5 клас
Тема: Природа і людина
Джон Кітс «Про коника та цвіркуна»
Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи»)
Мета: формувати розуміння ключових компетентностей-
розуміння краси навколишньої природи, усвідомлення взаємозв’язку людини і природи та відрповідальності за свої вчинки, вміння проявляти ініціативність, захищати особистісну позицію;
формувати предметні компетенції: вміння виразно читати і емоційно сприймати вірші Д.Кітса;
дати визначення понять «пейзаж», «епітет», «метафора»; розвивати вміння вирізняти їх у тексті; виявляти специфіку літературного пейзажу у вірші «Про коника і цвіркуна»
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: портрет Д.Кітса, пейзажі Джона Констебла, фото коника, цвіркуна, запис їх співу.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Нас оточує природа: тварини, птахи, дерева, кущі, трави, квіти. Ми інколи просто не помічаємо навколишньої краси, не відчуваємо болю травинки, на яку наступили, не чуємо зойку зламаної гілки. Проте, на щастя, є незвичайні люди- поети, художники, для яких природа – не просто довкілля, для них вся природа- жива, неповторна , вона - частина Всесвіту, і це відчуття митці передають нам у своїх віршах.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Робота над темою уроку
1.Робота з епіграфом
Вчитель читає епіграф:
Люби природу не як символ
Душі своєї,
Люби для неї.
Вона - не тільки тема вірша,
Або картинки,-
В ній є висоти незміримі
Й святі глибини.
Ці слова написав український поет Максим Рильський, який понад усе любив рідну землю, але така ж велика любов до природи звучить і в поезії англійського поета Джона Кітса, вірші якого сьогодні ми прочитаємо на уроці.
2.Розповідь учителя про життя Кітса.
Назвичайно талановитий англійський поет – романтик Джон Кітс прожив лише 25 років, але зумів залишити глибокий слід в людських серцях, бо створював неповторні поезії, в яких картини природи і почуття людини переплітаються, ніби підсилюючи одне одного.
Народився в Едмонті 31 жовтня 1795 року в родині небагатій, але дружній. Батько мав власну конюшню, сам доглядав коней. Він розбився, впавши з коня, коли Кітсу було вісім років.
Молодший брат і мати помирають від сухот. А сам майбутній поет опанував фах помічника лікаря, бо потрібно було годувати родину. Проте, його вабить поезія і Джон залишає медицину та багато подорожує Англією, Шотландією та Ірландією. Йому допомагають друзі, підтримуючи матеріально. Кітс мав талант приваблювати до себе людей, йому щастило в дружбі, бо сам він був щирим і відкритим.
Свій перший вірш Джон Кітс написав у вісімнадцятирічному віці, а всі свої твори – за чотири роки. Ще за життя поета було видано три книги – 2 збірки віршів та поема «Ендмініон».
У віршах Джона Кітса природа велична, жива, неповторна, красива , вічна.
Останні роки життя Кітса були затьмарені хворобою, не допомогла і подорож в Італію, про яку так давно мріяв поет. Помер у Римі 23 лютого 1821 року. На його могилі – напис, який він заповів вибити на надгробку: «Тут лежить той, чиє ім’я написане на воді». Але не на воді, а на золотих сторінках світової поезії написане ім’я англійського поета Джона Кітса.
Всі мрії та прагнення поет висловив у вірші «Пісня про самого себе».
3. Виразне читання вірша Д.Кітса «Пісня про самого себе» та його обговорення.
-Яким постає перед нами поет?
4.Створення опорної схеми «Поет Джон Кітс»
безжурний
залюблений у природу
Джон Кітс мрійник
спостережливий мандрівник
оригінальний поет
5.Виразне читання учителем та учнями вірша «Про коника та цвіркуна»
(зображення коника і цвіркуна)
Розкриття поняття пейзаж
6. Словесне малювання
-Які картини природи ви уявляєте, прочитавши першу строфу?
(літо, сінокіс, полудень, все стихло, і тільки коник сюрчить і веде танок)
-Яка картина виникає у вашій уяві після другої строфи (засніжені поля, хата, дрова палають, пісня цвіркуна)
7.Евристична бесіда.
-Що об’єднує ці дві строфи?
-В яких поетичних рядках розкривається головна думка вірша?
-Як ви розумієте вислів «Поезія землі»?
-Які дрібниці життя оспівує Джон Кітс?
-Знай діть у творі антитезу. Зверніть увагу на слухові образи ( не лише літо- зима, а й слухова антитеза: пташки мовчать опівдні – пісня коника)
-Чи протиставляється чомусь пісня цвіркуна? (Ні, лише нагадує пісню коника)
-А яке ваше ставлення до оточуючої природи?
8.Розповідь учня –літературознавця про іторію створення вірша «Про коника і цвіркуна».
Кітс написав поезію експромптом у поетичному змаганні з поетом Лі Хантом за 18 хвилин.
Повідомлення учня –літературознавця «Василь Мисик – перекладач творів Кітса».
Василь Олександрович Мисик – український поет- перекладач. Народився 1907 року на Катеринославщині в сім’ї священика, дуже рано почав писати вірші. В 16 років опублікував кілька поезій в журналі «Червоний шлях». Перекладав з англійської вірші Кітса, які приваблювали українського поета саме пейзажними замальовками і роздумами.
9.Словникова робота з літературознавчими термінами.
Мова поетичного твору особлива. В ній є художні тропи – засоби творення. Це епітети, метафори.
«Словник Мудрої Сови».
Робота з підручником (стор.120)
Виписати в зошити: метафора , епітети
10. Групова робота
Знайти в тексті вірша «Про коника та цвіркуна» епітети (1 група), метафори(2)
11.Творча робота «Відтвори епітети» у вірші Д.Кітса «Зимової ночі».
ІУ.Узагальнення та систематизація вивченого.
Евристична бесіда
-За яких умов можлива загибель «поезії землі?»
- Які епізоди життя Кітса вам запам’ятались?
-Що оспівує Кітс у віршах?
-Поясніть назву вірша «Про коника і цвіркуна»
-Порівняйте вірш Рильського (епіграф до уроку) та вірші Кітса. Чи є у них щось спільне?
-Що таке епітет?
-Що таке метафора?
-Як ми повинні ставитись до природи?
У.Домашнє завдання.
1.Виразно читати вірш Д.Кітса «Про коника і цвіркуна»
2.Намалювати ілюстрацію до твору ( за бажанням)
3.Скласти усну розповідь «Джон Кітс – співець природи» (творче завдання)
УІ. Підбиття підсумків уроку
-«Мікрофон»
-Мені сподобались (не сподобались) вірші Д.Кітса тому, що …