Урок. "Джеймс Олдрідж “Останній дюйм”. Своєрідність вирішення проблеми батьків та дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних обставин".

Про матеріал
Інтерактивний урок із застосуванням інноваційних технологій, який навчить бачити проблему твору, розмірковувати над нею, висловлювати своє судження; вдосконалювати навички текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного мовлення, культуру відповіді: логічність, послідовність, доказовість, вміння обстоювати власну думку; виховувати повагу до батьків, бажання зробити перший крок до подолання сімейних конфліктів.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Джеймс Олдрідж Останній дюйм. Своєрідність вирішення проблеми

           батьків та дітей. Формування характеру Деві за надзвичайних

           обставин.

Мета: ознайомитися зі  змістом оповідання; навчити  визначати ключові епізоди,

           формувати основну думку твору; навчати визначати проблему  твору,

           розмірковувати над нею,  висловлювати  власні судження; вдосконалювати

           навики текстологічного аналізу твору; виховувати культуру зв’язного

           мовлення, культуру відповіді, вміння відстоювати свою точку зору.

Обладнання: портрет Джеймса Олдріджа, ілюстрації до твору, мультимедійна

                         презентація.              

Тип уроку: інтерактивний урок засвоєння нових знань і вироблення на їх основі

                    вмінь і навичок із застосуванням ІКТ.

Очікувані результати:

  • учні досконало володіють текстом твору «Останній дюйм»;
  • розуміють значення нових слів та понять;
  • коментують вчинки літературних героїв, зіставляють їх зі своїми;
  • висловлюють своє ставлення до проблеми оповідання.

 

                                                 У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама –

                                                  Вибір. Вибір шляху,  вибір дії,  вибір світогляду.

                                                                                                                       Д. Олдрідж

 

Хід роботи

І. Презентація теми та мети уроку

Слово вчителя. Проблема взаємин дорослих і дітей існувала в усі часи. Людям різного віку складно зрозуміти один одного. Живучи в колі рідних і близьких людей ми часто не замислюємося над тим, яку відповідальність несемо за їхню долю. І лише в критичних ситуаціях людина усвідомлює як важливо вчасно зрозуміти, в чому саме полягає ця відповідальність. Один із художніх творів австралійського письменника Джеймса Олдріджа саме і присвячений такій делікатній грані людського спілкування, як стосунки батьків і дітей 

  1.  Гра «Сюжетний хід».  Відтворіть сюжет оповідання, стисло переказавши події. 
  1. Батько і син.
  2. У літаку.
  3. Сніданок.
  4. Полювання.
  5. Поранення.
  6. Повернення додому.

 

    2.  Прийом «Пригадай деталі».

1.  Хто за професією батько хлопчика? (Льотчик.)

2.  Чим займалася компанія, в якій він працював? (Нафтоекспортна компанія, розвідка нафти по єгипетському узбережжю.)

3.  Які стосунки склалися у сім’ї? (Байдужа дружина, син, для якого він був – стороння людина.)

4.  Скільки років сину?(10).

5.  Як звали героїв? (Батько Бен, син Деві).

6.  Які взаємини у сім’ї між батьками та дитиною? Зачитайте.(Син «чужий їм обом, самотній, неприкаяний»).

7.  Як ставився до нього батько?(«Стороння людина, яка не знає про що з ним говорити, різка, небагатослівна в ті лічені хвилини, коли вони були разом.)

8.  Що вирішив Бен?(Взяти з собою у політ сина).

9.  Чому він про це пожалкував?(Хлопчик мав дуже нещасний вигляд, переляканий, його дуже нудило, він опустив голову і тихенько заплакав.)

10. Які риси характеру притаманні батькам?(Черства, плаксива, провінційна мати і різкий, нервовий батько.)

11. Що наказав батько сину, жалів його?(Наказував не плакати, знав, що тон у нього різкий, і сам завжди дивувався, чому не вміє розмовляти з хлопчиком.)

12. Що найголовніше для льотчика?(Посадити літак).

13. На якій відстані треба вирівнювати літак перед посадкою?(6 дюймів. Головне – останній дюйм).

14. Як батько посадив літак?(Легко, мов сніжинка, літак торкнувся землі.)

15. Як називалася бухта і чому?(Акуляча, бо в ній сила-силенна акул.)

16. Звідки запливали акули?(З Червоного моря.)

17. Чого батько сюди прилетів?(Знімати на кіноапарат акул.)

18. Скільки годин він може бути під водою у акваланзі? (Більше години).

19. Які плани були у батька?(Назнімати їх на три тисячі доларів.)

20. Що використовував для приманки акул?(Пів кінської ноги.)

21. Що хвилювало хлопчика?(Чи може їх хтось знайти).

22. Чи заспокоїв батько сина?(Ні. Ще більше налякав. Бо пізно зрозумів, що Деві хвилюється не через страх бути спійманим, а боїться лишитися сам. А він навпаки признався, що ніхто-ніхто не знайде їх і не знає, де вони.)

23. Хто знав, що Бен із сином на острові?(Ніхто).

 

3. Робота з підручником. (З використанням мультимедійної презентації)

    До кожної ілюстрації підібрати найбільш влучні слова з оповідання «Останній дюйм»

 

  ІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

Робота над  темою уроку.

 

1. Робота над проблемою батьків і дітей.

- Яким було ставлення батьків до Деві? (хлопчик ріс самотнім, розумів, що батьки ним не цікавляться)

- У чому причина таких стосунків? (Вони не розуміють одне одного.)

 

 2. Словникова робота

- Скільки разів в оповіданні звучить слово «дюйм»?

Користуючись тлумачним словником з’ясувати значення слова:  дюйм

Дюйм – одиниця  довжини в ангійській  системі  мір,  дорівнює 2,54 см

 

    У творі останній дюйм – це зовсім маленька відстань, яка розділяла батька і сина, відстань їхньої недовіри непорозуміння. Ціною величезних зусиль і непоправних втрат цю відстань їм пощастило подолати. Батько відкрив для себе риси характеру та якості, які раніше не бачив у сина, про які навіть не здогадувався. Син побачив, що батько його любить.  Ціною надзвичайних випробувань вони знаходять шлях до серця один одного. Цим шляхом вони й будуть намагатися йти в подальшому житті. Це і є авторське вирішення проблеми взаємин батька та сина в новелі Джеймса Олдріджа «Останній дюйм»

 

3. Робота в групах.

І група – характеристика Бена           І група – характеристика Деві  

                 Черствий                                                            Самотній

                 Самотній                                                            Мовчазний

                 Байдужий                                                           Нерішучий

                Сміливий                                                             Усього боїться

                Працьовитий

                                                    -  самотність

                                                    - недовіра

                                                    - байдужість

                                             - непорозуміння

                                          - відчуження

 -  Як ставився батько до сина під час польоту? (Неуважно, різко, роздратовано).

- Які почуття переповнюють душу хлопчика? (Розгубленість, страх, розпач, самотність, біль).

- Про кого відразу ж починає думати батько, коли його покусали акули? (Як урятувати сина, як урятувати себе задля сина?)

 

"Чи можете ви поділитися своїми проблемами з батьками?"

"Чи розуміють вас батьки?"

"Чи можете ви назвати свого батька другом, порадником?"

"Чи буваєте ви самотніми в житті?"

 

Таким чином, ми бачимо, що проблема взаємин батьків і дітей дійсно має місце в наших родинах. Це проблема, що хвилює як батьків, так і дітей.

 

4. Гра «Одягни дерево рішень» Поміркуйте, які поради ви дали б батькові і сину, щоб вони подолали останній дюйм у відстані між ними. Запишіть їх і почепіть на наше дерево рішень.

                      Бену                                                                         Деві

Більше уваги приділяти сину                                По мірі можливості зрозуміти           

                                                                                  проблеми батька

Стати другом і наставником                                 Допомагати батькові

Відкрито проявляти свою любов                         Не звинувачувати його

Поважати особистість сина                                  Прислухатися до порад батька

Приймати сина таким як він є                              Підтримувати у життєвих

                                                                                 випробуваннях

Бути добрішим

 

5. Прийом „відстрочена увага”.

(На початку уроку вчитель знайомив з епіграфами уроку, зміст якого відкривається в процесі уроку та в кінці)

 Епіграф.  У моїх книжках головна тема завжди одна й та сама –

                  Вибір. Вибір шляху,  вибір дії,  вибір світогляду.

                                                                                  Д. Олдрідж                                                                                                                                                                                       Про який вибір йдеться в оповіданні?

(У житті кожного буде чимало випробувань: невдачі, горе, зневага,втрати. Втекти від них неможливо. Тож потрібно їх долати.)

 

ІІІ. Підсумок уроку.

1.  А зараз ми виходимо з вами на фінішну доріжку нашого уроку, яка

     називається  «Цитатна доріжка»

  • Виберіть два висловлювання відомих людей,  які найкраще розкривають головну думку оповідання.

 

  • « Любов виникає з любові, коли хочу ,щоб мене любили, я сам перший люблю»                                                            Г.Сковорода.
  • «Любити – жити життям того, кого любиш»

                                                                        Л.Толстой.

  • Життєві негаразди лише загартовують.

                                                                А. де Сент – Екзюпері.

  • Занепад духу в тяжкій життєвій ситуації – це твоя поразка,загибель.                                                                                                                                        О. Твардовський.
  • Збери всі сили свого духу, щоб неможливе стало можливим.
  • Найбільша перемога – це перемога над самим собою.

                                                                                           А. Леонов.

2. Прийом «Незакінчене речення»

- Останній дюйм у стосунках батьків і дітей можна подолати, якщо…

- Останній дюйм буде розділяти батьків і дітей, якщо …

 

Слово вчителя.

  • Чому твір називається «останній дюйм»?

(«Останній дюйм»-це відстань, яка розділяє батька і сина, відстань їхнього непорозуміння).

  • Яка ж головна думка оповідання?

( Необхідність боротьби до останнього дюйму ,не впадати у відчай, вірити у себе і свої сил, ніколи не втрачати бажання жити, бо життя – це найголовніше, що є у людини. Ось вам і рецепт досягнення успіху у житті.

«Рецепт успіху»

 

Вірш  « Коли здається жити неспромога»

Коли здається, жити неспромога ,

Коли здається, більше сил нема,

Повір у себе, і твоя тривога

Розвіється , як марево, сама…

 

Повір у себе, ти багато можеш,

Не опускай безсилої руки.

Ти сам собі найкраще допоможеш –

Лиш тільки спробуй сам себе знайти.

 

Коли здається, що земля і небо

Супроти тебе стали на диби,

Повір у себе , знай, що жити треба,

Бо ви своєї долі – не раби!

 

Заключне слово вчителя. Ми простежили вирішення проблеми батьків і дітей в оповіданні Дж. Олдріджа. Ви запропонували свої поради для героїв твору, а фактично, це поради, власне, вам самим і вашим батькам у разі виникнення непорозумінь між вами. 

    Хочу сказати вам, діти, що в сьогоднішньому складному житті ваші батьки також мають багато проблем. Вони зайняті, заклопотані, їм постійно не вистачає часу. Саме тому вони бувають іноді неуважними до вас. Можливо, інколи вам необхідно зробити перший крок назустріч, постаратися зрозуміти своїх батьків, запропонувати спільну справу, що об’єднає вас, щоби врешті – решт ви змогли здолати  той останній дюйм непорозуміння, який існує між вами.

      «Останній дюйм, який розділяє всіх і все нелегко подолати, але можливо». Оповідання «Останній дюйм» - це своєрідний глибокий роздум про вічні цінності людського життя, про становлення людини, про духовне зближення батьків і дітей. Бажаю вам повного взаєморозуміння з вашими батьками, справжньої духовної близькості, щоб ваші родини були наповнені затишком, взаєморозумінням, злагодою, добробутом, щоб ви завжди могли подолати останній дюйм у вашому житті – чи то в навчанні, чи в стосунках з друзями. А для того, щоб ви змогли знайти шлях до серця близьких людей, хай наш урок  стане для вас ключем взаєморозуміння для подолання останнього дюйма.   

     Будьте завжди впевнені в собі і не забувайте, що потрібно поступатися один

одному, не шкодувати слів любові.

 

ІV. Домашнє завдання.

Провести опитування дорослих людей з питання: «Що треба робити, щоб між батьками і  дітьми ніколи не виростала прірва непорозуміння?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кимната Руслан
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня 2019
Переглядів
3692
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку