуації чинять по-різному? Як ви вважаєте, що на це впливає? Що є чинником поведінки різних людей в однаковій ситуації? (обговорення): (виховання, вулиця, оточення, суспільство, друзі, освіта, екстремальна ситуація, найкраще люди пізнаються саме в екстремальній ситуації).
Словникова робота.
Екстремальний (франц.) – дуже значний, надзвичайний за своїм виявом, силою, величиною.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
(Робота в зошитах) Запис теми та словникова робота:
Джек Лондон «Жага до життя». Сильний людський характер в екстремальній ситуації
Словникова робота.
Екстремальний (франц.) – дуже значний, надзвичайний за своїм виявом, силою, величиною.
Подивіться будь ласка на епіграф до нашого уроку, як ви розумієте ці слова?Чи можна ці слова віднести до нашого безіменного героя?
Перш ніж перейти до обговорення цього твору, давайте пригадаємо, що ми знаємо про Джека Лондона :
Давайте подивимось, чий переклад твору ми з вами читаємо.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Попередньо ви отримали індивідуальне завдання: намалювати ілюстрацію до оповідання, яка б,на ваш погляд, найкраще відображала проблему твору. Хто презентує і поясне нам свою роботу? Виходьте до дошки і пояснюйте.
(2-3 учні захищають свої роботи)
Молодці!
А зараз, давайте перевіримо,чи впораєтесь ви в парі і чи уважно ви прочитали оповідання. Для цього вам потрібно буде розташувати пункти плану відповідно до змісту твору на листках,які лежать у вас на парті.
Робота в парах (правильний варіант)
(1-1,2-4,3-2,4-5,5-6,6-3,7-7)
Молодці, ви вчитесь працювати в парах та із твору ви зрозуміли, що важливо вміти працювати в команді, поважати думку іншого та дослухатися до неї.
Слово учителя
Ми знайомимося з героями оповідання у момент зради одного з них. Білл залишає товариша, який підвернув ногу, і з цього моменту герої долають шлях через північну пустелю самостійно. Ми дуже мало знаємо, як ішов зрадник Білл. Це можна лише уявляти. Але ми знаємо одне напевно: Білл ішов дорогою смерті. Ми оберемо з вами дорогу життя і пройдемо нею разом з безіменним героєм, щоб навчитися у нього таємницям виживання. Чи можна сказати, що з самого початку героя супроводжує одне прагнення – вижити? Але щоб вижити, він повинен був боротися і перемагати.
Робота з текстом оповідання
«Він присів навпочіпки посеред мутного струмка, немов безкрайня пустеля тиснула його своєю незламною силою, пригнічувала своїм страшним спокоєм. Він затремтів, як у лихоманці, і його рушниця з плескотом впала в воду. Це змусило його схаменутися. Він пересилив свій страх, зібрався з духом і, опустивши руку у воду, намацав рушницю, потім пересунув тюк ближче до лівого плеча, щоб тяжкість менше тиснула на хвору ногу, і повільно і обережно пішов до берега, морщачись від болю».
«Залишившись один, він не збився зі шляху. Він знав, що ще трохи - і він підійде до того місця, де сухі смереки та ялини, низенькі й хирляві, оточують маленьке озеро Тітчіннічілі, що на місцевій мові означає: "Країна Патичків ". А в озеро впадає струмок, і вода в ньому не каламутна. По берегах струмка росте очерет - це він добре пам'ятав, - але дерев там немає, і він піде вгору по струмку до самого вододілу. Від вододілу починається інший струмок, що тече на захід; він спуститься по ньому до річки Диз і там знайде свою схованку під перевернутим човником, заваленим каменями. У схованці заховані патрони, гачки і волосіні для вудок і маленька мережа - все потрібне для того, щоб здобувати собі прожиток. А ще там є борошно - правда, небагато, і шматок грудинки, і боби.
Білл почекає його там, і вони удвох спустяться по річці Діз до Великого Ведмежого озера, а потім переправляться через озеро і підуть на південь, все на південь, - а зима буде наздоганяти їх, і бистрину в річці затягне льодом, і дні стануть холодніше, - на південь, до якої-небудь факторії Гудзонової затоки, де ростуть високі, потужні дерева і де скільки хочеш їжі.
Ось про що думав подорожній з трудом пробираючись вперед. Але як не важко було йому йти, ще важче було запевнити себе в тому, що Білл його не кинув, що Білл, звичайно, чекає його біля схованки. Він повинен був так думати, інакше не мало ніякого сенсу боротися далі, - залишалося тільки лягти на землю і померти.»
«Ще не стемніло, і в сутінковому світлі він став нишпорити серед каміння, збираючи клаптики сухого моху. Набравши цілий оберемок, він розвів багаття - тліюче, димне багаття – і поставив на нього казанок з водою.
Він розпакував тюк і перш за все порахував, скільки у нього сірників. Їх було шістдесят сім. Щоб не помилитися, він перераховував три рази. Він
розділив їх на три купки і кожну загорнув у пергамент; один згорток він
поклав у порожній кисет, інший - за підкладку зношеної шапки, а третій -
за пазуху. Коли він виконав все це, йому раптом стало страшно; він
розгорнув всі три згортки і знову перерахував. Сірників було як і раніше
шістдесят сім».
У природі існує такий закон: виживає сильніший. Людина – частина природи.
«Він випростався на весь зріст як можна солідніше, вихопив ніж і подивився ведмедеві прямо в очі. Звір незграбно ступив уперед, піднявся на диби і загарчав. Якби чоловік кинувся бігти, ведмідь погнався б за ним. Але людина не рушила з місця, осмілівши від страху, вона теж загарчала, люто, як дикий звір, виражаючи цим страх, який нерозривно пов'язаний з життям і тісно сплітається з його найглибшими. коренями. Ведмідь одступив убік, погрозливо гарчав, в переляку перед цією таємничою істотою, яка стояла прямо і не боялося його».
«Ще одна ніч, і на ранок, напоумившись нарешті, він розв'язав ремінець, стягуючий шкіряний мішечок. З нього жовтою цівкою посипався великий золотий пісок і самородки. Він розділив золото навпіл, одну половину сховав на видному здалеку виступі скелі, загорнувши в шматок ковдри, а іншу всипав назад в мішок».
«До полудня він зовсім вибився з сил. Він знову розділив золото, цього разу просто висипавши половину на землю. До вечора він викинув і іншу половину, залишивши собі тільки обривок ковдри, бляшане відерце й рушницю».
(Торбинка із золотом – це надзвичайно цінна річ, вона здобута тяжкою та тривалою працею. В ній була, можливо, його мрія розбагатіти, змінити своє життя. Безперечно, золото – це великі можливості для людини. Відмовитись від золота могла лише сильна людина).
(Ці речі для героя мають більшу цінність, ніж золото. Вони можуть допомогти йому зберегти життя).
Герой Джека Лондона обрав дорогу життя, іншою дорогою пішов Білл. Зачитайте епізод зустрічі героя з кістками Білла.
«Після полудня він натрапив на слід. Це був слід іншого чоловіка, який не йшов, а плентався навкарачки. Він подумав, що це, можливо, слід Білла, але подумав мляво і байдуже. Йому було все одно. По суті, він перестав будь-що почувати і хвилюватися. Він вже не відчував. болю.
Шлунок і нерви немов дрімали. Однак життя, ще жевріло в ньому, гнало його вперед. Він дуже втомився, але життя в ньому не хотіло гинути; й тому, що воно не хотіла гинути, чоловік все ще їв болотяні ягоди й пічкурів,пив окріп і стежив за хворим вовком, не спускаючи з нього очей.
Він ішов слідом іншого чоловіка, того, який тягнувся навкарачки, і скоро побачив кінець його шляху: обгризені кістки на мокрому моху, що зберіг сліди вовчих лап. Він побачив туго набитий мішечок з оленячої шкіри - такий же, який був у нього, - розірваний гострими зубами. Він підняв цей мішечок, хоча його ослаблі пальці не в силах були утримати таку тяжкість. Білл не кинув його до кінця. Ха-ха! Він ще посміється над Біллом. Він залишиться живий і візьме мішечок на корабель, який стоїть посеред відблискуючого моря. Він засміявся хрипким, страшним сміхом, схожим на каркання ворона, і хворий вовк вторив йому, понуро підвиваючи. Людина одразу замовкла. Як же він буде сміятися над Біллом, якщо це Білл, якщо ці біло-рожеві, чисті кістки - все, що залишилося від Білла?»
V. Підсумок уроку.
Бесіда:
«Доля вимагала від нього дуже багато. Навіть помираючи, він не підкорився смерті. Можливо, це було справжнє безумство, але і в пазурах смерті він кидав їй виклик і боровся з нею».
А зараз, давайте звернемось до нашого ключового питання «Які уроки з твору я візьму із собою в життя…» , а також з’ясуємо, що на сьогоднішньому уроці вам було цікаво дізнатись, чого ви навчились, і запишемо це все в зошит, який я зберу і виставлю вам оцінки з роботу.
Мікрофон
Тепер давайте перевіримо, що ж ви написали (опитати декількох учнів).
VІ. Оцінювання учнів.
Ви сьогодні дуже гарно попрацювали і за це ви маєте такі оцінки:
VІІ. Домашнє завдання.
На наступному уроці ми з вами поговоримо про описи природи та їх роль у тексті твору «Жага до життя».
Вашим домашнім завданням буде:
Знайти в тексті описи природи і визначити , які кольори домінують в цих описах.
Індивідуальні завдання: