Урок Джон Кітс "Про коника та цвіркуна"

Про матеріал
Урок розроблено згідно нової програми. Тема "Природа і людина". Учні виразно читають поезію, пізнають красу навколишнього середовища, усвідомлюють взаємозв'язок людини і природи. Використано інтерактивні технології.
Перегляд файлу

                       5 клас

Тема: Природа і людина

 Джон Кітс  «Про коника та цвіркуна»

 Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія  землі не вмре    ніколи»)

 

Мета: формувати  розуміння ключових  компетентностей-

 розуміння краси  навколишньої природи, усвідомлення  взаємозв’язку  людини і природи та відрповідальності за свої вчинки, вміння  проявляти               ініціативність, захищати особистісну позицію;

 формувати предметні компетенції: вміння виразно читати і емоційно  сприймати вірші Д.Кітса;

 дати визначення понять «пейзаж», «епітет», «метафора»; розвивати  вміння               вирізняти їх у тексті; виявляти специфіку літературного пейзажу у вірші               «Про коника і  цвіркуна»

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

Обладнання: портрет Д.Кітса, пейзажі Джона Констебла, фото коника, цвіркуна, запис   їх  співу.

                                                      Хід уроку

                               І. Мотивація навчальної діяльності

      Нас оточує природа: тварини, птахи, дерева, кущі, трави, квіти. Ми інколи просто не помічаємо навколишньої краси, не відчуваємо болю травинки, на яку наступили, не чуємо зойку  зламаної гілки. Проте, на щастя, є незвичайні люди- поети, художники, для яких  природа – не просто довкілля, для них вся природа- жива, неповторна , вона  - частина Всесвіту, і це відчуття  митці передають нам у своїх віршах.

                             

 

                              ІІ. Оголошення теми і мети уроку

                              ІІІ. Робота над темою уроку

 1.Робота з епіграфом

 Вчитель читає  епіграф:

Люби природу не як символ

Душі своєї,

Люби для неї.

Вона - не тільки  тема вірша,

Або картинки,-

В ній є висоти незміримі

Й святі глибини.

 Ці слова  написав український поет Максим Рильський, який понад усе любив рідну землю, але  така ж велика любов до природи звучить і в поезії англійського  поета Джона Кітса, вірші якого сьогодні ми прочитаємо на уроці.

          2.Розповідь учителя  про життя Кітса.

 Назвичайно талановитий англійський поет – романтик Джон Кітс  прожив лише 25 років, але зумів залишити глибокий слід в людських серцях, бо  створював неповторні поезії, в яких картини природи і почуття людини переплітаються, ніби  підсилюючи одне  одного.

 Народився в   Едмонті 31 жовтня 1795 року в родині  небагатій, але дружній. Батько мав  власну конюшню, сам доглядав коней. Він розбився, впавши з коня, коли Кітсу було вісім років.

 Молодший брат і мати помирають від сухот. А сам майбутній поет  опанував фах помічника лікаря, бо потрібно було годувати родину. Проте, його вабить поезія і Джон залишає медицину та багато подорожує Англією, Шотландією та Ірландією. Йому допомагають друзі, підтримуючи матеріально. Кітс мав талант приваблювати до себе людей, йому щастило в дружбі, бо сам він був  щирим і  відкритим.

 Свій перший вірш Джон Кітс написав  у вісімнадцятирічному віці, а всі свої твори – за чотири роки.   Ще за життя поета  було видано  три книги – 2 збірки віршів та поема «Ендмініон».

 У віршах Джона Кітса  природа велична, жива, неповторна, красива , вічна.

 Останні роки життя Кітса  були затьмарені  хворобою, не допомогла і подорож в Італію, про яку так давно мріяв поет. Помер у Римі 23 лютого 1821 року. На його могилі – напис, який він заповів вибити на надгробку: «Тут лежить той, чиє ім’я написане на воді». Але не  на воді, а на золотих сторінках світової поезії написане ім’я англійського поета Джона Кітса.

Всі мрії  та прагнення поет  висловив у вірші «Пісня про самого себе».

 

3. Виразне читання вірша Д.Кітса «Пісня про самого себе» та його обговорення.

-Яким постає перед   нами поет?

4.Створення опорної схеми  «Поет Джон Кітс»

 

                                                            безжурний

                                                            залюблений у природу

       Джон Кітс                                   мрійник      

                                                            спостережливий мандрівник

                                                            оригінальний поет

 

5.Виразне читання учителем  та учнями вірша  «Про коника та цвіркуна»

                               (зображення коника і цвіркуна)

             Розкриття поняття пейзаж

6. Словесне малювання

-Які картини природи ви уявляєте, прочитавши першу  строфу?

   (літо, сінокіс, полудень, все стихло, і тільки коник сюрчить і веде танок)

-Яка картина виникає у вашій  уяві після другої строфи (засніжені поля, хата, дрова палають, пісня цвіркуна)

 

7.Евристична бесіда.

 

-Що  об’єднує ці дві строфи?

-В яких поетичних рядках розкривається головна думка вірша?

-Як ви розумієте вислів «Поезія землі»?

-Які дрібниці життя  оспівує  Джон Кітс?

-Знай діть у творі антитезу. Зверніть увагу на  слухові образи ( не лише літо- зима, а й слухова антитеза: пташки мовчать опівдні – пісня коника)

-Чи протиставляється чомусь  пісня  цвіркуна? (Ні, лише нагадує пісню коника)

  яке ваше ставлення до оточуючої природи?

8.Розповідь учня –літературознавця про іторію створення вірша «Про коника і цвіркуна».

 Кітс написав поезію експромптом у поетичному змаганні з поетом Лі Хантом за 18 хвилин.

 Повідомлення учня –літературознавця «Василь Мисик – перекладач творів Кітса».

Василь Олександрович Мисик – український поет- перекладач. Народився 1907 року  на Катеринославщині  в сім’ї священика, дуже рано почав  писати вірші. В 16 років опублікував  кілька поезій в журналі «Червоний шлях».                      Перекладав з англійської вірші Кітса, які приваблювали українського поета саме пейзажними замальовками і роздумами.

9.Словникова робота з літературознавчими термінами.

 Мова поетичного твору особлива. В ній є художні   тропи – засоби творення. Це епітети, метафори.

 

 

«Словник  Мудрої Сови».

                          

Робота з підручником (стор.120)

Виписати в зошити: метафора , епітети

 

10. Групова робота

     Знайти в тексті вірша «Про коника та цвіркуна»   епітети (1 група),  метафори(2)

 

11.Творча робота «Відтвори епітети» у вірші    Д.Кітса  «Зимової ночі». 

 ІУ.Узагальнення та систематизація вивченого.

                                 Евристична бесіда

-За яких умов можлива загибель «поезії землі?»

- Які епізоди життя Кітса вам запам’ятались?

-Що оспівує Кітс у віршах?

-Поясніть назву вірша «Про коника і цвіркуна»

-Порівняйте вірш  Рильського (епіграф до уроку) та вірші Кітса.  Чи є у них щось спільне?

-Що таке епітет?

-Що таке метафора?

-Як ми повинні ставитись до природи?

 

У.Домашнє завдання.

1.Виразно читати   вірш Д.Кітса «Про коника і цвіркуна»

2.Намалювати ілюстрацію до твору ( за бажанням)

3.Скласти усну розповідь «Джон Кітс – співець природи» (творче завдання)

УІ. Підбиття підсумків уроку

-«Мікрофон»

-Мені  сподобались   (не сподобались) вірші    Д.Кітса  тому, що …

 

docx
Додано
18 грудня 2019
Переглядів
4203
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку